Chat

Renata Vordová
Podcastová série Šikana
Záznam chatu ze čtvrtka 23. května 2024
ANTICYKLON: „Podcastová série Šikana řeší konkrétně jaké šikanování?“
Renata Vordová: „V podcastové sérii se setkáte s různými druhy/typy šikany - díly jsou řazeny tak, aby ilustrovaly stádia šikany - od tzv. počátečních až k tzv. pokročilým. Jde o šikanu verbální i fyzickou. Podcast ukazuje, jak by školy měly ideálně postupovat v případě, že se u nich šikana vyskytne a tedy děti a rodiče informuje o tom, na co mají nárok - co by měli od školy požadovat - očekávat.“
Vlastimil: „Pokud by někdo mým vnukům ubližoval, myslím, že by se neminulo účinkem, kdybych těm klukům dal pár facek. Priostě si to s nimi vyřídil. To dnes nejde. Poučit je, domluvit?Nebo vynadat a pohrozit?Snad k tomu nikdy nedojde, ale jsem připraven vnoučata bránit.“
Renata Vordová: „Dobrý den, rozhodně nedoporučuji řešit situaci sám. Určitě je vhodné obrátit se na školu. Důležité ale je budovat důvěru mezi Vámi a vnuky, aby se na Vás neváhali obrátit, kdyby se jim něco dělo.“
Vlastimil: „Jak vychovávat vnuky, aby nebyli šikanováni ?Tím, že se musí umět prát a všechny ústrky vracet?“
Renata Vordová: „Dobrý den, důležité je, aby vnuci věděli, že nikdo nemá právo jim ubližovat. A měli by vědět, že pokud by se jim něco takového dělo, mohou se na Vás obrátit a svěřit se Vám.“
Iva: „Dobrý den, proč ve škole když vyslovíte slovo šikana, tak to zní jak rozbuška ? Syn byl cílem šikany od spolužáků , přesto škola vše zametla pod koberec s tím že toto šikana není, tedy pro naši školu nic není šikana. Výsledkem je kluk , který na svou obranu dodnes i po letech používá maskování chování takže dělá frajera i když uvnitř je nejistý a trápí se, jen to nikomu nepřizná. A tak pro učitelky které o něm nic neví je prostě frajírek. Myslím že takových dětí bude bohužel hodně. Přeji hezký den“
Renata Vordová: „Dobrý den, máte pravdu, že i takovéto projevy, které popisujete, mohou být důsledkem neřešené šikany. Syn si zvolil takovouto "strategii" s cílem ochránit se. K první části Vaší otázky: pedagogové často nevědí, jak účinně zasáhnout. To může být důvodem, proč to nedělají. Snad se situace zlepšuje - existují semináře zaměřené na vzdělávání pedagogů v této oblasti a na pedagogických fakultách jsou už v současné době budoucí učitelé také vedeni k tomu, aby uměli pracovat se vztahy.“
ANTIMONY: „Jak moc je vhodný podcast pro řešení šikany?“
Renata Vordová: „Dobrý den, v podcastu se můžete dozvědět, jak by škola měla ideálně postupovat.“
Jana: „Dnes je dceři 40 co jsme zažili šikany od spolužáků ještě dneska mi je špatně dcera má dvě děti a pokud by oni měli něco takového prožít je z ní bojovnice to dříve nebyla škola byla noční můrou“
Renata Vordová: „Dobrý den, je mi líto, že Vaše dcera toto zažila. Důležité je vybrat pro děti takovou školu, která pracuje se vztahy a považuje toto téma za důležité. Při výběru školy je vždy vhodné ptát se na to, jak by šikanu řešili, jak pracují se vztahovými pravidly, zda vedou děti k vzájemnému respektu a zda je respekt důležitou hodnotou i pro pedagogy.“
Vlastimil: „Poznáte na dětech, navštěvujících ZŠ, kdo bude, nebo mohl by být šikanován?Přitahují určité typy dětí ty, kteří šikanu páchají?“
Renata Vordová: „Dobrý den, bohužel v každé skupině je to jinak. Někde jsou např. odlišné děti, které jsou chytré, někde naopak. Obecně mohu říci, že ti, kdo někomu ubližují, hledají někoho, kdo je čímkoli odlišný a hlavně se nedokáže sám bránit. Tím nemyslím fyzickou zdatnost. Nikdo nemá právo nikomu ubližovat (z jakéhokoli důvodu). To je určitě důležité dětem říkat - nikdo nemá právo ti ubližovat. Také je dobré budovat vzájemnou důvěru mezi dětmi a rodiči a také mezi dětmi a pedagogy. Pokud by k nějakému ubližování (ať už slovnímu nebo fyzickému) došlo, musí dítě vědět, že se může někomu dospělému svěřit.“
Pavel: „Dobrý den... Syn je (snad už byl) obětí šikany ve škole, svěřil se mi a já to řekl učitelce. Ta svolala pedagogickou radu a ten žák co to inicioval dostal nějaký trest. Mírný trest dle mého vzhledem k závažnosti šikany. Trest jsem se dozvěděl náhodou od jiného spolužáka. Nicméně jsem chtěl vědět výsledek trestum ale škola mi ho odmítá říct, prý na to nemám nárok. Je to správně? Děkuji za reakci Pavel“
Renata Vordová: „Škola má povinnost Vás informovat o tom, jaký byl postup šetření a také to, že byla přijata nějaká opatření, která se týkají Vašeho syna (např. intervenční program pro třídu apod.). O tom, jaké konkrétní sankce a komu byly uděleny, musí informovat pouze rodiče těchto konkrétních dětí.“
Žaneta: „Dobrý den. Kam se obrátit, když učitel, ředitel šikanu neřeší? Syn byl 2 roky šikanován- nejprve ničení věcí, poté mu brali jídlo a nakonec jej pět spolužáků napadlo dlažebními kostkami, kopanci... Naštěstí dav rozehnala starší paní a šla to oznámit ředitelce. Syn se s ničím nesvěřil, dozvěděli jsme se vše od známých. Jakmile jsme to ve škole řešili, vše se zhoršilo i že strany učitelky. Ředitelka nám oznámila, že syn se ještě hýbal,krve tolik nebylo, když se dívala z okna,tak to nebude řešit. (Šikanu prováděli synové rodičů co školu sponzorovali.) Paní ředitelka vedla odbor školství v našem městě. Takže tam si stěžovat nešlo. Syna jsme přiřadili v květnu 2011 na vesnickou školu a vše se tím vyřešilo. Jsme zvyklí řešit vše slovem a po dobrém, ne vždy to funguje.“
Renata Vordová: „Dobrý den, v takovýchto případech je vhodné obrátit se na Českou školní inspekci se stížností na (ne)postup školy. Pokud byste potřebovala poradit, jak takovouto stížnost zformuloovat, doporučuji se obrátit na Linku pro rodinu a školu (č. 116 000).“
Lenka Doubravová: „Dobry den, Bohuzel syn zažil šikanu ze strany učitelky od 1. do 3. Třídy, ředitel se stavěl k problematice, ze neexistuje. Co byste poradila ostatním, kdyby se jim to take stalo? My to zjistili az na konci 3 třídy, kdy se měnila učitelka a uz se nedalo nic resit. Syn po takovém zážitku uz nechtel vyměnit skolu. Dekuji za ostatni Lenka Doubravová“
Renata Vordová: „Dobrý den, pokud řeitel (který má samozřejmě zodpovědnost za jednání svých podřízených) situaci odmítá řešit, je vhodné obrátit se se stížností na Českou školní inspekci.“
Michal: „jak se branit sikane v praci ze strany vedouci ? dekuji mnohokrat“
Renata Vordová: „Dobrý den, v tomto případě jde o tzv. mobbing a je třeba situaci řešit s nadřízeným vedoucí, popř. vyhledat právní pomoc.“
Sam: „Jak prosím reagovat na slovní útok v partě?“
Renata Vordová: „Dobrý den, vždy je dobré vymezit se - jasně říci, že toto je Vám opravdu nepříjemné (není to pro Vás vtipné). Vycházím z toho, že píšete, že se toto děje v partě - tedy ve skupině kamarádů. I tam se může stát, že někdo překročí tzv. hranice.“
Denny: „Dobrý den, syn od kamarádky je v 5.třídě odmítá chodit do školy, důvod neznají, on sám se neumí vyjádřit.Kamarádka hledala pomoc - byla za ředitelkou školy, za psycholožkou, nikdo jí však radu nedal, nepomohl, ona je nešťastná, nyní byli rodiče předvoláni na OSPOD.Co se dověděli na úřadě již nevím. Ale co dál, jak dál?Dokážete poradit?Děkuji.“
Renata Vordová: „Dobrý den, důvody mohou být opravdu různé, mohou k nim patřit i narušené vztahy ve třídě. Důležité je, aby někdo (psycholog, terapeut) mluvil přímo se synem kamarádky, zjistil, co se děje a pak navrhl vhodný postup, jak chlapci pomoci.“