Poruchy učení
14. 3. 2012Děti
O specifických poruchách učení si pravidelně povídáme s MUDr. Renatou Kratochvílovou. Už jsme se zabývali dyslexií a dysgrafií, v následujícím videorozhovoru se dozvíte o dalších poruchách učení, které také začínají předponou dys–.
Jaké jsou další specifické poruchy učení?
Dysortografie – porucha funkce osvojování si pravopisu a tím potíže v oblasti používání pravopisných jevů.
Dyskalkulie – porucha matematických funkcí. Žák má potíže při osvojování matematických informací a hůře se tomuto učí.
Dysmúzie – tato porucha se projevuje zejména v oblasti hudebních schopností.
Dyspraxie – lze ji sledovat jako neobratnost, nešikovnost.
Jak tyto zmíněné poruchy poznáme a kdy?
Většina těchto poruch se může projevit již v předškolním věku některými znaky. Zaostávající vývoj jemné a hrubé motoriky, špatná sluchová analýza a syntéza, potíže s řečí, nízké nadšení k počítání a další. Většinou však vlastní diagnóza proběhne až na základní škole, kdy se porucha jasně projeví, například špatné osvojování počtů, chybné a nedostatečné čtení, špatná hospodárnost s časem při práci, malé nadšení ke zpívání a hudebním nástrojům. Zhoršené práce ve výtvarné výchově či pracovním vyučování.
Čím se poruchy projevují?
Dysortografie – záměna písmen v písemném projevu, potíže s rozlišováním délky slabik, vynechávání znamének, problémy v užívání gramatických pravidel, špatné skloňování, časování, nepřesný slovosled ve větě, dítě nedokáže rozlišit konce slov a píše je spojené či špatně rozdělené.
Dyskalkulie – obtíže v osvojování číslovek, problémy ve čtení a psaní čísel, zaměňování polohy, pořadí čísel, potíže v matematické paměti, porucha matematických operací a porozumění. Dítě těžko chápe vztahy mezi čísly a jejich vymezení, obtížně porozumí aritmetickým operacím.
Dysmúzie – žák má narušené vnímání hudby. Špatné osvojování písní, ale často potíže bývají i v českém a cizím jazyce. Žák si špatně zapamatovává rytmus a melodii, kterou pak špatně reprodukuje.
Dyspraxie – u této poruchy mají děti potíže s motorikou, jak hrubou, tak jemnou. Pohybové schopnosti jsou na nižší úrovni než u vrstevníků, jsou znatelné potíže s napodobením pohybu. Tyto děti vypadají jako nemotorné a neobratné. Dyspraxie může narušovat i psaní a mluvení.
Co znamená pro dítě mít jednu z těchto poruch učení?
Žák může být chybně hodnocen ve škole, ale i v běžném životě, kde se používají čísla, může být postižen. Jeho zápisky jsou nepřesné, a proto hrozí špatné naučení látky. Dále také můžou vznikat potíže v domácí práci. Dítě může být vystaveno posměchu spolužáků („Ty jsi nemehlo“). Jeho obslužná činnost může být delší, a tak se může dítě dostávat do časového presu. Samozřejmě s tím souvisí demotivace k jakékoli práci.
Jakým způsobem lze dítěti pomoc?
Určitě je velice potřebná podpora ze strany rodičů i školy. Proto je potřeba mít správnou diagnózu, aby se vědělo kam podporu směrovat. Existuje mnoho speciálních přístupů k těmto dětem. Veškerá péče o ně je ale individuální a vychází z hloubky poruchy a kde všude se projevuje. Je potřeba využívat různé vhodné didaktické a specifické pomůcky.

O specifických poruchách učení si pravidelně povídáme s MUDr. Renatou Kratochvílovou. Už jsme se zabývali dyslexií a dysgrafií, v následujícím videorozhovoru se dozvíte o dalších poruchách učení, které také začínají předponou dys–.