Chat

host

Ondřej Hatlapatka

Kyberbezpečnost, falešné telefonáty

Záznam chatu ze čtvrtka 10. dubna

ANTI: „Existuje víc druhů či forem falešných telefonátů?“

Ondřej Hatlapatka: „Dobrý den, ano, bohužel takových telefonátů je několik. 1) telefonát "jakoby" z banky 2) telefonát z "jakoby" policie nebo jiných orgánů 3) zamilované telefonáty dávejte si tedy pozor“

ANTIKYT: „Jak časté a jak nebezpečné jsou falešné telefonáty?“

Ondřej Hatlapatka: „Dobrý den, pozoro na to, telefonátů může jít za sebou i několik v řadě, kdy každý bude obhajovat jinou věc a nebo může být druhý ten, který vás upozorňuje na podovod v prvním a oni volají, aby to zachránili.“

Marie: „Dobrý den, prosím jak se před podvody ochránit? Jak reagovat na podvodné telefonáty?“

Ondřej Hatlapatka: „Dobrý den nejlepší reakcí na podvodné telefonáty je rychlé rozklíčování, že se jedná o podovod. 1) banka nikdy nechce po klientovi "přesunovat peníze" 2) banka se nikdy v telefonu neptá na velmi osobní informace, například koncovka rodného čísla, atd nejlepší obranou, pokud se v tu chvíli bojíte, cítíte se, že vás telefonát uvádí pod tlak (že se něco stalo a vy honem musíte reagovat), je, že zavěsíte a zavoláte zpátky do banky znovu, ale vy napřímo. Tím máte jistotu, že voláte opravdu s bankou. Pokud to před tím volal někdo z banky, věřte, že ten hovor dohledají a budou s vámi pokračovat. :)“

DAYD: „Jak se připravit na nebezpečí falešných telefonátů?“

Ondřej Hatlapatka: „Dobrý den, nejlepší příprava je prevence a to, že víme, že se to děje. Potom nás nemůže nic vykolejit a jsme schopni reagovat. Například dotazem, proč potřebují vědět, takové osobní informace? že si to ověříme sami obratem..atd. V tu chvíli uvidíte, jak budou reagovat.“

GF: „Co v kyberbezpečnosti znamenají falešné telefonáty?“

Ondřej Hatlapatka: „Díky telefonátům se můžou pachatelé dostat k vašim osobním údajům a pak je zneužít. Pokud se to nepodaří telefonicky, hlasem, pokusí se o to zasláním mailu, SMS zprávy, atd. Stačí kliknout na nějaký špatný odkaz, který do telefonu stáhne další software a ten se postará o "dolování" vašich dat směrem ven. Samozřejmě je zajímají hesla, a další.“

Jan Dvořák: „Dobrý den, jak dokáže podvodník zařídit, že volá skryté číslo "jakoby" od policie? Jak reagovat na falešný hovor od policie?“

Ondřej Hatlapatka: „Dobrý den, podvnodníci dnes dokáží "replikovat" číslo od banky, od policie...téměř od jakékoli instituce. Nejsem IT, ale nejspíš používají nějakou telefoní bránu, která to tvoří. Pokud se jedná o hovor od policie, doporučuji následující (pokud se nejedná samozřejmě o nějaký stav bezpečnosti, havárii, záchranu, atd): 1) zjistit si jméno, hodnost a ideálně číslo průkazu policisty. 2) omluvit se, že se bojíte podvodů a že zavoláte zpátky a necháte se na něj přepojit 3) zavolat zpátky a nechat se přepojit. Už u první otázky uslyšíte reakci.“

Jana Lukšíkova: „Dobrý den syn je na OSVČ a zřejmě potvrdil v telefonim hovoru služby na zvetrejneni jeho reklamy. Prislem mu dopis do datové schránky na zaplaceni faktury, zz nejolikata výzva, že to pujde k soudu. Na webu jsme vyhledali, že je to falešná firma, nic neplatit, děkuji za odpověď Lukšíkova Jana“

Ondřej Hatlapatka: „Dobrý den, bohužel, neznám pozadí, ale fakturační podvody se dějí běžně. Podovod spočívá v tom, že podvodníci rozesílají faktury na náhodné IČo a věřte mi, že veké společnosti, kde účetní oddělení proplácí XY faktur denně prostě tuto fakturu na menší částku proplatí a život jde dál. MAlý OSVC má lepší přehled o fakturách. Problém může být s tím telefonátem. Například telefonátem můžete "podepsat" smluvu s operátorem, atd. Ale následně vám musí přijít znění této smlouvy. Pokud ale reakce na internetu ukazují na tuto firmu, jako na podovod, zkusil bych se dotázat ještě nějakého advokáta a následně nereagovat.“

Martin: „Dobrý den, dá se brát jako falešný telefonát i přání tchyni k narozeninám, s tím že mi moc chybí a ať určitě přijede?“

Ondřej Hatlapatka: „Dobrý den, ikdyž se všechny indicie jeví, že ano, tak se obávám, že nikoli. Ale pokud si tchýně není jistá, může zavěsit a zkusit zavolat zpátky, jestli to byla pravda :D“

Jana Lukšíkova: „Dobrý den, pred chvíli jsem Vám poslala dotaz, jedna je o veritele Dobrý kontakt, Orli 542/27 Brno, pred soudní vyzva přišla i cislem spisu z Havířova B4B INkASO s. r. o, můžu se s Vámi spojit telefonem nebo emailem dekuji Lukšíkova Jana“

Ondřej Hatlapatka: „Dobrý den, tuto výzvu musí evidovat nějaká kancelář, která to zpracovávala. Advokátní. Stačí k nim zavolat a ověřit, jestli skutečně takový spis mají. Stalo se mi historicky něco podobného a já si našel na stránkách tu kancelář, zavolal tam a oni vůbec nevěděli, o čem mluvím. Ale ano, samozřejmě si můžeme zavolat. napříkald dnes jsem na příjmu až cca od 17:30. Telefon najdete na internetu, při hledání mého jména.“

Martin: „K odpovědi ke tchýni: Zpětné volání není možné, mám ji nastavenou jako spam/nezvedat:-)“

Ondřej Hatlapatka: „Tak tím si ověří, že to byl podvod a prokoukne vás. pozor :D“

Simona: „Stalo se mi to přesně stejně jak jste řekli Zavolali že mám napadený účet, bohužel jsem uvěřila a převedla jsem peníze na cizí účet.“

Ondřej Hatlapatka: „Dobrý den to mě velmi mrzí. Bohužel, mám pocit, že v naší republice chybí obrovská osvěta na toto téma. Málo se o tom mluví veřejně a co více, lidé, kteří jsou podvedení o tom nechtějí mluvit, protože se za to stydí. To vše potom bohužel směřuje k tomu, že čím dál tím více lidí je podvodených Věřím, že jste vše nahlásila na PCR a nyní doufáte. Bohužel, pokud podvodník následně přeposlal peníze dále a potom dále..bude to horší jej dohledat:(“

Alena: „Dcera byla takto podvedená, přišla o 600tisic.jaka ke šance na vyřešení s vrácení financí?je to už 14 ?mesicu, hlášeno má PČR“

Ondřej Hatlapatka: „Dobrý den, to je mi moc líto. Co se týká nahlášení na PCR, tak je to správný postup. Nyní je to předmětem vyšetřování. Bohužel, vzhledem k množství případů, které v ČR máme, se trošku bojím, že dohledat pachatele bude velmi složité. Ale nechci nikdy mluvit za PCR. Věřím v jejich práci !“

Alena Cedidlova: „Dobrý den, maminka má 90 let a trpí halucinacemi. Stává se, že obtěžuje i sousedku bydlící o patro níž. Existoval lék Ersilan na lepší mozkovou činnost. Jak ji můžeme pomoci? Děkuji za odpověď.“

Ondřej Hatlapatka: „Dobrý den, je mi to moc líto, ale dotaz jste odeslal na ekonoma a ne pana profesora. zkuste prosím na webu najít dotazy na pana profesora a predat dotaz jemu. děkuji“

Zuzana: „Dobrý den Setkávam se s podvodnými telefonáty často,nastavila jsem si v telefonu blokaci neznámých čísel. Volají mi i ze zahraničí. Setkala jsem se i s podvody na prodejním portálu Vinted.“

Ondřej Hatlapatka: „Dobrý den, jak píšete, je toho čím dál tím více. Telefoní čísla se samozřejmě získávají různě, například v aplikacích. I přes to ale může volat někdo, kdo bude známý a tam ten problém může přijít. Opatrně a když si nebudete jistá, zavěste.“

Rita a Ruda: „Milý Ondřeji,mám dotaz zda se dají finance bezpečně ochránit před mojí manželkou.Zdravím a děkuji. Rita a Ruda“

Ondřej Hatlapatka: „Milý Rudo, před manželkou nejde ochránit naprosto nic. Ta příjde vždy na vše. Raději čas věnovaný ochraně, věnuj její lásce :)“