Chat

hosté

Soňa Nečesánková a Milada Rejdová

Záznam chatu z pátku 25. února 2011

Jana: „Dobrý den, prosím o radu, dcera umí R od dvou a půl let, ale máme problém se Ř, to jí nejde, říká spíš Ž nebo Š (pšišel místo přišel atd.). Je nějaký fígl, jak ji to naučit? Říkanky se Ř máme. Také doma občas naschvál šišlá, napodobuje děti ve školce. Jak ji tohle odnaučit? V květnu jí budou 4 roky. Děkuji.“

Soňa Nečesánková a Milada Rejdová: „dobrý den, je zcela fyziologické, když hlásky r,ř se dítě naučí až po čtvrtém roce. Hláska ř se vyvozuje za pomoci hlásky R a tuto záležitost bych nechala na odborníkovi. domluvte si konzultaci.“

Zuzana Medveďová: „Prosím o radu. Som slovenka žijúca v Čr už 10 rokov. Stále hovorím po slovensky. Priatel hovorí česky. Máme 11 mesačnú dceru. Nebude jej to robit do budúcna problémy rozlíšit naše dva jazyky? Nebudú sa jej pliest,ked sú si tak podobné? Ďakujem Zuzana“

Soňa Nečesánková a Milada Rejdová: „Dobrý den, pokud máte zájem, aby vaše dcera mluvila oběma jazyky, doporučuji aby jste každý na ni mluvili svým rodným jazykem. Bude mít správný mluvní vzor v každém jazyce a dokáže je bezpečně odlišit.“

Mirka: „Dobrý den, chtěla by jsem se zeptat moje dcérka bude mít v květnu 3 roky a nastoupí i do školky ale moc nemluví. Řekne jen slovíčka, které chce ako zvířatká a k novým slovům se naučí, ale řekne to až po dvou měsících. Vědeli by jste nám poradit můžete mi i napsat na email mcfm@seznam.cz“

Soňa Nečesánková a Milada Rejdová: „Dobrý den, u většiny dětí dochází k nárůstu slovní zásoby po nástupu do mateřské školy. Pokud se tak nestane a zůstanete na úrovni jednoduchých, izolovaných slov bez výskytu krátkých vět, doporučuji kontaktovat logopeda. Moje rada: komentovat každodenní činnosti jako je oblékání, uklízení, vaření atd. Provokovat ke komunikaci, ale pozor netrvat důsledně na každé odpovědi.“

monika: „dobrý den, holčička má 4 roky, neměkkčí, tatínek - tachýnek, věc- vec. cvičení na tdn,a typ tje,vje nic nezabírá, prosím o radu“

Soňa Nečesánková a Milada Rejdová: „Dobrý den, z Vaší zprávy není jasné zda, již jste v péči nějakého odborníka a momentálně náprava řeči stagnuje nebo zda zkoušíte nápravu svépomocí. Ve věku 4 let ještě můžeme obtíže vměkkčení tolerovat, ale vypadá to že Vaše dcera hlásky i zaměňuje- T-CH. A proto bude vhodné zahájit systematickou logopedickou péči.“

Zuzka: „dobrý den, chtěla bych se zeptat, mám neteř, které bude zanedlouho 2roky a mluví šílenou hatmatilkou, maminka ji často pouští kreslenou pohádku PINGU a tam ti tučňáci jenom vydávají skřety, přijde mě že mluví jako oni, myslíte si, že to má špatný vliv nato dítě?? bylo by lepší nepouštět ji to?“

Soňa Nečesánková a Milada Rejdová: „Dobrý den, přirozený mluvní vzor a přímá komunikace s matkou nebo s dospělým je samozřejmě nejlepší. Záleží na tom, jak často dítě tuto pohádku sleduje. Pokud tučňáci Pingu nejsou převládajícím mluvním vzorem je vše v pořádku. Důležité je kromě pasivního sledování televize obohacovat vývoj řeči čtením pohádek, vyprávěním, komentováním činností.“

Simona: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, mám dceru (5 let) a vzáří nastupuje do školy. Plete si mužský a ženský rod, stále mluví o sobě jako: já se lekl,udělal,namaloval ...atd. a i přes neustále opravování a připomínání se mi nedaří naučit jí správně mluvit.“

Soňa Nečesánková a Milada Rejdová: „Dobrý den, doporučila bych Vám navštívit odborníka. Domnívám se, že dcera má narušeny i další jazykové roviny (gramatická stránka řeči) a zde je nutná systematická, logopedická péče.“

Míša: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, mám syna 2,5 roku a mluví hodně, ale rozumím mu jen já a manžel. Od kolika tak let by mělo být dítěti normálně rozumět? Mám na něj bohužel málo času, protože mám ještě 7 měsíční holčičku, ale snažíme se co nejvíce číst, ale kouká i na pohádky - tak mám strach, aby se naučil pořádně mluvit.Děkuji moc předem za odpověď.“

Soňa Nečesánková a Milada Rejdová: „Dobrý den, zatím určitě stačí to co děláte, až začne chodit do školky , zkuste kontaktovat logopeda- ten Vám pomůže určit , zda se jedná fyziologický stav nebo již vadu řeči.“

Sarka Pichova: „Dobry den, mam synovce, 3,5roku a vicemene nemluvi, pouze slabiky a i ty jsou mu spatne rozumet. Jeho maminka se ridi radou pediatra, tj. jeste vyckat a k logopedovi ani nikam jinam nechce jit. Pls, co by to mohlo zpusobovat , jake by mohly byt priciny? Synovec rozumi vsemu, ale mluvit mu proste nejde. Dekuji.“

Soňa Nečesánková a Milada Rejdová: „Dobrý den, rodičům doporučuji na nic nečekat a určitě vyhledat odbornou pomoc. Ve 3,5 letech by dítě mělo využívat již krátké věty a dodržovat některá gramtická pravidla jazyka. Pokud vývoj řeči stagnuje na úrovni slabik, předběžně můžeme diagnostikovat opožděný vývoj řeči nebo i těžší vývojovou vadu řeči. Proto není na co čekat.“

Šárka: „Dobrý den,manžel má vadu řeči, špatně vyslovuje R a Ř,máme 15-ti měsíčního syna,může to mít na něj do budoucna vliv?Měli by jsme to začít řešit již v nižším věku?Moc děkuji za odpověď.“

Soňa Nečesánková a Milada Rejdová: „Dobrý den, správný mluvní vzor i genetické predispozice hrají ve vývoji řeči svoji roli, ale nemusí to nic znamenat. Hlásky r, ř dle odborné literatury začíná dítě užívat až kolem pátého roku věku. Vyčkejte do 4,5-5 let, dřív to rozhodně nemá smysl řešit.“

Blanka: „Dobrý den, mám 5letou dcerku, která špatně vyslovuje některé hlásky. ovzlášť š, č, ž... Navštěvujeme logopedii, takže se pomalu učíme. Chtěla bych se zeptat, jestli důvodem, proč už delší dobu mluví pořád stejně špatně může být i velká nosní a krční mandle. Děkuji za odp“

Soňa Nečesánková a Milada Rejdová: „Ano ,může, ale na to by Vám měl odpovědět Váš logoped, případně doporučuji navštívit ORL.“

Petr: „Zdravím, mám syna a zdá se mi že mluví moc rychle, že mu není rozumět, někdy i polyká slova. Co byste nám doporučily ?“

Soňa Nečesánková a Milada Rejdová: „Dobrý den, pokud i Vy máte rychlé tempo řeči, pokuste se své mluvní tempo v určitých činnostech - čtení pohádek, komentování obtázků, při hře s dítětem alesˇpoň na chvíli zpomalit. Dítě se tak bude v určitých ituacích učit soustředit se na řeč, vnímat se jak mluví. Dále je vhodná i rytmizace, vytlekávání slov na slabiky.“

Martina: „Dobrý den.Mám syna, 4 a půl roku a při mluvení se mu často stává, že při delší větě se zadrhne a vrací se na začátek věty a několikrát opakuje těch pár prvních slov než se chytne a dořekne větu celou. Jakoby nevystačil s dechem.Na logopedii jsme již objednaní.Děkuji.“

Soňa Nečesánková a Milada Rejdová: „Dobrý den, určitě je vhodná okomžitá logopedická konzultace. Neplynulost (koktavost) je velmi obtížná, komplexní vada řeči, která většinou vyžaduje spolupráci logopeda i psychologa (neurologa). Může se jednat pouze o tzv. fyziologickou neplynulost (neplynulost sama do 6 měsíců odezní), ale to musí diagnostikovat logoped.“

Hanka: „Dobrý den,chtěla bych se zeptat mám 6letého syna,který neumí vyslovovat R,Ř.Chodili jsme na logopedii(půl roku-jednou za 14dní),ale paní logopedička už nechce dále pokračovat.Mám ho nechat půl roku-třeba to samo naskočí.Nepodařilo se nám R,Ř naučit.Nemyslím si,že je to správný postup(mám strach ,že R nenaučí vyslovovat) myslím si,že je potřeba trénovat.Ale chtěla bych najít nějaké dobré centrum nebo logopedickou poradnu v Brně.Poradili by jste my prosím?Děkuji za odpověď.“

Soňa Nečesánková a Milada Rejdová: „V rámci školství je to naše SPC pro vady řeči při ZŠ logopedické na Veslařské 234. Máme i webové stránky. Kolegyně logopedky vám určitě poradí“

Gabriela: „Dobrý den, syn bude mít v květnu 3 roky a moc toho ještě nenamluví, všemu rozumí, ale řekne jen pár slov, u některých zas jen poslední slabiky, co dělat? Počkat - rozmluví se, nebo někam zajít? Kam? Děkuji“

Soňa Nečesánková a Milada Rejdová: „Dobrý den, určitě doporučuji konzulatci u logopeda, uklidní vás a případně vám poradí jak s ním doma pracovat. Pokud by začal chodit do MŠ je velká šance, že se mezi dětmi rozmluví, ale vzhledem k tomu, že 3 leté děti se často do MŠ nedostanou....“