Chat

Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.
Záznam chatu z pátku 3. února 2012
slavkov: „Byl jste prorektorem, jste ještě v nějaké akad. funkci a kdy se stanete profesorem?“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Dobrý den, jsem vedoucím katedry pedagogiky a psychologie a k profesorovi je cesta dlouhá... Takže možná v neurčité budoucnosti.“
Antonín Mrázek: „Dobrý den, vítám velmi EtV do škol. Bude se vyučovat jako samostatný předmět?“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Výuka EtV jako samostaného předmetu je možná a záleží na konkrétní škole. A také především na to, zda mají v dané škole někoho kdo chce a také umí EtV vyučovat přitažlivým způsobem - tedy zážitkově.“
atrophy: „Jaké má místo etika v současném vyučování obč. výchovy na školách?“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Osnovy zahrnují celou řadu témat a samozřejmě i témata etická. jde o to, jakým způsobem budou dětem přiblížena. Přitažlivě a zajímavě - pak to dává smysl. Jinak se jim to z hlavy vykouří jako jiné poznatky.“
kristyna: „Dobrý den,chtela bych se zeptat jestli človek ktery je zavyslí na neco,tak jestli se to muže odnaučit protže mi nekterí říkají že ne ?tak se chci zepat dekuju“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Jsou různé závislosti a některé se bez odborné pomoci nedaří odstranit. Např. alkoholismus.“
Sandra Bedrníková: „Myslíte si, že etiku ovlivňuje také internet, média,...?“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Jistě,může vést k povrchnosti (ale nemusí), k zvýšení agresivity i k závilsoti např. na chatování.“
zdenka: „eticka vychova si myslim bude prospesna ted ta mladez je drza,a nemyslite ze nabozenska vychova by byla take vhodna?“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Na Slovensku mají alternativu buď etickou a nebo náboženskou výchovu. Obojí - je-li dobře učeno - může v rozvoji mravnosti dítěte velmi rpospět.“
atrophy: „Ve dcera je učitelkou, je pro Vás její práce inspirací - myslím, ohledně etické výchovy?“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Nejen inspiruje, ale pomáhají mi její zkušenosti při výuce budoucích pedagogů na vysoké škole.“
jitka: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat na názor,jak potrestat děti ve školce, když nechcejaké použít fyzické násilí a vše ostatní mají tzv. na háků děkuji“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Na toto neexistují jednoduché rady. Tedy důslednost a jasná pravidla, která dítě pochopí a dospěje k názoru, že je dodržet prostě musí. nutná spolupráce ze strany rodičů.“
Slaytanic W: „Měl by existovat samostatný předmět Etická výchova na ZŠ a SŠ?“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Už existuje a je volitelný a záleží na škole, zda jej žákům nabídne.“
Winter: „Stále učíte na UHK?“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „ano, bude to třiver let...“
KOUČ: „DOBRÝ DEN,PROSÍM CHTĚLA,BYCH SE ZWEPTAT JAKOU PRAXI MÁTE SE ŠARLATÁNY,LÉČITEL.REIKISTY,TANTRISTY.DĚKUJI KRÁSKA“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Vám ke všem jenovaným velkou nedůvěru a obávám se, že v řadě případů spíše uškodí než prospějí.“
atrophy: „Vy jste specialista na etickou výchovu? Napsal jste na toto téma nějaký článek či knihu?“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Napsal jsme toho vícero. Např. Rozvoj morálního vědomí žáků (Portál) a Psychologie morálky a výchova chrakteru žáků (Nakl. Gaudeamus, UHK v Hradci Králové“
Slaytanic W: „Jak patří dnes v ČR do etické výchovy - výchova ke křesťanským a antickým a židovským hodnotám, dále k evropským hodnotám, hodnotám euroatlantické civilizace?“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Rámcové vzdělávácí programy s tím počítají. Zejména tzv. průřezová témata (např. výchova k demokracii, ale i témata v dějepise a občanské výchově).“
petr: „Obávám se, že etická výchova ve školách to nevytrhne, pokud nebude iniciativa u samotných rodičů a to především pozitivním příkladem, stejně tak jako by všechny veřejně činné osoby měli jít příkladem a klást důraz na etiku a etické chování, nemyslíte?“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Plně souhlasím, ale od školy se vždy a plným právem očekávalo, že bude nejen vzdělávat, ale vychovávat k hodnotám atd. Dokonce ve větší míře než dříve suplujeme to, co by měla dělat rodina. Takže trochu se pokoušíme napravit zkažený veřejný prostor...“
Václavové z HK: „Pěkný den, držíme Vám palce ve Vaší práci. Myslíte, že bude etika samostatný předmět na ZŠ?“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Ta možnost tu je. Záleží na škole. zda to zařadí do svých osnov.“
Dana: „Dobrý den, chtěla bych se zetat, mám syna který je v 5. třídě. Známky ve škole má výborné (Vys. jedna 2) tady problém není, ale poslední dva měsíce se zhoršil v chování jak v komunikace k vyučujícím tak i ke spolužákům. Snažím se potrestat ho zákazem oblíbeného kroužku, je to správně nebo bych měla zasáhnout jinak? Děkuji mockrát.“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Krátkodobě to nůže fungovat, ale dlouhodobě nikoliv. Averze dítěte se obrátí vůči Vám jako příčině jeho nepohody. Na dálku neumím odhalit pravou příčinu jeho změněného chování. Zkuste se zamyslet, co se změnilo v jeho okolí (v rodině, v širší rodině, event. ve škole atd.).“
Vlasta: „Dobrý den, v této odpovědi :Jsou různé závislosti a některé se bez odborné pomoci nedaří odstranit. Např. alkoholismus. - zmiňujete nutnost odborné pomoci. Jak ale přimět alkoholika nebo člověka, který je závislý, k návštěvě nějaké poradny či odborníka, když svoji zjevnou závislost za žádný problém nepovažuje ? Pokud dotyčný sám nechce a problém nevidí, okolí naprosto nic nezmůže. Má vůbec okolí nějakou šanci na úspěch a jak dotyčného přesvědčit ? Děkuji“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Bohužel ta šance je malá a většinou se zvyší, když se něco stane (přestupek, trestní čin, zranění). Jinak nezbývá než tpělivě přesvědčovat a zkusit najít v okolí dotyčné osoby někoho na koho opravdu dá.“
Jana: „Dobrý den, zaujalo mě, jak jste mluvil o tom, že narůstá počet jedinců, kteří nejsou schopni rozlišit, co je dobré a co ne, nebo těch, kterým je to jedno. Jsou nějaké studie, jakým směrem se bude společnost ubírat do budoucna? Připadá mi, že už nějak ani není možné zabránit prohlubování individualismu a sobectví. Vždy jsem byla optimistka, ale v současné době mám pocit, že jsem snad ani do této "nemorální" společnosti neměla přivést děti. Vždyť to, co vidíme jak v masmediích, tak v politice, jsou skutečně otřesné příklady pro rostoucí generaci. Jsem učitelka, ale skutečně si přijdu trochu jako Marťan, když se studenty hovořím o hodnotách a morálce a čím dál víc z nich si bohužel myslí, že morálka je sice hezká věc, ale pokud chtějí být úspěšní, tak jí musí nechat stranou. Děkuji.“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Proto etická výchova jako systém od 1.stupně po SŠ a VŠ. Zkažený vnější prostor (média, politika) nás nesmí odradit. Jde o to nemoralizovat, ale nabídnout jim etická témata zajímavě a přitažlivě.“
Irena P.: „Dobrý den. Hovoříte o výuce ve virtuální realitě. Nemyslíte, že když si děti zvyknou řešit problémy ve virtulní realitě, pak v reálném životě jsou prakticky nepoužitelné v řešení těch samých situací? Přeci jenom, ve virtuální realitě nenesou takové následky jako v reálném životě, neřeší problémy s reálnými osobami, které se mohou ve skutečném životě zachovat úplně jinak. Prostě tím chci říct, že dle mého názoru je virtuální život nemůže připravit na reálný život. Děkuji za odpověď.“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Praxe ukázala, že to možné je, ale samozřejmě to hodně záleží na učiteli jak tyto světy umí propojit. Pořád mějme na mysli, že se jedná o školní děti, které žijíce v komfortu a dostatku, povětšinou fungují mimo reálné problémy.“
Věra Včelišová: „Pane profesore, moc Vás zdravím a ráda vzpomínám na úžasné hodiny psychologie na SPgŠ v Nové Pace. Jen krátce a náhodou jsem zachytila Vaše vyjádření k tématu etická výchova ve škole. Učím už 15 let na základní škole a situace v této oblasti je čím dál horší. Nezdraví nás totiž ani rodiče našich žáků...takže z mé strany véélkáá skepse. Doufám, že budu mít někdy možnost Vás potkat a děkuji za občasné pozdravování po mé dceři Evě. Moc na Vás vzpomíná Věra Šolcová-Včelišová“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Věrko, zdravím a eva je šikovná holka...“
Katarina: „Dobry den, bydlím 40let na Slovensku. Ani náboženská výchova nemá výsledky, pokud děti nemají příklad. Když kamarádka učitelka vykřikne před dětmi Pane Bože!, děti ji "sfouknou", že "hreší" - česky - bere jméno boží nadarmo. Ale sprostá a vulgární slova jsou pro ně běžná a "hřích" to není. Absentuje pozdrav, poděkování, omluva atd. Je to smutné.V západních krajinách se mi lidé zdají vychovanější a to mluvím o cizích lidech na ulici, ne o známých.“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Proti špatnému příkladu se bojuje špatně a pokud je dítě takovými obklopeno, pak ve škole je to dřina ś menší nadějí na úspěch...“
Karel: „Dobrý den.Jsem žák 7.třídy a chtěl bych se zeptat,jestli jde koupit program Rubikon?Děkuji Karel“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Ano, je to věc školy a najdete kontakt na webových stránkách.“
Terka: „Dobrý den, svou dceru (2,5) vychovávám s tím vědomím, že je to dítě, které přeci jen vidí v životě hru a všechny prohřešky a vylité čaje a jiné "zlobivé chování" je jen projev hraní a neschopnost odhadnout, jak se v které situaci zachovat. Věnuji se ji od rána do večera, nemám žádné své aktivity a strašně si spolu rozumíme. V poslední době ale občas bouchne do plyšáků, že prý zlobí a nebo i když přijde tatínek (miluje ji nejvíc na světě), bouchne ho se slovy "jdi pryč!" Tohle nikde nevidí, s manželem se k sobě chováme láskyplně, stejně tak k dceři, i v celé rodině. Nevím, jak jí vést ke správnému chování jinak, než že jí vysvětlím, že se to nedělá a že jí by se to též nelíbilo. Dělám tak správně?“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Vaše dítě přichází do období prvního vzdoru, kdy se zvýrazňuje já. Její zlobení je často motivováno potřebou udělat si sama a být středem pozornosti. Rada: důsledná trpělivost a shoda mezi rodiči v požadavcích na dítě.“
Jana Vojtíšková (roz. Krumpholcová): „Vážený pane docente, jako Vaše bývalá studentka si Vás dovoluji pozdravit a popřát Vám mnoho zdaru v další práci. S potěšením sleduji Vaši aktivitu v oblasti EtV. Jako pedagoga i jako člověka jsem si Vás velice vážila, jsem tedy ráda, že Vaše působení není pouhým teoretizováním, ale vše skutečně funguje. I když dnes působím jako vysokoškolská učitelka, využívám hojně znalostí získaných z Vašich přednášek a seminářů. Děkuji.“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Milá Jano, zdravím a děkuji za milá slova.“
katarína: „Mám 59 let. Dnes se uplně běžně používají slova, která jsme před rodiči a učiteli nesměli ani vyslovit. Vulgarita a drsnost vládne, dívky si mezi sebou říkají "vole". Byla jsme svědkem "normální" debaty mladých rodičú, kteří před 2-letým dítětem mluvili: "seš debil volé?Tohle chceš poslat mámě?" vybírali pohlednici domú. Exterier bezchybný. Takhle se s manželem nebavíme ani tehdy, pokud se neshodnem. Jak to vystupňují při hádce? Přeji hezký den.“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Bohužel společnost zhrubla, děvčata v tomto bodě dohnala kluky. Záleží na nás dospělých, zda-li jim to trpíme... rodina zde má asi největší dluh!“
sylva: „vážený pane profesore, právě jsem si zapla televizi a výuka ve virtuální realitě mne oslovila.jsem třídní 6.ročníku ZŠ v Moravskoslezském kraji a měla bych o "Rubikon" zájem. Kde a za kolik jej mohunzískat. Děkuji za sdělení“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Tento projekt má webové stránky (přes pojem Rubikon).“
Tereza K.: „Dobrý den pane docente, poradíte, jak lze dnes vychovat slušného chlapa? Jakým způsobem mu můžu vštípit základní etické principy, když sama pociťuji, že jsem v tomto směru mírně zanedbaná - rodiče hodně pracovali, neměli na mě čas, takže jsem vyrůstala sama a obávám se, že jsem právě tím typem líného rodiče, který jste zmiňoval v úvodu pořadu. Děkuji“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „První krok jste právě udělala: uvědomit si své limity a najít zálibu v tom, že se svým dítětem aktivně trávím čas.“
Marie: „Dobrý den, prosím, můžete poradit nějakou knihu o výchově dětí v předškolním věku? Mám doma např. Respektovat a být respektován, ale potřebovala bych něco pro mladší děti. Děkuji, Marie.“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „I pro tento věk jsme cosi napsal. Rozvoj morálního vědomí žáků a týká se i malých dětí.“
Lenka Klárová: „Dobrý den pane docente, ráda bych Vás touto cestou pozdravila - jsem Vaše bývalá studentka (speciální pedagog v SPC) a na Vaše přednášky vzpomínám moc ráda. Patřily pro mne k těm nejzajímavějším a nejpřínosnějším ze studia na UHK. Děkuji a mějte se krásně“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Milá Lenko, děkuji za milá slova.“
Linda L.: „Dobry den, pane docente, jsem uctelka ZSV na strednich skolach a chtela bych se dozvedet o tom, jak ucit etiku, vice... Na fakulte jsme meli etiku jen dva semestry. Je mozno nekde rozsirit aprobaci, popr. navstivit nejaky kurz? Dekuji za odpoved!“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Ano, nabízíme dvouletý aprobační rozšiřující kurz. Takže na www.uhk a na stránkách celoživotního vzdělávání pedagogické fakulty najdete vše potřebné.“
Maruška - učitelka: „Dobrý den, mohu se zepatat, učím 5. třídu a dvě děti zdraví neustále. Pokaždé, když příjdu do hodiny, slyším dobrý den. Myslím, že je to dost přehnané. Prosím, poradte mi, jak se k tomu postavit. Díky“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Stanovit pravidlo: jednou denně jednu dospělou osobu.“
Soňa: „Dobrý den, pracuji 4 roky jako servírka a je až neuvěřitelné, jak jsou dnes lidé nevychovaní. Min. 80% lidí neumí ani pozdravit, jak takový lidé mohou vůbec vychovávat děti a jak tyhle děti chcete vychovávat ve školách, když se doma chovají jako prasátka ve chlívečku. Nevím, proč takové maličkosti dělají lidem problémy. Někdy má člověk i z pěkného pozdravu mnohem lepší náladu....“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Navzdoryokolnostem hlasitě zdra vte a nuťte alespoň k odpovědi. Některé to trkne. No ale jistěže někomu není pomoci. Ale to je jeho problém...“
silvie: „měla bych zájem o program Rubikon. Kde a za kolik jej mohu pro svou třídu získat. Děkuji“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Najdete na webových stránkách se všemi potřebnými údaji.“
Jana Bartošová: „Dobrý den pane docente, moc Vás zdravím a ráda vzpomínám na vaše přednášky na vysoké škole i díky pořadu sama doma jsem si to připomněla. učím již 20 let na základní škole, nezaváděla bych nový předmět, ale témata z etické výchovy zařazuji do předmětu výchova ke zdraví a určitě tam patří. Přečetla jsem si na chatu,co jste napsal, existuje nějaká publikace, která by se týkala etické výchovy a mohla jsem ji využívat ve škole. ještě jednou srdečně zdravím a děkuji za odpověď. Bartošová“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Milá Jano, díky za milá slova. Já sám jsme už cosi napsal (Rozvoj morálního vědomí žáků v Portálu a u nás Gaudeamu Psychologii morálky a výchova charakteru žáků. Jinak doporučuji knížky Lenczovy (Metoiky etické výchovy). Hezký den.“
Slaytanic W: „Kdysi jsem četl v časopise Týden Váš dopis čtenáře - vzpomenete si na to?“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Bohužel už si nepmatuji. Ale zdravím...“
jitka: „Dobrý den, vážený pane doktore, jako pedagog jsem se snažila vychovávat především eticky a dopadla jsem tak, že jsem musela podat výpověď . Naprosto vyčerpaná a zhroucená, pod šikanou a ponižováním ze strany nadřízených. Co s tím ??? Moc děkuji za Vaši radu“
Doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.: „Ano, bohužel mezi vedoucími škol jsou i takoví, kterří tam vůbec nepatří... Mohu pouze povzbudit s tím, že jste si zachovala zvář!“