Chat

host

Mgr. Marina Šimanová

Jak trénovat oslabenou funkci mozku u dětí

Záznam chatu z úterý 22. října 2024

AK: „Je nutné trénování oslabené funkce mozku u dětí vždy konzultovat s odborníkem, s odborníky?“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, nutné to není, ale je to určitě efektivnější. Pokud mi nevadí, že dítěti něco nejde, běžně se učí a netlačím na výkon, najde si pravděpodobně práci, která mu bude vzhledem vrozenému nadání vyhovovat, ale třeba by to takový člověk dotáhl dál. Neuplatní veškerý vrozený potenciál. Odborníka bych ovšem vyhledala, pokud se dítě ve škole opravdu trápí, chce více a nejde to. Nebo má již nějakou vývojovou obtíž či diagnózu specifických poruch učení.“

ANTIH: „Co lze tréninkem oslabené funkce mozku u dětí dosáhnout?“

Mgr. Marina Šimanová: „Zlepšení dílčí oslabené funkce. Dítě se zároveň učí pracovní návyk i překonávání překážek, práci s chybou a u cvičení dokážeme dohnat i učivo, které dítěti např. díky zhoršenému soustředění uteklo.Upravuje se i vztah s rodiči a obecně chování, které bývá také často ovlivněno oslabenou funkcí či následným neúspěchem.“

Jana: „Dobrý den. Prosím jak trénovat paměť, když chlapec 11 let má poruchu pozornosti a další poruchy - nesoustředí se, nechce se učit, protože tomu nerozumí, je pomalý a zhoršuje se mu hodně prospěch. Nevím, jestli ho k tomu trénování vůbec donutíme (ale to je špatný výraz). Děkuji za odpověď.“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, Váš syn by potřeboval již cílený trénik. Speciální pedagog pracuje i s motivací, poradíme Vám, jak dítě dovést ke cvičení.Bojovat bude do té doby, dokud mu to nepůjde samo a snadno. Nebytné je postupovat pomalu a přehledně s cíleným opakováním. Vzykoušejte Percepčně motorická cvičení. Ty obsahují cvičení pro trénink všech dílčích funkcí.“

Monika: „Dobrý den pani magistro, máme vnučku, třetí třída,učí se angličtinu, násobilku,dle psychol.vysetr.trochu zpomalená.Rodice mají nervy ,že ji to nejde i na ni křičí. Prostě jí trvá delší čas, než si to uchová v paměti. Na doučování chodí. Děkuji za za odpověď“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, je těžké se rodičovsky povznést nad "nedostatečný" výkon svých dětí. Určitě můžete zrychlení tempa trénovat,lye to, ale rodičům bych nyní doporučila nebýt u studia své dcery a ocenit až výsledek - snahu a samostatnost. Všichni nebudeme stejní, ale vždy se můžeme posouvat a zlepšovat.“

ANTIH: „Jak dlouho by se měla trénovat oslabená funkce mozku u dětí?“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, jedna dílčí funkce se trénuje cca tři měsíce deset minut denně. Pak mozek vyhodnotí, že tento spoj (synapse) je důležitá a ponechá si ji v následném procesu učení.“

Monika: „Zdravím ještě jednou pani doktorko a děkuji za minulou odpověď, pochopila jsem to správně, že se rodiče s vnuckou nebudou učit a úkoly ji kontrolovat?To by ale nosila že školy pětky a rodiče by ji dali třeba i zákázali chodit do kroužků.“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, kontrola je nezbytná, jen nebýt u procesu a stresovat dítě i sebe. Postupně dítě učit samostatnosti, výkon se dostaví. Neodpouštím ho, jen ho nechci hned a pod dozorem.“

Veronika L.: „Dobrý den, mohla by jste doporučit literaturu, ve které se mohu inspirovat cvičeními pro své prvňáčky? Děkuji“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, můžete využít naše semináře a webináře. Metoda bohužel není knižně zpracována. www.pohodovarodina.cz“

Radka: „Dobrý den, máte zkušenosti s přetrvávajícími primárními reflexy? Mám doma syna, kterému bude za týden 10 let a přetrvávají u něho primární reflexy, které údajně způsobují chování podobné ADHD. Cvičíme Volemanovu metodu, ale žádné pokroky nevidím. Děkuji“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, máme zkušenost,že jeden typ cvičení nemusí na některé děti stačit. Jak jsem říkala, dílčích funkcí je více. Vzykoušejte trénink ještě jiných oblastí.“

Klára: „Dobrý den, chci se zeptat, jestli mohu nějak preventivně rozvíjet své děti, sebe i prarodiče podle nějakých pravidel, které uvádíte? Je nějaká základní příručka...? Děkuji“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, ano, máme vše zjednodušeno do pěti principů, podle kterých můžete postupovat. Knihu jsem ještě nestihla, ale využít můžete naše záznamy webinářů pro rodiče dětí všech věkových kategorií. Jsou velmi návodné.“

Zdenka: „Dobrý den, jaký máte prosím názor na matku, která předčítání anglický text 2 měsíčnímu svému dítěti a tvrdí, že už ve 2 letech bude mluvit anglicky. Nebude se mu to takto brzy plést s češtinou? Děkuji za odpověď .Hezký den. Zdenka“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, velmi záleží na typu mozku. U jednoho dítěte to nevadí, druhé to může v řeči naopak zastavit. Tak brzy to nepoznáte, byla bych opatrná.“

Kamila: „Hezký den, jaká je přesná technika na trénování mozku již u starších dětí, u teenegerů můžete nám dát nějaké typy, musíme někam docházet a kam, je to hrazeno pojišťovnou? A vždy u toho musí být další osoba, nebo je nějaké i cvičení, které se zvládnou samotné?“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, cvičení musí vést odborník, dá se cvičit s dětmi od čtyř do osmnácti, ale vždy potřebují ke cvičení parťáka. Cvičení nejsou hrazena pojišťovnou, ale provádíte je doma, takže částka jednou za měsíc za čas odborníka není nijak vysoká. Pokud je to mimo možnosti rodiny, stačí při učení dodržet základní principy učení, které můžete najít v našich záznamech webinářů.“

Martina: „Dobrý den Marino, měla bych prosbu, máme syna 9let, chodí do 3 třídy. Od první třídy mu nejde učení a když se má učit, tak vzteká (doma). Na začátku druhé třídy mu bylo diagnostikováno ADHD a aktuální intelektový výkon se pohybuje v hraničním pásmu podprůměrné až pásmu lehká mozková retardace. Když má doma dělat úkoly - učení, tak nechce a je vzteklý, někdy to trvá i půl hodiny než začne pracovat a i pak kdy začne od práce odbíhá a moc se nesoustředí, pořád by si jen chtěl hrát. Myslíte, ze Vaše cvičení by nám pomohli k nějakému posunu? Děláte konzultace jen v Praze nebo třeba i v Plzni? Už víc jak rok Vás sleduji na IG a pořád jsem se ještě neodhodlala Vásn navštívit. Děkuji za zprávu Martina“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, určitě ano, každý posun se u našich dětí počítá. Když mu to půjde lépe, bude se méně bránit.Nejblíže máte naše detašované pracoviště ve Zdibech. Bohužel nevím, zdali někdo v Plzni někdo Percepčně motorická nápravná cvičení provádí.“

Jana: „Dobrý den , máme doma dítě s ADHD , je mu 17 a má stále velký problém se čtením textů, nerad čte a špatně si pamatuje co četl, takže teď na maturitním oboru má problém se čtenářským deníkem a literaturou všeobecně. Máte nějakou radu jak stav zlepšit ? Úlevy z PPP ve škole vůbec nezohledňují , ale už jich ani moc neměl. Děkuji“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, pokud student chce, stále ještě můžete trénovat. Čtení bude potřebovat celý život.Úlevy vnímáme jako velmi důležité, abychom získali čas na trénink a dítě nemuselo podávat okamžitý výkon.“

ANTIH: „Jak se připravit na trénování oslabené funkce mozku u dětí?“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, nepotřebujete nic. Jen chuť a trpělivost dovést své dítě o kousek dál, aby bylo jednou spokojené a úspěšné právě v tom, co si vybere.“

Pavel: „Dcera má problém že při stresových situacích už od školky se kouše do prstu na pravé ruce myslíte že by mohl problém spíš doma špatnou výchovou nebo špatným domácím prostředím prostě chyba rodičů(otce) neustále jí zkoušíme různými způsoby vysvětlit že by to neměla dělat...je ji 10 let a ve škole se učí s vyznamenáním.velke problémy měla právě ve školce do které odmítala chodit za všechno jsem mohl mohl já ale nevím kde jsem dělal chybu“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, vše není jen vina rodičů. Dítě má nějaké vrozené dispozice a Vy na ně reagujete.Jen vysvětlování stačit nemusí. U nás v poradně vedeme rodiče, aby své děti dovedli k úspěchu - trénovat se dá cokoliv.“

Lenka: „Dobrý den, jak poznám, že dítě má problém?“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, vydává se, nebaví ho daná činnost, snaží se rodiče maximálně úkolovat, aby nebzlo v činnosti samo. Některé jsou úzkostné, vystresované jiné frustrovaně křičí a nadavají...vše je únik od něčeho, co jim dá práci, je pro ně nové nebo neví jak do toho.“

ANTIH: „Jak trénovat oslabenou funkci mozku u dětí?“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, každou trochu jinak. Podle toho, která není v kondici nebo se při učení nezapojuje. Např. zrakové, sluchové a prostorové funkce, ovládání těla (propriorecepci), ale i integraci (vzájemnou spolupráci všech funkcí) a jejich automatizaci.“

Leny: „Dobrý den, kde Vás prosím Vás najdeme, můžete poslat nějaký odkaz a i kde najdeme cvičení mozku dle těchto technik co jste ukazovala, nebo na koho jiného se obrátit , jak mohu zjistit, že tohle o čem mluvíte také tak praktukuje?“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, na našem webu je mnoho článků a informací. Můžete se podívat na www.pohodovarodina.cz. Pokud to k nám máte daleko, hledejte komplexní přístup a mozaiku cvičení, která jdou od jednoduššího ke složitějšímu a vždy se jednou oblastí metoda zabývá cca 3-4 měsíce.“

ANTIH: „Jak netrénovat oslabenou funkci mozku u dětí?“

Mgr. Marina Šimanová: „Dobrý den, stačí deset minut denně opakovat činnost od jednoduššího po složitější. Ale kde začít a s čím je velmi individuální, proto je lepší, když Vám se startem pomůže speciální pedagog, který má dlouholeté zkušenosti.“