Chat

vedoucí právní poradny dTestu

Jana Marková

Dodávky energií a zvyšování cen

Záznam chatu z pátku 15. října 2021

denmark: „Co je podle Vás nejdůležitější na tématu: dodávky energií a zvyšování cen?“

Jana Marková: „Domnívám se, že nejdůležitější je informovanost spotřebitelů. Každý spotřebitel by měl vědět, co může očekávat, na co se má připravit a co mu případně hrozí. Určitě je tedy nejdůležitější informovanost spotřebitelů.“

SKINF: „Co nejčastěji radíte ohledně tématu dodávky energií a zvyšování cen?“

Jana Marková: „To vždy záleží na konkrétním dotazu spotřebitele. Lidem primárně radíme číst smlouvy a obchodní podmínky. Lidé jsou často zmatení, protože uzavřeli smlouvy s fixní cenou a nyní jim společnosti zvyšují ceny. Velmi časté jsou nyní dotazy na krach dodavatele energií.“

DAYD: „Jak se díváte jako vedoucí právní poradny DTESTU na dodávky energií a zvyšování cen?“

Jana Marková: „S růstem cen se počítalo. Vyplývalo to z růstu cen na burze. Samozřejmě rozumím tomu, že v současné situaci, kdy roste inflace je růst cen energií další věcí, která dělá spotřebitelům vrásky na čele. Ze své pozice doufám, že se situace brzy uklidní a spotřebitelé budou odebírat energie za férovější ceny.“

Alexandr Kiszling: „Dobrý den, chtěl jsem dnes zrušit platbu za plyn a elektřinu kterou platím v SIPO. Pracovnice na poště ve Šlapanicích mi řekla, že to neprovádí.Prosím, jak to mám a nebo kde se to dá zrušit.“

Jana Marková: „Krásný den. Bohužel s dotazem jako je ten váš se setkáváme poměrně často. Domníváme se, že v daném případě by měla být pošta nápomocná a měla platbu zrušit. Z podmínek České pošty však plynou zmatečné informace, které nehovoří zcela jednoznačně. Na základě našich zkušeností víme, že často pomůže zkusit jiného pracovníka za jinou přepážkou.“

Veronika Roffeis: „Dobrý den, dnes mi přišla SMS, že můj dodavatel energii Europe Easy Energy ukončuje podnikání. JAk mám dále postupovat? Jedná se o byt v Brně 1+1. Děkuji“

Jana Marková: „Krásný den, daná skutečnost je bohužel pravdivá. Podnikatel, kterého uvádíte, spadá do skupiny, jenž ohlásila konec činnosti. Nyní již odebíráte energie od DPI (dodavatele poslední instance). Mezi tyto dodavatele patří největší hráči na českém trhu. V současné době nemusíte sama aktivně nic dělat. DPI se vám sám ozve a vysvětlí vám podrobnosti. Bohužel je nutné, abyste si v následujících 6 měsících našla nového dodavatele.“

Tomáš Horáček: „Dobrý den, bude cena energií u dodavatele poslední instance vyšší než cena, kterou jsme měli u dosavadního dodavatele ze skupiny BE?“

Jana Marková: „Hezký den, Tomáši, bohužel cena u dodavatele poslední instance (dále jen DPI) bude vyšší než cena, kterou jste měl nyní. Cena u DPI je nevýhodná, protože dochází k tomu, že dodavatel aktuálně komodity nakupuje na burze. Dle našich informací jsou již ceny DPI zveřejněné na jejich webech a jsou v podobě násobků cen, které aktuálně odběratelé platily.“

Marika: „Dobrý den, zatím nas dodavatel poslední instance neinformoval. Máme nechat odejít další platbu Bohemia Energy pres SIPO nebo hned zrušit? Nekde slycham zrušit, někde počkat na kontaktování. Děkuji“

Jana Marková: „Krásný den, jelikož se jedná o největší zapojení dodavatelů poslední instance (dále jen DPI) v historii, tak je možné očekávat prodlevy. DPI by vás měl kontaktovat nejpozději do 5 dní, nicméně je možné, že tato lhůta bude překročena. Doporučujeme zachovat klid, DPI se vám určitě ozve. Aktuálně doporučujeme další platbu neodesílat. Včera v podvečer byla rovněž zveřejněna zpráva na webu Energetického regulačního úřadu, která odběratelům sděluje, že platby za elektřinu nemají již po 14. 10. odcházet. U plynu od 17. 10. Jako spotřebitelská organizace dTest se domníváme, že není vhodné další platby odesílat, jelikož nám není známa finanční kondice BE. Je také možné, že velké množství odběratelů má předplaceno za uplynulé léto, takže by docházelo k navyšování přeplatku, který by měl být vracen.“

František Světlý: „Dobrý den, jaký je ceník vaší poradny? Mohu si poradenství dovolit jako starobní důchodce?“

Jana Marková: „Krásný den, určitě můžete. Elektronická poradna je zcela bezplatně - to znamená, že stačí napsat e-mail, či vyplnit formulář na webu. Telefonická poradna je z naší strany rovněž bezplatná, platí se pouze cena běžného hovorného, které máte smluvené s vaším mobilním operátorem. Ve výjimečných případech poskytujeme rovněž osobní poradenství, na které je vhodné se předem domluvit. To je rovněž bezplatné.“

Pavlína rezna: „Dobrý den, stávající dodavatel xenergie ukončil dodávku energie,nyní budu zajišťovat nového dodavatele do 6ti měsíců, měsíční platba probíhá formou inkasa.Tuto mesicni platbu formou inkasa mám nyní zrušit nebo počkat až dojde k uzavření nové smlouvy s novým dodavatelem?děkuji.Rezna Pavlína“

Jana Marková: „Doporučujeme další platby dodavateli xenergie neodesílat (blíže k tématu se dozvíte na oficiálním webu Energetického regulačního úřadu, kde na toto téma byla vydána tisková zpráva). Nyní by vás měl vyrozumět dodavatel poslední instance. Od něj obdržíte instrukce, kam platbu za energie nově zasílat. Poté si již vše nastavíte na nového dodavatele (až k němu přejdete).“

energie: „Vážená paní Marková, byla jsem zákaznicí u Bohemia Energy, platím pravidelně v hotovosti zálohy přes SIPO a dnes jsem chtěla úhradu záloh pro příští měsíc zrušit. Úřednice na poště mi to ale odmítla, že to nelze, že to musí provést Bohemia sama. Je to správný postup, nerada bych platila zálohy firmě, která již neexistuje. Děkuji za radu. Jarka“

Jana Marková: „Krásný den, s podobným dotazem se setkáváme velmi často. Bohužel máme zkušenosti, že závisí na ochotě poštovní úřednice. Z podmínek České pošty vyplývá, že zrušení by mělo být provedeno na pokyn společnosti. Od některých spotřebitelů nám bylo sděleno, že se jim povedlo platbu na poště zrušit. Včera večer navíc bylo zveřejněno oficiální vyjádření, ve kterém se doporučuje platby za elektřinu již neplatit. Vašim obavám zcela rozumíme.“

Jiří: „Dobrý den. Jako zákazník firma Lumius jsem po obdržení ceníku platného od listopadu vypověděl smlouvy na plyn a elektřinu. V nastalé situaci nejsem schopen sehnat jiného dodavatele, každý řeší jen Bohemia energy. Myslím, že takových jako my je víc, poraďte co dělat, ať nejsme bez energií.“

Jana Marková: „Hezký den, Dle energetického zákona můžete navrhnout současnému dodavateli delší lhůtu k odstoupení od smlouvy (tj. do kdy u něj budete zavázán). Doporučujeme vám posunout odchod od současné společnosti o několik týdnů. Doufáme, že se situace uklidní, bohužel nyní primárně všichni řeší odběratele, kteří byli nuceni odejít od krachující společnosti). Je nutné mít vykrytý přechod od dodavatele k dodavateli, jinak hrozí spadnutí do černého odběru. Spolu s černým odběrem mohou být spojené sankce.“

Ludmila: „chtela jsem zrusit automaticke nastavene platby na SIPO u ceske sporitelny ale pry to nejde, pry to musi zrusit sama Bohemia Energy , jakou mam jistotu ze si nebudou i nadale ztrahavat platby ? Dekuji“

Jana Marková: „Krásný den, s tímto dotazem se na nás obrací stále více spotřebitelů. Z poštovních podmínek České pošty plyne, že by daný příkaz měla dát sama společnost. Ze zkušeností některých spotřebitelů víme, že se jim podařilo příkaz zrušit na poště. Zcela rozumíme tomu, že nechcete, aby se vám strhávala další platba. Doporučení aktuálně zní tak, že by se zálohy na elektřinu neměli dodavateli platit.“

Honza: „Z profilu, když Vás kamera zabírá celou, jste opravdu úchvatná“

Jana Marková: „Milý Honzo, děkuji za kompliment. Je škoda, že nechcete využít mých právních znalostí. Domnívám se, že v mnoha oblastech jsou rovněž úchvatné.“