Chat

host

Michaela Topinková

Adaptace v dětské skupině

Záznam chatu z úterý 5. listopadu

Petra: „Dobry den, je treba adaptovat 3l dite, ktere do skolky/detske skupiny nechodi? O stejne stare vrstevniky na hristi ani jinde nejevi zajem.“

Michaela Topinková: „Dobrý den, záleží jestli dítě adaptovat/začlenit do dětské skupiny nebo mateřské školky potřebujete či nikoliv. Pokud ne, je možné s dítětem docházet například na nějaké zájmové aktivity.“

ANTI: „Jak dlouho by měla trvat adaptace v dětské skupině?“

Michaela Topinková: „Každé dítě i celý proces adaptace dítěte na dětskou skupinu je individuální a ovlivňuje ho mnoho faktorů. Pokud bych ale měla odpovědět na to, jak dlouho trvá průměrná adaptace dítěte, tak je v průměru 1 - 3 měsíce.“

DAYD: „Co je nejdůležitější na adaptaci v dětské skupině?“

Michaela Topinková: „Z pohledu rodiče je to určitě pevné rozhodnutí dítě do dětské skupiny umístit, důvěra ve vybranou dětskou skupinu a důvěra v dítě, že procesem adaptace zvládne projít. Z pohledu dětské skupiny to je laskavé přijetí všech emocí, které adaptační proces může přinést a dobře připravený adaptační plán, který zohledňuje individuální potřeby dětí a umožňuje postupnou adaptaci.“

Marie: „Dobrý den, pořádala jste kurz Superchůva 2. - 3. 11., který jsem, bohužel, nestihla. Měl velký ohlas. Budete pořádat tento kurz ještě tento rok, nebo v příštím roce ? Děkuji Vám za odpověď.“

Michaela Topinková: „Dobrý den, ano, kurz Superchůva bude vypsán i v dalších termínech.“

Mirka: „Dobrý den, jak adaptovat dítě 1,5 roku do dětské skupiny, které je velmi závislé na matce. (matka samoživitelka). Děkuji Vám za odpověď.“

Michaela Topinková: „Dobrý den, určitě navštívit dětskou skupinu spolu s dítětem ještě před nástupem do dětské skupiny a využít maximum možností, které dětská skupina v rámci adaptačního programu nabízí. Dítě adaptovat pozvolna po krátkých časových úsecích, ideálně v četnější docházce, aby mohlo dítě navazovat vždy na zkušenost z předchozího dne. Loučit se s dítětem v šatně krátce a sebejistě, zbytečně ho neprodlužovat. Případně lze vyhledat i dětskou skupinu, která umožňuje adaptační proces spolu s rodičem. Dítě obecně nejvíc podpoříte tím, že budete oceňovat jeho každodenní pokroky, a že dáte celému procesu důvěru, že bude úspěšný.“

ANTI: „Jaká by měla být příprava na adaptaci v dětské skupině?“

Michaela Topinková: „S dítětem je vhodné před nástupem do dětské skupiny navštěvovat kolektivy dětí -hřiště nebo zájmové skupinové kroužky. Též je vhodné, aby dítě mělo zkušenost s pobytem mimo rodinu - u prarodičů, přátel nebo chůvy. Vhodné je dětskou skupinu navštívit spolu s dítětem, s dítětem o pobytu v dětské skupině dopředu hovořit a využít maximálně adaptační program konkrétní dětské skupiny.“

Martina: „Dobrý den, mám 4- letou dcerku a každé ráno chodíme s pláčem do školky. Už nevím jak ji to ulehčit a jak s ní pracovat,aby v té školce byla spokojenější. Do školky chodí od třech let. Od malička je na mě silně fixovaná. Tatínek nám zemřel když ji byl 1 rok. Nevím zda to má nějaký vliv. .. Děkuji za odpověď“

Michaela Topinková: „Dobrý den, souvislost to určitě může mít. Zkusila bych se zaměřit na posílení každodenní pozitivní zpětné vazby o tom jak to zvládá, též bych zkusila jako rodič situaci přijmout takovou jaká je. Často, když emoce dítěte z loučení přestaneme vnímat negativně, může napětí povolit i u dítěte. Ptala bych se dcery na to, co by jí v procesu zvládání odloučení pomohlo. Záleží také na tom jak se dcera chová ve školce poté co odejdete. Pláče jen ráno při předávání nebo i během pobytu ve školce?“

Lucie: „Dobry den, Dcera nastupuje v lednu do lesni skolky (budou ji prave 3roky) a doma ma 5mesicniho brasku. Budu tam s ni chodit nejake dny v tydnu na zahradu v ramci adaptace. Muj dotaz ale je, zda je lepsi ji pak navyknout rovnou i se spanim ve skolce nebo zacit postupne? Dekuji“

Michaela Topinková: „Dobrý den, se spaním ve školce bych doporučila spíše postupně.“

Stanislav Svoboda: „Dobrý den, jk přistupovat k dítěti které u přes přípravu začne při odchodu rodiče histericky plakat ? Odejít, uklidňovat ? Tento proces se v minulosti u naší dcery opakoval pokaždé asi 5 pokusu. Nepřestala plakat celé dopoledne. Věk 2,5. Děkuji“

Michaela Topinková: „Dobrý den, vyjádřila bych v první řadě dítěti pochopení, že je to pro něj těžké, zároveň bych doporučila zvolit přístup laskavé důslednosti a po domluveném rituálu odejít. Postup je potřeba další den opakovat. Pokud dítě pláče celé dopoledne, doporučovala bych zkrátit dobu docházky do dětské skupiny a navyšovat čas pobytu v dětské skupině pozvolna.“

DAYD: „Jsou případy, kdy se adaptace v dětské skupině nepodaří vůbec?“

Michaela Topinková: „Může se stát, ale většinou je to spíše záležitost mnoha okolností a faktorů, které když se změní, adaptace se může zadařit později.“

DAYD: „Je termín adaptace v dětské skupině vhodný a přesný?“

Michaela Topinková: „Nejsem si jistá kam přesně dotaz směřuje, termín adaptace se běžně používá a zdá se mi dostatečně vystihující podstatu celého procesu.“

ANTI: „Jaká je přesná definice adaptace v dětské skupině?“

Michaela Topinková: „Adaptace dítěte v dětské skupině v nejužším pojetí je proces přivykání dítěte na pobyt v dětské skupině.“

Veronika: „Dobry den ja bych se chtěla zeptat moje dcera skoro dospělého věku má problém s nástup do nového zaměstnání má problémy s adaptovanim v novém prostředí a kolektivu jak postupovat s dospělým člověkem? Bohužel dcera i několik míst odmítla z důvodu strachu .“

Michaela Topinková: „Dobrý den, v tomto případě bych doporučila vybrat takové prostředí kolektivu, ve kterém se dcera bude cítit dobře, případně pokud jde o dlouhodobý problém, lze to řešit nějakou psychologickou/terapeutickou podporou.“

Lenka: „Dobrý den, syn bude mít v lednu 3 roky, v září nastoupil do školky, většinou na 2 hodinky, byla jsem vedle v šatně. Paní ředitelka před měsícem přišla do třídy a řekla, že syn neposlouchá, nechce s dětmi sedět v kruhu a ruší ostatní děti. Řekla nám, že máme chodit odpoledne do jiné třídy, kde už nebudou děti, aby se naučil poslouchat. Nevím, jestli si ztěžovali učitelky, ale jiný důvod mě nenapadá. Syn je hodně živý, neposedí, ale když ho něco zaujme, tak sedí a poslouchá nebo si hezky hraje. Syn do školky odpoledne nechce, byli jsme tam jen jednou. Co si o tom myslíte? Má smysl ho nutit, aby chodil do školky odpoledne bez dětí a bez učitelek a byl tam jen se mnou a paní ředitelkou?“

Michaela Topinková: „Dobrý den, domnívám se, živé dítě je potřeba do kolektivu umět začlenit, nikoliv ho vyloučit.“

ANTI: „Jak nemá vypadat adaptace v dětské skupině?“

Michaela Topinková: „Určitě by neměli chůvy/pečující osoby brát/tahat dítě rodiči z náruče a držet dítě v dětské skupině příliš dlouho, pokud je pobyt pro dítě přílíš náročný. Určitě by také neměla probíhat směrem k dítěti nebo k rodičům nerespektující komunikace ohledně emocí, které adaptační proces může přinášet.“

ANTI: „Jak má vypadat správná adaptace v dětské skupině?“

Michaela Topinková: „Určitě by měla být pozvolná, laskavá. Ideálně by měl mít rodič možnost s dítětem navštívit dětskou skupinu ještě před nástupem. Dítě by mělo mít možnost navštěvovat dětskou skupinu v kratších časových úsecích, adaptační proces by měl být pozvolný s ohledem k individuálním potřebám dítěte nebo rodiny a emoce, které s procesem adaptace mohou přijít, by měly být přijaté a validované.“

Petra: „Dobrý den, kolik dní ideálně ze začátku docházet do DS (dítě 3 roky) ? 2-3 vcelku nebo rovnou celý týden? Děkuji. Mějte krásný den!“

Michaela Topinková: „Dobrý den, doporučuji začít 3 dny za sebou a poté navýšit pokud uvidíte, že dítě docházku zvládá bez velké psychické nebo fyzické únavy.“

DAYD: „OFF TOPIC: Jste příbuzná s Hubertem Topinkou?“

Michaela Topinková: „Nikoliv“