Chat

host

Mgr. Marina Šimanová

Pohodová rodina –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ osobní maximum dítěte

Záznam chatu z úterý 26. listopadu 2024

DAYD: „Co je přesně pojem pohodová rodina?“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, název naší poradny Pohodová rodina jsme zvolili záměrně. Název pro nás znamená, že rodiče jsou bezpečným přístavem pro děti, ale zároveň je dokáží osamostatňovat a dobře připravovat na budoucí život. Být v pohodě u nás neznamená "celoroční rodinnou harmonii". S dětmi s nejrůznějšími diagnózami poruch učení a chování to ani nejde. Ale "dramat" postupně ubývá, rodiče už vědí, jak děti vést a učit. Děti tak dotréují do osobního maxima vše potřebné a všichni jsou mnohem spokojenější, v pohodě.“

ANTIH: „Jak vytvořit pohodovou rodinu?“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, pro každého to znamená něco trochu jiného, musíme ctít rodinné priority. Speciálně pedagogický přístup lze zobecnit směrem k rozvoji a učení jako "vyvažování". Když něco umíme a zároveň nechceme nemožné, dětem se daří. Umí překonávat překážky, naučí se základy a pak hledají své místo na slunci podle svého nadání a vrozených dispozic.“

Daniela K.: „Náš devítiletý vnouček někdy ke konci dne bývá takový "jankovitý" až rozjívený. Může se takto projevovat případné překročení jeho maxima během odpoledne, kdy mívá denně nějaké kroužky? O víkendu je klidnější. Děkuji .“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, ano, může být už unavený a přetažený, a proto se nedokáže zastavit. Můžeme se zamyslet, zdali toho opravdu nemá moc. Na druhou stranu, když nebude vystaven takové situaci, nemůže se z ní poučit. Nastavila bych pravidla, jak se chovat a pomohla bych mu uspět. Nemusí být "hodný" každý den. Ale postupně se učí svou rozjívenost zvládat.“

Kateřina: „Dobrý den, dá se k Vám někam objednat na osobní konzultaci?“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, ano, můžete s objednat k našim speciálním pedagožkám v Klánovicích nebo ve Zdibech. Více na www.pohodovarodina.cz“

Jana Sítková: „Dobrý den, jaký vliv může mít na dítě , když jeden z rodičů s partnerem i několik dni nemluví . Jak to vysvětlit partnerovi, aby to nedělal .“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den toto je spíše otázka pro kolegy psychology. Záleží na vnímavosti dítěte. Některé to ovlivní hodně, jiné méně. Pokud s partnerem nelze mluvit (a opravdu se to nemusí podařit, ale doporučuji se hned nevzdávat), lze to staršímu dítěti přiměřeně jeho věku vysvětlit. Samozřejmě je riziko, že se jednou bude chovat podobným způsobem.“

Anna: „Dobrý den, máme 3,5 letou vnučku , která je velmi chytrá, bystrá s velmi dobrou pamětí. Máme jeden problém, že je velmi hravá a tím v oblékání velmi pomalá. Děti ve školce jsou již na dvorečku a ona ještě není oblečená. To jsou její slova. Jake cvičení použít ke zlepšení? Děkuji za odpověď.“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, jestliže je jinak šikovná, oblékání jen není její priorita. Doporučuji pracovat s motivací. A vydržet trénovat! Postupně stále méně pomáhat.“

Jitka: „Dobrý den, doporučujete nějaké návyky které pomáhají zmírnit neklidné dítě např. před spaním ? Děkuji. Jitka“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, některé děti neumí "vypnout" tělo. Proto se i např. při čtení knihy rodičem, stále hemží. Je dobré je zapojit směrem ke knize, hodně ukazovat, nechat dětem v ruce plyšáka. Když odkázíte, je dobré dát návod, co mají dělat: "Řekni plyšákovi ještě jednu pohádku, básničku, zazpívej mu."“

Iva: „Dobrý den. Syn nerad chodí do školy, prý se toho učí hodně, staví se k ní velice negativně, nic moc ho nebaví a je často velmi negativně naladěn. Je možné že je přetažený a právě má osobní přetažení? Děkuji za odpověď.“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, častější je, že mu to nejde tak snadno, jak si představuje. Ale samozřejmě záleží na vrozených dispozicích. Toto je na individuální posouzení speciálním pedagogem.“

Lenka: „Dobrý den, jak motivovat a co procvičovat se synem, když má problémy s psaním? Je ve třetí třídě, občas nějaké písmenko vynechá a dost často píše tak, že se to nedá přečíst?“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, určite je třeba dotrénovat dobrý pohybu - propriorecepci. Máme na to skvělé cvičení, kde se dítě odhad učí, aniž by psalo. Získaná dovednost se promítá automaticky i do psaní. Jinak je to o každodením postupném trénniku psaní. Od jednoduššího po složitější.“

Radka: „Dobrý den, prosím jak byste doporučila motivovat dítě (chlapec, 4 roky), které je extrémě svéhlavé. I přes naši snahu prakticky nikdy nepřijme příkaz a musíme na vše jít oklikou, aby si na to vlastně přišel sám, že něco udělá. Tzv. podobrém většinou dojdeme velmi pomalu do cíle, ale občas na to není čas (vypravit se včas do školky) tzv. pozlém (nátlak, křik na dítě) ješte situaci zhorší, tak se tomu vyhýbáme. Je vůbec možné takové dítě pozitivně namotivovat k tomu, aby poslechlo napřímo a tím trochu zrychlit tempo?“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, tyto "mocenské typy" popírají všechny zákony klasické pedagogiky. Doporučuji komunikační techniky od Mgr. Berty Burkoňvé a vytrvat. Pozitivní přístup nevzádvejte, ale doplňte maximální důsledností a neočekávejte výsledek hned.Pár let to ještě potrvá.“

Hana: „Dobrý den, prosím Vás, vnučka 9 let má problémy při výuce, dlouho jí trvá příprava pomůcek na hodinu, např. penály, nebo nestíhá psát diktáty, protože neustále opravuje gumováním nehezky napsané slovo, pak jí utíkají další diktovaná slova (výtky v nižších třídách ohledně písma), nebo v matematice v pětiminutovkách nestíhá příklady. Doma též byl problém, než byla ochotná zasednout k úkolům. Ona je takový "vrtichvost". Co se tím dá dělat? Bohužel je nejraději na mobilu či PC, neumí ani včas odcházet, protože ještě něco by chtěla udělat/dodělat, i když ej dopředu na to upozorňována. Ale má dobré srdíčko. Děkuji.“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, doporučuji trénik metodou Percepčně motorickými nápravnými cvičeními, se zaměřením na oblast tělesného schématu (integrace dílčích funkcí a automatizace). Pomohou jí lépe se soustředit a "prodat" to, na co vrozeně má.“

Zuzana Zajac: „Dobry den, mam syna, 5 let, je hrozne sikovny, nejradeji by se vse naucil sam, nenecha si poradit a kdyz mu neco nejde na prvni dobrou, tak se vztekne a delat to nechce a jiz se k tomu nevrati. Prijde mi to skoda, chtela bych mu nejak pomoci, ale nevim jak na to, nemuzu prijit na zpusob motivace, na ktery by slysel. Nevite, jak bych s nim mohla pracovat? Dekuji a hezky den.“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, vybírá si výzvy, které jsou nad rámec jeho věku nebo schopností. Jestliže vyhodnotíte, že by to zvládl, činnost zjednodušte a dělejte ji s ním každý den. Podpořte klidně i vnější pozitivní motivací. Čekejte, dokud dílčí krok nezvládne. Druhý den znovu, dokud nedojdete k cíli. Držím palce!“

Kateřina: „Dobrý den, dá se s vámi spolupracovat i on-line? Jde mi o syna 13 let, který už od malička všechno vzdává -sporty i učivo ve škole. Děkuji“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, na vstupní test je nutné dorazit osobně, pak občasná online konzultace není problém. Využít můžete i naše záznamy webinářů pro rodiče (kolonka na www.pohodovarodina:Podpora pro rodiče) a mnoho můžete zvládnout sami.“

Majka: „Máme v péči vnuka 14 let, chodí do 8.třídy. se školou žádný problém nebyl, procvičování jsme vždy vše v pohodě společně. Před 3 týdny začal,že se bude učit sám, že je to jeho zodpovědnost, že ho škola nebaví a špatné výsledky se hned dostavily. Co byste doporučila? Děkuji.“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, bohužel jste ho k samostatnosti nevedli postupně od konce prvního stupně ZŠ. Buď dělá pod dozorem nebo vůbec. Jeho osobní výsledky jsou vlastě i Vaše. Ale nebojte, vše se dá napravit. Doporučuji návrat zpět a postupně osamostatňovat.“

Zoe: „Dobrý den, syn bude mít brzy 5 let, je dvojjazyčný, sport mu jde a nebojí se ho ani výzev. V jakých oblastech by se podle vás mělo dítě vzdělávat, rozvíjet? V těch, ke kterým tíhne a evidentně ho baví, anebo i v těch, které mu zas tak moc „neříkají “? Sport ho zaručeně baví, ale moc nevím, v čem jiném ho rozvíjet v takovém věku...“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, sport je výborný základ, ale v předškolním věku je nezbytné trénovat výdrž, pracovní návyk (na něčem, co ho zas tolik nebaví), sluchovou paměť a vyjadřování, gragomotoriku...“

Ivan: „Dobrý den. Pohodová rodina s přítelkyní pěstounkou na přechodnou dobu byla než si našla jiného chlapa sponzora.Pět dětí jsme společně odchovali. Tady je každá rada drahá. Zdraví Ivan Pokorný“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, chápu Vaše zklamání, ale když se Vám podaří jít dál, pohodovou rodinu určite dokážete opět vybudovat. My speciální pedagogové pracujeme s dětmi, partnerské a osobní kolize řeší naše kolegyně psychoterapeutky.“

Martina: „Dobrý den paní Magistro, je mi 52 let a docela mě mrzí, že už nejsem školačka, protože vy jste tak milá, sympatická, profesionální a ještě k tomu moc hezká, že bych si chtěla chodit k Vám do poradny taky hrát. Přeji Vám všechno nejlepší, ať se Vám vše daří a hodně zdraví.“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, děkuji za přání. Jen u nás v poradně Pohodová rodina děti spíše trénují, aby si pak měly čas hrát a netrávily dny jen učením.“

AK: „Jak dítě zjistí, že je v pohodové rodině?“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, dítě má lásku, zázemí, oporu v rodině. Ale zároveň ho rodina vede, aby vše dokázalo samo. Ale určitě si mnoho věcí uvědomíme až v dospělosti.“

Veronika: „Dobrý den, jak poznám kdy je vhodná chvíle požádat o profesionální pomoc pro dítě. Máme syna 5 let a příští rok má nastoupit do školy. Je vnímavý, zvědavý, chytrý ale neudrží dlouho pozornost a občas mívá "záchvaty " že je všechno špatně a nikdo ho nemá rád, brečí a je hodně lítostivy. Děkuji za odpověď“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, lze to zjednodušit na tvrzení, že když jste nešťastná buď Vy, dítě nebo paní učitelka, je dobré začít na problému pracovat. Odborník je určitě efektivnější.“