Chat
Míša Kačírková
Vývoj dětské nohy v domácím prostředí.
Míša Kačírková právě on-line!
Položte otázku hned teď!
F.: „Bylo by dobré odpovídat všem.“
Míša Kačírková: „Dobrý den, chápu, že chcete odpověď, ale odpovědi nejsou jednoslovné, otázek je dost, celou dobu odepisuji (pouze při rozhovoru jsem neodepisovala) a mám "pouze dvě ruce a jednu hlavu". Přeji hezký den Michaela K.“
Petr: „Krásný den, krásná Míšo. Máte fantastické šatičky, moc Vám to sluší. Dokonalost sama“
Míša Kačírková: „Děkuji Petře. :)“
Markéta: „Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda je dvouleté dítě potřeba motivovat ke střídání nohou při chůzi po schodech, nebo ho nechat a řešit až v pozdějším věku? Potom bych ráda znala Váš názor na “dědění” barefoot obuvi u menších dětí? (1-2 roky)? Děkuji a přeji hezký den.“
Míša Kačírková: „Dobrý den Markét, motivovat určitě můžete, ale spíše tím, že půjdete s ním a budete mu to říkat, nebo ukazovat (a sahat) na nožku, která má jít nahoru. Určitě zkoušejte motivovat k tomu, aby třeba jednou ty schody vyšlo s pravou nohou napřed, poté s levou (aby se to nenaučilo jen na jednu) - aby si to nezafixovalo jen na jednu. Dědění je trošku téma: za mě dědit klidně, ale neonošené. Některé děti je mají na sobě v podstatě pár dní a není na nich nošení vůbec vidět. Pokud v nich chodí a má třeba nějakou odchylku v chůzi, tak i tam se to do té boty může propsat a bude dítě "navádět" do neideální chůze. Než pořídíte botku z druhé ruky prozkoumejte ji ze všech stran (nechte si nafotit) zezadu, ze shora, ze stran i podrážku, ať vidíte stav boty. Třeba dcera nyní 19m, má teď jedny zimní boty po první dceři, které je předtím měla na noze tak 5x a na těch botách není nic znát. Sama to dělám tak, že pořídím jedny nové boty a jedny hledám na bazarech, a někdy tam objevíte úplný zázrak, téměř nové nebo i nové boty za pár korun. Ale je potřeba volit typově botu, která dítěti sedne. Tedy já volila vždy podle té první. :) Přeji krásný den Míša Kačírková“
Jana: „Dobrý den paní Kačírková, rada bych se zeptala na dceru (18mesicu), zacala chodit jiz v 10mesicich a ted uz beha. Stale se stava, ze zakova na rovine a spadne, boty mame ze specializovane prodejny, kde nam vzd poradi s vyberem dobre padnoucich bot. Je zakopavani ve vyvoji normalni? A druhy dotaz, dcera behem dne doma bosky stavi se jakoby az na obracene palce, nikoli spicky, ale jakoby na nehty, jestli je to pochopitelne:) Dekuji a preji krasny den“
Míša Kačírková: „Dobrý den Jani, děkuji za Váš dotaz. Pokud padá i naboso, a nevidíte zlepšení (před 2 měsíci padala stejně hodně jako dnes), tak tam bych doporučila komplexní vyšetření, ale nebála bych se, spíše bych zkontrolovala, zda je vše v pořádku a poradila nějaké cviky třeba na koordinaci. Pokud padá v botech, tak to být může, něktěrým dětem ty botky prostě vadí a je opravdu potřeba mít co nejvhodnější, aby nohu co nejméně omezovali. Děti, které začínají chodit velmi brzy, tak u nich většinou trvá trošku déle, než se chůze usadí a to zakopávání bývá častější (proto píšu to, zda vidíte zlepšení). A k tomu stoji, pokud to je hlavní stoj, tak tam bych to určitě řešila, může to souviset i s tím zakopáváním. Pokud si tak stoupne občas, tak bych to neřešila, děti zkouší co jejich tělo zvládne. Přeji krásný den Míša Kačírková“
Tina: „Dobrý den. Proc mají deti nožky do X a vagosni (nevim jestli to je spravne) kotník? Vnučku nechali chodit bosou doma a měla dlouho plenky cca 3 roky. Předtím nemela nožky do X. Stale chodí po špičkách bylo ji 5 let. Matka ji kupuje barefooot protože ma hodně širokou nožičku. Do té dava vložku ortopedickou polovicni poloviční. Zajímá me co je správně. Děkuji“
Míša Kačírková: „Dobrý den Tino, děkuji za Váš dotaz, chápu proč se takto ptáte. Jsem velký příznivce barefootů (především pro respektující tvar boty), ale je to jedna ze skládačky toho kvalitního vývoje. Samotná barefoot vše nespasí, hraje tam roli genetika a právě kvalita toho psychomotorického vývoje (X postavení mají častěji děti, které se plazili po bříšku a buď nelezli nebo lezli málo, děti, které sedají do W sed,...). Jsem zastánce toho, aby se takovéto problémy řešili komplexně tedy funkčně - nejvhodnější je uprava nějakého denního režimu (např. korigovat sed, připravit právě podmínky, aby to dítě mohlo být aktivní - viz třeba vysílané video) a poté i cviky, které jsou na míru. Nejčastěji je problém v trupu a ne v nožkách jako takových. Přeji krásný den Míša Kačírková“
Veronika: „Dobrý den, máte, prosím, tip na aktivity na doma pro syna - 4 roky, který má stále vbočené kotníky? Máma doma ortopedické puzzle. Děkuji a zdravím“
Míša Kačírková: „Dobrý den Veroniko, děkuji moc za dotaz. Toto už by bylo na ukázku cviků, bohužel je pro mě velmi těžké takto něco popsat. Určitě dávat pozor na sed - aby nepřevažoval W sed, nohy, aby měly možnost být aktivní - vytvářet různé překážkové dráhy: nakloněné desky, různé povrchy... Dá se použít i tejpování, různé cviky hrou, ale tam by chtělo vidět už jak ta nožka vypadá. Doporučuji navštívit fyzioterapeuta, který se věnuje dětské noze, třeba jen na jednu návštěvu, aby vám dal tipy na konkrétní cviky. :) Otázka je i to jak moc jsou vbočené a jak jsou funkční v pohybu. Přeji krásné dny Míša Kačírková“
Novák: „Dobrý den, ve studiu je puštěný vysavač ? Prehlusuje hosta, ...“
Míša Kačírková: „Dobrý den, pan Vrtiška v kuchyni asi mixoval:/“
Hanka: „Hezký den.vnuk má 21 měsíců a nechodí.Narodil se o 2 měsíce dřív,jinak je zdravý.On by chodil,ale stojí stále na špičkách.Jeho rodiče i fyzioterapeuti jim řekli nezkouší chodit,pravou nožičku vytáčí doprava.V lezení je velmi rychlý... Teď jsou v Janských lázních.Máte s tím zkušenosti, spraví se to?Maminka s ním doma cvičí několikrát denně,nechci psát od narození,ale jak jim řekli cvičit,tak cvičí. Děkuji za odpověď.“
Míša Kačírková: „Dobrý den Hanko, děkuji za Váš dotaz. Chápu vaše obavy. Omlouvám se, že jsem nepochopila větu "jeho rodiče i fyzioterapeuti jim řekli nezkouší chodit" Pokud tam chybí "ať", tak souhlasím, aby si neosvojil nějaký nevhodný pohyb - styl chůze. U chůze po špičkách je důležité zjistit proč na nich stojí, těch příčin může být spoustu od nějaké hypotonie (nižšího svalového tonu), hypertonie (naopak vyššího svalového tonu), poruchy senzoriky (vnímání těla, vnímání nožek), po nějaké ortopedické/neurologické problémy, to se zjistí cíleným komplexním vyšetřením. Pokud tam neurologicky a ortopedicky nic není, tak opravdu nejspíše bude bez problému chodit, jen mu to bude trvat déle. Mám takové děti také v péči, když se dítěti pomůže zkvalitnit vývoj, tak u něj za pár let nemusíte poznat rozdíl. Přeji vnukovi, ať je vše v pořádku a brzy máte radost z prvních krůčků. Krásný den Míša K.“
Jana: „Dobrý den, dcera (14m) ještě samostatně nechodí, jen se staví, obchází nábytek atd. Jenže máme doma dost chladnou podlahu. Doporučujete pořídit pouze capáčky? A jak vybírat první (nejspíše zimní) boty? Doporučujete spíše barefoot? Děkuji moc! P.S. Vaše příspěvky na instagramu jsou velmi přínosné a inspirativní! :)“
Míša Kačírková: „Dobrý den Jani, děkuji moc za Váš dotaz- Věřím, že ve vysílání odpověď zazněla, ale raději ještě napíši. Co jsem neřekla je, že je zpočátku důležité oblékat dítě nahoře - tedy teplejší kalhoty (třeba s chloupkem), body s delším rukávem a třeba teplou vestičku, aby mělo možnost se hýbat ale mělo zajištěné teplo. Pokud máte zimu, tak volit protiskluzové ponožky - teplejší froté mají třeba i v Rossmanovi. Popřípadě vybírat capáčky, ty už je vhodnější si zkusit, aby typově seděly. Jsou capáčky, které mají i chloupek - tady jsme měla značku Nohatka, ale ta je pro širší nožky. případně můžete zkombinovat teplejší ponožky a capáčky. Na barefootových e-shopech najdete i rozměry a pro jaký typ nohy to je. První zimní boty jsou většinou trošku oříšek. Jsem pro barefoot, dávají největší smysl, ale je to trošku alchymie vybrat správnou botku - nebojte jen na začátku, pak už se v tom člověk zorientuje. :) protože když dítě začne chodit doma, tak má jiné podmínky než venku, kde by mělo mít i třeba teplou kombinézu a boty. Tedy nechat co nejvíc prochodit a rozchodit doma. Většinou jsou začínající děti venku ještě více v kočárku - v zimě. tedy volit botky, ve kterých můžete to dítě postavit ven. My jsme na čas, kdy dcera lezla, obcházela, seděla ale nechodila používali softshellové capáčky, když ji brali třeba na sáňky, ale moc se v tom chodit nedá, je to opravdu spíše na zajištění tepla. Mám moc ráda značku Bobux, to jsou velmi měkké botky, mají i tzv capáčkoboty a i zateplené, které jsou měkoučké a nohu neomezují. Na sníh to však není. Pokud už chodí, tak jsou super sněhule od Bobuxu (včera jsem sdílela:) ). Přeji krásné dny s holčičkou. Míša K.“
Hana Koubková: „Dobrý den, moje dcera nechává doma běhat dvouleté dítě jen v ponožkach. Je to pořádku, nebo by měl mít obuv. Děkuji Hanasoft@seznam.cz“
Míša Kačírková: „Dobrý den Hano, děkuji moc za váš dotaz. Budu o tom mluvit ve vysílání. Nejvhodnější je naboso, pokud to teplota nedovolí, tak v ponožkách a pokud to vůbec nedovolí, tak nějaké capáčky, které jsou ohebné. Protože děti jsou aktivní a nohy mají mnoho senzorů a účastní se hry, osahávají prostředí. Nestojí na místě nehnutě, ale jsou stále v pohybu a vymýšlejí různé věci, jak nohy zapojit (nevědomě). Samozřejmě pokud jsou nemocné, tak tam je vhodné zajistit větší teplotu. Jinak botky nejsou potřeba. Přeji krásný den Míša Kačírková“
Aneta: „Hezký den, obracím se na Vás se 2 dotazy. Syn 6,5 měsíce: 1) Nemá motivaci do II. vzpřímení (pivotuje, přetáčí se na bříško a zpět). Snažíme se podporovat (nadzvednutí hrudníčku), ale moc změny nevidíme. Jak se tato situace případně řeší a do kdy čekat, že si na to přijde s podporou sám? 2) Na bříšku podsouvá nohy pod sebe, "jakoby na čtyři" s tím, že má ruce opřené o lokty (pozice I. vzpřímení). Proč to dělá a je to běžné, či je potřeba to nějak řešit? Moc děkuji!“
Míša Kačírková: „Dobrý den Anet, děkuji moc za Váš dotaz. Pokud už pivotuje a podsouvá kolínka, tak už by měl být připraven i na druhé vzpřímení (pokud by nedělal, tak bych psala třeba, jestli se třeba nenarodil dříve či bych se doptávala, co dělá dalšího a že může mít vývoj pomalejší, ale že to může být v pořádku). Podsouvání nožek je úplně v pořádku, ale nejvhodnější je, když to střídá s tím, že se opře o natažené ruce. Tady bych už raději trošku zakročila a vývoj podpořila. 1. pokud první vzpřímení bylo kvalitní, tak to s největší pravděpodobností v klidu dožene. 2. polohu na bříšku podporujte a pokud jde někde trošku výš, tak na to se zaměřte a vytvářejte podmínky, aby to dělal, co nejvíce. 3. Měňte prostředí, kam dáváte na bříško, aby měl motivaci sledovat, někdy děti, které jsou dávány na podložku na zemi, tak ne vždy tuto motivaci mají a jsou spíše motivovány k pohybu dopředu než nahoru... 4. Pokud máte kočárek, kam jej můžete dát na bříško, aby viděl, tak využíte ten, je to bezpečné prostředí a krásně může sledovat okolí (i v zimě to jde - oblečete, dáte kuklu, do fusaku,... 5. Na ruce pokládejte a lehce přizvedejte, aby se opřel o natažené ruce a postupně pouštějte. 6. Pokud nemá vůbec tendence jít do druhého vzpřímení, tak bych raději zašla někam na kontrolu, kde vám mohou poradit lépe. 7. Případně mám webinář Jak podpořit lezení po čtyřech, druhé vzpřímení a šikmé sedy, kde se sice nejvíce bavíme o lezení, ale tipy k tomu, aby se opřelo o natažené ruce jsou tam také (nenahradí návštěvu fyzioterapeuta, ale získáte tipy než se někam dostanete, nebo tipy navíc, které třeba fyzioterapeut dát v ordinaci nestihne). Takže bych se primárně zaměřila na opření o natažené ruce. Přeji krásný den Míša Kačírková“