Chat

MUDr. Michala Knězková
Záznam chatu z pátku 15. března 2024
Kateřina: „Dobrý den, paní doktorko, vzpomínám si, že jsem na Vašem instagramovém profilu před časem četla cosi o negativním dopadu znakování na raný vývoj řeči. Mohu Vás požádat o nějaký relevantní zdroj, kde bych si k tématu mohla nastudovat více? Předem děkuji za odpověď a současně také za osvětu, kterou ve svém důležitém oboru šíříte! :-)“
MUDr. Michala Knězková: „Dobrý den, to bude omyl, protože já naopak znakování s dětmi vítám, je to způsob komunikace a jakékoli navazování kontaktu a sdílená pozornost je ku prospěchu. Není ani pravdou, že znakování děti zpomaluje ve vývoji a ubírá jim na rozvoji řeči. Takže zdroj neporadím. MK“
ANTI: „Řešíte ve Vaší lektorské činnosti i sex. zneužívání dětí, fyzické týrání dětí a psychické týrání dětí?“
MUDr. Michala Knězková: „Hezký den, ano snažím se pojmout i toto téma, i když to nelze na živých kurzech první pomoci dětem, protože posluchači jsou nejčastěji rodiče malých dětí a je tam mnoho problému, co je třeba pro daný věk řešit. Ve svých online kurzech - konkrétně v klubu toto téma řeším, mám je zpracované s dětskou psycholožkou a je to téma náročné. MK“
Jarmila Zenková: „Dobrý den, paní doktorko. Mohla byste mi prosím vysvětlit, jak může být úspěšná resuscitace dítěte, když se před chvílí dusilo třeba soustem? Vždyť je krk ucpaný tím jídlem. Tohle mi nikdy nešlo do hlavy. Děkuji Vám za úžasnou práci, kterou děláte.“
MUDr. Michala Knězková: „Děkuji za krásný dotaz, který je častý a ukazuje na to, že o problematice opravdu přemýšlíte. Jakmile se dítě dusilo a má předměty či sousta v krku, tak pokud se Vám je nepodařilo dostat ven v době, kdy bylo dítě při vědomí, pak už není jiná možnost, než resuscitovat. K této situaci slouží právě 5 úvodních vdechů, kterými začíná resuscitace dětí. Tyto vdechy mají za úkol posunout překážky hlouběji do dýchacích cest dítěte. Nejčastěji zapadá do pravého bronchu a vy tím pročistíte z části nebo zcela dýchací cesty a máte je tak připravené na resuscitaci. MK“
Jitka Marková: „Dobrý den Jak pokládat otázky dítěti 4 až 6 letemu ? Aby jsme zjistili co a kde ho bolí? Děkuji Jitka“
MUDr. Michala Knězková: „Dobrý den, pokud děti např. bolí bříško, je vhodné se dítka dotýkat v době, kdy se na bříško nesoustředí. Jakmile dítě vidí, že bříšku věnujete pozornost, stírá se rozdíl mezi bolestí skutečnou a bolestí, která může být i jen voláním po pozornosti. Proto u těchto nespecifických obtíží použijte hru. MK“
ANTIMONY: „Říká se první pomoci ještě předlékařská pomoc?“
MUDr. Michala Knězková: „Hezký den :) ano já ji tak znám, zda a kdo to říká už přesně nevím. Ale ano, máme předlékařskou první pomoc a následně rozšířenou první pomoc, kterou poskytují záchranáři. MK“
ANTIMONY: „Od kolika let by se mělo dítě vzdělávat v první pomoci?“
MUDr. Michala Knězková: „Dobrý den, pro takové to opravdu "učení", kde už očekáváme, že má naše snaha výsledek, doporučuji školkový věk dětí. I některé školky už mají programy, kde se PP učí hrou - děti ošetřuji plyšáky a hrají si na lékaře. Už to je skvělé a pomáhá.“
Naďa: „Dobry den, můj vnouček , 3 letý, nemůže popadnout dech, pokud se uhodí a začne plakat. Několikrát se stalo, že zmodral a omdlel. Mám strach když ho hlídám o víkendech. Jak se zachovat v takovém případě, pokud nemám přístup k vodě. Děkuji Naďa“
MUDr. Michala Knězková: „Dobrý den, to co popisujete, je s největší pravděpodobností afektivní zadržování vzduchu (afektivní záchvat), který vypadá příšerně, ale není pro dítě nijak nebezpečný. Děti z nich časem vyrostou. Začátek startuje nejčastěji bolestivým podnětem, ale může i velkou emocí či úlekem. Dítě se ale i při kolapsu opět samovolně probere, je zachovaný dech i oběh. MK“
Tereza: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Jak dlouho by se měl používat monitor dechu? Děkuji.“
MUDr. Michala Knězková: „Hezký den, to není nijak stanoveno, doporučuji ho ale nemít v postýlce déle než 1 rok. Do roka je dítě ohroženo Syndromem náhlého úmrtí, který už po prvním roce nehrozí. MK“
Marek: „Dobry den, pokud nelze obstrukci odstranit udery do zad, jsem v nouzi schopen do ust osoby svym silnejsim vdechem posunout objekt dale do jedne z prudusnic a uvolnit tak alespon prudusnici druhou? Dekuji.“
MUDr. Michala Knězková: „Hezký den, toto je moc hezká úvaha, ke které opravdu dochází. Jakmile se někdo dusil a již není při vědomí, pak přichází 5 úvodních vdechů do dítěte a ty mají za úkol přesně to, co Vy popisujete. MK“
ANTIMONY: „Co znamená být lektorkou kurzů dětské první pomoci?“
MUDr. Michala Knězková: „Dobrý den, děkuji za otázku. Pro mě osobně to znamená být prostředníkem mezi rodičem a lékařem. Být tím, kdo má prostor a čas na to, aby se zabýval čistě prevencí a také to znamená se dále vzdělávat. Paradoxně i když jsem lékařka, tak se musím vzdělávat v první pomoci určené pro laiky, protože já sama mám s ohledem na povolání jiné postupy při poskytování první pomoci. MK“
ANTI: „Proč jste se rozhodla lektorovat kurzy a jak se do nich promítá Vaše zaměstnání dětské lékařky?“
MUDr. Michala Knězková: „Děkuji za milou otázku :) Já se pro ně rozhodla na rodičovské dovolené, kdy bylo jisté, že nějaký čas nebudu moct nastoupit do nemocnici a řešit zdravotní problémy dětí. Již při škole jsem věděla, že mým oborem budou děti a ten důvod byl, že je u nich největší efekt a šance, abychom nemocem a problémům předešli. A na rodičovské mi došlo, že tuhle část, kterou chci skutečně dělat, mohu dělat i nyní, aniž bych byla zaměstnaná v nemocnici. Nejsem atestovaným dětským lékařem, nemám praxi, takže se do kurzů promítá především znalost a rozlišování závažností jednotlivých situací. Skloubila jsem medicínu a zkušenost rodiče a kurzy mám maximálně praktické do reálného života. Vím kde a jaké riziko číhá a to se snažím dostávat k rodičům :) MK“
ANTI: „Řešíte ve Vaší lektorské - kurzovní praxi i psychiatrické problémy dětí?“
MUDr. Michala Knězková: „Hezký den, neřeším. Soustředím se na úrazy, prevenci, pády, intoxikaci, křeče, popáleniny to vše je u všech dětí stejné a nezáleží, zda mají děti psychiatrické problémy. MK“
Lidka: „Milá paní doktorko, byla jsem na Vaše kurzu osobně a bylo to skvělé. Moc nám to před narozením dcery pomohlo.“
MUDr. Michala Knězková: „Hezký den, moc děkuji za milou zprávu, jsem ráda, když kurzy pomáhají. Doufám, že jste ve výsledku nikdy nemuseli nic z první pomoci použít a byl kurz pouze prevencí. MK“
Vlada: „Opakovany dotaz/dnes/ Dela se u drti take klasickas Heimlichova resusditave/ uder do Jug. jamky/ Dekuji“
MUDr. Michala Knězková: „Dobrý den, Vláďo, dětská resuscitace obsahuje pouze 5 úvodních prodechů dítěte a následuje neustálá KPR v poměru 30 stalčení ku 2 vdechům. Až do příjezdu RZS neustále to samé dokola. Na telefonu máte zároveň dispečera RZS a celou dobu Vám pomáhá. MK“
Vlasta: „Dobrý den, jak reagovat když monitor dechu dá výstrahu a dítě začne modrat, stačí jen poloha hlavičkou níž , když i tohle nepomůže, pokračujeme jakým způsobem? Děkuji za odpověď .Přeji hezký den.“
MUDr. Michala Knězková: „Hezký den, pokud monitor houká, pak je třeba jako první vyhodnotit, zda dítě dýchá. Na dítě se podívám, dívám se na hrudník, poslechnu si přiložením svého ucha k jeho ústům, zda dýchá. Pokud vyhodnotím, že dítě nedýchá, pak budu zahajovat resuscitaci. Takový je postup vždy, když bude monitor houkat. MK“
Jitka: „Dobrý den, jak na první pomoc v případě popáleniny kromě dlouhého chlazení pod studenou vodou? A jak ošetřit odřená, krvavá kolena? Děkuji“
MUDr. Michala Knězková: „Dobrý den, u popálenin je skutečně základní první pomocí chlazení proudem tekoucí vody. Po důkladném vychlazení pak přichází doošetření drobných popálenin doma. Ideální je použití hydrofilního gelu určeného na rány (např. Hemagel) a následně krytí speciální popáleninovou náplastí (volíme vlhké hojení rány). U odřených kolen je důležité vymytí rány, odstranění všech nečistot a následná dezinfekce a krytí. MK“
ANTIMONY: „Jaká by měla být etika dětské lékařky, když je lektorkou kurzů?“
MUDr. Michala Knězková: „Hezký den, úplně stejná jako jakéhokoli jiného lektora :) . Já sama ani nejsem atestovaným dětským lékařem. Každý lektor by se měl dle mého vzdělávat, měl by krom první pomoci učit prevenci a to je škoda, že se často neděje. Celkově je společnost i kurzy zaměření na řešení až vzniklého problému, a to je škoda. Já se snažím učit důrazně už to, aby k problémům ideálně vůbec nedošlo. MK“