Chat

Rozumový vývoj u dětí

Eva Kiedroňová

Záznam chatu z pátku 9. listopadu 2012

Zuzana: „Dobrý den. Mohla byste mně prosím popsat rozumové schopnosti a dovednosti 6 letého dítěte. Logopedce se zdá, že by dcerka měla chodit do zvláštní školy, já nevidím důvod. Děkuji. Zdravím.“

Eva Kiedroňová: „Milá Zuzanko Zralé šestileté dítě by mělo z hlediska logopedie umět plynule a srozumitelně komunikovat, zřetelně vyslovovat jednotlivé hlásky, skloňovat a skládat nejenom jednoduché věty, ale i souvětí. Mělo by umět vyprávět přečtenou pohá“

Lenka: „Dobrý den, předem Vám děkuji za Vaši práci. Moc se mi líbí Vaše knihy a celou dobu se nimi řídím. Mám roční holčičku a mám pocit, že ji neumím zabavit a udržet její pozornot na víc než na dvě tři minutky. Všechno děláme jen chvilku, čteme, stavíme kostky nebo malujeme. Poradíte jak na to?“

Eva Kiedroňová: „Aby dítě spolupracovalo rádo, tak je v první řadě nejlépe sledovat jeho zájem (s čím si zrovna hraje), připojit se k němu, klást mu otázky, rozvíjet komunikaci v této oblasti a dávat mu malé úkoly související s jeho zájmem. Velmi důležité je zachovat klid, pohodu a trpělivý přístup, dítě pozitivně povzbuzovat, pouze nezbytně mu dopomáhat a chválit jeho snažení. Dítě se dokáže zapojit pouze na chvíli. Pokud se bude cítit dobře, bez nátlaku a vhodně povzbuzováno, pak se jeho zájem a soustředěná pozornost na činnost, které se zrovna věnuje, bude povzbuzovat. Dítě bývá zrcadlem rodiče. Stojí zato být dítěti vzorem také v této oblasti.“

Alena: „Dobrý den chtěla bych se zeptat jak správně pomoci 13. měsíční dceři v rozvoji řeči. Zatím říká pouze slabiky. Je poměrně samostatná, takže se snažím se jí do hry moc nemíchat, pouze když vyžaduje. Nedělám chybu? Je vhodné číst pohádky, zatím u toho moc nevydrží. Když např. zpívám, tak sleduje jak pohybuji pusou.Jaké jsou vhodné hry k rozvoji řeči v tomto věku. Děkuji za odpověď a hezký den“

Eva Kiedroňová: „Milá Alenko S dítětem si stále povídejte. Komentujte vše co děláte, kam jdete, co si obléká, co vidí, co slyší, co se kolem něj děje. Mluvte v krátkých jednoduchých větách, pomalu, zřetelně a artikulovaně. Jakmile si samostatně hraje, tak je nejdříve chvíli nechejte, ale po chvíli k němu přistupte a zajímejte se, co dělá a společně jeho zájem rozvíjejte. Pokud si teprve začínáte číst, tak nejdříve zvolte jednoduchá leporela s monografickými obrázky, o kterých si povídejte. Počítejte s tím, že zpočátku vydrží pouze pár minut. Pochvalte ho a postupně máte šanci že vydrží stále déle. Velmi dobře děláte, když si s maličkou zpíváte. Doporučuji dcerce nabízet pohybové hry za doprovodu písniček a básniček, jako např. Cib, cib, cibulenka, .... Až já budu velká, .... Skákal pes, přes oves, ... Kašpárek atd.“

Adéla: „Dobrý den, máme doma 14-denní holčičku a chtěla bych se zeptat, zda neděláme chybu, když ji často bereme do náručí a konejšíme, když nemůže spinkat (např. má prdíky nebo škytavku). Nerada bych si na sebe upletla bič tím, že v budoucnu ji budu muset mít stále na rukou, nechtěla bych ji rozmazlit. Nedokážu ale posoudit, do jakého věku miminko potřebuje blízkost maminky pro uklidnění ze své podstaty a kdy už je to rozmazlení. Dále bych se chtěla zeptat, jak nejlépe ji uklidnit před kojením. Často se nám stává, že je na začátku kojení po přiložení neklidná, nechce se přisát, cuká hlavičkou a jakoby se vzteká. Trvá nám dlouho, než se konečně přisaje a já jsem jako na trní, aby se řádně najedla. Moc děkuji za Vaši odpověď.“

Eva Kiedroňová: „Milá Adélko Maličká je s největší pravděpodobností neklidná z důvodů boleti bříška. Proto Vám nejdříve doporučuji udělat celý soubor opatření, aby se střevní plyny měly šanci uvolnit. Nejvíce dětem pomáhá: - aktivita před kojením v pozicích, při kterých jim masírujeme bříško, a to na podložce i v náručí (klokánek, koníček) - informace viz publikace: Rozvíjej se, děťátko" - kojení dítěte v péřové peřince, která mu nabízí pocit jistoty bezpečí a tepla, a tím uvolnění dítěte a následné klidné přisátí - viz publikace "Něžná náruč rodičů" - pravidelné večerní koupaní v příjemně teplé vodě v malé dětské vaničce, při společné koupeli s rodičem nebo ve velké vaně - bližší informace najdete v knize "Jak se rodí vodníčci", která je zrovna v tisku a na pultech se objeví 5.12.“

Hana K.: „Dobrý den, můj syn 3m vyžaduje při spánku polohu na bříšku. v ostatních polohách nespinká více jak 45 min. v kuse. Je vhodné takto malé dítě ukládat ke spánku na bříško? Po kojení si vždy odříhne a nijak výrazně neublinkává. Děkuji a hezký den“

Eva Kiedroňová: „Milá Hanko Poloha na bříšku, je velmi důležitá k nácviku vzpřimování, které můžeme dítěti nabídnout jedině v době bdění, v nahotě bez plínek a na protiskluzové podložce. Spánek dítěte v poloze na bříšku není vhodný hned z několika důvodů. Váš chlapec má šanci klidně a dlouho spát jedině v takovém prostředí ve kterém se bude cítit stabilně, bezpečně a dobře. K tomu mu pomůže péřová peřinka nebo péřový polštář na kvalitní rovné matraci. Děti velmi dobře spí v klidné, dobře vyvětrané a chaldné místnosti.“

Lucka: „Dobrý den, mám 6měsíců syna je vývojově napřed už nám leze po čtyřech a když má oporu snaží se stavět na nožičky, otáčí se do sedu. Mohla by jste mi poradit co vše mu můžu povolit a jak ho když tak stimulovat ke klidnějšímu rozvoji, aby malinko spomalil.? Velmi vám děkuji a přeji krásný den“

Eva Kiedroňová: „Milá Lucko Z vašeho popisu je patrné, že Váš maličký je velmi bystrý a čiperný chlapec. Proto s ním pobývejte co nejčastěji na zemi, nejlépe na koberci společně. Chvíli ho pouze pozorujte a střežte jeho bezpečí, v případě potřeby ho motivujte k lezení (nenechávejte ho prozatím sedět a nestimulujte prozatím stoupání). Chvílemi si ho přitulte do náruče a mazlete se s ním, zpívejte mu, ukazujte škádlivky nebo mu ukazujte jednoduché obrázky nebo knížky, aby si odpočinul.“

Pavla: „Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat, jestli je možné, že si dítě udělá přestávku ve vývoji? Od narození zpívám, povídám si s ním, čtu knížky. Syn od 3. měsíce přestal povídat, začal být plačtivý, lekavý, pořád musí mít něco v pusince, nevydrží si sám hrát. Nyní je mu 5 měsíců pomalu se to "spravuje". Děkuji za odpověď“

Eva Kiedroňová: „Milá Pavlo V průběhu celého vývoje dítěte i člověka budete neustále zaznamenávat tzv. spirálový vývoj. Období, kdy se bude dítěti dařit, bude zvídavé a naučí se spoustu nových věcí, vystřídá dříve nebo později období, kdy se nejenže nenaučí nic nového, ale dokonce přestane dělat i to, co již umělo. Po tomto období zase přijde situace, kdy udělá skok vpřed. Doporučuji vybavit se trpělivostí. S dítětem jednat klidně a uvolněně. Vlastním vzorem ho motivovat k novým činnostem i aktivitám.“

Anna: „Dobrý den, paní Evo, jsem Vaší velkou fanynkou, řídím se Vašimi radami již od začátku a sklízím jen úspěchy :-) Mockrát Vám za to děkuji! Mám 5,5 měsíční holčičku, která teď prožívá trochu lítostivé období - kam přijdeme, tam se po nějaké chvíli rozpláče a není k utišení. Uklidní se až v autě nebo doma. Nevím, co to znamená...Je to něco jako období úzkosti? Jak ji mohu pomoci? Mám s ní být spíš v domácím prostředí a nestresovat ji nebo ji spíše "otužovat"? Děkuji mockrát za radu a přeji mnoho dalších úspěchů ve Vaší práci!“

Eva Kiedroňová: „Milá Aničko U bystrých dětí často zaznamenáváme nástup úzkosti dříve než kolem 8. měsíce věku, kdy je zcela typické. V období této úzkosti doporučuji s dítětem hodně komunikovat, vše mu vasvětlovat a ukazovat. Je potřeba být trpělivější, než kdykoliv jindy. Jakmile se chystáme někam na návštěvu, do nových prostor nebo na novou aktivitu, tak dítěti nejdříve umožníme se na nové prostory, tváře či činnost podívat z náruče rodiče a teprve poté se přiblížit nebo dokonce do činnosti zapojit.“

Lenka: „Dobrý den, ráda bych se zeptala na vývoj řeči naší 10měsíční dcery. Od 8.měsíce začala používat zdvojené slabiky - mama, tata, baba apod. Poslední dobou přestala tyto slova používat, je možné, že za určitou dobou je bude znovu používat? Motorický vývoj je v normě - leze po čtyřech, sama si stoupne a začíná chodit kolem nábytku. Děkuji za odpověď.“

Eva Kiedroňová: „Hezký den Leni Z vašeho popisu je patrné, že vaše holčička prospívá zcela v pořádku. Nyní se soustředí více na novinky, které potřebuje zvládnout v pohybovém vývoji. Jakmile se tyto dovednosti zastabilizují, tak se zase posune v rozvoji řeči. V každém případě si s maličkou i nadále trpělivě povídejte a komentujte vše co dělá, vidí, slyší, kam půjde, co drží atd. ve chvilkách odpočinku v náručí ji rytmicky kolébjte a zpívejte písničky, které k rozvoji řeči významně přispívají.“

Jana: „Dobrý den, máme dvouletého chlapečka,který nechce mluvit. Umí zatím asi deset slovíček. Je možné,že ho ovlivnil stres během těhotenství,kdy mi umřel tatínek?“

Eva Kiedroňová: „Hezký den Jani Ano, všechno je možné. Ať již je však příčina jakákoliv, nejlépe mu pomůžete, když si s ním budete neustále povídat v krátkých jednoduchých větách i prostřednictvím písniček a básniček. Povídejte si s ním a zpívejte pomalu, artikulovaně a s použitím zajímavé mimiky i gest. To mu pomůže nejenom se lépe sostředit, ale také zapamatovat si jednotlivá slova i pohyb mluvidel při jejich vyslovování. Především chlapci jsou typičtí v tom, že nejdříve a poměrbě dlouho vše pouze sledují, naslouchají a vše ukládají do paměťových stop a teprve později začnou mluvit.“

Lucie: „Dobry den, chtela jsem se zeptat.Mam 5 mes syna a pretaci se na pravy bok a spokojene spinka.Muzu ho nechat na boku spinkat.Dekuji za odpoved“

Eva Kiedroňová: „Milá Lucko Pokud si o této poloze dokáže rozhodnout samo a zaujme ji samostatně, pak ho v této poloze nemusíte nijak omezovat.“

Anna: „Dobrý den, máme 4. měsíčního chlapečka. Celý den je veselý, hezky spinká v kočárku i doma v postýlce. Jakmile nastane večer a chceme ho uložit cca kolem19:30 začne hodně plakat a není k utišení. Máte recept jak na něj? Děkuji“

Eva Kiedroňová: „Milá Anno Malé děti nejlépe usínají po příjemné pravidelné večerní aktivitě, která se pro ně postupně stane rituálem i znamením, že půjde brzy spát. Dítě pak umí jednotlivé činnosti očekávat a poté lépe spolupracuje. Ideální odpolední a podvečerní aktivitou může být aktivní procházka, kdy dítě chvíli vezeme v kočárku a chvíli neseme v náručí, nejlépe v pozici klokánka a koníčka. Po návratu z procházky je vhodné dítě lehce nakrmit a poté připravit vše ke koupání. Večerní koupel dítě příjemně unaví i psychicky uspokojí. Po koupání je necháme chvíli samostatně si pohrát. Teprve poté je vhodné je dokrmit, pochovat a nakonec uložit do klidné, chladnější a vyvětrané místnosti k nočnímu spánku.“