Chat

Proč si dávat pozor na podomní prodejce elektřiny?

Eva Nováková

Záznam chatu z pátku 6. května 2011

Mirek: „Dobrý den p.Nováková Mám osobní zkušenost,že mi už ve dvou případech bylo toto nabízeno právě takovými prodejci. Mám vůbec nějakou možnost zjistit ,jestli jde o seriozní nabídku anebo svým způsobem o záměrně zkreslené informace?? Nevím,ale vždy mám u těchto podobných způsobů prodeje trochu obavy... Na druhou stranu každý chceme ušetřit!! Tak co byste nám mohla poradit ??? Děkuji za odpověď ..... S pozdravem Miroslav H.“

Eva Nováková: „Dobrý den, pane Miroslave, vítám Vás i další diskutující na dnešním chatu. Možnosti, jak si ověřit nabídku, existují, a je dobré to opravdu udělat. Opatrnost je zde zcela na místě. Obecně lze doporučit internetové stránky Energetického regulačního úřadu,kde většina obchodníků dobrovolně zveřejňuje svoji nabídku,případně i někteří tradiční dodavelé mají na vých int.stránkách aplikace, které slouží k porovnávání cen. Dále je důležité provnávat nabídku všech složek ceny. Často se stává, že podomní obchodník argumentuje slevou jen na jednu z nich (např. variabilní složku silové elektřiny), naopak v dalších pak v dalších položkách je nabídka dražší, zaplatíte tak pak za elektřinu nakonec bohužel více. Neméně důležité je také se zaměřit na všeobecné obchodní podmínky, doporučuji je opravdu pozorně prostudovat. Kapitola sama o sobě jsou pak různé další poplatky, které si často alternativní prodejci účtují, za aktivaci produktu, za podpis smlouvy, apod. Rozhodně zde platí, jednou řež, dvakrát měř! Doporučuji se i zajímat o možnostech kontaktování obchodního prodejce,pokud bude třeba řešit nějaké problémy,např. vyúčtování, reklamace. Děkuji za dotaz, pěkný den, Eva Nováková“

Víťa: „Kdy budou elektrické poplatky nižší?“

Eva Nováková: „Dobrý den, Víťo, sice jde otázka mimo téma chatu, ale dovolím si alespoň krátce. Cena vlastní silové elektřiny (část kterou dodavatelé mohou ovlivnit) již klesla dva roky po sobě v reakci na pokles její ceny na velkoobchodním trhu. Bohužel se loni do koncové ceny elekřiny promluvil boom solárních elektráren, resp. poplatky, kterými je podporována výroba elektřiny z nich. Toto je součástí regulované části koncové ceny elektřiny, kterou dodavatel neovlivňuje. Děkuji za dotaz, příjemný den, Eva Nováková“

Roman: „Na co si mám dát pozor, když mi nabízí podomní prodejce elektřinu? Jaká jsou rizika?“

Eva Nováková: „Dobrý den, je toho opravdu mnoho na to, abyste se rozhodl správně. Doporučuji nabídku promyslet, přečíst si smlouvu a velmi pozorně všeobecné obchodní podmínky dodavatele. Je dobré zjistit se další reference na společnost(internet, rodina), starším lidem, doporučuji, aby se obrátili na své děti,vnuky,aby jim pomohli. Na ně zejména se totiž podomní prodejci zaměřují, protože hůře odolávají nátlakovým a dalším neseriózním metodám, které prodejci bohužel často používají. Je nutné si uvědomit, že mohu mít tolik času k rozhodnutí,kolik potřebuji. Nenechte se nutit k rychlému podpisu, přestože prodejce tvrdí, že jeho nabídka je údajně časově omezená. Klidně si na rozhodnutí nechte týden, dva. Děkuji za dotaz, pěkný den, Eva Nováková“

Ivana: „Dobrý den, prosím Vás, přišel k nám do bytu chlap z firmy Bicorn, podepsali jsme s nimi smlouvu na elektřinu a plyn, prý výhodnější ceny. Neudělali jsme chybu? Máte s nimi nějakou zkušenost? Děkuji za odpověď.“

Eva Nováková: „Dobrý den, možná ano, doporučuji si co nejrychleji přečíst smlouvu a všeobecné obchodní podmínky společnosti. Zkuste si vzít k ruce poslední fakturu a vše si spočítejte na novou nabídku. Pokud jste smlouvu podepsali doma, máte měsíc na to tuto smlouvu bezplatně vypovědět a vrátit se k původnímu dodavateli. Příjemné páteční odpoledne, Eva Nováková“

Vlasta: „Dobrý den, zajímalo by mne, pokud už někdo uzavřel smlouvu s jiným dodavatelem než ČEZ, jak je to potom se zařízením - např elektroměr? Kdo jej vlastní?“

Eva Nováková: „Dobrý den, elektroměr je majetkem distributora v daném regionu, tedy u Vás zřejmě ČEZ Distribuce. Příjemný den, Eva Nováková“

jitka: „Dobrý den Již několikrát u nás zvonili podomní prodejci elektřiny chtěli vědět kolik platím jaký mám odběr atd,vždy šlo o mladé lidi a někteří dost neoblomní a drzí.U mě nepochodili já toto nemám v lásce a vždy jsem je vyhodila a informovala čez.Je škoda že k tomu vůbec dochází a poškozuje vaše jméno.jitka“

Eva Nováková: „Dobrý den, musím říci, že chování některých podomních prodejců je opravdu velmi na hraně a někdy i za tou hranou. Některé zprávy od zákazníků jsou opravdu hrozivé, takže s Vámi úplně souhlasím. Je dobře, že je o toto téma v médiích zájem. Zákazníci by se o těchto nekalých praktikách některých alternativců měli dozvědět. Příjemný den, EVa NOvákový“

Jiřina Tošovská: „Dobrý den, jen krátký dotaz. V posledním více jak 1/2 roce u nás u dveří již několikrát zvonili zřejmě ,,podomní prodejci elektřiny,,. Pokaždé se ptali na majitele bytu (na koho je elektroměr napsán). Jelikož je psán na maminku a tu nikdy neměli štěstí zastihnout, více nenabízeli. Co si o tom mám myslet??? O koho se jedná??? Nikdy jsem po nich legitimování nepožadovala. ,lDěkuji za odpověď.“

Eva Nováková: „Dobrý den, paní Tošovská, myslím, že Váš odhad je správný. Jednalo se pravděpodobně o prodejce, o kterých v tomto pořadu a na tomto chatu dnes mluvíme. Ale kdo ví? V dnešní době je, myslím, opatrnost zcela na místě. Pěkný den a díky za dotaz, Eva Nováková“

vladimira Švagerova: „dobry den chtela bych se informovat na společnost zvanou CENTROPOL otec podepsal smlouvu na zenmi plyn a ja jeho dcera nevim jestli je to pro nas vyhodna smlouva predtim jsme byli u RWE dekuji Švegerova“

Eva Nováková: „Dobrý den, myslím, že je znovu na místě si smlouvu pročíst a zjistit, co Váš tatínek vlastně podepsal. Podívejte se i do obchodních podmínek společnosti. Pokud zjistíte, že smlouva je nevýhodná a bude te platit více, máte ještě možnost smlouvu do jednoho měsíce od podpisu vypovědět. POkud již uplynulo více času, snažte se zjistit, zda a jak je možné nevýhodný kontrakt ukončit, často Vám mohou pomoci i Vaši původní dodavatelé, pokud se rozhodnete k návratu. Pěkný den, Eva Nováková“

p. Martina: „Dobrý den, dneska mě navštívil domovní prodejce a nabízel mi levnější elektřinu od fa Centropol Energy, byl velmi přesvědčivý, nechala jsem si ověřit i jeho OP, nakonec jsem souhlasila, a podepsala smlouvu na 3r, doufám, že jsem neudělala chybu, volala jsem i jejich infolinku a tam mi vše potvrdili. Děkuji za odpověď.“

Eva Nováková: „Dobrý den, ověřte si prosím i obchodní podmínky a bylo by fajn si jejich nabídku ověřit nezávisle (tedy nejen voláním na jejich linku, tam v´bych se spíše divila, kdyby Vám ji nepotvrdili). Dobré je nenechat prodejce jen o slevě mluvit, ale nechat si ji spočítat přímo na Vaše odběrné místo (to je totiž jeden z triků prodejců), ptát se na všechny poplatky spojené s podpisem smlouvy, např. aktivační poplatky, ty jsou poměrně bežné a je běžné, že Vám okamžitě vymažou úsporu a za elektřinu nakonec platíte více. Máte měsíc na výpověd, pokud Vás navštívil prodejce doma. Pěkný den, Eva Nováková“

marie: „dobrý den mám otázku trošku mimo. je vdnešní době cenu mít přomotopový proud? prýmusíbýt dvoje hodiny platí se ? děkuji.“

Eva Nováková: „Dobrý den, záleží na spotřebě, jakou máte za rok. Pokud elektřinou i topíte, určitě se Vám tarif pro přímotop vyplatí. Hodiny jsou pouze jedny, sledují spotřebu v nízkém i vysokém tarifu. Na konkrétní podmínky přechodu na tarif přímotop si prosím zjistěte u svého dodavatele elektřiny. Pěkný den, Eva Nováková“

posluchačka Žaneta z Ostravy: „Dobrý den, právě řeším takovýto problém, v lednu u nás zazvonila paní dodavatele enrgie centropol energy a.s. s nabídkou nového dodavatele elektřiny, s tím, že se pro mě nic nemění, že jsou vlastně partneři čezu ( to je náš původní dodavatel), že vše vyřídí za mě, ale nakonec budu mít levnější silovou elektřinu, podepsala jsem smlouvu a dál se nestarala. minulý týden mi volali přímo z Čezu, zda vím, že se mi bude měnit dodavatel, tak odpovídám, že ano, ale oni (Čez), že mají ted novou nabídku, kde bych mohla vše řešit přes internet a tím bych ušetřila ročně kolem 400,-, tak jsem o tom uvažovala, ale když jsem konečně detailně četla podmínky toho dodavatele centropol energy a.s., tak tam mají takovou divně zamotanou větu: "Pro případ, že zákazník platně od smlouvy odstoupí, vypoví či jinak ukončí smlouvu ode dne jejího uzavření do uplynutí 36 měsíců počítaných od doby nabytí účinnosti smlouvy, je povinen uhradit Dodavateli jednorázový paušální administrativní poplatek ve výši 2500,-Kč a to ve lhůtě 14 dní ode dne, kdy k tomu bude dodavatelkm vyzván." smlouva byla podepsána v lednu(tedy byla uzavřena) a energie od nich by měla být dodávaná od 19.5.2011.(tedy nabyla účinností) Mám teda asi smůlu tuto smlouvu ukončit, i když elektřinu od nich ještě neodebírám? Předem děkuji za odpověď.“

Eva Nováková: „Dobrý den, deaktivační poplatky jsou opravdu velkým problémem. Změna dodavatele je totiž ze zákona bezplatná, ale někteří prodejci tyto metody na hraně bohužel používají. Myslím, že to vypovídá o jejich (ne)serióznosti. Zkusila bych se poradit s právníkem, z praxe vím, že pokud se zákazník ozve, je někdy možné ukončit smlouvu i bez platby tohoto nestandarního deaktivačního poplatku. POradit se zkuste i s ČEZ. Váš případ jasně ukazuje na to, že je potřeba opravdu si smlouvu a obchodní podmínky před podpisem nejen přečíst, ale nechat si čas na to, abych si vše důkladně rozmyslela. Nabídky jednotlivých dodavatelů se totiž v čase mění,a co je výhodný v jeden okamžik, pak nemusí být výhodné za měsíc. Je tedy fajn, aby možnost změny dodavatele byla p Přeji Vám, abyste nakonec za elektřinu nemusela platit více a vše jste zdárně vyřešila. Pěkný den, Eva Nováková“

Petr: „Podepsal jsem smlouvu u nového dodavatele na 3 roky. Prodejce mi sliboval nižší cenu, než jsem měl do teď.“

Eva Nováková: „Dobrý den, na takovéto nabídky si dejte pozor, protože ve smlouvě se zavazujete odebírat elektřinu od obchodníka po dobu tří let, ale ceník se vždy s novým rokem mění. Když zjistíte, že výhodnost pominula a budete se chtít vrátit k původnímu dodavateli, můžete u řady alternativních dodavatelů narazit na deaktivační poplatek, který může být až několik tisíc korun. Pěkný den, Eva Nováková“

p. Martina: „Dobrý den, dneska mě navštívil domovní prodejce a nabízel mi levnější elektřinu od fa Centropol Energy, byl velmi přesvědčivý, nechala jsem si ověřit i jeho OP, nakonec jsem souhlasila, a podepsala smlouvu na 3r, doufám, že jsem neudělala chybu, volala jsem i jejich infolinku a tam mi vše potvrdili. Děkuji za odpověď.“

Eva Nováková: „Dobrý den, bohužel nemohu posoudit výhodnost konkrétní nabídky. Záleží na tom, jaké ceny máte ve smlouvě a pak i na vaší spotřebě. Často se stává, že jeden podomní obchodník i v jednom domě používá několik různých smluv, které se od sebe liší. V zásadě je ale třeba do ceny započítat i různé poplatky (aktivační, deaktivační, často vyšší měsíční), které celkovou částku, kterou za rok zaplatíte, podstatně zvyšují. Silová elektřina může být o malinko levnější, ale ve výsledku ochodníci dostanou peníze jinde. Vůbec neplatí, že by malí dodavatelé byli levnější, zavedení mají v nabídce produkty, které lze obsluhovat třeba přes internet a vycházejí při nejčastější roční spotřebě 2,2 MWh nejlevněji na trhu. Nabídku, kterou jste dostala, doporučuji ověřit nezávisle (www.eru.cz, cenyenergie.cz), na infolince společnosti, která Vám nabídku dala, bych se divila, kdby hovořili jinak. Pěkný den, Eva NOváková“

Pavlína: „dobrý den, moje 80.letá babička žije sama v domku, již měla návštěvu z energ.společnosti. Velmi ji nutili podepsat smlouvu, že prý to už podepsala celá vesnice, tak že ona musí také. Babička dostala strach, že bude jediná, kdo nepodepíše, tak tedy podepsala. Musela i zaplatit poplatek 500 kč. Ještě si je pozvala do domku, klidně ji mohli okrást. Zjistili jsme, že by babička nic neušetřila, tak jsme smlouvu vypověděli. Nemám dotaz, jen chci říct, že těch nátlaků na důchodce je čím dál víc a jsou strašně agresivní. hezký den“

Eva Nováková: „Dobrý den, moc mě to mrzí, případ Vaší babičky je klasickou ukázkou toho, čeho jsou někteří podomní prodejci schopni. Na prodejce hrnců, nádobí, deček jsme si už zvykli, je třeba, abychom byli opatrní v i případě elektřiny či plynu. Pěkný den, Eva Nováková“

Petr: „Platíme pronájem sítě, když bereme proud od jiného dodavatele?“

Eva Nováková: „Dobrý den, pokud pronájmem sítě myslíte platbu za distribuce elektřiny a ostatní regulované složky, pak ano, samozřejmě. ¨ Pěkný den, Eva Nováková“

Tomáš: „Když měníme dodavatele, jak probíhají platby?“

Eva Nováková: „Dobrý den, dotaz směřujte prosím na konkrétního dodavatele, ptejte se i na sankce spojené s pozdější úhradou zálohy, ale i na to, jak probíhá roční zúčtování, jak a v jaké lhůtě se vracejí přeplatky apod. Pěkný den, Eva Nováková“

Ilona Holubová: „Dobrý den,moc Vás zdravím.Mám takouvou prosbičku,moje maminka bydlí v Jižních Čechách v malém baráčku.Platí 2000Kč měsíčně zálohu na elektřinu.Zdá se nám to poněkud moc.Je uplně běžný uživatel,televize,lednička,občas mikrovlná trouba,varná konvice a bojler na vodu,samozřejměsvětlo.ale jinak nic víc.Proto jsem Vás chtěla poprosit,zda jde někde zjistit,zda by nemohla mít elektřinu levnější,i třeba od jiného dodavatele,nebo vlastně jak to funguje?Vůbec o tomto nic nevíme.Děkuji moc moc.S přátelským pozdravem Ilona Holubová“

Eva Nováková: „Dobrý den, zavedení dodavatelé vypočítávají zálohy podle spotřeby v předchozím roce. Pokud víte, že tento rok budete mít nižší spotřebu než loni, třeba jste vyměnili elektrický bojler za plynový, není problém se s dodavatelem dohodnout na snížení záloh. Zda platíte moc nebo málo, lze snadno zjistit, když se podíváte na spotřebu na elektroměru od posledního odečtu. Podle Vašeho tarifu vynásobte spotřebované kilowathodiny cenou, kolik za jednu kWh platíte, a vydělte počtem měsíců od posledního vyúčtování. Přesně tak zjistíte, kolik by měla být výše zálohy, abyste nemusela nic doplácet. V zásadě ale mohu říci, že podle zmíněných spotřebičů by zálohy 1500-2000 mohly odpovídat. Rozhodně nepřecházejte k jinému dodavateli kvůli nižším zálohám, roční vyúčtování by Vás mohlo hodně zaskočit. (Oblíbený trik některých podomních prodejců!) Pozor na opačný případ, se kterým se setkáváme u některých neseriózních dodavatelů. Nabízí lidem výhodnější cenu elektřiny, ale zálohy jim nastaví hodně vysoké. Mohou tak získat peníze pro své potřeby a vlastně tak dostanou bezúročnou půjčku, kterou přivyúčtování v lepoším případě vrátí, v horším budou chtít přeplatek použít na zálohy v dalším období. Velké riziko je, pokud by takový dodavatel zkrachoval a zálohy by bylo potřeba vymáhat v konkurzu. Pěkný den, Eva NOváková“

Kristýna Lehocká: „Výborné téma, děkuji za ně. U nás v domě tito prodejci zvoní tak jednou za 14 dní a pokaždé se jim někdo upíše, bohužel. My už jsme si dříve na internetu ověřili že jejich nabídky NEJSOU tak výhodné a i proto se jejich prodejci chovají tak, jak se chovají - drzost hraničící s agresivitou, rychlé jednání bez možnosti zvážení a porovnání, neposkytují podklady a někdy se snaží dosáhnout podpisu smlouvy i na základě ne zcela pravdivých informací - a to není známka dobrého a solidního obchodníka. S pozdravem Kristýna.“

Eva Nováková: „DObrý den, Kristýno, souhlasím, pěkný den, Eva Nováková“

Věra: „Má podomní prodejce průkazku firmy, kterou zastupuje?“

Eva Nováková: „Dobrý den, měl by mít, ale chtějte prosím i občanský průkaz a údaje si zapište. Opatrnost a rozvaha se vyplácí. Pěkný den, Eva Nováková“

Andrea Juhaňáková: „Hezký den, mou babičku také nedávno navštívili podomní prodejci elektřiny. Chtěli vidět její účet za elektřinu, prý jí nabídnou levnější. Babička se nechala umluvit a podepsala s nimi smlouvu i na plyn. Přechod prý vyřídí za ni. Časem přišel dopis od stávajícího dodavatele elektřiny s tím, že nemohou vyhovět, protože na uvedené adrese nesouhlasí jméno. Opravdu na jedné ze smulv zkomolili babiččino jméno. Problém je ten, že na zákaznické lince nového dodavatele pořád mluví záznamník, že jsme v pořadí a nemůžeme se dovolat. Babička má teď strach, jestli nebude platit dvakrát.“

Eva Nováková: „Dobrý den, v tomto případě původní dodavatel zamítne změnu dodavatele z důvodu nesouhlasu dat. Obchodník může data opravit a požádat o převedení zákazníka. Doporučujeme obrátit se na původního dodavatele aby změnu zastavil a uvedl věc do pořádku. Přeji Vám pěkné odpoledne, Eva Nováková“

Jakub: „Na jakých internetových stránkách najdu porovnání cen energií?“

Eva Nováková: „Dobrý den, srovnání cen u jednotlivých dodavatelů najdete na stránkách Energetického regulačního úřadu www.eru.cz nebo například na www.cenyenergie.cz. Doporučuji ale ještě ověřit podle konkrétní nabízené smlouvy, jestli výpočet souhlasí. Setkáváme se s tím, že ve srovnávačích je u různých dodavatelů produkt, který vůbec zákazníkům nenabízí a naopak chybí ty, se kterými se lze nejčastěji setkat. V konkrétním případě se také může lišit výše aktivačního poplatku apod. Děkuji za Váš dotaz a přeji Vám pěkný den, Eva Nováková“

Martin Pecka: „Ahoj Evi, chci tě jen pozdravit :) ahoj.“

Eva Nováková: „Ahoj Martine, také Tě zdravím :-) Eva“

paní Jana: „Dobrý den,pokud jsem před 14ti dny takovou smlouvu podepsala a chtěla bych od ní odstoupit,je to možné?S kým to mám řešit,s novou firmou nebo tam,kde probíhá výpověď ze smlouvy.Děkuji za odpověď a přeji krásný,slunečný víkend“

Eva Nováková: „Dobrý den, jestliže jste podepsala smlouvu před 14 dny, máte ještě dva týdny (do 30 dnů od podpisu) na stažení změny dodavatele. Postup je velmi jednoduchý. Kontaktujte původního dodavatele na zákaznické lince nebo v zákaznickém centru s požadavkem na zastavení přechodu a on vše zařídí za Vás. Počítejte s tím, že Vám zašle dva formuláře. Jeden pošlete na adresu toho komu jste smlouvu podepsala a druhý zašlete po podpisu zpět původnímu dodavateli. Přeji příjemný zbytek dne, Eva Nováková.“

Jana Nekulova: „Dobry den , chtela bych se zeptat , kde konkretne si mohu overit ceny jednotlivych dodavatelu a jestli existije nejake obektivni porovnani. Dekuji za odpoved a pekny den“

Eva Nováková: „Dobrý den, ceny jednotlivých dodavatelů najdete na stránkách Energetického regulačního úřadu www.eru.cz nebo například na www.cenyenergie.cz. Doporučuji se ještě podívat podle konkrétní nabízené smlouvy, jestli výpočet souhlasí. Setkáváme se s tím, že ve srovnávačích je uveden u různých dodavatelů produkt, který není vůbec zákazníkům nabízen a naopak chybí ty, se kterými se lze nejčastěji setkat. V konkrétním případě se také může lišit výše aktivačního poplatku apod. Děkuji za Váš dotaz a přeji Vám pěkný den, Eva Nováková“

Petřík: „dobrý den, s pány co prdávají lektřinu jsem se setkal dvakrát u dveří.potřetí jsem ani neotvírak a ještě byli tak drzí, že v zápětí po zazvonění ještě klepali .. Jeden držel v ruce fakturu čez a ptal se kdo je majitelem elektroměru. představil se jako energetika.pohotově jsem mu odpověděl že elektroměr vlastní čez a fakturu mu dávat nebudu. mám možnost takového člověka nějak prolustrovat zda má vůbec oprávnění zastupovat v uvozovkách " nějakou energetiku " ? pakliže chce mi nabídnout nějakou rádoby levnější energii? děkuji Petr“

Eva Nováková: „Dobrý den, pokud nemáte o podobné nabídky zájem a máte špatnou zkušenost s odmítáním podomních obchodníků, tak je neotvírání nejlepší postup. Seriózní obchodník by se měl prokázat průkazkou společnosti, kterou zastupuje. Na požádání by neměl mít problém s poskytnutím občanského průkazu, ze kterého by Vás měl nechat opsat si údaje. Pokud by se mu to nelíbilo, pravděpodobně má důvod se takto chovat. V zásadě platí, že elektrárenská společnost neposílá své pracovníky za zákazníky a většinu komunikace řeší poštou. Je tedy podezřelé, pokud někdo tvrdí, že je od vašeho stávajícího dodavatele. Výjimkou jsou pravidelné odečty, ale u těch víte, kdy v průběhu roku probíhají. Pokud máte jakékoliv pochybnosti, tak zavolejte na zákaznickou linku společnosti, kterou tvrdí že zastupuje, a jeho totožnost si ověřte. Samozřejmě po celou dobu jej nechte stát venku a nikdy nepouštějte cizího člověka do bytu.“

Petřík: „Dobrý den, ještě jednou se hlásím s dotazem. spousta nabídek elektřiny a tak i vyučtování se pohybuje ve dvou jednotkách. cena za 1MWh a kWh. je to úmlslé zavádění dvou měrných jednotek? i jako elektrotechnik mám problemy se dopočítat ve vyúčtování Petr“

Eva Nováková: „Ještě jednou dobrý den, 1MWh odpovídá 1000 kWh. To ale zřejmě víte. V poslední době se více používá udávání spotřeby a ceny právě v MWh. U zavedených dodavatelů se s takovouto jednotkou setkáte v ceníku i vyúčtování a k používání obou jednotek by nemělo dojít. Jednotka odpovídá účelu použití, tedy zatímco u spotřeby dává smysl používání MWh, aby číslo nebylo obrovské, tak u spotřeby pračky na jedno praní zase dává smysl používání kWh. Přeji Vám pěkný zbytek dne, Eva Nováková.“

Veronika: „Asi před 2 měsíci navštívil mé rodiče podomní prodejce s nabídkou od Bohemia energi. Rodiče s ním podepsli smlouvu, poskytli plnou moc, aby je mohl zastupovat při jednání s ČEZem (původní dodavatel) a údaje ze smlouvy předchodzí. Následně jsme vše zrušili (telefonicky i písemně). Přišlo i potvrzení o zrušení smlouvy s Bohemia energií.Žádali jsme i vrácení plné moci a výpisu, který jim byl mými rodiči poskytnut, avšak plná moc jim várcena nebyla. Máme se nadále domáhat vrácení této plné moci? Děkuji za informace.“

Eva Nováková: „Dobré odpoledne, určitě trvejte na vrácení plné moci. Ze zkušenosti víme, že v ní není často časové omezení a stává se, že ji obchodník použije po třech měsících znovu. V takovém případě je pak potřeba věc předat policii, aby věc řešila jako její zneužití. Spolu s požadavkem na vrácení (pošlete písemně) výslovně uveďte, že plnou moc tímto stahujete, ale nejbezpečnější je, pokud ji dostanete zpátky do ruky. Přeji Vám hezké páteční odpoledne, Eva Nováková.“

Radek: „Dobrý den. Nechci působit jako zastánce podomních prodejců, ale pokud si člověk vše prostuduje a nenechá se nachytat, nic by mu nemělo hrozit. A pokud se projeví, že zaplatí víc, může dodavatele zase s 3-měsíční výpovědní lhůtou změnit. Je zajímavé, že ČEZ nikdy nepošle své lidi, aby chodili po domácnostech a vysvětlovali např. nesrozumitelné vyúčtování. Měl bych tedy otázku, z jaké energetické společnosti jste paní Nováková? Abych věděl, do jaké míry se mám Vašemi radami řídit nebo zda jde čiště o poškození konkurence? Díky za odpověď.“

Eva Nováková: „Dobrý den, záměrně neuvádíme konkrétní údaje o jednotlivých společnostech a ani nechceme propagovat společnost, pro kterou pracuji. Chceme být v radách nezávislí a chceme upozorňovat na možné problémy, které se při podomním prodeji vyskytují. Pokud si vše prostudujete, projdete si obchodní podmínky, srovnáte si cenu elektřiny na kalkulačkách, které jsou k dispozici na internetu (např. www.eru.cz nebo www.cenyenergie.cz), nic by Vám hrozit nemělo. Podomní prodejci však cílí především na starší generaci, která je obecně důvěřivější, a zároveň jsou na ně prodejci speciálně školeni. Co se týká výpovědní lhůty, u některých dodavatelů podepisujete smlouvu na delší období (několik let) a předčasné vypovězení smlouvy třeba z důvodu změny ceníku je pak spojeno s deaktivačním poplatkem. Pěkný den, Eva Nováková“

Karel Suchopár: „Dobrý den, faktura za dodávku elektřiny obsahuje různé položky. Co znamenají položky "cena za systemové služby", "cena za podporu výkupu el. z OZE" "cena za činnost zůčtování" Proč odběratelé dotují výkup z fotovoltaické elektrárny??? Děkuji“

Eva Nováková: „Cena za elektřinu se skládá z několika položek. 1. Cena za silovou elektřinu a měsíční poplatek (to je jediná část, kterou může obchodník ovlivnit, například výhodnými nákupy na burze), dále 2. poplatek za distribuci a rezervaci příkonu (výši schvaluje ditributorovi Energetický regulační úřad) a potom položky o kterých se zmiňujete. 3. Daň z elektřiny, příspěvek na podporu obnovitelných zdrojů, činnost operátora trhu a cena systémových služeb. Cena systémových služeb pokrývá náklady provozovatele energetické přenosové soustavy na nákup tzv. podpůrných služeb od jednotlivých výrobců elektřiny. tyto služby si můžeme zjednodušeně představit jako nutnou pohotovost elektráren, které pracují jako záložní zdroje pro případ výpadku ve výrobě nebo náhlého zvýšení spotřeby elektřiny. Cena na podporu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů (OZE) a kombinované výroby elektřiny a tepla. V souvislosti se vstupem do EU se Česká republika zavázala tento typ výroby podporovat s ohledem na jeho ekologický přínos. Výrobní náklady u těchto zdrojů jsou ale vyšší, proto jsou pokrývány z tohoto poplatku. Cena za činnost zúčtování Operátora trhu s elektřinou pokrývá náklady této společnosti, která zajišťuje mimo jiné zpracování bilance nabídek a poptávek na dodávku elektřiny, nebo zúčtování odchylek mezi plánovaným a skutečně dodaným množstvím elektřiny mezi jednotlivými účastníky trhu s elektřinou. Přeji Vám pěkné páteční odpoledne, Eva Nováková“

Petr: „Dobrý den, zdravím z Děčína a blahopřeji vaší energetické společnosti. Vaše odpovědi se mi líbily. Existuje seriózní prodejce u kterého ušetřím a kolik? Domnívám se že asi neexistuje. Zatím jsme odolali dvěma nabídkám podomních obchodníků. Dnešní chat je opravdu zajímavý. Díky.“

Eva Nováková: „Dobré odpoledne do Děčína, jsem ráda, že se Vám dnešní téma líbilo. Na trhu existují seriózní i neseriózní prodejci elektřiny. Ke změně dodavatele energie dochází ve většině případů kvůli ceně. Ceny jednotlivých dodavatelů elektřiny si můžete na základě Vaší spotřeby ověřit na kalkulačkách cen energie, které najdete např. na: www.eru.cz nebo www.cenyenergie.cz. Kromě ušetřené ceny, je však nutné zvážit i rozsah a kvalitu jednotlivých poskytovaných služeb (dostupnost, rozsah a kvalita zákaznických služeb). Pěkný den, Eva Nováková“

Renata: „Dobrý den, asi před rokem jsme přestoupili k novému dodavateli Centropol Energy. V září 2010 v naší obci byl proveden odečet stavu elektřiny. Vyúčtování mi Centropol poslal až v březnu 2011. Je to v pořádku, že mi poslali vyúčtování až po půl roce? Není stanoven termín, jak dlouho od odečtu musí firma poslat vyúčtování?“

Eva Nováková: „Dobrý den, nikde není stanoveno, do kdy Vám musí dodavatel vyúčtování poslat. Je na Vás, zda Vám změna dodavatele přinesla takovou úsporu, která vyváží případné obtíže v poskytovaných službách, jako je třeba doba po kterou musíte čekat na zaslání vyúčtování. Děkuji Vám i všem ostatním diskutujícím za zaslané dotazy a přeji Vám příjemný zbytek dne i nadcházející víkend. Eva Nováková“