Chat

Adam Balažovič a Karolína Schubertová
Počítačové hry pro děti
Záznam chatu z pátku 10. listopadu 2023
Anna L.: „Dobrý den, jsou nějaké hry vhodné už pro děti od 3 let? Děkuji Anna“
Adam Balažovič a Karolína Schubertová: „Dobrý den paní Anno, nejdřív je třeba si uvědomit jestli jste skutečný člověk? Zdá se vám někdy o elektrických ovečkách? Pokud ano existuje šanceže jste android. Děkuji za dotaz“
denmark: „AB - Jak vidíte vy osobně obecně počítačové hry?“
Adam Balažovič a Karolína Schubertová: „Já osobně počítačové hry hraju a mám je velice rád. I proto rád pracuji jako gamedesigner. Samozřejmě je nezbytné si uvědomit, že mohou mít i jisté negativní aspekty. Ale za mě osobně je vnímám jako nedílnou část kultury, podobně jako filmy, knihy a divadlo.“
Nikola Džokič: „Dobry den, planujete hru pro deti ktera se bude inspirovat Starfieldem? :)“
Adam Balažovič a Karolína Schubertová: „To bychom určitě moc rádi, děti milují vesmír a podobně. A my v týmu koneckonců taky. Jenom si nejsme jisti, jestli bychom dokázali napodobit to množství bugů a chyb při vydání hry. To je skutečná výzva hodná mistra vývojáře :)“
Zvedavy invalida: „Dobry den, jsou ve vasich hrach schovana nejaka Easter eggs? Diky ZI“
Adam Balažovič a Karolína Schubertová: „Zdravíme a ano často se říká, že herní vývojáři schovávají do svých her různé vtípky a odkazy na jiné hry a nebo filmy. Já mohu říct, že i v naší hře jich několik je. Pokud si vzpomenu čistě jak se říká "z patra" tak je tam Jurský Park, film Sedm a moje nejoblíbenější část hry v knihovně kde je asi dvacet humorně laděných názvů klasických knih.“
ANTIMONY: „KS - Jaké je největší nebezpečí počítačový her pro děti?“
Schubertová Karolína: „Nemluvila bych přímo o nebezpečích, spíše bych použila pojem rizika. A rizika na nás konec konců "číhají" v množství každodenních situací. Záleží na nás, jak s k tomu postavíme. V oblasti her a dětí se rodiče často obávají dopadu na agresivní jednání u dětí (studie v tomto jsou nejednotné, každopádně žádné jasné potvrzení vztahu hry - agresivita, není). Další obava se může týkat rizik závislostí na hrách. Zde je třeba prevence a to zejména v podobě zařazení i jiné činnosti pro dítě, než pouze her. Koníčků, aktivit mimo obrazovky, sportu apod.“
ANTIMONY: „AB - Bylo by lepší, aby počítačové hry pro děti vůbec neexistovaly?“
Adam Balažovič a Karolína Schubertová: „Já rozhodně soudím, že je dobré aby počítačové hry pro děti existovaly. Jinak bychom buď děti vystavili tomu, že až se jednou v dospělosti s hrami setkají čeká je nepříjemný kulturní šok a rizika s ním spojená. Druhá možnost, je samozřejmě v tom, že by děti konzumovaly hry určené pro dospělou populaci což by mohlo mít taky mnoho negativních efektů. Takže za mne instituce her pro děti jakožto určité jistoty že pokud tuto hru mé dítě hraje je pro něj obsah tak říkajíc bezpečný je jednoznačně dobře.“
Jmeno: „Dobry den, planujete i nejakou hru pro dospele? Diky.“
Adam Balažovič a Karolína Schubertová: „Dobrý den, vzhledem k tomu, že já pracuji pro web TV Déčka, tak úplně ne. Na druhou stranu několik her pro dospělé najdete na webu ARTu. A samozřejmě i několik našich her si může užít i dospělý :)“
Valentina: „Dobrý den, V čem by měla pomoct dětem hra jak bylo ve škole Děkuji“
Schubertová Karolína: „Hra ukazuje zábavným způsobem 3 příběhy, se kterými se dítě může ve školní třídě setkat, nebot´ jde o časté situace. Dítě rozhoduje, jak v dané situaci pomoci, může si všímat stylu komunikace, možností, jak lze pomoci spolužákům s podobnými problémy nebo se zamyslet nad tím, že věci nejsou vždy jen tak, jak je na první pohled vidíme (npř. Lojza není úspěšný ve škole, ale důvodů pro to je několik).“
ANTIMONY: „AB - Můžou počítačové hry pro děti šířit i morálku?“
Adam Balažovič a Karolína Schubertová: „Dobrý den, to určitě můžou. Není neobvyklé, že počítačové hry s principem hráčských rozhodnutí, zahrnují volby s různými dějovými dopady. A to samé mohou dělat i dětské hry a koneckonců, dělá to i Jak bylo ve škole, kdy se na konci celé hry dozvíte jaké dopady měla vaše rozhodnutí na jednotlivé postavy a vaše vztahy s nimi.“
Sandra: „Dobrý den, jaký je dle Vás správný přístup rodičů ve vztahu k délce času, které děti věnují PC hrám? Jak moc omezovat dítě 10 let? Děkuji“
Schubertová Karolína: „Do oblastí toho, co hodnotit v rámci interakce dítěte a her patří čas, obsah a věk. Z hlediska času stráveného u obrazovek vydává doporučení například Americká pediatrická komora. Pro děti kolem 10 let věku je doporučena, tuším 1, 5 hodiny za den. Rozhodně je ale dobré s dítětem takový čas probrat a "dohodnout". Navrhněte vaši představu a zeptejte se na časovou představu dítěte, doptejte se, co che dítě hrát, co mu hra dává apod. Výsledný denní limit by měl vzejít ze vzájemné dohody, aby se maximálně předešlo konfliktům.“
DIS: „AB - Vidíte i nebezpečí počítačových her pro děti?“
Adam Balažovič a Karolína Schubertová: „Určitě ano, Ty hlavní spatřuji hlavně ve využívání mikrotransakcí v rámci her, které ze své samotné podstaty chtějí vybudovat z hráče pravidelného plátce. Pokud jde o hry kdy je defacto nutné platit aby bylo možno hrát dál považoval bych to za varovné znamení.“
ANTIMONY: „AB - Jaká by měla být správná počítačová hra pro děti (tj. intelektuálně i morálně dobrá)?“
Adam Balažovič a Karolína Schubertová: „Těžko na tuto otázku odpovědět jednoznačně, ale hra pro děti by měla buď přinášet ať už prvoplánově nebo nenápadněji, nějakou edukativní nebo informační hodnotu nebo by dítě přinejmenším neměla vystavovat příliš traumatizujícím situacím. Co se morality her týče nemyslím si že by bylo nezbytné dítěti vyloženě zabránit dělat morálně problematické věci, ale mělo by být konfrontováno s tím, že takové činy mají leckdy i velmi závažné následky.“
Ludmila R.: „Dobrý den, zazněl tu dotaz na šíření morálky (zřejmě dobré), já se naopak zeptám, kazí hry morálku? Vím, že naše děti, když byly mladší hodně často používaly vulgární slova nebo hlášky obsažené ve hře(bojové atd), že jsme kolikrát koukali, kde to vzaly. Když začaly i sprosté slova, došly jsme na to že jsou také z jedné gangsterské hry. Občas když neco vyvedly tvrdily, že tak se chovají jejich hrdinové z PC her. Nevím, jak moc se hry změnily, je to už pár let, ale my rozhodně na hraní her nemáme dobré vzpomínky - u nás kazily morálku jednoznačně. Shodli jsme se, že dětem v naší celé rodině nic nedaly, když opomenu problém dnešní doby častého trávení dětí u PC, tak myslím, že děti by měly vidět ty dobré věci spíš v realitě a ne se "opičit" dle herních virtuálních hrdinů a neměly by to tak prožívat, protože vím jak naše děti ty hry přímo "žraly" a nedaly se kolikrát ani odtrhnout. Děkuji“
Schubertová Karolína: „Máte pravdu, hry nemohou sloužit k výchově samy o sobě. Je potřeba dětem předávat morální principy, vhodný způsob komunikaci i dobrý vzor sociálních interakcí v reálném životě. Z hlediska nevhodných slov - na hrách dnes můžeme najít oficiální hodnocení z hlediska věkové vhodnosti her (například i na základě výskytu explicitních výrazů). Také je dobré se zajímat, proč dítě hru hraje a co mu dává. Dobu, kterou dítě hraním her stráví je třeba od počátku nastavovat doma po dohodě s dítětem a zajímat se o to, jaké hry dětí hrajou a napravovat případné nesrovnalosti, které si z her odnášejí.“
Martina I.: „Zdravím vás, mohou vznikat závislosti na počítačových hrách u dětí a dospělých. Vím, že dnešní děti trávím obecně hodně času u počítače a je to určitě problém naší doby. Ale zajímá mě do jaké míry opravdu může vzniknout závislost a jak dlouho dovolit dětem hrát hry, i když jsou třeba pro ně přínosné. A jak děti od her odtrhnout? Děti se vymlouvají na rozehranou hru na úkor úkolů do školy apod. Jenom dodám, že jsou to už dva pubertáci a jedna školou povinná. Děkuji za odpověď“
Schubertová Karolína: „Zdravím, ano, mohou. Pojmem "závislost" se dnes označuje velké množství věcí, které závislostí nejsou. Jde spíš o nějaké problémové užívání (nějakým způsobem zasahuje do denních aktivit, ale neobjevují se klasické rysy závislosti, jako například opouštění denních návyků, přátel, snížení tolerance, abstinenční příznaky apod.). Každá lidská bytost je originální a to platí i v případě vzniku závislosti. Pro někoho může být riziková doba 2 hodin denně, někdo může hrát denně i 10 hodin, ale závislým se nestane a není problém hru na čas opustit. V případě, který popisujete, radím předem se s dítětem domluvit na tom, co jde hrát a jak dlouho potřebuje na to, aby hru dohrálo do nějakého místa, kde jde uložit herní postup nebo podobně. Pokud jde o delší hru a je třeba se ten den věnovat ještě učení a úkolů, bude vhodnější se s dítětem domluvit na tom, že zvolí hru, která se vejde do jistého časového limitu a delší hry, na které je třeba více času se zařadí například na víkend, kdy je více času.“
Vendicka: „tak ze krome vybudovani z hrace pravidelného plátce nehrozi zadné rizika a nebezpečí? co takhle vybudovani závislosti či spatne navyky nebo prevzeti ne zrovna dobrych vlastnosti pc hrdinu ci jejich mluvu, jak tu pani psala staci blbe hlasky, ktere dite pouzije v takov situaci, kdyz to fakt clovek vůbec neceka a take mame zkusenost s hanlivými a sprostymi slovy z pc her. dekuji vam“
Adam Balažovič a Karolína Schubertová: „Ano samozřejmě jak už odpovídala kolegyně na problematiku závislosti, i toto riziko existuje. Pokud jde o "okoukání" chování z her nebo i výraziva, určitě je dorbé se řídit doporučeními věkové kategorie her, které děti hrají. Protože pokud nencháme desetileté dítě hrát hru pro osmnáctileté s kriminální tématikou (ano GTA, Red Dead Redemption apod.) nemůže nás překvapit že se i zde inspirovat bude. V tom je to podobné jako s filmy a seriály. Proto je dobré zajímat se o to co děti hrají a zda je to pro ně vhodné.“
Lenka: „Dobrý den,chtěla bych se zeptat konkrétně na nějakou přínosnou hru pro děti na stredni skole,se kterou mate dobrou zkusenost a která by jim zaroven rozšiřovala např. obecným rozhled... nebo opravdu fakt zaměřená na nějaký obor, ale formou zábavy, aby se vylozene neučil.. kterou by využil i syn k přípravě na maturitu?stačí mně obecne..vim, ze nelze delat reklamu.moc dekuji“
Schubertová Karolína: „KS: Z hlediska her odpoví kolega, každopádně lze se v těchto oblastech vzdělávat s pomocí médií i jinak - například na YouTube kanálu Na Potítku lze najít velmi záživné a kvalitní přednášky z literatury a vysvětlení rozborů děl. AB: Pokud se bavíme o konktrétních titulech určitě můžeme ukázat třeba z hlediksa dějepisu na rozhodně přínosnou sérii Assasins Creed (Origins, Odyssey a Valhala konkrétně) na jejímž vývoji se jednak historici podílejí a které obsahují i tzv Edukační mod kde jsou v 3D světě připraveny naučné přednášky o starověkkém Egyptě, Řecku a Anglii 10. století) Doporučit lze i tituly kreativnější například o orbitální mechanice a potažmo fyzice se dozvíme mnohé z hry Kerbal Space Program. Vhodných her je samozřejmě spousta, většinou fungují dobře pro témata historická nebo pro probuzeni zájmu o různé oblasti nikoliv jako náhrada vzdělávání) Pro zájemce o vesmír mladšího věku můžu u nás na Déčku doporučit např. Kvízonauty“
Martina I.: „Ještě by mě zajímalo která přesně vaše hra je vhodná pro sedmnáctileté dítě:) A jak se dá zjistit, které hry dítě hraje? Je dobré i takto velkému dítku "lézt" do PC a kde hledat. Ještě jednou díky a přeji pěkný den“
Adam Balažovič a Karolína Schubertová: „AB: Z hlediska her opět já zbytek kolegyně. Naše hry jsou především pro děti do dvanácti let takže na déčku bohužel. Na jiné hry jsem odpovídal výše. KS: Odpověď je zdánlivě jednoduchá - zeptat se ho :) Ale nastavení komunikace tak, aby i sedmnáctileté dítě ochotně sdílelo, čemu se na počítači či mobilu věnuje, je náročné. Pokud je ale komunikace už nastavena, otevřela bych komunikaci způsobem "Vidím, že trávíš spoustu času na počítači hraním her. Zajímalo by mne, jaké hry vlastně patří mezi tvé nejoblíbenější a proč tě baví?" A podobně.“