Chat

host

Gerta Mazalová

Záznam chatu z pátku 16. září 2011

Simča 23let, Brno: „Dobrý den, je pravda, že nákup přes internet je levnější než nakupování v klasickém obchodě?“

Gerta Mazalová: „Ale ano, je, ovšem zase zde jsou jiná rizika, prodávající je prakticky anonymní,bývají problémys reklamacemi, odstoupením od smlouvy a pod.“

jana: „Jakou lhůtu má prodávající, aby vrátil zpět peníze za vrácené zboží, které bylo vráceno ve lhůtě 14 dnů. Děkuji“

Gerta Mazalová: „Podle zákona od data převzetí odstoupení od smlouvy - nejpozději do 30 dnů. Může samozřejmě dříve.“

Soudce B: „Jste nyni stranickou ci nestranickou?“

Gerta Mazalová: „Nejsem členkou žádné politické strany, v Parlamentu jsem byla poslankyní za samosprávnou Moravu a nezávislou poslankyní, pracovala jsem ve Výboru pro zdravotnictví a sociální politiku- věnovala jsem se mimo problému Moravy / kterou mám a vždy budu mít v srdci, ať se to komu líbí nebo ne/ hlavně problematice obyčejných občanů jako jsem já.“

Inner s: „Pracovala jste v PSP ve Vyboru pro soc. politiku a zdrav., co jste v nem dokazala, a co z prace v nem pouzivate ve vasi nynejsi funkci?“

Gerta Mazalová: „Ano, po 2 volební období,skončila jsem v roce 2006, jako tajemnice Výboru zdrav. a soc.- domnívám se, že jsem dokázala hodně. Byly přijaty některé mé návrhy/ např. inzulinová pera pro všechny diabetické děti, papírky-proužky zdarma pro diabetiky zdarma-to vše bohužel se dnes zase končí/ , věnovala jsem se nápravě nespravedlivého přerozdělování dotací nemocnicím, školám apod. Interpelace z té doby jsu uloženy v archivu v parlamentu. Dnes se mi hodí v praxi mé zkušenosti v legislativě- z naší poradny vycházejí návrhy změn novel zákonů pro parlament,které znepříjemňují život našich občanů.“

Lotosovy kvet: „Vy uz jste ve starobnim duchodu a jake to je pracovat pri nem?“

Gerta Mazalová: „Ano,mé představy o tom, kolik budu mít času v důchodě na své koníčky vzaly za své - ale nevadí mi to. Po smrti mého manžela jsem se odreagovávala hlavně prací pro ty, kteří potřebují poradit, pomoci a vzhledem k tomu, že jsem nasbírala v životě hodně zkušeností a znalostí / navíc se pravidelně stále vzdělávám, sleduji všechny novinky/ mám stále co dělat.“

Lotosovy kvet: „Jste stale predsedkyni SOS JMK?“

Gerta Mazalová: „Ano, jsem.“

Sapon: „Jste příbuzná s novinářkou Danou Mazalovou?“

Gerta Mazalová: „Ne.“

Inner s: „Byla jste clenkou HSD SMS a tez CSSD?“

Gerta Mazalová: „Již jsem zodpověděla.“

Lotosovy kvet: „Pracovala jste v politice, jake jste mela funkce, v jake jste byla pol. strane ci hnuti?“

Gerta Mazalová: „Tajemnice výboru pro zdravotnictví a sociální politiku, politická strana HSD-SMS / Hnutí za samosprávnou demokracii-Společnost pro Moravu a Slezsko. Byla jsem poslankyní v České národní radě do r. 2006. Stačí?..“

Věra: „Dobry den, rada bych se zeptala, jak je to ze zakonou lhutou na vraceni zbozi do 14 dnu od nakupu. Prodavame satky na noseni deti a obcas se stane, ze nejaka maminka nam po 10dnech pouzivani satku (na satku je poznat, ze byl pouzivan) satek vrati, ze miminku nevyhovuje noseni a ze na to ma pravo, ze je vse ve lhute 14 dnu. Nevim jak to resit.Zakaznikovi jsem povina vratit penize, ale zbozi uz je pro mne jako nove neprodejne. Zakaznik vsak trva na tom, ze satek zkusil pouze jednou ale ja vidim, ze to tak neni. Jak toto mohu resit. Moc dekuji za cas straveny Vasi odpovedi! Verka“

Gerta Mazalová: „Možnost navrácení zboží do 14 dnů je dána zákazníkovi -spotřebiteli z toho důvodu , že nemá možnost tak, jako v pevném obchodě si zboží nechat předvést, vyzkoušet a porovnat s jiným zbožím. Proto si je vyzkouší až doma, nebo se rozhodne k odstoupení, např. z důvodu, že zboží nesplňuje jeho očekávání. Pokud máte podezření, že zboží bylo delší dobu nošené, používané, tedy opotřebované - můžete si stejně jako spotřebitel nechat zhotovit znalecký posudek, seznamy soudních znalců jsou na www.justice.cz Jinak je to Vaše podezření, které je opravdu těžko prokazatelné.“

zuzana zahr.: „dobrý den, koupila jsem si už několikrát na internetu s ruzných servru jako bazoš.cz atd a bohužel pote co jsem za předmět předem zaplatila se mi nikdo s prodávajících neozval a já příjdu třeba o 600 kč....zajímalo by mě jestly stím mužu něco dělat jestly bude člověk nějak stíhán a já dostanu peníze nazpět... díky“

Gerta Mazalová: „Právě Váš případ je jedním z mnoha rizik nákupů na internetu, který jinak má své výhody. Můžete podat trestní oznámení pro podezření z podvodného jednání na některé pobočce Policie ČR, můžete se obrátit na provozovatele serweru / je to ale složité jednání/, který by mohl adresu takového obchodu zablokovat, můžete se obrátit i na Českou obchodní inspekci, která dozoruje poctivost služeb a prodeje se stížností, máte i možnost občansko-právního řízení, ale to Vám nechci doporučovat. Podvodné internetové společnosti mají jepičí -krátký život, než byste se k nim prosoudila, mají púčty vyvedenéů ze země a jsou pryč.“

Petra: „Dobry den, mama si koupila sekacku, dostala k ni notebook. Nefungoval, ale k reklamaci se odhodlala az po roce. Pritom z prilozeneho dokladu zjistla,ze ma notebook zkracenou rocni reklamacni lhutu. Chtela jsem se zeptat, zda to ma zakonny podklad a zda tedy opravdu nema smysl notebook reklamovat.Moc dekuji za odpoved.Preji pekny den. Petra“

Gerta Mazalová: „Jestli dostla Vaše maminka k sekačce notebook jako dárek, pak nemá. Pokud ho koupila, měl by záruční lhůtu 24 měsíců jako každé spotřební zboží.“

martina: „Dobrý den, ráda bych se zeptala na Váš názor. Před nedávnem jsem si přes internet objednávala samolepíci dekoraci na zeď. Přišla mi obálka velikosti A5, v které se nacházela zmenšenina dekorace, kterou jsem si objednala. Při telefonickém spojení mi bylo vysvětleno, že velikost dekorace je uváděna v milimetrech, ne cm a že moje objednávka byla vyřízena správně. A protože daný výrobek se údajně vyrábí na zakázku, není možno jej reklamovat. Podotýkam, že nejenom cena výrobku, ale i poštovného nasvědčovala zásilce velikosti 1,5x2m. Výsledek - 500,- za dekoraci, kterou si mužu nalepit na vypínač. Děkuji za odpověď.“

Gerta Mazalová: „Podle novely Občanského zákoníku je i u zboží na zakázku záruční lhůta nově prodloužena na 24 měsíců. Tento důvod tedy neobstojí. Důležité je, jestli jste si objednala dekoraci ve velikosti, kterou potřebujete. Je rozhodující, co máte na svéů objednávce, jakou velikost, platí to, co jste objednala a podepsala.“

Gabriela: „Dobrý den, přes internet jsme si koupili televizor, který nám byl zaslán na dobírku poštou. Když jsme televizor doma rozbalili, tak byla prasklá obrazovka. Hned jsme televizor odvezli na poštu a podali reklamaci. V současné době probíhá ještě reklamační doba a nepadlo rozhodnutí. Mohu se zeptat jaké kroky případně máme podniknout pokud nám česka pošta neuzná reklamaci? Děkuji“

Gerta Mazalová: „Podstatné je, jestli jste zboží rozbalila se svědkem. Obraťte se na naši poradnu s výsledkem reklamace. Pokud dokážete prokázat, že zboží přišlo poškozené, neměl by nastat problém, pošta má pojištění, proti podobným případům.“

Klára: „Dobrý den, máme internetový obchod a ke svým zákazníkům se chováme skutečně "zákazník náš pán". V poslední době se setkáváme však s tím, že velkou módou je právě objednávat na dobírku a balíky nepřebírat :( jsme z toho dost nešťastní, protože vůbec nevíme co si s tím počít. Naši zákazníci jsou spokojení a vrací se k nám. Našli jsme databázi, kde se evidují nespolehliví zákazníci a zajímalo by nás, zda je možné takto jména zákazníků publikovat, zda to není v rozporu s ochranou osobních údajů. Také jsme už viděli, že na jiných e-shopech odkazují na určitý paragraf s tím, že na jeho základě mohou od zákazníků náklady spojené se zasláním vymáhat. Je to možné mít v podmínkách? Máme více jak 2000 spolehlivých a milých zákazníků a jsme na to pyšní. Předem děkujeme za odpověď.“

Gerta Mazalová: „Publikování jmen zákazníků nedoporučuji, mohli by se obrátit na Úřad pro ochranu osobních dat, event. se bránit jinými způsoby, kterých je poměrně dost. Ale doporučuji vyhledat naše webové stránky, kde je možné si požádat o zpracování obchodních podmínek tak, aby nedocházelo k porušování právních předpisů i ze strany zákazníků. /www.spotrebitele.info/ Nabízíme tam i jiné možnosti , např. získání loga SAOP - značka dobrého jména podnikatele.“

marki: „Dobrý den. Mám přesně ten problém s firmou O.I.G o kterím jste mluvila. Chci se zaptat jestli je nutné zaslat plnou moc Vaší společnosti. Na Vašich stránkách jsem se dočetla, že zasílání dalších žalob by jen prodlužovalo proces. Bude se konečné rozhodnutí soudu vztahovat i na spotřebitele, kteří se s Vámi nespojili a nepřipojili se k trestnímu řízení? Děkuji za odpověď“

Gerta Mazalová: „Nemusíte, můžete si zvolit právního zástupce některé AK, kterého ale musíte zaplatit nebo aspoň reagovat na Vám zasílanou poštu. Neriskovat případnou exekuci, pokud dostanete Platební rozkaz, rozhodně se musíte odvolat, aby pak nenabyl platnosti- odvoláním proti němu pak dále pokračuje soudní řízení. Jako SOS, které chrání zájmy spotřebitelů pracujeme bezplatně a proto jsme se ujali spotřebitelů , kteří si neví rady s nastalou situací.“

Vera: „Dekuji za odpoved. Takze zakaznik je zel pan a ja jelikoz mam malou rodinou firmu a na znalecke posudky nemam finance , zel musim ustoupit. Kdo chrani poctive obchodniky proti -prominte ty slova ,,vycuranym,, zakaznikum? Bylo by dle zakona mozne, vyhradit zbozi (satky) k zapujceni, pro ty kdo si je chteji pred koupi zkusit a do podminek prodeje bych uvedla, ze k ozkouseni satky pujcujeme , ale pouzite nove zpet uz nebereme? Jde o to, ze satek se nam vrati casto osmudlany, bez puvodniho obalu atd. Dalo by se to takto resit? Dekuji! Verka“

Gerta Mazalová: „Toto zákon neumožňuje. Jsou poctiví i nepoctiví zákazníci, stejně jako prodejci. SOS zastupuje zájmy spotřebitelů a setkáváme se spíše s poškozenými zákazníky. Na druhé straně v rámci kultivace podnikatelského prostředí se snažíme pomáhat také podnikatelům, viz náš web www.spotrebitele.info“

divačka: „Dobrý den, jak můžu reklamovat zl. řetízek zakoupený na AUKRU? Poté, co jsem oslovila prodejce a důvod sdělila- řetízek je ve stavu, jakoby někomu stržený z krku- telefon mi nebere a nekomunikuje. Mám podezření, že se jedná o kradené zboží. Děkuji za odpověď.“

Gerta Mazalová: „V případě podezření prodeje kradeného zboží informujte Českou policii.“

Eva: „Dobrý den, kdo určuje, jaká je doba použitelnosti výrobku? Při reklamaci jsem se setkala s tím, že mi bylo řečeno, že je klidně možné, že už skončila doba použitelnosti výrobku (konkrétně 8 měsíců používání matrace do dětské postýlky). Tuto reklamaci stále ještě řeším, prodejce zašel až k vyhrožování mé osobě, byl neochotný a arogantní. Mám ještě jinou možnost obrany než se obrátit na ČOI či na soud (na stránkách ČOI jsem se dočetla, že jediný způsob, jak řešit nesouhlas s výsledkem reklamace je soudní cestou)“

Gerta Mazalová: „V případě matrace je záruční doba 24 měsíců, doba použitelnosti by měla být vyznačena při koupi tohoto zboží na záručním listě nebo návodu. Ale domnívám se, že tady by životnost neměla být kratší. Je to jiné než u žárovek, baterií a pod. kde se životnost určuje podle doby používání. Můžete se obrátit i na ADR- tzv. mimosoudní řešení soudních sporů , které jsme v minulosti také dělali, bohužel jsme nedostali dotaci od MPO, /tato činnost se hradila z dotace, telefony, dopisy atd. zahraniční korespondence/, takže jsme nemohli pokračovat, v případě, že letos bude situace lepší a MPO nám nezamítne žádost, budeme pokračovat i nadále. Je takéů možnost obrátitse na příslušnou Hospodářskou komoru s žádostí o pomoc v jednání s prodejcem.“

Michal: „Prosím Vás. Doporučujete nakupování raději na dobírku, že máte jistotu zboží v ruce. Ale mezi platbou předem na účet a platbou na dobírku není vůbec žádný rozdíl, v obou případech nejdříve platíte a až po té máte zboží v ruce. Když už by Vás chtěl někdo okrást, platbou předem na účet nepošle nic, nebo na dobírku pošle prázdnou krabičku. Tak neuvádějte lidi v omyl. Mezi dobírkou a platbou předem na účet není rozdíl!“

Gerta Mazalová: „My v poradnách rozdíly vidíme v praxi. Rozhodně jako spotřebitel-zákazník nepřeberu při dobírce zboží v poškozené krabici. Vím, že vždy je nějaké riziko, ale takto je menší. Je možné platit kartou-převodem- AUKRO portál poskytuje snad více nějaké jistoty, ale je otázka, zda je dostatečná / www.aukro.cz/ doporučujeme číst obchodní podmínky.“

Zuzana: „Dobrý den,reklamovala jsem kočárek pro dvojčata,reklamaci nám neuznali z důvodu,že jsme prý kočárek přetížili a závadu si tím zavinili sami ( kočárek má nosnost 15 kg/1 dítě a naše děti v té době měl každý cca 10 kg) Po té jsme se dozvěděli,že kočárek se už nevyrábí a to bylo asi i důvod zamítnutí reklamace,aby oni nemuseli vracet peníze. Máme nějakou možnost ,jak se bránit? Děkuji“

Gerta Mazalová: „Prodejce má povinnost ze zákona reklamaci přijmout, ovšem vyřešení je skutečně na něm. Pokud jste si jisti, že je reklamace zamítnuta neoprávněně, máte možnost nechat si udělat znalecký posudek /Strojírenský ústav v Jablonci nad Nisou- přesný kontakt u nás nebo na internetu / , ten ovšem musíte zaplatit, v případě že bude ve Váš prospěch / vada materiálu nebo výrobní / pak podle §598 OZ - náklady, spojené s reklamací hradí prodejce. Doporučuji napřed se domluvit se znalcem, aby udělal odborné posouzení, ze kterého usoudí, zda má posudek cenu dělat či nikoliv. V případě kladného posudku se jistě domluvíte s prodejcem na navrácení kupní ceny po odečtení částečného opotřebení/ máte-li kočárek už dlouho/.“

lenka: „kde muzu zehnat pravnika proti investment group“

Gerta Mazalová: „Seznamy právníků najdete na www.justice.cz nebo přímo na Advokátní komoře www.cak.cz“

Anna: „Dobrý den, mám problém s firmou Online investment group ltd. Registrovala jsem se na jejich portále a od té doby mi neustále posílají předžalobné upomínky,a upozornění na začaté soudní konání. Nevím co mám dělat. už jsem jim i zaplatila na účet na [sejšely] a nic se neděje možná se to ještě zhoršuje...už z toho mám nervy, víte kde... Děkuji za odpověď.“

Gerta Mazalová: „Radíme stejně jako Generální prokuratura SR - neplatit nic!.... Informace podáváme na našich webových stránkách www.spotrebitele.info, kde si klikněte nahoře na liště na kolonku "společnost" a objeví se Vám OIG pokračuje..... najdete tam veškeré informace. Zastupujeme spotřebitele, kteří se na nás obrací s žádostí o pomoc hromadně a bezplatně. Na našem webu najdete i vzor plné moci k jednání , pokud se chcete přidat, vytiskněte, připojte kopie všech emailů a pošlete obyčejnou poštou na kontaktní adresu do Brna. Ale počítejte s tím, že s penězi, které jste zbytečně zaplatila , se už nesetkáte.“

Michaela: „Dobrý den, aktuálně řeším s problém s koupelnovou skříňkou z e-shopu. Přepravce TopTrans nám přivezl balík, vše vypadalo v pořádku i krabici jsme otevřeli před přepravcem a přebrali skříň. Jaké však bylo překvapení, když jsme ji vyndali z krabice-měla prokopnutou zadní stranu a urvaný roh, určitě jde o mech. poškození, nejspíš při transportu. Nakonec se vrátil i přepravce, ten však skříň nevzal zpět, protože jsme ji převzali, donutili jsme jej však aby na papír o převzetí napsal, že skříň byla poškozená. Reklamace probíhala dost nestandartně, nejdřív si skříň vzal přepravce a po posouzení vzkázal, že se jedná o výrobní vadu! Od prodejce však zatím nemáme ani reklamační protokol... Jak máme dále postupovat? Děkuji“

Gerta Mazalová: „Pokud se jedná o výrobní vadu, máte právo na navrácení kupní ceny nebo si můžete objednat nové zboží. Je však nutné mít reklamaci písemně uznanou.Pouhý vzkaz nestačí. Pokud se jedná o vadu neodstranitelnou, máte právo na opravu, na výměnu zboží za nové, slevu-důkazní břemeno je prvních 6 měsíců na prodejci, vybíráte Vy, jakým způsobem chcete reklamaci vyřešit. Prodejce musí reklamaci přijmout, jak ji vyřeší , je na něm, ze zákona má na to 30 kalendářních dnů.“

Marcela N.: „Dobrý den, můžu poprosit o radu jak postupovat v případě, že objednané zboží z internetového obchodu nebylo dodáno, ale bylo již zaplaceno (převodem). Nyní mně majitel e-shopu nebere telefon a nereaguje na e-maily. Jedná se o částku 1090 Kč vč. poštovného. Děkuji za info a přeji hezký víkend, Marcela N.“

Gerta Mazalová: „Jak jsem odpovídala již výše. Můžete podat trestní oznámení, požádat provozovatele domény aby adresu takového obchodu zablokoval/ je to ale nesnadné- složité dokazování/, můžete se obrátit na soud a požádat o vydání Platebního rozkazu, proti tomu může prodejce podat odpor a tím se protáhne soudní řízení, je otázka-zda se to vzhledem k částce vyplatí. SOS doporučuje neplatit dopředu, ale na dobírku, kde je přece jen jistější, že zboží obdržíte. Jsou to ta rizika, o kterých bylo vysílání.“

František Vyhnálek: „Dobrý den, a j ak to je s reklamací u výher (od drobností přes mobil, pračku, až třeba k autu či dům). A pak jak to je s reklamací u sponzorských darů (u, pro, neziskové organizace, . . . )? Děkuji za odpověď a hezký den“

Gerta Mazalová: „Pokud je mi známo, dary jsou dobrovolné a každý obdarovaný je může odmítnout nebo přijmout. Nemůžete je reklamovat, ani soudně vymáhat, jestli Vám slíbí např. na předváděčce dárek, který Vám pak nedodají, tak ho nedostanete a žádný protest nepomůže. OZ počítá s kupní smlouvou, prodejce Vám prodá zboží, Vy ho zaplatíte.Zodpovídá za kvalitu a shodu s kupní smlouvou, není-li tomu tak, Vy reklamujete. U sponzorských darů je to jiné, jedná se o oboustranný právní úkon, vznikla-li smlouva, je závazná.“

Eva Š.: „Dobrý den, asi před rokem jsem koupila přes internet od firmy Mall.cz mobilní telefon Samsung s dotykovým displejem. Aniž by mi telefon upadl, praskl vnitřní displej (vnější je zcela v pořádku). Byla jsem telefon reklamovat v pobočne Mall.cz v Brně a zde mi řekli, že je to vada, kterou jsem si způsobila sama a reklamací se vůbec nezabývali ani mi nedali kontakt na nejbližší servis Samsung. Chci se zeptat, jestli se tato situace dá ještě nějak řešit, popřípadě, zda je možné odstoupit od smlouvy. Děkuji S pozdravem Špičková PS:Prosím o zaslání odpovědi na tento e-mail: Eva.spickova@seznam.cz“

Gerta Mazalová: „Jedná se o neuznanou reklamaci, proti které se můžete bránit pouze tím, že si dáte zhotovit znalecký posudek / seznamy soudních znalců najdete na www.justice.cz/. Bude- li ve Váš prospěch, pak podle §598 - náklady, spojené s reklamací hradí prodejce.Je rozumné se poradit se znalcem, aby na základě odborného posouzení zhotovil znalecký posudek až v případě, zda se bude jednat o vadu výrobní nebo vadu přístroje. Většinou prodejce neriskuje soudní spor, který by mohl prohrát a hrazení dalších nákladů vč. právních služeb.“

Misolí: „Zdravím Vás do studia, bude to rok, co zásádně nenakupuji v drogerii Schlecker v Krnově. Delší dobu jsem přecházela špatné chování prodavaček a jejich nevůli vůči mě jako slušné a pravidelné zákaznici. Největší urážkou bylo, když po mě vedoucí prodejny vyžadovala vidět obsah mé kabelky a hovořila hrubě. Měla právo do kabelky bezdůvodně nahlédnout? Vždyť prodejnu snímají proti krádežím bezpečnostní kamery. Děkuji za Vaši odpověď.“

Gerta Mazalová: „Ano, na tyto způsoby jednání některých prodejců dostáváme poměrně často stížnosti. Prodejce nemá v žádném případě právo kontrolovat spotřebitele zákazníka prohlížením jeho osobních věcí. V případě, že má prodejce podezření z krádeže , / kamera by např. natočila, že zákazník vzal zboží a dal je do osobní tašky/ může zavolat policii ČR. Rovněž bezpečnostní agentura nemá právo dělat osobní prohlídky. Bohužel, pokud se prodavačka chovala hrubě a její nadřízený to toleruje, máte jako zákaznice jedinou možnost změnit prodejnu a nakupovat jinde.Také můžete toto chování medializovat.“

Jana J.: „Dobrý den! Je to pravda, že pokladní doklad je uznáván jako záruční list místo samostatného záručního listu? Tedy, jak se v takovém případě řeší, když výrobek má nějakou záruční lhůtu a na dokladu není žádný zápis o lhůtě a ani o opravách, které by lhůtu prodloužily?“

Gerta Mazalová: „Někdy dává prodejce kupní doklad, který slouží zároveň jako záruční list.Umožňuje-li to povaha věci, postačuje namísto záručního listu vydat kupujícímu doklad o zakoupení věci, obsahující uvedené údaje. Nesplněním povinnosti , týkající se vydání záručního listu není platnost záruky omezena. Kupní doklad stejně jako záruční list poskytuje prodávající na žádost spotřebitele-zákazníka. Tzn. máte -li kupní doklad, běží Vám záruka ode dne převzetí zboží / máte vyznačeno na dokladu/ u spotřebního zboží 24 měsíců, při reklamaci zboží sepisujete reklamační protokol / nemusí být předtištěný/, kde udáváte vady zboží a způsob, jak chcete reklamaci řešit. Tyto reklamace si uschováte - slouží jako doklady k případnému odstoupení od smlouvy a doba, po kterou jste měl zboží v reklamačním řízení u prodejce se připočítává k době záruky, ta se o to prodlužuje.“

Ludmila Prokopová: „dobrý den, je nějaký seznam těch obchodů, které jsou solidní? Jak je poznat?“

Gerta Mazalová: „Některé obchody mají certifikát od SOS - logo SAOP. Ten se jim propůjčuje a odebírá se při nedodržování podmínek.Naši právníci těmto podnikatelům zpracují Všeobecné obchodní podmínky i Reklamační řády tak, aby byly v souladu se zákonem. My se v poradnách setkáváme hlavně s problémy spotřebitelů, tedy s těmi prodejci, kteří většinou právo obcházejí - s obrácenou stranou mince. Ale i tak se snažíme pomáhat při kultivaci podnikatelského prostředí tak, aby bylo stížností méně.Už to je změna k lepšímu, že stále více se na nás obrací i prodejci s dotazy a chtějí rady, jak řešit určité situace, protže mají zájem si své zákazníky udržet.“

Monika: „dobrý den,mám problem když jsem koupila pračku datart a asi už 3roky zpatky a jsem nechala u něho expřitel a on ma doklad muj ktere kupovala já a on nechtel vratit moji pračku uricte mám moje jmeno jak mam udelat???“

Gerta Mazalová: „Pokud je pračka Vaším majetkem, musíte mít o tom důkaz , např. kupní doklad, v případě platby kartou nepotřebujete ani ten / doklad je u prodejce/, problém je ten, / pokud je to už 3 roky/ , je Váš nárok již promlčen.“

Karel R.: „Dobry den, 1. v rozhovoru jste pri uznane reklamaci uvedla, ze zakaznik ma pravo na uhradu nakladu spojenych s reklamaci. Bylo by take dobre, aby bylo uvadeno pri neuznane reklamaci ma pravo na uhradu nakladu e-shop ( ale prakticky nevymahatelne). 2. Jaky je vas nazor na pokutu od st.organu za uvedeni v obch. podminkach: "Na zbozi se vztahuje zakonna zarucni lhuta" ( nebyla lhuta uvedena 24 mes. nebo 2 roky). Podle nas je v CR vseobecne znamo, ze zakonna zar. lhuta je prave 24 mes. na nove zbozi. Je to prestupek na pokutu? Predem dekuji za odpoved.“

Gerta Mazalová: „odpověď na otázku č. 1- prodejce/e-shop/ nárok na úhradu nákladů, spojených s reklamací nemá. Je to on, kdo posuzuje reklamaci jako odborník-reklamační pracovník nebo pracovník, pověřený vyřizováním reklamací,není tedy důvod. odpověď na otázku č.2 - Záruční lhůta musí být uvedena 24 měsíců nebo 2 roky / je to jedno/ , ale musí v obch. podmínkách být ze zákona. Otázku pokuty posuzuje státní dozorový orgán, v tomto případě Česká obchodní inspekce, která má i sankční pravomoci.“