Chat

Jak nenaletět prodejcům po telefonu

Tomáš Holanec

poradce v oboru komunikace

Záznam chatu z pátku 22. ledna 2016

Kateřina: „Dobrý den, jak lze vypovědět smlouvu u T-mobilu, která byla prodloužena automaticky bez mého souhlasu. Tvrdí, že jsem souhlasila telefonicky což není pravda. Chtěla jsem ji vypovědět osobně, ale bylo mi řečeno, že je to možné, ale musím doplatit částku, kterou bych uhradila za paušál v příštích dvou letech. Děkuji“

Tomáš Holanec: „Dobrý den, Kateřino, děkuji za Váš dotaz. Co se týká automatického prodloužení smluvního závazku, vetšina takto velkých společností má tyto automatické prodloužení ošetřeny ve smluvních podmmínkách. Ve většině případů jde o tzv. autoprolongaci. Pokud je tvrzeno, že vše proběhlo telefonickou cestou a Vy jste "údajně" souhlasila, doporučuji kontaktovat rovnou reklamační oddělení společnosti s žádostí o naposlechnutí hovoru, či dodání jasného úseku nahrávky, kdy jste s tímto souhlasila. Tímto doporučuji začít. Tomáš Holanec“

Hana Jiroušová: „Dobrý den, udělala jsem před Vánocemi chybu a dala jsem po telefonu souhlas k zaslání dámského holícího strojku, byl mě poslán a nebyla tam vůbec adresa kam bych to mohla vrátit nebo odstoupit od smlouvy. Uvědomila, že toto nekončí, a že jsem se nechala nachytat. Cca za tři měsíce mě pošlou náhradními žiletkami, které až mě přijdou budu muset za ně zaplatit. Pokud tam bude zpáteční adresa, tak napíšu že odstupuji od smlouvy, vše jim pošlu zpět, ale pokud my jako první zásilku pošlou náhradní žiletky přes P.O.Box na koho se mám obrátit s vrácením když neposílají údaje o odesílateli ? Prosím o radu. děkuji s přáním hezkého dne H.Jiroušová“

Tomáš Holanec: „Dobrý den, Hano, prvotní krokem je ověřit zda máte k dispozici, jakékoliv iniciály společnosti, která Vám službu prodala. Důležité je učinit prvotní krok a najít prodejní kanál, který Vám službu dal k dispozici. Případně doporučuji obrátit se rovnou na ČOI, či ČTÚ - český telekomunikační úřad.“

marielukacova: „Dobrý den, zrovna tento týden jsem přistoupila na telefonickou nabídku odběru plynu - konkretně společnosti Bohemia Energy. Nenaletěla jsem? :) na co si mám dát pozor, co zkontrolovat? Pěkný den! Marie Lukáčová“

Tomáš Holanec: „Dobrý den, Marie, děkuji za Váš dotaz. Ne každý prodej po telefonu je v konceptu něčeho nekalého :) Jen jako u každého prodeje doporučuji důkladně prostudovat VSOP - všeobecné obchodní podmínky a smlouvu. Aby nebyla někde nadefinována klauzule, která by Vás znevýhodňovala do budoucna, či vůči jiným poskytovatelům služeb. Tomáš Holanec“

Berenika: „Dobrý den, chci se zeptat jak postupovat v případě, že se ozvou operátoři z banky nebo od telefonního operátora, kteří často k ověření totožnosti vyžadují osobní údaje jako je datum narození nebo při uzavření smlouvy pak i číslo občanského průkazu popř. rodného čísla přes telefon. Bohužel se jen těžko ověřuje totožnost volaného, ale očividně takto postupují tyto firmy běžně. Jak si mohu ověřit, že se nejedná o podvodníky, kteří by mohli mé osobní údaje zneužít? Děkuji“

Tomáš Holanec: „Dobrý den, děkuji za trefný dotaz. Co se týká poskytování osobních údajů po telefonu, je to poměrně běžná věc, která byla v prvopočátku koncipována jako zjednodušení služeb, aby klient nemusel nikam chodit a měl možnost vše realizovat pohodlně po telefonu. Každá společnost, která Vás žádá o osobní údaje musí splňovat zákonné podmínky o ochraně osobních údajů. Rodné číslo ani číslo OP není zneužitelné bez fotografie. Ověření totožnosti je i běžné aby byla služba skutečně cílena na oprávněnou osobu a bylo ověřeno, že je hovořeno s majitelem služeb, či opravdu volanou osobou. Doporučuji prodej neuzavírat při prvním kontaktu, ale nejdříve si danou nabídku prověřit, pročíst a zhodnotit. Ideálně se ještě doptat, zda údaje budou poskytovány třetím stranám. Tomáš Holanec“

Olga: „Prosím nejmenovat! Dobrý den, dne 18.1. jsem tel. uzavřela návrh smlouvy na hotovostní úvěr. Téhož dne mne spol. Home Credit zařadila do registru dlužníků Solus. 21.1.2016 jsem obdržela písemnou smlouvu poštou na hotovostní úvěr, tu jsem nepodepsala, okamžitě jsem smlouvu stornovala telefonicky, poté jsem podala písemnou výpověď. Jde mi o to, jak se postarat o co nejrychlejší výmaz z registru, jak dlouho to může trvat., koho mám kontaktovat atd. Děkuji za odpověď“

Tomáš Holanec: „Dobrý den, jakákoliv úvěrová služba samozřejme snižuje bonitu klienta, ale ne zařazením do databáze solus. Na Vašem místě navrhuji nechat si zaslat výpis z registru solus , ať víte, kde a od jaké společnosti proběhl zápis. Nemusí tu být přímá spojitost a pokud ano, domluva se společností Homecredit o vymazání z databáze po doložení veškerých formalit by neměla být složitá, pokud služba nebyla využita. Tomáš Holanec“

Jana: „Dobrý den, hrozí mi něco pokud telefonicky odsouhlasím zaslání nějakého produktu např. na dobírku a pak si jej na poště nevyzvednu, resp. odmítnu převzít? Děkuji!“

Tomáš Holanec: „Dobrý den, Jano, děkuji za Váš dotaz. Zaslání na dobírku je ve své podstatě pouze forma dopravy. A za nevyzvednutí můžete byt posléze finančně penalizována, jelikož jste odsouhlasila zaslání a může zde vznikat distanční smlouva. Zde bych byl opatrný a opravdu se rozhodl, zda produkt, či službu opravdu chci mít a převezmu hodlám ji převzít.“

Jana: „Dobrý den, odebrala jsem od nejmenované farmaceutické společnosti z Českých Budějovic vzorek doplňku stravy a i když jsem postupovala dle průvodního dopisu a další zásilky odmítla, tak mi další již za plnou cenu přišla, tuto jsem vrátila jako nevyžádanou a věc považovala za vyřízenou a přesto nedávno jsem měla ve schránce dopis s výzvou k úhradě balíčku, jinak, že bude celá věc podstoupena exekutorovi. Poraďte co s tím, děkuji.“

Tomáš Holanec: „Dobrý den, Jano, děkuji za Váš dotaz. Pokud Vám již někdo píše ohledně exekuce, doporučuji se urgentně obrátit na farmaceutickou firmu s žádostí o urgentní vysvětlení a popisem celé situace, rovněž bych společnost informoval, že celou věc v případě nereagování budete eskalovat na COI a český telekomunikační úřad. Tomáš Holanec“

Petra: „Dobry den, pravidelne mi volaji s nabidkou sluzeb telefonnich operatoru, i tech, ktere nemam. Je mozne se tomuto nejak branit? I kdyz jim hne na zacatku reknu, ze si nic kupovat nechci, jsou casto agresivni a neodbytni. Dekuji“

Tomáš Holanec: „Dobrý den, Petro, děkuji za Váš dotaz. Možno se bránit je! A to cestou, kdy budete trvat na vyřazení z jejich databáze pro sdělování obchodních sdělení. Na což máte plné právo. Každá telefonní společnost by toto měla respektovat. Tomáš Holanec“