Chat

JUDr. Markéta Zemanová
Vyúčtování za energie
Záznam chatu ze středy 12. února
ANTIMONY: „Co je potřeba vše prostudovat a zkontrolovat ohledně vyúčtování za energie?“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, je potřeba zkontrolovat, zda cena odpovídá tomu, co jaká je cena sjednaná ve smlouvě, a zda odpovídá údaj o spotřebě za dané zúčtovací období. Dále zda odpovídají zálohy tomu, co bylo sjednané a zda je správný výpočet celkové částky k zaplacení a tedy i výpočet případného přeplatku nebo nedoplatku. Také je potřeba zkontrolovat rozpis budoucích záloh. Pokud například chci zálohy upravit, protože měním svoji spotřebu, tak je třeba se s dodavatelem dohodnou na úpravě záloh.“
ANTIMONY: „Jak zjistit, že vyúčtování za energie není správně vypočteno?“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, je potřeba si spočítat zaplacené zálohy, a srovnat to s tím, že spočítám moji spotřebu a jednotkou cenu a tím mi vyjde skutečně účtovaná částka, a pokud na zálohách bylo zaplaceno víc, tak vznikne přeplatek a dodavatel mi ho vrací. Vrácení by mělo být provedeno způsobem, jaký je sjednán ve slouvě. Pokud byly zálohy menší, tak vznikne nedoplatek a je třeba ho zaplatit dodavateli a případně podle toho i pro další období nastavit vyšší zálohy.“
Jana: „Dobrý den. Prosím jak to funguje, když se mění ceny plynu, El. třeba ke konci roku a nikdo nic neoznámí, že mám nahlásit stav. Mám fixovány plyn i elektř.,přesto SE CENY mění i u fixovaných na dobu určitou? Děkuji.,“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, na přelomu roku od 1. ledna se každoročně mění regulovaná část ceny, ta je pro všechny v podtatě stejná a je stanovená úředně, čili tu dodavatel jen převezme z cenového rozhodnutí a promítmě ji do celkové ceny a to je zřejmě ta změna, kterou uvádíte a ta se mění u všech typů smluv i fixovaných.“
Jana: „Dobrý den. ČEZ mi opakovaně nabízí při fixaci na dobu určitou možnost už 4 měsíce před koncem fixace "zarezervováni" ceny, napíše si poznámku při telef.hovoru a uzavře smlouvu ještě dříve, než fixace skončí. Je to pro mě výhodné? Není výhodnější VŮBEC nefixovat? Já vždy udělám, co mi nabízí, že je to výhodné. Děkuji za odpověď.“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, Je celkem běžné a v podstatě i vhodné obecně řešit už s časovým předstihem dodávku po konci smlouvy na dobu určitou. Většina fixovaných smluv má doložku o automatické prolongaci, tedy že se automaticky prodlouží, když nic neuděláte. Musí Vás na tu prolongaci upozornit nejméně 30 dnů předem a vy pak musíte minimálně 20 dnů předem říci dodavateli, že nechcete pokračovat, tedy aby se smlova prolongovala. Musíte si ale předtím zajistit jinou smlouvu nebo jiného dodavatele. Je také možné uzavřít smlouvu novou dopředu, třeba i několik měsíců před koncem současné smlouvy.“
Pavel: „Proč větší dodavatelé stálým zákazníkům, kteří jsou u něj léta, nechávají vyšší ceny a pro nové zákazníky mají nižší ceníky? Když požádám o přiblížení ceníku pro nové zákazníku, odpovídá zřejmě umělá inteligence ať si vyberu z toho co mě předložili. Výhodnější nabídku dají teprve když od nich odejdu k jinému dodavateli a přetahují mně zpět až v ochranné lhůtě do 14 dnů různými bonusy. Ochranná lhůta je dobrá, ale větší dodavatelé ji tímto zneužívají. Ostatní, zejména důchodci kteří jsou věrní a neodcházejí jen platí a platí.“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, dobrý dotaz i postřeh. Toto je obchodní taktika jednotlivých dodavatelů, do které jim nelze moc mluvit. Akviziční ceníky jsou opravdu často výhodnější. I proto v rámci našeho úřadu klademe důraz a děláme hodně pro osvětu a informovanost zákazníků a nabádáme zákazníky k aktivitě, aby se nebáli měnit dodavatele a tím si zajistili lepší nabídky, třeba i jak říkáte, když řeknete, že odcházíte, někteří dodavatelé dají retenční nabídku a ta je také výhodnější, než když neděláte nic. Na druhou stranu se změnou dodavatele je určitá práce a je třeba se o to postarat a někdo chce naopak klid a neřešit to a je spokojen s dodavatelem, kterého má, než aby přecházel jinam a riskoval něco, co nezná. A když to někomu vyhovuje, tak je to v podstatě také v pořádku. Ale obecně větší pohyb a konkurence samozřejmě vede k lepším cenám a proto my aktivitu zákazníků podporujeme.“
kvičerová: „Můj syn vlastní dům, ve kterém jsem v pronájmu a platím energie. Mám druhý rok tříletou smlouvu, nyní se stěhuji do svého a energie si bude platit syn. Můžu zrušit smlouvu bez pokut? Alena“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, v takovém případě by mělo postačit smlouvu tzv. přepsat na syna a určitě by to bylo bez pokut, neboť smlouva nebude končit, jen ji bude plnit někdo místo vás a pro dodavatele to není v podstatě důležité, kdo mu za tu dodávku bude platit. Spojte se s dodavatelem a sdělte mu, že chcete smlouvu takto převést na syna a mělo by to být bez problémů. Pokud byste ale chtěli smlouvu úplně ukončit a syn chtěl za každou cenu jiného dodavatele a jiný typ smlouvy, pak by to bylo zřejmě jako předčasné ukončení smlouvy (pokud máte tříletou dobu určitou a jste v polovině) a tam je možné, že s pokutou, ta musí vyplývat ze smlouvy, musí v ní být uvedena.“
Libor: „Dobrý den, mám prosím dotaz.. Jsem u společnosti ČEZ, jedná se o elektřinu.. Tříletá smlouva mi měla skončit k 31. 12. 2024. Už v listopadu jsem si vybral jiného dodavatele (Inogy), se kterým jsme se dohodli na přestupu. Přestup měl být od 2.1 2025. Já jsem se ovšem nejspíš spletl a uvedl jsem Inogy, že k nim chci přejít k datu 1. 2. 2025. Tímto ovšem došlo u společnosti ČEZ k prolongaci, opět na 3 letou smlouvu. Prosil jsem je, žádal, aby mi umožnili přestup, že jsem se jen spletl v datu (z 2. 1. na 1. 2.), načež mi jen sdělili, že musím zaplatit pokutu, která dělá 140 kč x 3 roky (nějakých 5000 kč), což beru jako zlodějnu a šikanu od tak velké společnosti k invalidnímu důchodci. Existuje prosím nějaká možnost, abych tuto pokutu platit nemusel? Kawulok Libor,Dolní Lomná 128.“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, toto je už poměrně komplikovanější dotaz a je třeba k posouzení více informací, prosím pošlete tento Váš dotaz na naše oddělení ochrany spotřebitele, stačí protřednictvím mailu (podatelna@eru.gov.cz), tam se ho někdo z pracovníků ujme a zodpoví nebo si vyžádá další informace.“