Chat

Mgr. Martina Šimanová
Výchova dětí – pohodová rodina
Záznam chatu z úterý 24. září 2024
Michaela Grancová: „Dobrý den, Ráda bych se zeptala, jak udržet pohodu v rodině, do které se narodilo dítě se zdravotním postižením? Děkuji Grancová“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, úplnou pohodu nejde zajistit nikdy a nikde. Občas prší a bouří všude. Cílem speciálních pedagogů je s rodiči i dětmi pracovat, aby bylo alespoň o kousek lépe. Je důležité dítě přijmout, takové jaké je, ale i mu pomáhat v dalším rozvoji. Každý malý pokrok přináší rodině dobrý pocit a dítěti větší možnost být samostatný.“
Hanka: „když většímu 6let něco vadí, chytne ho vztek, jde po tom menším3,5roku, rve ho za vlasy, dost silně. Nepomáhá vysvětlení, že ho to bolí. Prosím jak zvládat vztek kluků? Co dělat? Jak tu emoci překlenout? Nevím si s tím rady. Děkuji“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, nechtějte vše hned, děti se ovládání teprve učí. Každý má v sobě jinou schopnost se cokoliv učit. Nevzdávejte se, že to syn to zkouší stále dokola, u některých dětí to trvá roky. Laskavé a důsledné nastavování hranic stačí, jen neočekávejte výsledek teď hned.“
Petra: „Dobry den, jak, prosim, postupovat v pripade, ze otec ditete - muj partner- je v idealnim rozpolozeni srozumneny s vychovou, nase vychova se mu libi, ale pokud je syn napr. protivny z nevyspani nebo ma otec spatny den, tak se otec chova doslova jako dite. Je to tak i v “krizovych” situacich: dnes se syn napr. zranil a otec na nej ihned pri osetrovani uderi, ze ted bude trpet, ze ho to bude bolet, ze blbnul atd, na syna zvysuje hlas. Jak s tim pracovat? Vim, ze je ve stresu, ale svym chovanim situaci jen zhorsuje. Dekuji!“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, v krizi či ve stresu se mnoho rodičů nedokáže ovládnout. Je to mnohem těžší než jindy. Důležité je, aby si to otec uvědomil a sám se snažil o změnu. Povídejte si s ním o tom jindy než v krizi a hledejte společná řešení. Děti nemohou umět vše hned, když toto pochopí, nebude tak frustrovaný. V praxi často vidíme, že nároky můžů jsou celkem reálné, ale my ženy jich potřebujeme dosáhnout ženskými prostředky, tedy pomalu a laskavě. Malé problémy jsou potřeba, abychom se všichni naučili, jak postupovat.“
Radka: „Dobrý den, poraďte prosím, jak motivovat dítě (5. třída) k učení - procvičování příkladů a gramatiky. Každý den chci, aby udělal pár příkladů a vět. Nebo to je přehnané? Pokaždé k tomu má řeči a bez připomenutí sám nic neudělá. Děkuji.“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, motivace je velká kapitola ve speciální pedagogice a je opravdu důležité dobře dítě pochopit a vědět, co ho motivuje. Pravidla zabraňují dohadování, ale největší motivace pro "evolučně líný" mozek je volno. Když bude pěkně pracovat, dejte mu na pár dní volno. A pak opět procvičujeme...Školní dítě si ještě vše samo hlídat nemusí, berte jako úspěch, že Vás poslechne a postupně jej samostatnost učte.“
Sylva: „Dobrý den, jak ven ze začarovaného kruhu?? Syn 12 let kdyby mohl sleduje jen youtubery. Výchova je pro mě těžká. Cokoli mu řeknu, jen pořád , to neudělám, nebo za chvíli, a za chvíli se nic neděje. Furt ho do něčeho musím tlačit, at si udělá úkoly, nebo at si uklidí, nebo at jde ven... strašně mě to vyčerpává, pak se neudržím a i zakřičím. V tom přijde manžel a proč křičím a ještě sprdne mě. Manžel vyžaduje pouze klid a nic nechce řešit. Přitom ho také dokáže syn pořádně vytočit a to i potom zakřičí.“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, dnes zaznívá křik v mnoha rodinách, protože se jedná o silný podnět,na který nakonec dítě zareaguje. Na nic dalšího ale pak už neslyší. Je nutné se vrátit zpět - k činu. Pokud "zkazíme" mozek nikdy nekončící zábavou, nikdy se mu do práce chtít nebude...To je největší úschalí pasivního příjmu. Už mě nic jiného bavit nebude a nechci překonávat překážky. Zábava je vždy dostupná. Doporučuji upravit pravidla. Může Vám pomoci právě speciální pedagog.“
ANTIH: „Co přesně znamená termín pohodová rodina?“
Mgr. Martina Šimanová: „Máme řešení, když něco nejde samo a snadno. Promémy s dětmi jsou a budou, ale naše rodiny to mají o mnoho těžší. A my jim můžeme pomoci. A i když z nich břímě úplně nesjmeme, ve speciální pedagogice se každý pokrok počítá.“
ANTICYKLON: „Jak se vychovávají děti v pohodové rodině?“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, trpělivě, laskavě a důsledně. A když se něco nepovede, každý den je nový začátek!“
Lucie: „Dobrý den, jak moc může dítěti ublížit to, že na něj jako matka křičím a někdy i nehezky, že mě to pak mrzí, ale bohužel v dané situaci si nedokážu pomoct a neudržím se. Děkuji.“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, dnes křičí mnoho rodičů, něco od dětí chtějí a ono to vždy trochu zabere. Pomůže Vám, když si uvědomíte, že na děti nároky mít můžete, ale ony to nemusí umět hned. Zkoušejí to léta. A místo křiku se zvedněte a dítě k činnosti doveďte. Jasná pravidla a řád také pomáhají, ale některé děti je budou porušovat dlouho.“
Tamara: „Dobrý den, syn 10let, 5.třída. Poradíte jak jej naučit se učit? Učivo si přečte ale nic si nepamatuje. Musíme se učit s ním. Musíme mu připomínat opakovaně co má donést ze školy (učebnice, sešity). Co se týče výuky ve škole, údajně není problém. Navštěvuje bilingvní třídu. Při čtení knihy si domýšlí slova (nepřečte celé slovo) a neumí shrnout obsah knihy, říct zjednodušeně co četl. Zaměří se na konkrétní věc a tu dopodrobna podepisuje. Děkuji za radu, na co se zaměřit, jak s ním pracovat.“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, někdy mozek dětí zastavíme přílišnnou péčí a dopomocí. Má sekretářku, která za něj vše hlídá...Je to na komplexní práci, jestli je paměť opravdu oslabena nebo ji jen nechce použít. Promyšlený způsob nácviku deset minut denně a postupné převedení kompetencí jej zcela jistě posune.“
Pavla.S: „Dobry den, zijeme v zahranici a nas syn 8 let vyrusta dvojjazycne 1.jazyk NJ a 2. jazyk CJ. Ve skole ma problemy pri psani - vynechava pismena nebo slova nepise spravne ci foneticky. Pri cteni problemy nema. V rozhovoru jste zminovala ruzne techniky, i pohybove, jak s tim pracovat. Kde se o nich dozvedet vice? Dekuji a hezky den.“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, aby techniky fungovaly, musí je vést a aplikovat odborník - zkušený poradenský speciální pedagog. Hledejte percepčně motorická nápravná cvičení - jedná se o komplexní přístup. Diagnostický i nápravný. Více na www.pohodovarodina.cz“
Blanka: „Dobrý den, děkuji za vaše slova. Je velká škoda, že speciálních pedagogů není dostatek. V poradenských zařízeních jsou kapacity plné a na základních školách jsou speciální pedagogové spíše ojedinělá záležitost. Sama jsem speciální pedagog na ZŠ speciální a vím, jak je důležitý čas u žáků se specifický i poruchami učení ale nejen u nich.“
Mgr. Martina Šimanová: „Milá kolegyně, moc děkuji. Vzájemná spolupráce je pro nás v poradně stěžejní. My pracujeme s rodinou a dílčími funkcemi na neurovývojovém principu (to ve škole bohužel nelze), vy z hlediska školního kolektivu a základních nápravných postupů. Jedině tak můžeme dětem maximálně pomoci.PPP nám zajišťují čas na nápravy.“
ANTI1: „Je termín pohodová rodina správný a přesný?“
Mgr. Martina Šimanová: „Je to velmi individuální. Každý si může představit pod pohodovou rodinou něco jiného.“
Laďka: „Dobrý den, je možné pracovat s dítětem které má epilepsií a špatnou paměť. Bude mu 10 a neumí přečíst slabiky ani sčítat a odečítat čísla.Děkuji za odpověď“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, určitě! Každý pokrok se ve speciální pedagogice počátá. Při těžších diagnózách je jen nutné cvičení konzultovat s neurologem. Ale deset minut denně nám zpravidla dovolí.“
Hana Bůžková: „Dobrý den, kde v ČR Výchova dětí-pohodová rodina působí? Popřípadě jak se na Vás můžu obrátit? Děkuji za odpověď Bůžková“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, působíme v Praze na dvou pracovištích - Klánovice a Zdiby. Zabýváme se primárně rozvojem a tréninkem a komplexní podporou rodiny. Klidně se na nás můžete obrátit.Mnoho informací ocvičeních naleznete na www.pohodovarodina.cz.“
Lenka: „Dobrý den, jak pracovat s dítětem, pokud při psaní vynechává písmenka a písmo má velké. Při čtení má problémy, ale spíše než že má problém se čtením, tak si slova domýšlí. Přečte správně začátek slova, zbytek odhadne. A jak ho motivovat. Čtení a psaní ho totiž nebaví. Děkuji za odpověď“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, dokud mu to nepůjde, nebude to chtít dělat... Základ je oslabenou funkci dotrénovat (speciální pedagog při testu zjistí, která to je). Zároveň hledáme i motivaci.Bohužel neexistuje univerzální návod.“
Andrea: „Dobrý den, jaký je Váš názor na zařazení dětí s poruchami učení do běžných škol?“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, jsem pro, hlavně u dětí, kde se doma pracuje a prognóza není špatná. Šanci by dosat měly. Jestliže výkon "našich" dětí stále více opožďuje, je to trápení všech. Individuální posouzení je klíčové a podpora pedagoga poradenským zařízením také. Rodiče by ale měli dostat možnost dát děti jinam. Speciálních škola tříd je málo.“
Jitka: „Dobrý den, moje dcera navštěvuje SPC, kde jí diagnostikovali LMR. Náš největší problém je, že vůbec nekreslí. Neumí napodobit geometrické tvary, problém jí dělá celková orientace na ploše. Nyní navštěvuje 1. třídu a už teď má problémy se psaním písmen a číslic. Dá se jí nějak pomoci? Děkuji za každou radu.“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, určitě ano, máme v poradně mnoho dětí, které bojovaly a dnes rády kreslí. Psaní je samozřejmě tak nenaplňuje, ale zvládají.“
Ludmila: „Dobrý den jak na svéhlavou dceru,9let,nechce si nechat poradit,píše úkol, vidím že to má špatně, ona si to nechce nechat opravit a vzteká se.Dekuji“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, musíte postupovat promyšleně v mnoha oblastech. Nejsnazší je, když někdo rozklíčuje, jak se učí, proč se vzdává a jak ji to vše naučit.Jako rodiče nemůžete umět zohlednit vše potřebné...“
Petra: „Dobrý den paní magistro, můžete nám prosím poradit nějakou praktickou radu, techniku jak na dítě, které má krátkodobou paměť , a učí se věci nazpaměť, děkuji Petra“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, máme na to své metody, ale bez dítěte, vám neporadím. Příčiny mohou být různé. Paměť je důležitá, ale důležitá je i fexibilita a práce s již získanými informacemi. Děti se mohou zradit v různých fázích. Obecně deset minut denně dělá zázraky.“
Kateřina: „Dobrý den, říkala jste, že máte v péči už dvouleté děti. Můžete mi prosím říct, jaké poruchy učení lze rozeznat v tak raném věku? Mám dceru 1,5 roku. Děkuji.“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, poruchu učení nepoznáte, ale chuť učit se od Vás ano. Dítě musí rodiči naslouchat, udržovat oční kontakt a zajímat se o řeč. Pokud to nedělá už s ním můžeme naprosto přirozeně, ale promyšleně pracovat.“
Š.: „Dobrý den,syn -10let (4.trida), nerad se učí. Problém je to,že má slabou slovní zásobu, nedokonalé vyjadrovaci schopnosti, hodně slovům v textu nerozumí, zadání mu musím jednoduše vysvětlit, aby pochopil,co se po něm chce. Zároveň, kdyz se učíme, tak slovo,které opakuji několikrát, tak za pul minuty si nevzpomene... Nevím jak jej motivovat k učení, jsk posilit paměť.“
Mgr. Martina Šimanová: „Dobrý den, zřejmě má oslabných více dílčích mozkových funkcí.Je to na cílený trénink a hlavně postupnou práci, ne okamžitý výkon. Vzdává se. Ve speciální pedagogice začínáme tam, kde to jde a pak jdeme pomalu dál.“
Vlastimil: „Určitě je pro špatně prospívající dítě mít dvojky ve zvláštní škole, než čtverky v běžné škole. Dítě se stresuje a žádné úspěchy nepocítí.“
Mgr. Martina Šimanová: „Ano, úspěch je důležitý!“