Chat

Gerta Mazalová
Záznam chatu z pátku 4. prosince 2009
Helena: „Dobrý den, jaké oblečení je pro malé děti vhodné? co mám sledovat? slyšela jsem, že látky, které se do materiálu přidávají, jsou často zdraví nebezpečné. Děkuji.“
Gerta Mazalová: „Dobrý den, dovolte mi, abych se krátce představila, jmenuji se Gerta Mazalová, jsem koordinátorkou poradny SOS v Brně, pro Jihomoravský kraj a kraj Vysočina a přeji Vám jen příjemné a úspěšné nákupy bez reklamací a všech problémů. K Vašemu dotazu: Při nákupech pro děti Vám doporučuji se zaměřit na značky kvality a bezpečnosti.Tyto značky najdete na našich stránkách :www.spotrebitele.info, rovněž si všímejte tzv. piktogramů, podle kterých se řídí údržba, čistění např. oděvů. Pozor na hračky z PVC, které obsahují ftaláty. Tady bych se zaměřila na značku "Bezpečná a kvalitní hračka". Podrobněji odpovídat zde nemohu, ale v naší brněnské i ve všech krajských poradnách najdete i zdarma letáky, brožurky s návody a informacemi. Krom toho byla spuštěna "Vánoční informační kampaŇ", ve které se dozvíte prakticky všechny informace. Zdravím a přeji bezpečný nákup. Gerta Mazalová.e“
Jana Chalupová: „Zamítli mi reklamaci obuvi, co mám dělat, děkuji.“
Gerta Mazalová: „V případě zamítnutí reklamace je prodejce povinen Vám písemně sdělit důvod zamítnutí. Jinak se obraťte na soudního znalce, v případě kladného posudku ho sice zaplatíte, ale podle §598 Občanského zákoníku veškeré nutné náklady, spojené s reklamací hradí prodejce, dostanete zpět kupní cenu i náklady. Seznamy soudních znalců najdete na :www.justice.cz Zdravím Gerta Mazalová.“
Kotnauerova: „Dobry den, chtela jsem se zeptat, zda je mozne i castecne odstoupeni od smlouvy v pripade nakupu zbozi pres internet - vim, ze je moznost odstoupit do 14 dnu, ale nevim, zda mohu vratit jen 1 polozku z objednaneho zbozi a zbytek, ktery se mi libi, si ponechat. Konkretne jde o prikryvku, polstar a povleceni mi vyhovuje. Dekuji za reakci.“
Gerta Mazalová: „Občanský zákoník umožňuje odstoupení od smlouvy bez udání důvodu skutečně jen do 14 dnů,pak |3 měsíce, pokud neobdržel spotřebitel veškeré informace, ale jednotlivé části nikoliv. Byla by to pouze dobrá vůle prodejce. Zdravím.“
katka: „co rikate na akci ceskeho rozhlasu daruj hracku?“
Gerta Mazalová: „Proč ne?“
Vladana Vykoukalová: „Jak mám postupovat,když při nákupu po internetu prodejce odmítá vzít zpět nevyhovující zboží v zákonné 14denní lhůtě ?Doporučenou zásilku s vráceným zbožím nepřevzal, vrátila se nám zpět. Děkuji!“
Gerta Mazalová: „Pošlete jim doporučený dopis s dodejkou "Poslední pokus o smír" a v případě negat. reakce se obraťte podle bydliště na nejbližší poradnu SOS, která dělá ADR-mimosoudní jednání.“
Monika Hanusková: „Dobry den, před časem jsem v jednom větším řetězci reklamovala kalhoty. Prodávající vadu uznal, ale odmítl vyplatit mi zpět kupní cenu, pouze mi nabízeli dárkový poukaz na zboží dle vlastního výběru v hodnotě reklamovaného zboží. Je takový postup ze strany prodejce oprávněný? Děkuji.“
Gerta Mazalová: „Pokud Vám prodejce vadu uznal, máte právo na buď uvedení zboží do stavu bez vad, není-li to možné, tak na výměnu za nové zboží, pokud nemá to samé, tak na navrácení peněz. Podotýkám, že v prvních 6 měsících je důkazní břemeno na prodejci a Vy jste tedy ve výhodě.“
Hanka: „Dobrý den, co dělat, když zruší obchod (například v nákupním centru) a ten daný obchod je otevřený např. v jiném městě než jsme věc koupili? Reklamační podmínky jsou stejné? Myslím tím, že nás nemohou odmítnout jen proto, že jsme věc u nich nekoupili?“
Gerta Mazalová: „Máte stejná práva, na příklad obuv zakoupíte u firmy Baťa ve Zlíně, reklamovat ji můžete v Brně, Praze, kdekoliv, kde je tento sortiment. Jen si zajedete kousek dále.“
Vincent: „Dobrý den reklamoval jsem džíny za 7000Kč když už to bylo po třetí tak jsem chtěl vrátit peníze.Mám na to nárok?.Obchod mi není schopen odpovědět.A jiné zboží,které mi nabízí nechci jelikož jsem ztratil důvěru.“
Gerta Mazalová: „Podle Občanského zákoníku §622 - jestliže nemůžete zboží pro opakovaný výskyt vad po opravě nebo několik vad najednou řádně užívat, posuzuje se to jako vada neodstranitelná - tedy máte právo na navrácení kupní ceny.Soudní výklad tohoto paragrafu znameá 4x různá a 3x stejná vada. Jste tedy v právu, můžete podat stížnost na ČOI nebo se obrátit na poradnu SOS s podrobnostmi.“
katka: „podivejte se na tuhle adresu www.rozhlas.cz/darujhracku/portal a zaregistrujte se tam a zarezervujte si prani ktere splnite“
Gerta Mazalová: „Po vysílání tak hned učiním. Děkuji.“
Krásová: „Dobry den! chtela jsem se zeptat- pred pul rokem jsme zakoupili manzelskou postel. Prodavacka nas informovala o tom, ze kazda polovina vydzi zatez 150kg(ja mam 90 a manzel 120kg). Nyni mame matrace prolezele a na jedne polovine dokonce prasklo prkno. Sli jsme ji tedy reklamovat. Kdyz prijel technik, tak nam rekl, ze postel unese max 90kg.Divali jsme se tedy do navodu, ktery je udajne k posteli , ale nenasli jsme zde do kolika kg je postel urcena. Spis tam jsou takove neurcite informace, ktere se mohou vztahovat na jakykoliv jiny nabytek. Prosim o radu. Dekuji moc Krasova.“
Gerta Mazalová: „Pokud nebyla v návodu informace o maximální váze, kterou postel unese, máte právo na reklamaci podle §622 OZ,požadovat uvedení zboží do stavu shody s kupní smlouvou, není-li to možné, tedy výměnu, nebo navrácení kupní ceny.“
Magda Kovarova: „Zakoupila jsem před 1,5rokem titanovou pánev Tescoma.Na pánvi vařím jen "svátečně" protože si ji šetřím - ale asi po roce se na dně uvnitř pánve udělaki takové rýhy.Takže ta vnitřní strana není hladká a ta titanová vrstva není kompaktní.Používám dřevěné a plastové vařečky.Reklamaci už mi dvakrát neuznali a tvrdí mi, že jsem pánev poškodila kovem, který nepoužívám a pri koupi jsem se divila, že mi prodavačka tvrdila, že se na to může používat i kovová obracečka - což mě se nelíbilo a používala jsem opravdu jen dřevěné a plastové.Teď už jsem potřetí pánev na prodejně po rteklamaci nepřevzala, protože s tím nesuohlasím.Podle mě se mohou uvolňovat z toho poškozeného dna do potravin různé látky! Co mohu dál dělat?Děkuji. Magda Kovářová, Strakonice“
Gerta Mazalová: „Můžete si nechat udělat znalecký posudek /www.justice.cz seznamy soudních znalců/, ale zvážila bych to vzhledem k tomu, že může a nemusí být ve Váš prospěch.Napřed bych radila se zeptat soudního znalce a posudek udělat až na základě jeho názoru, zda půjde o vadu výroby nebo použití.“
Jaroslav Masnica: „Dobrý de. Mám dotaz. Nechal jsem si přes fotografa udělat fotoknihu za svatby. On si tam umístil na celou jednu stránku svoji reklamu. Já mu k tomu nedal souhlas ani písemný ani ústní. Má na to právo? Děkuji Masnica Jaroslav“
Gerta Mazalová: „Rozhodně nemá bez Vašeho souhlasu.“
Jana Vykydalová: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat jak je to s reklamací zboží, pokud jsem doma zjistila, že mi zboží nesedí (např. džíny, svetr apod.)? Když přinesu zboží třeba hned další den a prodejce mi jej vymění musím si vybrat v té ceně nové zboží, nebo po něm mohu požadovat vrácení peněz? Děkuji“
Gerta Mazalová: „Zboží můžete reklamovat, pokud má nějakou závadu, nevztahuje se to na zboží, které si můžete v prodejcě vyzkoušet, nechat předvést apod. Pouze při prodeji na dálku nebo mimo prostory obvyklé, katalogy, internet, předváděčky apod. je možné odstoupit do 14 dnů bez udání důvodu.“
Pan Jakub: „Dobrý den. Před nedávnem jsem zakoupil v řetězci prodejen hraček dětskou kuchyňku. Doma jsem ji uschoval nerozbalenou a po 18-ti dnech jsem ji rozbalil na dceřiných narozeninách a zjístil, že jsou všechny součástky rozlámané. Dal jsem tedy kuchyňku na reklamaci. Myslíte, že i přes to, že jsem hračku neotevřel na prodejně, mám šanci uspět?“
Gerta Mazalová: „Bude záležet na tom, jestli jste hračku rozbalil před svědky/ i manželka je svědek/ a na přístupu prodejce. Vždy je lepší si koupené zboží zkontrolovat na místě, jestli je v pořádku a obsahuje vše, co má. Jee to jednodušší.Ale pokud máte svědka, měl byste uspět.“
Lada Hrušková: „Dobrý den, nechala jsem si do obrouček brýlí dát nové skla, obroučky mi byly poškozeny ( ulomená nožka ) a i s novými skly vráceny ( samozřejmě jsem skla musela zaplatit ). Paní optička mi řekla, že nožku nelze opravit . Jak dále postupovat? Děkuji za odpověď Lada Hrušková“
Gerta Mazalová: „Pokud Vás předem optik neupozornil na možnost, že se mphou obroučky poškodit, můžete žádat náhradu škody.“
Mirka Nehodová: „Zda-li se dá vrátit kočárek do týdne od koupi?Děkuji předem za odpovědˇ a přeji příjemné prožití svátků vánočních.“
Gerta Mazalová: „Pouze, pokud jste ho kupovali přes internet, nebo mimo prostory obvyklé, předváděčka, katalog atd. V pevném obchodě můžete reklamovat závady, protože tam máte možnost výběru i předvedení.“
Krasova: „Ale na uvedeni do puvodniho stavu nebo na vymenu maji 30 dnu od podani reklamace je to tak? Reklamaci jsme podavali 9listopadu.“
Gerta Mazalová: „Ano. podle Zákona o ochraně spotřebitele §19 má prodejce právo na odborné posouuzení lhůtu 30 kalendářních dnů.“
Lenka Nováková: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, koupila jsem si mechanický kráječ na chleba, ale ukrojím jeden a přestane kráječ držet na podložce, dá se tato vada považovat jako důvod k reklamaci? za odpověď děkuji“
Gerta Mazalová: „Samozřejmě, pokud jste ho koupila s podložkou, tak ano.“
Veronika Molnárová: „Dobrý den, reklamovali jsme několik vad najednou u kočárku(zdeformovaná kola,rozpárané švy,křivé posazení kol) a požadovali jsme vrácení peněz, jelikož jsme museli kvuli reklamační době koupit další kočárek s autosedačkou. Reklamaci nám neuznali, ale zašili a kola vyměnili. Kočárek jsme převzali. Mlžem ještě požadovat vrácení peněz? Děkuji předem za odpověd.“
Gerta Mazalová: „Pokud jste kočárek převzali, tak jste souhlasili s vyřízením reklamace a nemáte nárok na navrácení kupní ceny.“
Olga H.: „Dobrý den, rodiče dávali televizi do opravy. Při 3.stejné závadě chtěli zpět peníze, ale prodejce jim řekl, že o několik dní překročili záruční dobu, která se prodlužovala o dobu těch oprav. Ale rodiče počítali dny ode dne doručení na prodejnu, ale prodejce ode dne doručení opraváři, což bylo třeba i o 10 dní později. Kdo má v tomto případě pravdu? Děkuji“
Gerta Mazalová: „O každou reklamaci se Vám ze zákona prodlužuje záruční doba, pokud spočítáte dny a vychází Vám, že ještě je zboží v záruční lhůtě podle §19 Zákona o ochraně spotřebitele máte právo na navrácení kupní ceny.“