Chat

Ministerstvo zemědělství

Ing. Martin Štěpánek

Kontrola potravinářských výrobků.

Záznam chatu ze středy 5. listopadu

hana: „Dobrý den, jak jsou na tom dnešní době potraviny z Polska? Lze jím už víc věřit, jsou hodně kontrolované?“

Ing. Martin Štěpánek: „Dobrý den, pokud jde o kontroly potravin z jiných zemí než ČR, tak lze obecně konstatovat, že zjištění porušení právních předpisů u výrobků ze zemí EU (nejen z Polska) je přibližně 25 %, narozdíl od českých potravin, u kterých je porušení požadavků právních předpisů max do 15 %. Jednoznačně doporučuji preferovat české potravinářské výrobky.“

barča: „Dobrý den, nevím, jestli je to otázka pro vás, ale proč se stále dává tolik cukru do potravin? Pořád se jenom mluví omezit cukry, ale některé výrobky jsou doslova přeslazené..např. musli tyčinky, sušenky...“

Ing. Martin Štěpánek: „Dobrý den, pro informovaný výběr potravin, z pohledu obsahu nejen cukru doporučuji číst a sledovat informace na obale. Na všech potravinách musí být uvedena tzv. tabulka výživových údajů, která obsahuje právě informace o obsahu tuku (z toho nasycených mastných kyselin), sacharidu (z toho cukru), bílkovin, soli a energetické hodnoty, vždy vztažené na 100 g. Na základě toho lze preferovat potraviny, které obsahuji "nízký" obsah cukru, lze díky této informaci potraviny mezi sebou porovnávat, a tím si jako spotřebitel můžete vybírat a preferovat výrobky, které Vám vyhovují.“

Hanka: „prosím Vás, provádí se kontrola zeleniny dovezené z Polska či z jiných zemí EU? Provádí se kontrola zeleniny vypěstované v ČR a dodávané do obchodů? Ty pesticidy. Děkuji“

Ing. Martin Štěpánek: „Dobrý den, samozřejmě že se provádí kontrola nejen zeleniny, ale i ovoce, a to nejen z Polska. Pesticidy jsou jedním z mnoha kritérií, které se ověřují. Kontroly jsou prováděny buď jako tematické (zaměřené konkrétně na oblast ovoce a zeleniny), případně na základě podnětů a stížností od spotřebitelů. Výstupy z kontrol můžete nalézt na www.potravinynapranyri.cz. Obecně musím konstatovat, že segment prodeje ovoce a zeleniny je z pohledu jejich prodeje jeden z nejsložitějších, myšleno zejména se zaměřením na jejich jakost, vzhled, čerstvost apod.“