Chat
Mgr. Barbora Salačová
Jak komunikovat správně s člověkem s autismem.
Záznam chatu ze čtvrtka 23. října
Michaela G.: „Dobrý den, Jak komunikovat s dítětem 2 roky, u kterého sice není pevně stanovena diagnóza autismu, ale vysoké podezření na Aspergerův syndrom ( má diagnózu Septooptická dysplazie) při záchvatech vzteku se silným projevem ubližování? Existuje nějaká literatura na toto téma? Je třeba k osobám s touto diagnózou přistupovat nějak specificky aby jim člověk více psychicky neublížil? Dekuji moc“
Mgr. Barbora Salačová: „Dobrý den, výborná odborná literatura je kniha od Tonyho Osgooda a to jakákoliv jeho kniha :-) Věnuje se komunikaci s lidmi s PAS a chováním náročným na péči. Určitě doporučuji.“
Monika P.: „Dobrý den, syn 14let má Aspergerův syndrom, snažím se mu naslouchat a být trpělivá, ale mnohdy to nejde - nerozumím mu! Jak s ním komunikovat? Má časté výkyvy v chování, teď ta puberta. Je to dost složitá situace. Děkuji za odpověď.“
Mgr. Barbora Salačová: „Dobrý den, myslím, že je skvělé, že se snažíte synovi porozumět a musí to být velmi náročné. Doporučuji také knihu od Tonyho Osgooda. Věřím, že dostanete nějaký tip na výkyvy nálad a jak s nimi pracovat. Přeji mnoho sil!“
GF: „Jak se připravit na správnou komunikaci s člověkem s autismem?“
Mgr. Barbora Salačová: „Dobrý den, z mojí zkušenosti se určitě vyplatí zjistit, na jaké témata nebo případně zvyky si dát pozor. Je dobré mluvit s člověkem s PAS s klidem a netlačit na něj při odpovědi. Je to ale velmi různé, protože každý člověk je jiný. Důležité je ale nepoužívat žádné infantilizující výrazy a jednat s člověkem s PAS s ohledem na jeho fyzický věk.“
Anna: „Předpokládám, že při správné komunikaci s člověkem s autismem je důležitý druh autismu...“
Mgr. Barbora Salačová: „Dobrý den, důležité je spíše, jak člověk jedná a jaký je, než druh jeho znevýhodnění. Může se ale například komunikace lišit podle toho, zda člověk s používá verbální komunikaci nebo jinou alternativní formu komunikace.“
DAYD: „Jak radši nekomunikovat s člověkem s autismem?“
Mgr. Barbora Salačová: „Dobrý den, určitě bych používala z mé zkušenosti úplně stejné způsoby jako používáme s lidmi bez PAS. Stejně tak například na lidi netlačit, netlačit na okamžitou odpověď a jednat empaticky a klidu, tak jak by ocenil kdokoliv jiný :-)“
Anna: „Jak komunikovat správně s člověkem s autismem?“
Mgr. Barbora Salačová: „Dobrý den, určitě neexistuje jednotný a univerzální postup pro komunikaci s lidmi s PAS (poruchami autistického spektra). Záleží na tom, jaký člověk je, jaký druh komunikace používá.“
Anna: „Předpokládám, že při správné komunikaci s člověkem s autismem nemůže být vzorem film RAIN MAN...“
Mgr. Barbora Salačová: „Dobrý den, jak jsem zmiňovala v předchozí odpovědi, určitě není jednotný postup jak s lidmi s poruchami autistického spektra komunikovat a je to zcela vázané na to, jaký člověk je a jakou formou komunikuje - pokud alternativní formou, tak je určitě dobré být s tímto způsobem komunikace seznámený. Můžou to být například piktogramy, znaky, vedení člověka/ruky k tomu, co člověk chce a další.“
Ilona: „Je nějaký rozdíl v komunikaci a druhu autismu?“
Mgr. Barbora Salačová: „Dobrý den, jak jsem psala už v předchozích odpovědích. Určitě existuje řada způsobů komunikace, které lidé s PAS mohou preferovat.“
Jarka: „Dobrý den, paní magistro, můj 15letý vnuk má dg obsedantně kompulsivní porucha. Chodí do zvláštní školy a bude si muset nyní zvolit zaměstnání. Co byste doporučovala, že by mohl zvládnout? děkuji. Jarka“
Mgr. Barbora Salačová: „Dobrý den, moc děkuji za otázku. V tomto případě bych Vás určitě odkázala na sociální služby, které se věnují podpoře lidí vkročit do pracovního procesu. Napadá mě například organizace Rytmus, ale je klidně možné kontaktovat poradnu NAUTIS, kde by Vám mohli v hledání podpory pomoci.“
Terda: „Dobrý den, jak předcházet u autisty(5leté), který pouze znakuje sebeubližování a ubližování ostatním dětem v kolektivu. Jedná se o údery do hlavy,strkání. Snažím se být trpělivá a předcházet situacím, ale jedná se hodně o naučenou reakci, kdy například něco nechce ačkoliv to zvládne samostatně. Lze vypozorovat strhávání pozornosti k osobní asistenci či pedagoga.Lze odbourat,minimalizovat? Děkuji za názor či radu“
Mgr. Barbora Salačová: „Dobrý den, určitě bych doporučila obrátit se na poradnu NAUTIS, kteří by Vám mohli nasměrovat na návazné služby, například na terapeuty, kteří pracují takovými projevy chování náročného na péči. Pro Vás například doporučuji již skloňované knihy od Tonyho Osgooda. Určitě by mohla pomoct s porozuměním chování náročného na péči.“
Anneta: „Moje pravnučka, která má 17 měsíců má občas výjevy skřeků, nechce se mazlit a i doteky jí nedělají dobře. Na svůj věk mě připadá, že se prostě nevyvíjí jako ostatní děti. Nemluví, sama se nenají a má takový svůj svět. Mladí si stále trvají, že je moc šikovná. Je možné, že by to mohly být projevy autismu ?“
Mgr. Barbora Salačová: „Dobrý den, bohužel v tomto směru Vám nemohu úplně pomoct, protože se nevěnuji diagnostice poruch autistického spektra. Také doporučuji se obrátit například na diagnostické středisko NAUTIS. Případně se můžete obrátit na naši poradnu.“