Chat
Petr Dostál
Reklamace hraček a dětských kroužků.
Záznam chatu ze středy 26. listopadu
Jitka: „Dobrý den, mohu reklamovat hračku, když je již rozbalená?“
Petr Dostál: „Dobrý den, ano, rozhodně je to možné. Reklamace nemůže být podmíněna tím, že by zákazník zboží vracel ve stejném obalu a stejně zabalené, jako když zboží kupoval.“
ANTI: „Jaké jsou nejčastější příčiny reklamace u dětských kroužků?“
Petr Dostál: „Nejčastějšími příčinami reklamací dětských kroužků bývají snížená kvalita (např. lektor nebo vedoucí s nižší kvalifikací) anebo nenaplnění kvantity - nemoc lektora nebo vedoucího a odpadnutí kroužku bez náhrady.“
DAYD: „Jaké jsou nejčastější příčiny reklamace u hraček?“
Petr Dostál: „Nedisponujeme žádnou oficiální statistikou nebo studií, která by nějak empiricky měřila nejčastější příčiny reklamace hraček. V zásadě lze ale shrnout, že nejčastěji je to nedostatečná jakost hračky, tzn. to, že je nefunkční a zkrátka neslouží nebo nemůže sloužit svému účelu.“
Anna Janková: „Zboží zakoupené přes internet odmítl prodejce vyměnit či vrátit s tím, že spodní prádlo nevymeňují. Je to v pořádku?“
Petr Dostál: „Pokud jde o odstoupení od smlouvy bez udání důvodu, tak toto možné ze strany podnikatele je, avšak pouze v případě, že Vás na to v souladu se zákonem řádně předem upozornil.“
Alena: „V neděli jsem zakoupila synovi adventní hokejový kalendář, který si moc přál, nakoupila jsem na stránkách Scottie.cz, zaplatila Qr kodem, na objednávku od neděle nikdo nereaguje, nikdo neodeslal, nedá se kam zavolat, včera jsem našla na sociální síti, že je to podvodný e-shop, je toho v médiích plno, a teď i já, banka mi platbu nevrátí, oni nereagují, co dál? Na policii? Připad jsem dala i na Čoi :-( Děkuji za radu možná mimo téma“
Petr Dostál: „Dobrý den, postup kontaktování České obchodní inspekce je ideální. Lze také doporučit učinění oznámení n Policii ČR, protože i kdyby zboží, které jste zakoupila, nemělo hodnotu alespoň 10.000,-Kč, je možné a dokonce i pravděpodobné, že takto tento e-shop postupoval v řadě dalších případů, přičemž pak se škoda takto způsobená sčítá a Policie ČR by potenciálně mohla záležitost řešit nejen jako přestupek, nýbrž spíše i jako trestný čin.“
ANTI: „Objevují se nějaké dezinformace v souvislosti s reklamací hraček a dětských kroužků?“
Petr Dostál: „Dobrý den, nemáme nějakou empirickou studii nebo statistiku, která by shrnovala typy a četnost dezinformací, nicméně asi nejčastějšími "mýty" jsou to, že není možné reklamovat zboží, pokud nemáte originální obal nebo krabici.“
Anna: „Objevují se nějaké dezinformace v souvislosti s reklamací hraček?“
Petr Dostál: „Dobrý den, asi nejvýznamnější dezinformací v souvislosti s reklamací hraček může být "mýtus", že je potřeba reklamované zboží vrátit v neporušeném původním obalu nebo krabici. Tak tomu ale není a ani by to nešlo po spotřebiteli spravedlivě požadovat.“
Eva: „Dobrý den. Chci se Vás zeptat, můžu reklamovat dětský kroužek, když nejsem spokojená s výukou, a není spokojená ani moje dcera. Čekaly jsme od toho kroužku vice. Děkuji. Zdraví Eva.“
Petr Dostál: „Ano, možné to je, avšak je potřeba při reklamaci zcela přesně a konkrétně vytknout vady takového kroužku/výuky. Je potřeba písemně vytknout, zda je nedostatečná jeho délka, např. trvá kratší dobu, než bylo sjednáno nebo v čem konkrétně lektor nenaplňuje Vaše očekávání kvality kroužku“
GF: „Objevují se nějaké dezinformace v souvislosti s reklamací dětských kroužků?“
Petr Dostál: „Dezinformace týkající se reklamací dětských kroužků nejsou úplně běžné. Dezinformací by mohlo ale např. být, pokud by někdo tvrdil, že dětské kroužky není možné reklamovat. Je to možné tak, jako kteroukoli jinou službu nebo zboží.“
Dagmar: „Píšete, že pokud nás výrobce seznámil s tím , že vyčistění strojku bude stát 600. Na co mám právo, když mě na to neupozornil a jak mu to dokáži? Děkuji Dagmar“
Petr Dostál: „Dobrý den, důkazní břemeno ohledně řádného provedení poučení spotřebitele leží na podnikateli. Nelze po Vás spravedlivě očekávat, abyste prokazovala negativní skutečnosti. Současně je třeba upozornit na to, že prodávající má právo snížit vrácenou částku kupní ceny pouze úměrně tomu, jak bylo zboží Vámi používáno nad rámec běžného nezbytného vyzkoušení zboží koupeného spotřebitelem distančním způsobem.“
Dagmar: „Dobrý den, reklamovala jsem depilační přístroj 500.- Kč/ bez udání důvodu/ a bylo mi řečeno, že jeho vyčistění stojí 600.- Kč . Bylo to do 14 dnů po koupi. Pouze jsem ho vyzkoušela 1x. Zakoupen v OC Datart. Má na to prodejce právo? Děkuji .“
Petr Dostál: „Dobrý den, práva a povinnosti prodávajícího a kupujícího v konkrétním případě má pouze věcně a místně příslušný soud, nicméně obecně lze konstatovat, že jakožto spotřebitel máte při koupi zboží distančním způsobem, právo zboží přiměřeně vyzkoušet. Prodávající po Vás může chtít kompenzaci pouze za použití zboží způsobem nad rámec nezbytný pro základní seznámení se se zbožím, přičemž tato kompenzace musí být přiměřená. V konkrétním případě by to musel posoudit jedině až nezávislý a nestranný věcně a místně příslušný soud.“