Chat

advokát

Mgr. Michael Škurka, LL.M., MSc.

Záruka služeb a zboží

Záznam chatu z úterý 1. října 2024

Jiří: „Změnil se nějak zákon ohledně záruk na zboží?“

Mgr. Michael Škurka, LL.M., MSc.: „V posledních měsících k žádným zásadním úpravám v oblasti záruky za jakost zboží při prodeji v rámci soukromého práva nedošlo. Stále jsou zásadními ustanoveními zejména § 2099 a n. občanského zákoníku v účinném znění.“

Daniela: „Slyšela jsem že k reklamaci nepotřebuji účtenku?V mém případě šlo o výměnu dětského oblečení.Nevyměnili.Děkuji.“

Mgr. Michael Škurka, LL.M., MSc.: „K reklamaci skutečně nepotřebujete nezbytně účtenku, ale postačí jakýkoli doklad či důkaz, kterým osvědčíte to, že jste dané zboží koupila u obchodníka, u nějž jej reklamujete. Může tak postačovat např. výpis z bankovního účtu.“

ANTICYKLON: „Zneužívají v ČR zákazníci situaci při záruce služeb a zboží?“

Mgr. Michael Škurka, LL.M., MSc.: „Bohužel při desítkách až stovkách tisíc uzavřených smluv o prodeji zboží či poskytnutí služeb může dojít i k situacím, kdy se zákazníci pokoušejí zneužít svých práv, zejména pokud jsou v postavení spotřebitele, avšak dle mého názoru se nejedná o masový jev.“

Filip Dar: „Dobrý den, může e-shop požadovat poplatek za nevyzvednutou zásilku? Děkuji.“

Mgr. Michael Škurka, LL.M., MSc.: „Dobrý den, Váš dotaz je poněkud obecný, chybí bližší okolnosti případu. Roli hraje i to, zda je zákazník spotřebitel či podnikatel. Pokud zákazník, který je spotřebitelem, odstoupí od kupní smlouvy bez udání důvodu a soušasně nepřebere, resp. nevyzvedne zboží, které si objednal, pak za toto poplatek požadovat nelze. Naopak pokud je kupujícím na e-shopu podnikatel a tento si nevyzvedne zásilku přesto, že platně uzavřel kupní smlouvu, může mu být poplatek za nevyzvednutou zásilku v souladu s příslušnými obchodními podmínkami účtován.“

ANTICYKLON: „Co je nejdůležitější ho si uvědomit ohledně záruky služeb a zboží?“

Mgr. Michael Škurka, LL.M., MSc.: „Nejdůležitější je uvědomit si, zda kupující je v pozici spotřebitele či podnikatele. Pokud kupující vystupuje pod IČ jako podnikatel, pak se na něj neuplatní zvláštní ustanovení o prodeji zboží spotřebiteli dle ustaovení § 2158 a následujících občanského zákoníku. Jako podnikatel také kupující již nebude považován za slabší smluvní stranu a záruka za jakost zboží v čase po uzavření smlouvy bude záviset čistě na smluvních ujednáních stran. Z hlediska prodávajícího je také důležité pamatovat na to, že v případě prodeje zboží nebo služeb spotřebiteli bude v případném právním či potenciálně soudním sporu smlouva či ujednání mezi nimi vykládáno vždy ve prospěch spotřebitele a že spotřebitele nelze smluvně zkrátit na jeho právech zakotvených zejména v občanském zákoníku a zákoně o ochraně spotřebitele.“

Eva Robova: „Prosím o radu, jak dál postupovat v případě, že prodejce nereaguje na zaslanou reklamaci více než 2 měsíce. Děkuji.“

Mgr. Michael Škurka, LL.M., MSc.: „V daném případě doporučuji, pokud jste v pozici spotřebitele, obrátit se na Českou obchodní inspekci jakožto dozorový orgán státu v této oblasti. Jednak je možno pokusit se o mimosoudní řešení sporu při České obchcodní inspekci a jednak je možné, že tato instituce také začne prošetřovat, zda v daném případě nedošlo k porušení veřejnoprávních předpisů a tím i ke spáchání přestupku.“

Jitka: „Dobrý den, v říjnu 2023 jsme zakoupili kočárek u kterého se ani ne po roce používání vyšisovaly potahy-stříška. Reklamace nebyla uznána, protože v dubnu 2024 změnily reklamační podmínky a toto již neuznávají. Je to v souladu se zákonem?“

Mgr. Michael Škurka, LL.M., MSc.: „Předpokládám, že jste kočárek zakoupili jako spotřebitelé. Měnit podmínky jakékoli smlouvy zpětně je krajně diskutabilní a toto by nemělo být důvodem k neuznání smlouvy, a to v duchu základní soukromoprávní zásady zakotvené v občanském zákoníku, že "daný slib zavazuje a smlouvy mají být splněny". Problém ve Vašem případě může být spíš charakter reklamovaného nedostatku kočárku, a to vyšisování potahů-stříšky po roce používání. Lhůta 2 let, která je stanovena pro spotřebitele v zákoně, je lhůtou pro uplatnění práv z vadného plnění. V zásadě tedy jde o to, že spotřebitel má 2 roky na to, aby u prodávajícího uplatnil vadu věci, která na zboží byla v době jeho prodeje. Postupné vyšisování či obnošení zboží by ovšem tuto definici nenaplňovalo.“

Eliška Svobodová: „Mam schodišťovou sedačku v bytě. Protože byla ve dvouleté záruce stále 6 x opravováná, chtěla jsem odstoupit od smlouvy pro stálou nefunkčnost. Firma mi prodloužila o další rok záruku, ale nefunkčnost se opakuje. Po dopise o odstoupení od smlouvy mi zavolali, že ji přijdou demontovat. Ale na moji žádost o vyrovnání financí nereagujou. Jaký mám nárok na vyrovnání platby. Děkuji za odpověď.“

Mgr. Michael Škurka, LL.M., MSc.: „Dobrý den, ve Vaší situaci máte ještě možnost, pokud jste sedačku kupovala jakožto spotřebitelka (tj. nikoli tzv. na IČ), obrátit se na Českou obchodní inspekci za účelem mimosoudního řešení sporů. O této možnosti je povinen prodávající Vás jasným a srozumitelným způsobem informovat. Následně, pokud by ani toto řízení nikam nevedlo, bylo by nejlepší domáhat se písemnou předžalobní výzvou úhrady kupní ceny sedačky a v případě ignorace tohoto požadavku ze strany prodávajícího podat žalobu na plnění u věcně a místně příslušného soudu. S tím je vhodné nechat si právně poradit profesionálním advokátem.“

Eliška Svobodová: „Psala jsem dotaz, ale neuvedla jsem ani email nebo telefon. Omlouvám se. Těl. 724 059 980 a email el.svobodova@seznam.cz5“

Mgr. Michael Škurka, LL.M., MSc.: „Děkujeme za uvedení kontaktních informací. Odpověď jsme vypracovali a odeslali.“

ANTIMONY: „Je záruka služeb a zboží v ČR dobře legislativně upravena?“

Mgr. Michael Škurka, LL.M., MSc.: „V orovině se dá říci, že v becné Česku je problematika záruky na zboží a služby dobře legislativně upravena, a to zejména v občanském zákoníku a zákoně o ochraně spotřebitele. Práva a povinnosti smluvních stran při prodeji služeb a zboží jsou v zákoně upraveny smysluplně a v racionálních proporcích.“

ANTIH: „Je v ČR dobře legislativně upravena záruka služeb a zboží?“

Mgr. Michael Škurka, LL.M., MSc.: „V zásadě se dá říci, že v Česku je problematika záruky na zboží a služby kvalitně legislativně upravena, a to především v občanském zákoníku a zákoně o ochraně spotřebitele. Práva a povinnosti smluvních stran při prodeji služeb a zboží jsou v těchto zákonech upraveny komplexně a způsobem, který spravedlivě reflektuje postavení a situaci konkrétních smluvních stran.“

ANTIH: „Zneužívají v ČR prodejci situaci při záruce služeb a zboží?“

Mgr. Michael Škurka, LL.M., MSc.: „Občas se při desítkách tisíc realizovaných prodejů zboží a služeb přihodí, že některý prodejce nepřistupuje k poskytování záruky za jakost služeb a zboží, které prodává, férovým, poctivým a zákonným způsobem. K některým pochybením při poskytování záruky, resp. řešení reklamací v takové záruce dochází ze strany prodejců nevědomky, nicméně toto je nezbavuje jejich objektivně stanovené odpovědnosti důsledně dodržovat zákon.“