Chat

host

Maria Staňková

Aktivity v přírodě a environmentální vzdělávání dětí

Záznam chatu z pátku 8. března 2024

Jarka: „Hezký den, já jsem se s enviro vzděláním nikdy nesetkala, je to standartní mít ve škole jako předmět, vedle hudební nebo výtvarné výchovy? Mám dvě děti a nic takového se neučily. Děkuji vám! Jarka P.“

Maria Staňková: „Dobrý den, environmentální výchova je jedním z průřezových témat, které škola musí do svého vzdělávacího plánu zařadit. Školy mají možnost navštívit s dětmi výukový program nebo realizovat environmentální výchovu jiným způsobem.“

Jana: „Dobrý den, paní Staňková, aktivity Lipky sleduji a líbí se mi, jaké aktivity děláte nejen s dětmi! Příroda je důležitá a měli bychom ji chránit. Můžu se zeptat na nějaké nápady, které přírodniny si přinést domů z lesa nebo z venku tak aby doma vydržely? Děti jsou vždycky smutné, že musíme nalezené poklady vyhodit. Děkuji a přeji vám hezký den, divačka Jana.“

Maria Staňková: „Dobrý den, děkujeme za Vaši přízeň. Z přírodnin rádi používáme kamínky, ze kterých vyrábíme domino nebo je pomalujeme a může z nich vzniknout pexeso nebo puzzle. Výborným materiálem jsou klacíky, které se mohou pro děti proměnit v lesní skřítky nebo z nich lze vyřezat drobné předměty či ozdoby. Dobrou hrou s dřevěnými špalíčky jsou např. Indiánské kostky. Možné je samozřejmě využít šišky, makovice, skořápky od ořechů, kukuřičné šustí apod. Nejlepší na přírodních materiálech je jejich schopnost se v přírodě rozložit a nezatížit ji zbytečným odpadem.“

nechci uvádět: „Jak to udělat když bydlíme v centru města a prostě té přírody kolem nás moc není? Tak ráda bych jí to předávala více a byla venku, ale ne každý má ten luxus...“

Maria Staňková: „Dobrý den, chápu, že ne vždy si člověk může dovolit pobývat dlouhé hodiny v přírodě. Ale každá procházka, pozorování stromů nebo třeba i pěstování rostlin (i jedlých) za oknem nebo na balkóně je pohlazením duše a pomáhá nám k tomu, abychom vnímali, čím pro nás příroda je. Nikdy není pozdě zapřemýšlet nad tím, jak dostat více přírody i do měst a ve spolupráci s místím zastupitelstvem na tom pracovat.“

anonymní účet: „Je enviromentální vzdělání třeba lesní školka? Moje dcera tam chce dát našeho vnoučka, mám ale strach, aby se tam naučil všechno...aby pak nebyll pozadu oproti dětem ze školky. Jak probíhá ten přechod potom? Musí to být najednou zmatení, když ve škole musí sedět v lavicích.“

Maria Staňková: „Dobrý den, myslím, že pokud jsou na to dítě a rodina připraveni, je pro dítě velmi přínosné, že může tolik času trávit v přírodě. Naučí se vnímat počasí, naučí se hrát s jednoduchými přírodními materiály, které rozvíjí představivost. A citlivost k přírodě je základním kamenem pro další kroky v environmentální výchově. Rozmanitost venkovního prostředí napomáhá ke zdravému vývoji. Připravenost na školu je jistě cílem i pedagogů v lesní školce, ale samozřejmě to záleží na každém jednom vzdělávacím zařízením. Pouze sezení v lavicích v první třídě také rozhodně není vhodné, proto věřím, že i na základní škole je program rozmanitý, a to i pohybově.“

Marie: „Dobrý den, mělo by by být enviro vzdělávání již od první třídy? Jak dětem téma nejlépe předat? Děkuji.“

Maria Staňková: „Dobrý den, s environmentální výchovou se dá začít daleko dřív než v první třídě. Vždy je dobré začínat tím, že dětem dovolíme, aby si co nejvíce věcí osahaly, ovoněly. Využily co nejvíce smyslů. Určitě se nebojte odpovídat na zvídavé otázky a společně na ně hledat odpovědi. Dobré je budovat vztah k místu, kde člověk žije, k přírodě, která ho obklopuje i k lidem, které potkává. A když člověk získá citlivost k přírodě a vztah k místu, dá se pokračovat v poznávání toho, jak to v přírodě funguje. Doporučuji si ve svém okolí vybrat jedno místo, na které člověk může opakovaně chodit, aby mohl pozorovat, jak se v průběhu roku mění.“

ANTIMONY: „Jak souvisejí aktivity v přírodě s enviromentálním vzděláváním dětí?“

Maria Staňková: „Dobrý den, aktivity v přírodě jsou součástí environmentální výchovy. Environmentální výchova však chce jít dál a vést ke spoluodpovědnosti za životní prostředí a snaží se budovat takové životní hodnoty a postoje, které vedou k úctě.“

ANTI: „Jak moc je důležité enviromentální vzdělávání dětí?“

Maria Staňková: „Dobrý den, myslím, že je to velmi důležité. My lidé jsem na přírodě závislí, ačkoli se poslední dobou chováme opačně. Příroda nás nepotřebuje, ale my ji ano. Pokud se naučíme soběstačnosti, budeme schopní si něco vypěstovat, semenařit, věci si místo vyhození opravíme, pomůže nám to v tom být schopni reagovat na změny, které přichází. Vede to také k jakému si osvobození od globálního světa.“