Chat

host

Mgr. Sára Zelená

Babyrady – řeč u předškoláků

Záznam chatu z úterý 3. září 2024

Josefína: „Dobrý den, do předškoláka máme ještě kousek času, ale ne zase tolik :) Je možné, že dítě prostě nechce mluvit, nemá potřebu? Čerstvě 3l syn říká pár slov, zbytek ukazuje a netrápí ho, když mu něco nerozumíme. Viděla jsem, že dítě má opakovat, ale to nedělá vůbec. Na druhou stranu krásně drnčí s “r” a říká džů (džus), což mi přijde jako těžší slovo. Jindy z něj vypadne nejasně “traktor”, auto, ale nikdy to nezopakuje. Slova užívá úsporně. Díky za reakci :)“

Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Josefíno, děkuji za Váš dotaz. Je to velice nepravděpodobné, ve třech letech už by řeč dítěte měla vypadat jinak. Osobně bych Vám doporučila požádat Vašeho praktického lékaře o žádanku na foniatrii (k vyšetření sluchu) a klinickou logopedii, kde Vám pomohou s diagnostikou a terapií. Pokud Vás za rok čeká školka, je ideální řešit situaci už nyní, aby se chlapeček dobře adaptoval mezi vrstevníky a komunikační bariéra mu nečinila potíže při navazování sociálních vztahů. Zeptejte se Vašeho pediatra i na možnost suplementace omegy formou rybích olejů, rodiče si je často chváli a některé z olejů mají i klinické studie, kterými deklarují pozitivní vliv na vývoj řeči. Mějte se hezky a budu Vám držet palce, Sára“

ANTI1: „Co má řešit rodina a co mateřská škola u řeči předškoláků?“

Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz! V ideálním případě by mělo docházet ke spolupráci mezi mateřskou školou a rodinou tak, abyste měli jasnou představu o tom, čemu se ve školce věnují. Různé mateřské školy mají různě velké třídy s různým počtem učitelů, stejně tak se různí i jazyková úroveň dětí. Obecně by školka měla mít prostor na předškolní přípravu, kterou rodič bude nadále doma s dítětem procvičovat. V případě vad řeči je ale vždy na rodiči, aby požádal pediatra o žádanku a vyhledal klinického logopeda. Některé školky mají vlastní logopedy, v některých působí tzv. logopedičtí asistenti, nicméně vyvozování nevyvozených souhlásek by mělo vždy být v gesci jen klinických logopedů. Sára Zelená“

ANTI1: „Jaká by měla být správná řeč předškoláků?“

Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den, u předškolního dítěte bychom ideálně chtěli vidět, že je jeho řeč gramaticky správná, mluví ve větách a v souvětích, plynně hovoří a obratně vstupuje do konverzace, navazuje oční kontakt při komunikaci, v řeči jsou přiměřeně zastoupeny všechny slovní druhy, dítě převypráví krátkou pohádku nebo příběh, bez problémů popíše obrázek a nalezne chyby u obrázků typu "najdi 10 rozdílů." Má-li dítě nějakou vadu řeči, mělo by již být v péči klinického logopeda, aby do školy nastupovalo bez ní, nebo se zahájenou terapií. Zároveň u dětí postupně budujeme sebejistotu při mluvení a nadále jsme jim dobrými mluvními vzory (nešišláme apod.).“

Markéta M.: „Krásný den, paní Zelená, chtěla bych se Vás zeptat, kdy by dítě mělo umět R a Ř. Děkuji za odpověď.“

Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Markéto, to je dotaz spíše pro logopedy :) Obecně mohu pouze říci, že pokud dítě, které nastupuje do školy souhlásky R a Ř ještě nevyvodilo, je třeba, abyste na tom již pracovali společně s klinickým logopedem, aby se vada nadále nefixovala. Mějte se hezky a držím palce, Sára“

Iveta: „Dobrý den, syn skoro 2,5 roku moc nemluví. Řekne jen asi 2,3 slova. Ale umí dát najevo, co potřebuje i podle našich slov co má udělat tak to hned pochopí. Je ještě čas do 3 let? Děkuji za odpověď“

Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Iveto, mrkněte na můj Instagram, kde pravidelně uvádím tipy na komunikaci s dětmi, najdete mě pod přezdívkou ucime_deti_mluvit. Věnuji se tam i "osvětě" v zahájení rané intervence - ve 2,5 letech je již načase, abyste požádali o pomoc klinického logopeda a zjistili příčinu nemluvnosti. Čekací doby jsou dlouhé, na logopedy je obrovský přetlak, je pravděpodobné, že na termín budete čekat i několik měsíců. Ale určitě bych Vám osobně moc doporučila situaci řešit a poradit se s odborníkem. Informace, že se s diagnostikou a terapií řeči čeká až do 3. narozenin je mýtus :) Mějte se hezky a džím palce, Sára“

Markéta: „Dobrý den, jak se s dětmi dá trénovat sluchové vnímání?“

Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Markéto, sluchové vnímání nejlépe budete trénovat tak, že dítě vůbec nebude vědět, že něco trénuje :) Stojí to za pozornost, protože sluchové vnímání se přímo podílí na budoucí schopnosti číst a psát. Co se konkrétních rad týče, doporučila bych Vám např. zavázat dítěti oči a dělat doma zvuky pomocí předmětů, které dítě už zná - můžete šustit sáčkem, cinkat skleničkou, pustit vodu, vysunout a zasunout židli - dítě by mělo zvuky umět poznat. Někdo k tomu využívá i krabičky ve smyslu, že dá třeba fazole do plastové krabičky a dítě musí alespoň přibližně zvuk poznat, ale to už je náročnější. Stejně tak si můžete vytleskávat slabiky ve slovech, aby je jednotlivě rozeznalo, hrát starý dobrý slovní fotbal nebo se společně učit básničky s doprovodným motorickým prvkem (spadla lžička do kafíčka...). Mějte se hezky, Sára“

Gabi B.: „Je správně když nám klinický logoped řekne, že vadu řeči, na kterou upozornime rodiče u dětí v naší MŠ, bude řešit až když bude předškolák? To znamená až v 5+ letech a někdy až v šesti letech? Moc děkuji“

Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Gábi, čím dříve se vada řeči řeší, tím lépe, dle informací, které od kolegů klinických logopedů mám, se terapie běžně zahuje ve 3,5-4 letech. Samozřejmě záleží na typu vady a její příčině, ale opravdu ideální by bylo vyřešit řeč ještě ve školkovém věku, aby se vada dále nefixovala. Čím později se terapie zahájí, tím náročnější může odstranění vady být. Nástup do první třídy je pro děti obrovský milník a pro celou rodinu je to náročné období, čím méně si toho s sebou dítě nese, tím lépe. Mějte se hezky a děkuji za dotaz, Sára“

Vlasta: „Dobrý den, mám čtyřletého vnuka, který př i řeči polyká první písmenka slov. Máme ho opravovat? Děkuji předem za radu.“

Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den paní Vlasto, opravujte ho, ale ne způsobem: "Neříkej to takto, řekni to takto." Prostě to jen po dítěti zopakujte správně :) Otázkou je, z jakého důvodu a jak moc počáteční písmena polyká, nicméně odezva na komunikaci by vždy měla být ze strany rodiče pozitivní, i pozdější náprava by neměla probíhat způsobem, který dítě od komunikace odradí. Mějte se hezky, Sára“

ANTIMONY: „Co je nejdůležitější si uvědomit v souvislosti s tématem ŘEČ U PŘEDŠKOLÁKŮ?“

Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den, nejdůležitější je si uvědomit, že i přesto, že už děti mluví je nezbytné, abychom na jejich vyjadřovacích schopnostech i nadále pracovali a rozvíjeli je. :) Pro děti je centrem jejich vesmíru hra, hrajte si, hrajte si "na" - symbolická hra, která stylizuje dítě do nějaké role je pro rozvoj řeči jako stvořená. Zároveň dbejte na to, aby měly dostatek pohybu a jejich komunikace nebyla limitovaná, nebo netrávily příliš mnoho času u televize. Mějte se hezky, Sára“

Jitka Filipová: „Přeji hezký den, moje vnučka sice není ještě předškolák, jsou ji 3 roky a ještě nemluví ,pouze pár slov. Máme se znepokojovat? Děkuji za odpovědˇ.“

Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Jitko, nepoužívala bych zrovna výraz "znepokojovat," ten zavání přílišnou negativní konotací, spíše zbystřete. Spoustu tipů na komunikaci mám u mě na Instagramu (ucime_deti_mluvit). Doporučila bych Vám, aby se rodiče dítěte poradili s pediatrem, který stručně stav řeči zhodnotí. Pediatr by následně měl napsat žádanku ke klinickému logopedovi, časté také k foniatrovi (nebo na ORL) ke zhodnocení sluchu. Raná intervence má svůj smysl, v případě tříletého dítěte bych já osobně již na nic nečekala a obrátila se na odborníka. Mějte se hezky, Sára“

Tom: „Krásná a letní a parný den přeji Vážená paní magistro :-)“

Mgr. Sára Zelená: „Děkuji :-)“

Josefína: „Děkuji za informaci a ještě se zeptám: jaké jsou dopady, když se řeč s klin. logopedem neřeší? Sluch má syn v pořádku a sociálně mu nemluvení nepřekáží … děkuji“

Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den, nenechte se zmást, děti jsou naprostými přeborníky v maskování jak sluchových, tak očních vad. Existuje nespočet případů, kdy rodiče netušili, že sluch dítěte není stoprocentní a vada byla odhalena až podrobným vyšetřením u specialisty. Pokud dítě nemluví, hůře se mu navazují sociální styky, může se izolovat od kolektivu a narůstá frustrace, která z nemožnosti domluvit se pramení (nezřídka se jako prostředek komunikace objevuje ubližování, děti začínají kousat, štípat...). Dítě je již mentálně schopno komunikovat ale z nějakého důvodu ještě nekomunikuje, rodiny poté někdy musí vyhledat i dětského psychologa, který začne řešit další espekty této situace. U tříletých dětí je vždy lepší vyloučit všechny příčiny nemluvnosti spíše než usínat na vavřínech a spoléhat na to, že se řeč objeví sama, nemusí to tak být a ztěžuje to pozdější terapii.“

Martina: „Dobrý den, dceři bylo minuly týden pět let,je tedy již předškolák. Je chytrá, hodně čteme, zpíváme, ucime se říkanky,ale stále se nedaří naučit ji R a Ř. Take občas špatně skloňuje. Nic ji nevytykame, jen ji vždy opravíme. Máme se aktivně sami snažit dostat někam na logopedii? Nebo poprosit pediatra o žádanku? Nebo ještě počkat.“

Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Martino, určitě!:) Co myslíte špatným skloňováním a jak často se objevuje? Čekací doby na klinickou logopedii bývají dlouhé, v řádu několika měsíců, můžete se objednat (často je ke specialistovi třeba i popojet do jiného města) a podle obsazenosti následně požádat pediatra o žádanku, kterou při návštěvě předložíte klinickému logopedovi :)“