Arteterapie pro děti od 1 roku

22. 2. 2013Děti

Dětská malba je jedním z nejvhodnějších přístupů k poznání osobnosti dítěte. Pro dítě je malba jeho jazykem v době, kdy nedokáže mluvit, dokáže sdělit svému okolí mnoho o sobě, o svých pocitech, o své rodině.

Arteterapii pro nejmenší představila v pátek v praxi i se svými svěřenci ve studiu Sama doma Gábina Melkovičová.

Dětem je důležité připravit vhodné podmínky k činnosti. „Barvy, které použijeme při hře, by měly být ekologické a zdravotně nezávadné. Dětem postačí základní barvy – bílá, černá, žlutá, modrá, červená, zelená vše v dostatečně širokých kelímcích, aby se dítěti barvy dobře nabíraly. Papír je vhodný s pevnější strukturou a formát A0 nebo B0. Aby se dětem papír nekroutil nebo neposouval, zachytíme rohy pevně páskou. Dítě posadíme doprostřed papíru tak, aby ze všech stran mělo dostatek prostoru pro své barevné experimenty.“ říká Gábina, které už pod rukama v kurzech prošla více než stovka dětí.

Ideální je k malování použít prstové barvy. Zpočátku děti tvoří „skvrny“ – otisky jeho těla namočeného do barvy. Je jedno jestli dítě k těmto svým počátkům malování použije ruce či nohy. Někdy je vhodné přidat k barvám misku s vodou. Dítě si může kdykoliv ruce umýt a pokračovat v činnosti. Postupně zjišťuje, že voda dokáže barvy umýt a špinavá voda zanechává na čistém papíře také svoji stopu. Hodně vody papír rozmočí a rozmáčený papír lze snadno trhat. S údivem zkoumá stopy, které zanechalo na čistém papíře nebo na těle.

Po „fázi otisků“, kterými dítě označí vše ve svém dosahu, následuje „fáze čar“. Otisk je statické přenesení barvy na papír, kdežto u čáry je patrný pohyb ve spojení s barvou. Dítě chápe, že otisk může změnit, přemalovat, prodloužit, rozšířit pomocí pohybu rukou. Začíná se probouzet vlastní aktivita dítěte. Projevuje se jeho temperament. Čáry zpočátku vedené jedním směrem se postupně mění ve změť čar. Vznikají jakési shluky čar. Dítě začíná chápat to, že některé barvy mohou překrývat jiné. Vzájemným mícháním barev vznikají nové odstíny. Toto hraní s barvami můžeme pojmenovat „fází roztírání“. Dítě zkouší, co se stane, když jednu barvu smíchá s jinou, když smíchá více barev. Zjišťuje, kolik barvy potřebuje k tomu, aby si pomalovalo svůj cíl (např. ruku).

Pro mnoho dětí v tomto věku je velmi zajímavý hmatový vjem z barev. Hrají si s hmotou barvy tak, že ji nechají proklouzávat mezi prsty, roztírají ji po svém těle, po těle rodičů, po papíře. Pokouší se vyklepávat ji z kelímků nebo ji vracet zpět. K batolecímu věku patří i zkoumání chuti barev. Většinou postačí jedna osobní zkušenost, aby děti zjistily, že chuť barev není příjemná. Přestože na trhu se vyskytují různě parfémované pastelky a fixy, vhodné barvy pro děti jsou zatím vyráběny bez těchto přídavných složek. Vůně barev tedy není pro děti ani zajímavá, ani příjemná, takže většinou nemají potřebu se tímto zabývat.

Proč malovat? Při hře dítě přirozenou formou rozvíjí jemnou a hrubou motoriku, souběžnou stimulací všech končetin dochází k propojování pravé a levé mozkové hemisféry, dítě si zpřesňuje schéma vlastního těla a naučí se tělo vnímat. Malování slouží jako aktivita významně podporující rozvoj řeči. (V průběhu 10 lekcí se děti „rozmluvily“.) Pokud rodič s dítětem při malování hovoří, jedná se o aktivní rozvoj řeči, ale také fantazie a myšlení.

Gábina Melkovičová vede kurzy arteterapie pro nejmenší v Brně. Kurzů se účastní skupinka 6–10 maminek s dětmi. Malování v kolektivu má podle Gábiny svoje velké výhody. Pravidelnou docházkou se v dítěti buduje návyk k určité činnosti. Rituální zahájení a ukončení vzbuzuje v dítěti pocit jistoty. Malý kolektiv umožňuje dítěti navazovat první sociální vztahy. Možnost napodobovat ostatní děti motivuje dítě v další činnosti a posouvá ho ve vývoji dál. Nevýhodou se pro citlivější děti může zdát přítomnost hlučnějšího či temperamentnějšího kamaráda. To vše, ale dítěti může pomoci při budování základů tolerance a posílení vlastní schopnosti sebeprosazení v sociálním světě vrstevníků.

Po ukončení činnosti je třeba uklidit prostor a umýt se. Pokud se najde uklízečka, která celý prostor zajistí, je to velká výhra. Rodiče se potom mohou věnovat pouze očistě své a svých dětí. Příjemné je použití sprch. Při velkém štěstí je ideální na malování navázat relaxací v bazénku. „Při kurzech Hravého malování v Brně máme štěstí, že tyto kurzy uskutečňujeme v městském bazénu v Lužánkách“„ dodává s úsměvem Gábina.

Arteterapie pro nejmenší - Gabriela Melkovičová

Arteterapie pro nejmenší - Gabriela Melkovičová