Chat
Jan Šůra
Podvodné e-shopy
Záznam chatu ze středy 8. října
DAYD: „V čem spočívá podvodné jednání podvodného e-shopu?“
Jan Šůra: „Podvodné e-shopy se vydávají za známé značky a vytvářejí kopie jejich webů. Zákazníkům, kteří na těchto webech nakoupí, nedorazí objednané zboží a následně s nimi obchod - podvodník, nekomunikuje. Zákazníci jsou proto v situaci, kdy nemají objednané zboží a zároveň obtížně vymáhají zaplacené peníze.“
GF: „Jak se pozná, že jde o podvodný e-shop?“
Jan Šůra: „Podvodný e-shop poznáte podle řady detailů. Nejprve se zaměřte na řádek, kde se nachází adresa webu - doména. Podvodníci ji nemohou zcela okopírovat, proto oproti kopírovanému webu obsahují třeba písmenko navíc, například "alzaa.cz". Dále hledejte identifikační a kontaktní údaje, nestačí pouze kontaktní formulář, ale měli byste nalézt název podnikatele, který web provozuje, jeho sídlo a dále také konkrétní mailovou adresu či telefonní číslo. Rovněž byste zde měli nalézt také obchodní podmínky - i do nich nahlédněte. Gramatické chyby či "kostrbaté" formulace mohou napovědět, že se jedná o nepovedený strojový překlad. Mezi další podezřelé znaky patří omezení způsobů platby či opravdu výrazné slevy či zboží nabízené zdarma.“
ANTIKYT: „Dá se zjistit kolik e-shopů v ČR v současnosti je podvodných?“
Jan Šůra: „Počet podvodných e-shopů lze jen odhadovat. Podvodníci reagují velmi pružně a přichází stále s novými nástroji a weby. Pro jejich odhalení můžeme nahlédnout např. do seznamu rizikových e-shopů, který vede ČOI, případně využít validátor e-shop§ na našem webu, který nabízí i informace o vlastníkovi konkrétní domény.“
DAYD: „Jak řešit situaci, kdy se někdo stane obětí podvodného e-shopu?“
Jan Šůra: „Zásadní je udělat vše proto, abychom podvodníkovi nepodlehli a dát si pozor na některé ukazatele, které zmiňuji v jiných otázkách, protože řešení situace je často velmi obtížné. Jedním z mála nástrojů je reklamace platební transakce u banky - tzv. chargeback. Služba ale není nároková a podléhá podmínkám banky. Dále bych doporučoval nenechat si záležitost pro sebe. Nabízí se podat podnět České obchodní inspekci a v případě zjevných podvodů i trestní oznámení Policii.“
Lenka Ansorge: „Dobrý den p. Šůro. Poslední dobou jsem se setkala, u starších lidí s podvodem. Dojde jim balíček na dobírku, cca 900 až 1500 Kč. V balíčku je pak, triko nebo třeba brýle atd. V ceně jen pak korun. Co mohou pak dělat? Bohužel ho převezmou. Děkuji za odpověď Lenka“
Jan Šůra: „Dobrý den, Lenko, s tímto fenoménem se také setkáváme. Často jde také o nabídku doplňků stravy nebo třeba jednorázových holítek. Podstatou je, že balíčky spotřebitelům chodí, aniž by si je objednali. V právu této situaci říkáme "neobjednané plnění" a má následující řešení. Když Vám dojde balíček bez předchozí objednávky, nemusíte jej platit ani na svoje náklady podnikateli vracet. V případě, že dojde k zaplacení balíčku prostřednictvím dobírky, požadujte vrácení peněz. Nabízí se argumentovat tím, že smlouva vůbec nebyla uzavřena. V případě konkrétního případu neváhejte kontaktovat naší poradnu na: https://www.dtest.cz/poradna“
Eliška W.: „Dobrý den, jak nejlépe chránit svůj pc v době, kdy končí Windows 10 a nový pc s 11 zatím kupovat nebudu. Děkuji.“
Jan Šůra: „Dobrý den, bohužel nejsem odborníkem na tuto oblast, ale zaznamenal jsem, že společnost Microsoft za určitých podmínek prodlužuje podporu Windows 10 i po původně plánovaném období. Hledejte informace o programu ESU.“
Vladimír Brychta: „Dobrý den,jak prosím postupovat, když objednané zboží v hodnotě 10 tis zaplacené předem nedorazí? e-shop Ideicz.luxusni koupelny.Predem děkuji za odpověď.“
Jan Šůra: „Dobrý den, pokud obchodník nekomunikuje a nereaguje na Vaše výzvy, pokuste se reklamovat platbu kartou u banky. Jedná se o službu chargeback.“
JaNa: „Dobrý den pane Šůro, děkujeme Vám za čas , který nám věnujete i za Vaše důležité informace a rady. Má kupující při odběru na dobírku právo, otevřít zásilku za přítomnosti dopravce před tím, než mu předá hotovost za dodávku? Děkujeme Vám předem, za Váši odpověď a přejeme Vám pěkný den, JaNa“
Jan Šůra: „Dobrý den, moc děkuji. Slušný dopravce by Vám to měl umožnit, problém ale je, že když si zboží objednáváte prostřednictvím eshopu i s dopravou, tak s dopravcem nemáte přímý vztah. Když nepochodíte u dopravce, tak si alespoň převzetí a rozbalení balíčku natočte bez přerušení na video. Když odhalíte, že zásilka dorazila poškozená, budete to mít řádně zdokumentováno a využijete to při následné reklamaci.“
Linda: „Dobrý den, mamka dostala zprávu, že přijede kurýr za zásilkou a že ji má zaplatit. Přijel a maminka řekla, že nic neobjednávala. Řekl "aha, to jsou podvodníci, tato firma" ale ona neví, která firma to byla. Máte nějaké info, jaká firma by to mohla být ? Děkuji L.“
Jan Šůra: „Dobrý den, o tomto problému se zmiňujeme například v tomto článku, kde zmiňujeme i společnost, na níž si v této souvislosti spotřebitelé často stěžují: https://www.dtest.cz/clanek-9705/neobjednane-plneni-od-spolecnosti#:~:text=Volejte%20poradnu%20dTestu%20na%20telefonn%C3%ADm%20%C4%8D%C3%ADsle%20299%20149,jen%20v%20p%C5%99%C3%ADpad%C4%9B%2C%20%C5%BEe%20si%20to%20spot%C5%99ebitel%20p%C5%99eje.“
Elen: „Dobrý den, bohužel jsem si nepřečetla dobře obch. podm. a koupila zboží, které zatím dodáno nebylo a rovnou zaplatila (není to moc vysoká částka). Obchod reaguje stylem, že zboží bude odesláno v rozmezí 1-45 dní. Předpokládám, že stále i když to obchod nemá v podmíkách, mohu zboží vrátit do 14 dni zpět. Je to tak prosím? Děkuji.“
Jan Šůra: „Dobrý den, je to tak. Jedná-li se o obchod, který se zaměřuje na spotřebitele v EU, máte právo odstoupit od smlouvy uzavřené na internetu do 14 dnů od uzavření smlouvy, resp. převzetí zboží. Právo můžete využít i v případě, že Vám zboží ještě nedorazilo. Dokonce platí, že pokud Vás podnikatel nepoučil o právu na odstoupení od smlouvy. Lhůta pro odstoupení se prodlužuje a činí 14 dní od dodatečného poučení, nejdéle se prodlužuje o jeden rok.“
Jarmila Hánová: „Zdravím Vás, je nějaký web, kde bych zjistila které stránky s e-shopy jsou podvodné ? Často mi chodí i oznámení o výhře v soutěži… Děkuji Jarmila“
Jan Šůra: „Dobrý den, jeden z takových seznamů nabízí Česká obchodní inspekce: https://coi.gov.cz/pro-spotrebitele/rizikove-e-shopy/ Seznam ale nemůže být nikdy kompletní, a může tak sloužit jen jako pomocné vodítko při nákupu.“
Jarka: „Dobrý den, zrovna dnes jsem četla nabídku na stoprocentní lék na klouby, který určitě vyléčí a prvních tisíc zájemců ho dostane zdarma. Proč tento lék nedostaneme v lékárně? A jak to, že ho mohou prodávat zadarmo? A proč se tyto inzeráty povolují zveřejnit? děkuji. Jarka“
Jan Šůra: „Dobrý den, doplňky stravy doporučujeme vždy konzultovat s lékařem. Popsaná nabídka by také mohla naplňovat znaky klamavé obchodní praktiky. S konkrétním případem se neváhejte obrátit na naši poradnu: https://www.dtest.cz/poradna“
Jana D.: „Dobrý den, pokud mail omylem rozkliknu, ale pak smažu, může se případný pc virus dostat do mého počítače? Děkuji za odpověď.“
Jan Šůra: „Dobrý den, s naprostou určitostí to vyloučit nelze. Řady podvodných mailů, ale usiluje zejména o to, abyste po otevření přiloženého odkazu předali citlivá data. Doporučuji spustit kontrolu systému v nastavení Vašeho antiviru.“
Karel B.: „Dobrý den, je bezpečné platit v eshopech z účtu na účet nebo ještě lépe na dobírku? A pokud není možnost dobírky, tak už je to podezřelé? Děkuji.“
Jan Šůra: „Dobrý den, doporučuji vyhnout se platbě z účtu na účet a raději upřednostnit platbu kartou. Jestliže e-shop neumožňuje platbu na dobírku, ale nabízí další možnosti (hovotost, kartu, osobně při převzetí), tak to samo o sobě není varovným signálem. Všímejte si ale dalších znaků, například přítomnosti relevantních kontaktních údajů a srozumitelných obchodních podmínek.“
Jan P.: „Dobrý den, jak nejlépe chránit své bankovnictví na pc při nákupech na eshopech. Nehrozí zneužití? Děkuji.“
Jan Šůra: „Dobrý den, když vyplňujete například informace z Vaší platební karty, všímejte si, zda je web zabezpečený - většinou je to zobrazeno malým zámečkem u adresního řádku pro webovou adresu. Pro přihlašování do internetového bankovnictví zase platí, že většinou je bezpečnější přihlašování pomocí mobilní aplikace než prostřednictvím webového prohlížeče. Dále platí: udržujte aktuální systémový software a aktualizujte antivirus, nepřihlašujte se na cizích či neznámých zařízeních nebo třeba na veřejných wifi sítích v kavárnách apod.“
Aneta: „Dobrý den je někde na internetu seznam podvodných eshopu a webů? Jsou lidé za těmito podvody trestně stíháni?“
Jan Šůra: „Dobrý den, seznam sice nikdy nemůže být zcela kompletní, protože podvodníci jsou stále rychlejší, ale jeden ze seznamů nabízí například ČOI: https://coi.gov.cz/pro-spotrebitele/rizikove-e-shopy/ Informace o postupech v trestních věcech se můžete obrátit na Policii.“
Hana K.: „Dobrý den, jsem starší a vše platím pouze z účtu na účet. Jaké je zde konkrétní nebezpečí? Děkuji za odpověď.“
Jan Šůra: „Dobrý den, přikláníme se spíše k platbě kartou, zejména díky možnosti služby chargeback - reklamace karetní transakce. Ta může sloužit jako záchrana v případě, že zaplatíte podvodníkovi. Při využití kreditní (oproti debetní) karty se také můžete často opřít o pojištění a další doprovodné služby. Bankovní převod má zase výhodu v tom, že nemusíte sdílet informace z platební karty. Pokud chcete zvolit skutečně opatrný přístup, tak doporučujeme zřídit zvláštní účet pro internetové platby, na němž budete udržovat jen omezené prostředky, případně k těmto účelům využít virtuální platební karty.“