Chat

speciální pedagog/logoped

Mgr. Petra Maxová

Podpora řeči a potenciálu.

Záznam chatu z úterý 21. října

Anna: „Jak správně podporovat řeč?“

Mgr. Petra Maxová: „Dobrý den, přirozený rozvoj řeči dítěte podpoříte tím, že na něj od malička budete mluvit, popisovat mu svět kolem něj, jednoduchými větami, zpívat mu, později i s ním, číst mu, zapojovat ho do her- přiměřeně jeho věku. Velmi pomůže i zapojovat do řeči různé zvuky, říkat si spolu říkadla, zařadit rytmiku, dětské hudební nástroje a samozřejmě dopřát dítěti hodně přirozeného pohybu. Krásný den.Petra Maxová“

Zdena: „Dobrý den, paní magistro,máme ročního vnoučka. Má smysl už v tomto věku mu číst třeba dětské básničky?“

Mgr. Petra Maxová: „Dobrý den, ano, určitě. Doporučuje se číst dítěti jednoduché pohádky,prohlížet s ním dětské knížky, říkat říkadla, zpívat. Mějte se krásně. Petra Maxová“

Kateřina: „Dobry den, mam 20 mesicni dcerku, ktera ma svuj jazyk a vubec se ji nechce po nas opakovat slova. Jedine, co uminrict, je TÁ, jako tata. Chodila jsem s ni na znakovku pro miminka, tak doufam, ze ji to nezbrzdilo. Znaky zacala opakovat, hlavne to, co ma rada (kočka, pes, zvirata, koupani...), jedine co "mluvi" jsou nektere zvuky zvirat.. jeji nejoblibenejsi hracky jsou knizky, kde jsou prave zviratka. poradite, prosim, jak ji rozmluvit?“

Mgr. Petra Maxová: „Dobrý den,zkonzultujte prosím vývoj řeči Vaši dcery s pediatrem, který doporučí konkrétní postup vaši dcerku, např.doporučí vyšetření sluchu, zraku a podobně.Pěkný den.Petra Maxová“

Jana: „Dobrý den, paní Maxová, se sedmiletou dcerou chodím už téměř rok na logopedii - především kvůli Ř, ale zpočátku se trénovalo C, S, Z, R. Dcera je hodně hyperaktivní (diagnostikováno ADHD) a víc jak 3 minuty denně je boj. Někdy i po deseti vteřinách zapomene, co má říkat. Máte, prosím, tip, jak déle udržet její pozornost? (Zkoušela jsem s jí například u slovíček skákat, mávat rukama, tleskat...) A má opakování slov typu "petr, svetr, program, trpaslík" opravdu smysl? Jak dlouho obvykle docházení na logopedii u těchto malých dětí trvá? Předem děkuji za odpověď a přeji pěkný den. J.“

Mgr. Petra Maxová: „Dobrý den, pokud poctivě docházíte dlouhodobě na logopedii a současný postup nemá výraznější progres, doporučila bych se podívat na širší souvislosti, které by s tím mohly souviset. Na rodinné klima, mezigenerační vlivy, jak jste spokojená v životě Vy. Pokud chodí do školy, sledovala bych její reakce i tam.. Líbí se jí tam, zvládá vše dobře? Z mé zkušenosti tu může hrát velkou roli psychika dítěte(nevěří si, někdo se jí mohl posmívat), senzitivita atd. Je to na komplexnější pohled. Mám zkušenost, že někdy pomáhá změnit logopeda.Krásný den.Petra Maxová“

Iva: „Dobry den,dcera si vzala Slovaka, maji 6 lete dite.Ziji 3 roky ve Svycarsku,a dite v srpnu 2025 nastoupilo jako predskolak do svycarske skolky.Nezapojuje se,nema kamarady,nechce mluvit .Maji s nim doma mluvit nemecky?Ma to smysl? Nebo se nauci prirozene ve skole?“

Mgr. Petra Maxová: „Dobrý den,děkuji za dotaz. S dítětem doporučuji, aby každý z rodičů mluvil svým rodným jazykem. Němčinu se s velkou pravděpodobností přirozeně naučí mezi dětmi ve školce. Jen potřebuje čas, zadaptovat se nové prostředí, podpořit. Je to velmi individuální první cizí slova v takovém " novém" prostředí se mohou začít u dítěte objevovat po třech měsících. Hezký den.Petra Maxová“

Magdaléna: „Dobrý den, dcera má rok a půl, ze slov má jen máma a táta, netlačím na ní, je mi jasné, že má ještě čas. Zajímalo by mě, jak jste teď zmínila ve vstupu o té hře, jak mohu z její hry poznat nějaké její myšlenky nebo tak? Mám také syna (3,5 roku) a spolu si hrají často a hezky. Děkuji“

Mgr. Petra Maxová: „Dobrý den, z hry s dítětem vyčtete mnoho, a dá se to krásně natrénovat.Velmi důležité je být s dítětem v jeho hře vědomě. Třeba každý den hodinu nebo více, podle Vašich možností. Vědomě,tzn.bez mobilu, odbíhání, přemýšlení o minulosti/budoucnosti, starostech. Vím, že to je výzva:)Držím palce! Petra Maxová“

Pavla: „Dobrý den, synovi je 3,5 roku a mluví, snaží se opakovat. Některá slova umí dobře, ale všeobecně mu je špatně rozumět. Je to takové to rychlé žvatlání ve kterém zazní slova která umí, nebo kterým rozumíme jen my. Ve školce začal být trochu agresivní na děti. Mohlo by to být tím, že mu ostatní špatně rozumí? A je dobré už v tuto chvíli navštívit logopeda? Dcera mluvila krásně už ve dvou letech, takže nevím, jestli jen nesrovnáváme. Moc děkuji za odpověď.“

Mgr. Petra Maxová: „Dobrý den, ano, vnímáte to velmi dobře. Určitě doporučuji navštívit klinického logopeda a foniatra(vyšetření sluchu).Ať se Vám daří!Petra Maxová“

Veronika: „Dobrý den, mému synovi je 8 let a už rok navštěvujeme logopeda. Udělali jsme velký pokrok ve výslovnosti, ale stále se mu nedaří správně vyslovit hlásku „ř“. Ráda bych se zeptala, zda je v tomto věku ještě šance, že se ji naučí správně vyslovovat, případně jak dlouho to může trvat a zda je potřeba pokračovat v terapii nebo zkusit jiný přístup. Děkuji za radu.“

Mgr. Petra Maxová: „Dobrý den, když jsem byla v klinické praxi, tak logopedii navštěvovali, jak děti, tak i dospělí... a stále tomu tak je. Takže ano, šance určitě je. Jen to dost možná stojí více úsilí. Co se týče volby jiného přístupu, dejte na své pocity. Určitě Vás vedou dobře. Zeptala bych se syna, jestli má i on sám motivaci a chce se mu trénovat.Někdy třeba stačí změnit motivaci, zájmy dětí se v tomto věku proměňují. Držím palce!Hezký den.Petra Maxová“

Markéta: „Vnučce je šest let,někdy víc,někdy méně zadrhává od tří let,chodí do první třídy,nevíme jak s tímto pracovat.Děkuji“

Mgr. Petra Maxová: „Dobrý den, doporučuji návštěvu klinického logopeda. Hezký den.PM“

Alena Maňourová: „Spíš než dotaz na Vás mám řečnickou otázku. Proč většina rodičů neřeší vady řeči, šišlání svých dětí hlavně pak v předškolním věku? Já jsem byla v této oblasti velmi důsledná, chodila jsme s dětmi na logopedii od 3 let. Jinak moc bych chtěla všem logopedie poděkovat za jejich trpělivost a záslužnou činnost.“

Mgr. Petra Maxová: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz i péči o své děti. Za jiné rodiče nemohu mluvit, ale sama znám mnoho rodičů, kteří přistupují k výchově i zdraví svých děti velmi zodpovědně. Každý máme jiný přístup, představě o výchově ... Hezký den.PM“

Karolína: „Dobrý den naše dcera 3,5r mluví ve větách ale třeba místo takhke rekne keve misto pojď sem rekne popem a tak ma svoje slova clovek ji obcas nerozumí co říká, vse ma pozdeji i chodit se naucila později. Je to v pořádku ? Naucila se nejvíc mluvit kdyz nastoupila do skolky ale jine deti mluví lepe nez ona dekuji“

Mgr. Petra Maxová: „Dobrý den, poraďte se prosím se svým pediatrem, případně navštivte klinického logopeda a zkonzultujte s ním své obavy. Na základě diagnostiky doporučí podpůrné kroky pro Vaše dítě. Případně pokud bude třeba doporučí další vyšetření(např. sluchové, neurologické, psychologické, ortopedické.)Hezký den.PM“