Chat

Lukáš Zelený
Dovolená přes slevový portál. Výhodná koupě, nebo risk?
Záznam chatu z pátku 16. září 2016
DIS: „Byl byste pro zákaz prodeje dovolených přes slevové portály?“
Lukáš Zelený: „Dobrý den, myslím si, že není nutné přistupovat k zákazu prodeje zájezdů či ubytování prostřednictvím slevových portálů. Každá forma prodeje, ať už v kamenné prodejně, nebo pomocí internetu, včetně slevových portálů, má určitá rizika. I cestovní kancelář sídlící v kamenné prodejně může velmi snadno zkrachovat. Na druhou stranu, odpovědnost za zájezd nese vždy cestovní kancelář, takže i když si zakoupíte slevový voucher na zájezd, cestovní kancelář, jež jej organizuje, musí splňovat zákonné povinnosti.“
IGR: „Kupujete si vy sám dovolenou přes slevový portál?“
Lukáš Zelený: „Dobrý den, obvykle volím cestovní kancelář, se kterou mám dobré zkušenosti. Takže si nepořizuji zájezd přes slevové portály, ale naprosto bez obav si jej pořizuji v e-shopu dané cestovní kanceláře. Hezký den.“
BRKBR: „Je lepší obecně dovolené kupovat kamenně a ne internetově?“
Lukáš Zelený: „Dobrý den, jak pořízení zájezdu přímo v kamenné provozovně cestovní kanceláře, tak prostřednictvím jejího e-shopu, má vždy určitá rizika. Ale pokud si náležitě prověříme onu cestovní kancelář, podíváme se na recenze na hotel, zkontrolujeme si pojištění proti úpadku, tak není problém pořídit si zájezd jakoukoli formou. Hezký den.“
Asd: „Na co si dávat pozor, když si vybírám slevový portál?“
Lukáš Zelený: „Dobrý den, když si chceme zakoupit ubytování či celý zájezd přes slevový portál, měli bychom si předem zjistit některé informace. Nejprve bychom si měli zjistit dostatek údajů o samotném portálu, zejména kdo jej provozuje, zda jsou na webových stránkách uvedeny kontaktní údaje. Dále je dobré podívat se na zkušenosti jiných spotřebitelů s daným portálem. Ovšem když hledáme recenze, je vhodné je brát s určitou rezervou (ne všechny recenze jsou objektivní). Dále nebude na škodu zjistit si, zda slevový portál poskytuje třeba garanci spokojenosti. Obdobné informace bychom si měli zjistit i o samotném poskytovateli ubytování či cestovní kanceláři. Hezký den.“
Jiri: „Když nejsem spokojen s kvalitou ubytování, které jsem si zakoupil přes slevový portál, co mám dělat? Můžu chtít vrátit peníze? Děkuji“
Lukáš Zelený: „Dobrý den, za kvalitu obvykle odpovídá poskytovatel ubytování, nikoliv slevový portál. Ovšem pokud slevový portál poskytuje garanci spokojenosti, pak můžeme chtít určitou kompenzaci i po něm. Vždy však platí, že nespokojenost s ubytováním bychom měli řešit s ubytovatelem. Vždy bychom měli na nedostatky upozornit co nejdříve poté, co problém zjistíme. Pokud dostaneme neodpovídající pokoj, měli bychom ihned chtít jeho výměnu. Hezký den.“
Jana: „Raději upřednostňuji kamenné prodejny, na co si mám dávat pozor při výběru zájezdu v nich. Děkuji“
Lukáš Zelený: „Dobrý den, pokud si jako spotřebitel vybíráte zájezd přímo v cestovní kanceláři, je nutné si ověřit údaje o kanceláři. Poptat se na zkušenosti s touto cestovní kanceláří ve svém okolí, případně se podívat na recenze na různých cestovatelských portálech. Recenze je však nutné brát s rezervou. Vždy si musíme ověřit, zda cestovní kancelář má sjednáno pojištění proti úpadku (ostatně pokud jej nemá, nesmí vykonávat činnost). A v neposlední řadě bychom si měli zjistit informace třeba o hotelu, do kterého chceme jet. Abychom následně nebyli zklamaní. Hezké odpoledne.“
Karolína: „Dá se nakupování přes internet označit za stejně bezpečné jako v kamenných obchodech?“
Lukáš Zelený: „Dobrý den, za bezpečné nakupování se zřejmě nedá označit ani nakupování v kamenných prodejnách. Nikdy nemáte stoprocentní jistotu, že daný obchodník je skutečně solidní, že svou činnost provozuje legálně a že s nákupem zboží nebudou spojeny žádné nepříjemnosti (např. prodej padělků, problémy s reklamací). Internet však usnadňuje vznik různých podvodných obchodů a i v případě těch skutečných se spotřebitelé někdy hůře domáhají svých práv, neboť jim nestačí pouze zajít na pobočku, kde už jednají přímo se zaměstnancem společnosti, ale musí spoléhat na ochotu podnikatele komunikovat s nimi na dálku. Nakupování na internetu tak může v určitých ohledech představovat větší rizika, zejména proto, že solidního obchodníka nepoznáte podle vzhledu webových stránek právě snadno. Hezké odpoledne.“
FTT: „Jak je to s obchody v rámci Evropské unie a v zahraničí?“
Lukáš Zelený: „Dobrý den, obchodníci nabízející zboží a poskytující služby v rámci Evropské unie jsou povinni dodržovat jednak celoevropskou regulaci a zároveň právo státu, na jehož trh se při své podnikatelské činnosti přímo zaměřují. Stejně tak se jakýkoli zahraniční obchodník, který má například internetové stránky vedené v češtině (z čehož lze usoudit, že se zaměřuje na českou klientelu), musí řídit českou právní úpravou. Spotřebitelé jsou tímto způsobem chráněni v případě, že si v dobré víře zakoupí zboží na českých webových stránkách, aniž vědí, že je stránka provozována zahraničním subjektem. Je logické, že účinnost vymáhání práv od českých obchodníků bude vždy vyšší. V rámci Evropské unie funguje spolupráce mezi dozorovými orgány a soudy. Přesto povětšinou nebývá řešení přeshraniční sporů snadné. V těchto případech spotřebitelům doporučujeme, aby se obrátili na Evropské spotřebitelské centrum, které pomáhá řešit spory s obchodníky ze zemí EU, Norska a Islandu. Hezké odpoledne. Lukáš Zelený“
VK: „Je vůbec bezpečné zaplatit si hotel přes slevový portál?“
Lukáš Zelený: „Dobrý den, nikdy spotřebitel nemá stoprocentní jistotu, že vše proběhne v naprostém pořádku. Ovšem pokud budeme dodržovat určitá pravidla, tak se problémům můžeme vyvarovat. Jak už jsem psal, je dobré ověřit si informace jak o slevovém portálu, tak o samotném hotelu. Měli bychom si ověřit zkušenosti jiných spotřebitelů, třeba i z našeho okolí. A rovněž je vhodné neplatit předem (pokud je to možné). Hezké odpoledne. Lukáš Zelený“