Chat

hosté

Blanka Turturro a Renata Lukášová

Role školní jídelny - společenská a výživová

Záznam chatu ze čtvrtka 4. září

ANTICYKLON: „BT - Je role školní jídelny i politická?“

Lukášová Renata: „Ano. školní jídelna je součástí sociální politiky státu tím, že poskytuje rovnou příležitost bez rozdílu všem dětem. Rodiče hradí pouze náklady na suroviny (v průměru cca 32 Kč), další náklady (na personál a na provoz) je hrazen státem, resp. zřizovatelem školy. Zároveň je v zájmu státu investovat do výživově vyvážené stravy pro naše děti, protože správné stravovací návyky jsou nejúčinnější prevencí civilizačních a kardiovaskulárních chorob. Tedy stát investicí do školních jídelen přispívá ke zdraví populace a zároveň šetří náklady na zdravotnickou péči.“

Šárka: „Dobrý den, dají se někde najít recepty, podle kterých by teď kuchařky mohly zdravě vařit? A zároveň se cenna jedna porce max. 40 Kč? Děkuji PS: S Lososem se opravdu do finanční normy nedostanu.“

Lukášová Renata: „Dobrý den, určitě najdete tipy v metodických pokynech SZÚ - projekt Máme to na talíři nebo jejich Rádcích pro školní jídelny vydané již před několika lety, nebo v projektech Kulinářské umění, kdy aplikace nabízí také recepty primárně určené pro školní jídelny - pracuje s normováním a s nákladovou cenou. Další inspirace může být projekt Skutečně zdravá škola nebo klidně i skupiny školních jídelen na sociálních sítích. Ta cena cca 40 Kč je ale průměrná, tzn. že nákladově některé pokrmy zase budete mít níže a "ušetříte" na rybu. Na druhou stranu zrovna losos patří mezi nejdostupnější ryby i finančně. Děkuji za dotaz a ať se Vám daří.“

Lenka: „Dobrý den, vaše povídání je velmi optimistické. Učitelky v MŠ mohou částečně ovlivnit, zda děti zdravý oběd nebo svačinu snědí. Ale ve školní jídelně už vůbec ne. Často narážíme, že sami rodiče si nepřejí, abychom děti tzv. nutili do jídla. Už mockrát jsme se s tím jako dozor v jídelně setkali. Takže nikoho nenutíme, nepřesvědčujeme.“

Lukášová Renata: „Dobrý den, tomu rozumím a ani na to nemůžete mít v tom kalupu čas. Proto apelujeme hlavně na rodiče, aby to byli právě oni, kdo motivují k jídlu. Nemůže to být úloha školní jídelny. Osvěta rodičů je naprosto nezbytná.“

Honza: „Dobrý den. Myslíte že hovězí jazyk,brambor,omáčka kořenová.. je pro děti výživově správný oběd?Většina dětí toto jídlo nejedlo a vrátilo. Děkuji.“

Lukášová Renata: „Dobrý den, na zmiňovaném jídle absolutně nic špatného nevidím :) pokud bude doplněn ještě o salát nebo zeleninovou polévku (myslel jste asi křenovou, že? :). Pokud ho děti nejí, tak jsou dvě možnosti - podívat se na způsob přípravy, jestli se nedá nějak pro děti vylepšit (chuťově - třeba zjemnit ten křen, nebo i vzhledově, což také hraje velikou roli). A pokud to skutečně nepůjde, tak jídlo už nezařazujte do nabídky. My jsme to tak u nějakých jídel také měli. Třeba nám děti absolutně odmítaly krémové rissotto, protože pro děti bylo moc "kašovité", i když chuťově bylo luxusní. Děkuji a ať se Vám daří.“

Alena: „Dobrý den, proč není povinnost ve školních jídelnách vařit bezlepkovou dietu? Dcera chodí do práce a pak má další šichtu doma, když musí dětem vařit. Bydlí na vesnici tak mají všechno složitější. Je příšerně unavená. Ve škole by i ochota byla, ale problémy dělá hygiena. Proč se takhle chovají, kuchařky i vedení školy by s tím problém neměli. Dokonce by měli i prostor, ale hygieně to nestačí. Chtělo by to trochu lidský přístup. Děkuji“

Lukášová Renata: „Dobrý den, ono to nemůže být povinné, protože spousta jídelen na vaření diet skutečně nemá kapacitu - ať už personální nebo prostorovou. Z Vašeho dotazu není patrné, jestli děti jedí jen bezlepkovou stravu nebo mají celiakii. Tam jsou skutečně přísná pravidla, aby nemohlo dojít ke kontaminaci jiným jídlem. Doporučila bych Vám zeptat se přímo příslušné hygieny, proč to povolit nechtějí, a následně to řešit. Děkuji.“

Jana: „Dobrý den, z dob kdy dozor v jídelně nutil jídla dojídat si spousta z nás nese nejen odpor k jídlům, ale i vzpomínky jak se jídlo snažil ukrývat a přenášet tajně, protože na talíři nesmělo nic zbýt, jinak dozor vrátil dítě zpět ke stolu. Sama si nesu vzpomínku jak ve školce sedím víc než hodinu u stolečku a dokud nedojím špenát nepůjdu ani spát ani si lehnout, skončilo to po víc jak hodině kdy se mi obrátil žaludek a s řevem učitelky jsem byla od stolu vyhozena. Špenát jsem nejedla díky tomu přes 20 let, a dodnes i po 43 letech živě vidím jak jsem seděla u okna. Tak jestli se k tomu máme vracet a nutit děti jíst něco co jim nechutná, tak to je spíše krok zpět. Já tedy neznám nikoho komu chutná vše stejně.Každý máme jídla co se nám příčí v krku“

Lukášová Renata: „Dobrý den, souhlas a také mám podobnou zkušenost :) Přesně, každý máme právo mít své vlastní preference. Ale když uvedu Váš příklad - to neznamená, že je špenát špatná, nechutná a nehodnotná surovina. To jen znamená, že VÁM nechutná, respektive někdo Vám ho znechutil. Proto je potřeba v co nejranějším věku ochutnávat pestrou stravu, různé suroviny a vytvořit si na ně názor. Já třeba miluju syrová rajčata, ale teplá je úplně nesnáším...a nikdo by mě neměl nutit je sníst.. proto se dívám do výběru jídelního lísku a nevybírám si jídla s danou surovinou. A také neznamená, že když něco nevaříme, nejíme nebo nám nechutná doma, že mi dané jídlo nebo surovina nebude chutnat jinde. Takže za mě stop donucování, ale motivace aspoň ochutnat. Děkuji“

Iva: „Dobrý den, a co když dětem neznámá nově povinná strava nebude chutnat a budou hromadně jídla vracet, není to zbytečné plýtvaní jídlem? Viděla jsem často ve školní jídelně když bylo nepopulární jídlo že se dost vracelo. A když se pak budou z obědů odhlašovat protože já jako rodič nechci platit dost draze aby dítě jídlo vrátilo a stejně se pak dojídalo doma, to je pro mě zbytečné vyhazování peněz, nebude to pro jídelny problém , protože peníze mají i podle počtu strávníků?“

Lukášová Renata: „Dobrý den, nová vyhláška nestanovuje, jaké konkrétní pokrmy se mají vařit. To je na uvážení a plné zodpovědnosti dané školní jídelny. Vyhláška nově hlídá kvalitu nakupovaných surovin a výživovou vyváženost. Každá školní jídelna zná své strávníky nejlépe a moc dobře ví, která jídla jsou oblíbená a která ne. Takže třeba bude stačit do oblíbené sekané přidat kroupy, zahustit bramboračku celozrnnou ječnou nebo pohankovou moukou místo klasické hladké pšeničné. Rozhodně není konec svíčkové nebo buchtiček s krémem. A pokud Vám to někdo tvrdí, tak lže nebo neví, co činí. :)“

Petr Břicháček: „To si děláte srandu? Losos a zelenina jako školní oběd? To už je opravdu utopie a lidé jsou asi bl…..“

Lukášová Renata: „Neděláme. Losos a zelenina se běžně v různých obměnách ve školních jídelnách vaří. Losos je bezkonkurenčně nejoblíbenější ryba.“

ANTIMONY: „RL - Může role školní jídelny ubít v člověku pozitivní individualismus?“

Lukášová Renata: „Dobrý den, určitě ne. Každý má volbu do školní jídelny nechodit nebo chodit. A když se rozhodnete chodit, tak máte opět právo volby pokrmu. Naopak se vám otevírá spousta možností a ochutnávání, co chutná a co třeba méně. A navíc - trávit čas se spolužáky v jídelně je přeci radost a zábava - můžete třeba projevit svůj pozitivní individualismus povídáním zábavných historek.“

ANTI: „RL - Může být role školní jídelny i etická?“

Lukášová Renata: „Ano, jídelna může žákům ukázat, že jídlo je hodnota. Podporovat místní dodavatele, např. etické chovy zvířat a bio zemědělce. A komunikovat to na děti.“