Chat

host

Michaela Slussareff, PhD.

Týden mozku – digitální džungle

Záznam chatu z úterý 25. února

ANTI: „Co je přesně digitální džungle?“

Michaela Slussareff, PhD.: „Jako dogitální džungli někdy označujeme digitální svět, který - stejně jako ta reálná džungle - dokáže být nebezpečný, ale stejně tak dobrodružný a zajímavý. Proto bychom k onomu digitálnímu světu měli přistupovat podobně - s respektem, ostražitě, ale i zdravou zvídavostí. Děti potřebují informace o tom, co nebezpečného je v digitální džungli může potkat, jak se před nebezpečími bránit, jak pomoci kamarádům. Také potřebují ze začátku, abychom byli jejich průvodci a rádci.“

ANTIMONY: „Jak řeší akce TÝDEN MOZKU digitální džungli?“

Michaela Slussareff, PhD.: „V rámci akce Akademie věd ČR se téma "digitální džungle" objeví v rámci přednášky pro rodiče, ale i semináře pro děti. Konkrétně v neděli 16. 3. 2025“

ANTIMONY: „Jaká je digitální džungle v současnosti v ČR?“

Michaela Slussareff, PhD.: „České děti se v digitálním světě (nebo digitální džungli) pohybují na denní bázi. Dost podobně jako děti v jiných vyspělých zemích. Jde často o jednu z nejoblíbenějších volnočasových aktivit. Obecně české děti nejsou vždy úplně nejlépe připraveny na všechna rizika online světa - na kyberšikanu, dezinformace, online pornografii, návykové prvky her. To, že děti umí dobře technologie ovládat, nemusí vždy znamenat, že je umí používat bezpečně a zdravě.“

ANTIKYT: „Pomůže proti digitální džungli právo a morálka?“

Michaela Slussareff, PhD.: „Digitální technologie z tohoto světa už asi úplně nezmizí. Je však rozhodně pravda, že určitý způsob regulací a legislativního rámce, pro náš bezpečný pohyb v digitálním světě potřebujeme - doporučení pro věkové kategorie, regulace návykového obsahu apod.“

Kateřina: „Dobrý den, kde se mohou rodiče inspirovat, získat informace, pokud by chtěli své děti digitální džunglí provést - být jim rádci, průvodci? Přeci jenom je to tak trochu džungle i pro mnohé rodiče, ve které navíc možná ty materiály budou muset najít. Moc děkuji!“

Michaela Slussareff, PhD.: „Určitě to je nové téma, které nás jako rodiče může velmi tížit. Z těch největších zdrojů informací bych mohla jmenovat digitalnizdravi.cz od Nadace O2, digitalnizdravideti.cz od neziskovky Slow Tech Institute, e-bezpeci.cz z Univerzity Palackého v Olomouci. A pak určitě kniha Hry, sítě, porno, kde je celá šíře informací.“

Linda: „Dobrý den, kdy nejdříve dát nebo koupit dětem telefon? Když mám jako babička telefon v ruce, tak hned po něm vnučka v jejích 4 letech sahá a chce ho, chce vidět fotky, pohádky, prostě k telefonu více inklinuje, než starší vnučka a syn to pak malé dceři zakazuje. Děkuji S pozdravem L.“

Michaela Slussareff, PhD.: „Děti jsou rozhodně digitálním světem přitahovány - je barevný, stimulující, zajímavý a rodiče jsou v něm také hodně často. Obecně první chytrý telefon je velkým předělem v digitálním životě dětí. Pohybují se tam samy, bez dozoru nebo bez průvodcování více zkušených rodičů. Určitě na první telefon není třeba spěchat, neexistuje ale ideální věk. Dítě by ho spíše mělo dostat v okamžiku, kdy je na digitální svět připraveno - zná hlavní rizika, ví jak naložit s dezinformacemi, ví, jak se bavit offline, ví, jak se bezpečně chovat v online komunikaci. Vy píšete o vnučce a fotografiích na vašem telefonu - pokud tento čas dokážete využít k hezké společné komunikaci a zabírá tato aktivita pouze limitovaný čas, můžete se spou něco nového přiučit, nemusí to být nijak závadné.“

Patricie Bergmanová: „Dobrý den, Michaelo, jsme maminkou dvou dětí, 6 a 4 let. Zatím odoláváme a telefon ani tablet děti nemají. Syn, starší, však už zná a kouká na youtube a sleduje různá krátká videa. Oba s partnerem dohlížíme a jakýkoli nevhodný obsah "cenzurujeme". Syn půjde v září do školy a ze všech stran poslouchám, že bude muset mít telefon. Já se s tím ale zatím nedokážu smířit a mám z toho strach. Z her, videí, ale i dětí, které tyto technologie budou mít dostupné. Jak postupovat? Dovolit? V jaké míře, jak to kontrolovat? Nebo se tomu bránit co to jde. Ještě doplním, že se snažíme s dětmi trávit čas společnými aktivitami, sportem apod. Děkuji a přeji hezký den, Patricie PS: knihu si koupím ;)“

Michaela Slussareff, PhD.: „Milá Patricie, je skvělé, že se o téma zajímáte, děti rozhodně potřebují v digitálním světě naši pomoc. Každý má určitě svůj názor a svou radu, je dobré si uvědomit, že každá rodina i každé dítě jsou jiné a potřebují jiný přísup. Pouze vy jej znáte nejlépe. Pokud bych muvila za sebe, nemyslím si, že by dítě v první třídě muselo mít chytrý telefon. Pokud jej chce, měli bychom si spolu sednout a pobavit se o tom, proč jej chce, co na něm chce dělat atd. Pak se můžeme ptát, zda se to nedá vyřešit jinak - chytrými hodinkami, tlačítkovým telefonem, nebo zkrátka ničím, pokud třeba nechodí doma samostatně. Pak samozřejmě často narazíme na sociální tlak - jiných dětí, jiných názorů apod. Některé děti tomu odolávají lépe, jiné hůře a to je třeba brát v potaz. Obecně ale děti, které rozumí tomu, proč to může být nebezpečné nebo nevhodné, odolávají lépe. Pokud již dítě telefon má, domluvte si pravidla - časové limity, bezpečné a nebezpečné věci, a naučte jej, jak telefon používat k tomu, aby lépe se svým okolím komunikovalo nebo se učilo. Sdílejte tento svět společně.“

Andrea (Batizovce, SK): „Dobrý deň, pani Michaela, počula som, že deti sa môžu učiť cudzie jazyky sledovaním rozprávok na tablete. Je to pravda? Ďakujem za odpoveď.“

Michaela Slussareff, PhD.: „Dobrý den, Andreo, obecně poslech jiných jazyků může podporovat jejich učení. Výzkum spíše ale potvrzuje, že děti tímto způsobem mohou zvyšovat počet slovíček, které umí, ale ne gramatiku. Tu (a hlubší význam oněch slovíček) nejlépe získávají skrze přímou komunikaci. Na co bychom ale neměli zapomínat je to, že občas se snažíme děti rozvíjet za každou cenu, soustřeďme se tedy také na mateřský jazyk, sociální dovednosti, kreativitu. To často rozvíjíme "pouhým" společným časem a hrou.“

Anna: „Digitalizace je dobrý sluha a zlý pán.“

Michaela Slussareff, PhD.: „Rozhodně :)“

Kateřina: „Dobrý den, dá se s vámi spolupracovat i on-line? Jde mi o syna 13 let, který hodně hraje videohry“

Michaela Slussareff, PhD.: „Rozhodně, někdy je dobré individuálně konzultovat, každý to má doma nastavené jinak. Kromě seminářů pro rodiče a děti ve školkách a školách, poskytujeme i konzultace na digitalnizdravideti.cz“

Patricie: „Mockrát vám děkuji, Michaelo, trochu jste mi dodala odvahy, že to nemusí být zase tak zlé. To vysvětlování, diskuze o nebezpečnosti mě nenapadla. Díky a ať se vám daří. Patricie“

Michaela Slussareff, PhD.: „Vám také přeji jen to nejlepší! Nebojte se také si nechat digitální svět dětmi ukázat. Někdy máme pocit, že všechny digitální aktivity dětí jsou hloupé nebo dokonce nebezpečné, ne vždy tomu tak je. To, že budete vědět, co dítě v digitálním světě dělá, co sleduje, můžete mu mnohem lépe pomoci, jak se v něm orientovat.“