Chat

Markéta Zemanová
Nová kalkulačka pro energie
Záznam chatu z úterý 7. ledna
ANTICYKLON: „Jaká jsou pozitiva nové kalkulačky pro energie?“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, pozitiva srovnávače nabídek doavatelů na webu ERÚ jsou, že máte jednoduše přístupné porovnání nabídek většiny a do budoucna všech dodavatelů elektřiny i plynu a lze tam jednoduše srovnat například všeechny nabídky na smlouvy na dobu neurčitou nebo určitou a to na různé doby fixací. Není tedy potřeba prohledávat webové stránky všech dodavatelů jednotlivě a zvlášť a hledat tam různé typy smluv, ale podle jednoduchých základních údajů lze vyfiltrovat nabídky podle požadavků každého uživatele. Lze i nahrát fakturu, ze které se načtou automaticky všechny potřebné údaje. Není zároveň potřeba se bát zneužití údajů od zákazníků různými zprostředkovateli.“
Jana: „Dobrý den. Topime i vaříme plynem, už tak za drahé peníze. Když zase bude zdražení, týká se to i zafixovaných smluv a od kdy hrozí zdražení, dá nám někdo o tom vědět? Pokud ne, můžeme se tomu zdranzeni bránit, nebo je to marné. Jde asi o distribuci, nebo celkovém zdraží vše? Prosím odpovězte na všechny otázky. Děkuji“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, celkové ceny dodávky u plynu by se měly obecně snižovat, je pravda, že regulovaná složka mírně zdražuje, a to tedy všem bez rozdílu, zda mají fixované nebo nefixovaný produkt, ale jen o jednotky procent, a tato složka ceny dělá u domácností v plynu jen cca 20%, ale protoi tomu jde zlevněňování té druhé tržní složky ceny, tedy té ceny komodity, která má větší váhu. Pokud máte fixaci, tak se to projeví, to snižování ceny tržní, až když skončí fixace a dostanete se k novým nabídkám za ty aktuální ceny.“
Marie: „Dobrý den, se srovnávačem nemám dobrou zkušenost. Jednou jsem zadala do srovnavače na "povinné ručení" Musí se tam zadat i tel. číslo, bez toho to nejde dál. Potom se strhla lavina telefonátů, od té doby už na takové srovnavače nechodím. Je to tady taky tak? Děkuji Marie“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, komerční srovnávače mohou být takto využívané, že Vaše údaje pak použije nějaký zprostředkovatel a začnou vám takto volat a nabízet. Náš srovnávač na webu našeho úřadu (www.eru.gov.cz) je ale proti tomu chráněn, takže zkuste využívat tento náš sronávač, tam by to zneužití nemělo hrozit. Telefon se tam nezadává.“
Dan: „Dobrý den, nevíme jak to vlastně je máme fixovanou elektřinu u Centropolu.Platíme velké zálohy měsíčně.Jsme starší lidé smlouva nám končí 2025.9. děkujeme za radu.Pokud bude přeplatek tak nám to vrátí , každý to říká jinak.“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, ano, pokud budte mít přeplatek, tak Vám ho musí vrátit, to v každém případě. Pokud chcete snížit zálohy, a víte, že jsou jsou opravdu vzhledem k vaší průměrné spotřebě během roku neúměrně vysoké, zkuste dodavatele kontaktovat a požádat o snížení. Před koncem Vaší smlouvy, tedy před tím datem konce fixace, doporučuji se pár týdnů předem podívat na nabídky například v našem srovnávači na webu ERÚ. Je dobré toto řešit dopředu a ne na poslední chvíli.“
Alena Vaculíková: „Dobrý den, máme zafixovanou platbu elektřiny, při zřizování smlouvy se to zdálo jako výhodné, teď již tak ne. Existuje nějaký porovnávací web, podobně jako u pojištění?“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, zkuste si porovnat aktuální nabídky na našem srovnávači na webu ERÚ, je dobré to udělat zejména pak před koncem vaší fixace a udělat si tak průzkum trhu, můžete si tam i vyfiltrovat různé typy nabídek podle doby určité, různé délky fixací nebo dobu neurčitou, lze tam nahrát fakturu a z té se automaticky vyplní údaje o spotřebě a sazbě atd. Nebo základní údaje vyplníte ručně, je to velmi jednoduché a intuitivní. A zároveň se nemusíte bát zneužití těch vašich údajů a následného volání různých zprostředkovatelů a podobně, na rozdíl od některých komerčních srovnávačů a kalkulaček, kde zadáváte i telefon.“
Zdenka: „Jak dlouho dopředu musím ohlásit nynějším dodavateli že chci po ukončení fixace že chci přejít k jinému dodavateli .děkuji .“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, pokud máte fixaci a v ní sjednanou automatickou prolongaci, což je zřejmě váš případ, tak je potřeba to udělat nejpozději 20 dnů před koncem fixace. Dodavatel by vás měl minimálně 30 dnů před koncem fixace upozornit na ten konec a dát vám udaje o podmínkách prolongace, tedy kolik by byla cena v té době prolongované. Pokud s tou nabídkou nesouhlasíte nebo chcete zkusit vyjednávat, zda vám dodavatel pak nenabídne něco lepšího, tak je potřeba nejpozději 20 dnů předem poslat mu výpověď a tedy dát najevo, že prolongaci nechcete. Když neuděláte nic, smlouva se automaticky prodlouží za podmínek v ní uvedených a samozřejmě za novou cenu.“
Novotný: „Dobrý den, když mi končí fixace 31.3., tak do kdy musím stávajícímu dodavateli oznámit, že jsem našel nového dodavatele? Jinak řečeno, kdy musím s novým dodavatelem uzavřít smlouvu, aby plynně časově navazovala? Děkuji předem za odpověď.“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, pokud máte sjednanou automatickou prolongaci, tak nejpozději 20 dnů předem, tedy před koncem fixace, je potřeba vypovědět současnou smlouvu, dát vědět dodavateli, že automatickou prolongaci nechcete. On vám zároveň minimálně 30 dnů předem musí oznánit podmínky té prolongované smlouvy, zejména cenu. Předtím, než odmítnu tu prolongaci, je dobré mít už vybraného jiného dodavatele nebo jiný typ smlouvy. Nový dodavatel si zpravidla od vás nechá dát plnou moc a plynulý přechod, tedy aby to navazovalo, už zajistí. Je možné, že vám dodavatel, kterému odmítnete automatickou prolongaci, nabídne ještě lepší podmínky a pak see rozhodnete u něj přece jen zůstat. Pak je potřeba novou smlouvu vypovědět, což můžete u distančních smluv ještě než vám začne ta dodávka od nového dodavatele, nebo až do 14 dnů od zahájení dodávky tím novým dodavatelem.“
Jindřich: „Má nějaký postih v dodavatel který nedodrží smlouvu například jestli může zákazník vypovědět 14 dní před zahájením odběru elektřiny děkuji“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, pokud dojde k podstatnému porušení smlouvy, lze odstoupit. Pokud jste uzavřel distančně smlouvu (na dálku, tedy ne v kamenné provozovně dodavatele), tak lze i bez toho, aby dodavatel něco porušil, vypovědět smlouvu až do 14 dnů po zahájení dodávky.“
EVA: „Dobrý den, nevím jak zjistit cenu plynu od našeho dodavatele? A ještě prosím poraďte Jak najdu nejlevnějšího dodavatele se zárukou té levné ceny? Děkuji.“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, záruku ceny byste měli mít v případě, že si tu cenu zafixujete na nějakou určitou dobu, rok, dva nebo tři, což je maximum možné doby fixace. Ceny vašeho dodavatele, které máte nyní s ním sjednané, ty najdete na své faktuře, pokud hledáte aktuální nabídky toho dodavatele, tak zkuste použít náš srovnávač na webu ERÚ nebo přímo na stránkách toho vašeho dodavatele.“
Antonín: „Jsme s manželkou starobní důchodci. Oba máme invalidní průkaz. Máme nějakou slevu na elektřinu a plyn, případně co máme podniknout. Děkuji za in formaci“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, domnívám se, že v takovém případě je potřeba spíše využít sociální systém a případně příspěvky sociálního systému např. na bydlení a podobně.“
Jan Malát: „Dobrý den, paní doktorko, potřebuji převést dispoziční práva k účtům u distribuční firmy (elektřina chalupa, plyna a elektřina dům) ze svého starého otce na sebe. Co je pro to potřeba udělat. Lze to udělat datovou schránkou, nebo je třeba někam dojít s plnou mocí od otce. Musí být tato plná moc úředně ověřená. Jsem spolumajitelem obou těchto objektů. Děkuji a srdečně zdravím, Jan Malát“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, tady záleží, kterého dodavatele máte a jak má tyto procesy administrativně náročné. U něketrých to lze vyřešit i na dálku a bez problémů. Podle mě, pokud jste i spolumajitel, neměl by to být problém, máte také užívací titul k těm objektům. Zkuste kontaktovat toho dodavatele na zákaznické lince nebo mailu k tomu účelu, a zeptejte se na postup.“