Chat

Mgr. Sára Zelená
Jak mluvit na děti 2–4 roky
Záznam chatu z úterý 9. dubna 2024
Josefína: „Zdravím! Předně díky za Váš inspirativní profil na Instagramu a můj dotaz: jaké jsou dopady, když dítě začne mluvit později? Jednou převe všichni začnou, ne?“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Josefíno, neděkujte, dělám to moc ráda! :) Pokud se jedná o opožděný vývoj řeči prostý, dítě své vrstevníky dožene. Nepříjemná je ta sociální stránka, především v komunikaci s vrstevníky. Děti (ale i dospělí) jako funkční vyjadřovací prostředek využívají právě řeč, a má-li dítě s vrstevníky problém se domluvit, využívá náhradní komunikační vzorce, typicky se jedná o plácání, někdy kousání, apod. Děti umí být potvůrky a občas se stává, že méně mluvné dítě není tolik začleněno do kolektivu, což má dopad na jeho navazování vztahů. Může se přihodit i to, že dítě v komunikaci nenabyde dostatečné sebevědomí, do budoucna se může bát mluvit a vyjadřovat, což často ovlivňuje i jeho akademický úspěch. Děkuju za Váš dotaz a mějte se hezky :) Sára“
Drahomíra: „Náš syn má 3,5 let, moc nemluví ale rozjíždí se to a kouše, proč? Děkuji za odpověď.“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Drahomíro, pokud má Váš syn 3,5 roku a moc nemluví, doporučila bych Vám svěřit se Vašemu pediatrovi, požádat o žádanku na ORL/Foniatrii (na ORL bývají kratší čekací lhůty), kde se vyšetří sluch a o žádanku ke Klinickému logopedovi, který stanoví diagnózu a terapeutický plán. Pokud kouše, dovolím si hádat, že se jedná jen a pouze o formu komunikace - hledá způsoby, jak se domluvit. Nedomluví se řečově, tak sahá po fyzické komunikaci. Jestli kouše, určitě ho nebijte, kousání neoplácejte a snažte se vysledovat, kdy ke kousnutí dochází. Jedná se o nějakou komunikaci frustrace? Kouše, když je unavený, když má hlad? Kouše, když se na Vás zlobí, nebo když má velkou radost? Kousání je náročné, ale věřte, že to nedělá záměrně s úmyslem ublížit. Budu Vám držet palce, nepodceňujte a nečekejte, že se rozmluví sám, zřejmě potřebuje pomocnou ruku. Mějte se hezky, Sára“
Veronika: „Hezký den přeji, synovi budou v červnu 4 roky, stale mu nejde vyslovovani c,č,z,ž..na logopedii nas ani nevzali, že má času dost, co s tím? Já bych mu ráda nějak pomohla. Děkuji“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Veroniku, tohle je dotaz na logopeda, což není má specializace. Ale doporučovala bych Vám nevzdat se a zkusit oslovit více logopedů, vady řeči se řeší přibližně od těch 4 let.“
Pavel Šimek: „Dobrý den , mám dotaz jsem chlap s trochu hlubším hlasem a když náhodou promluvím na děti právě v rozmezí mezi 2-4 roky tak mají trochu strach protože převážně na děti v této věkové hranici mluví spíše ženy a ty mají vůči mužům vysoké až někdy ječivé hlasy tak se ptám jak mluvit a nebo poradit aby maminky tolik nemluvili s vysokými hlasy , co má asi dělat dítě když potom uvidí chlapa co má hlas jako medvěd.. Díky“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Pavle, děkuji za výborný dotaz, medvědovi jsem se musela pousmát :) Doporučila bych Vám snížit se na úroveň dítěte, tedy čupnout si, nebo si k němu sednout na zem. Mluvte pomaleji, když budete komunikovat na úrovni dítěte (výškové úrovni), nebudete působit tak hrozivě :) Držím palce, Sára“
Naďa Seifertová: „Dobrý den, mám vnučku 2,5 roků, tedy nyní je velmi roztomilá. Rodiče ovšem na ni mluví tak, že "zdrobňují zdrobněnliny", a to se mi už zdá přehnané, moc se mi to nelíbí. Co na to prosím říkáte? Naďa“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Naďo, přiměřené množství zdrobnělin nevadí, dětem to v začátcích mluvení pomáhá s rozlišováním hlásek. Pokud je to ale nadlimitní, požádala bych rodiče (nějak citlivě) aby zdrobněliny dále nezdrobňovali :)“
Magdaléna: „Dobrý den, synovi jsou dva roky, s mluvením je již několik měsíců zaseklý a nedělá prakticky žádné pokroky, nemá žádná nová slovíčka. Chtěla bych se zeptat jak ho podpořit v mluvení, co mám udělat pro to aby se rozmluvil. Děkuji“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Magdo, to je těžká otázka, zkuste se podívat ke mně na Instagram (Ucime_deti_mluvit), jestli by Vám nepomohlo některé z mých návodných videií. Najdete tam více informací, než jsem schopna zprostředkovat takto po chatu :) Děti se často rozmlouvají až po druhých narozeninách, pokud byste viděla, že ve 27m je slov stále málo a s řečí se neposouvá, požádala bych o pomoc klinického logopeda (společně s vyšetřením na ORL/foniatrii). Držím palce, Sára“
Klára: „Dobrý den, budu moc ráda, když mi poradíte,jak sdělit holčičce, že ji něco nesluší. Večer připravíme oblečení do školy a ráno chce něco jiného a když ji řeknu že ji zrovna ta věc nesluší tak se naštve a to není dobrý start ráno do školy. Chodi do 3.třídy. Vím že je to mimo téma, tak se omlouvám a zároveň za případné doporučení děkuji.“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Kláro, budujte u holčičky zdravé sebevědomí a nevštěpujte jí už v tomto věku myšlenku, že jí něco nesluší. Pokud se v daném oblečení cítí dobře, nechejte ji, aby si ho oblékla :) Kdybych si vybrala kousek, který se mi líbí a někdo mi řekl, že mi nesluší, tak se také durdím, mám s holčičkou pochopení :) Sára“
Petra M.: „Dobré odpoledne, máte, prosím typ na aktivity s dětmi na rozmluvení? Syn bude mít v létě 3 roky a aktivně užívá pár slov a mnoho citosl. Díky“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Peťo, mrkněte ke mně na IG - ucime_deti_mluvit, typů je tam spousta. Naleznete tam více informací, než jsem schopna poskytnout takto po chatu :) Jen dodám, že i citoslovce se počítají jako slova. Držím palce, Sára“
ANTIMONY: „Jak moc je špatné, když se na děti 2-4 roky mluví vulgárně?“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den, pokud je to ve smyslu, že dítěti aktivně někdo nadává, tak to je velmi špatně. Nejen, co se vývoje jazyka a řeči týče, vliv vidím především na psychické zdraví a psychickém vývoji dítěte. Pokud se nacházíte v domácnosti s někým, kdo se k dítěti takto nehezky chová, zvažte, co by pro dítě bylo nejlepší. Vzpomínám si, že už minule zda padla podobná otázka od stejného nicku, proto mám o Vás i takto na dálku obavy. Zdravé a milující prostředí je pro vývoj děti kruciální. Myslím na Vás a budu si přát, aby to vše dobře dopadlo, nebojte se říct si o pomoc. Sára“
Veronika: „Dobry den, syn ma 2,5r, moc nemluvi, vsemu rozumi. Odmala jsem mu cetla, ale cca od dvou let ho cteni nebavi, jen si sam listuje a u kazde knizky vydrzi chvilku. Snazim se mu treba cast precust nejakym jinym hlasem aj., ale nic nezabira. Vetsinou nevydrzi ani 1 vetu a otaci stranku a krouti hlavou. Nemate nejaky tip?:) dekuji“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den, zkuste vybrat knihu tak, aby byla z okruhu zájmů syna, pomoct by mohlo, kdybyste šli do knihkupectví společně a syn si knihu vybral sám. Často může pomoct i vytvoření tzv. "knižního průvodce," - postavy, která se bude jmenovat/bude vypadat stejně jako Váš syn, bude to takový malý "šotek," bude různě zasahovat do děje, obracet stránky a dělat podobné čertoviny. Podívejte se na můj Instagram (ucime_deti_mluvit), problematice čtení se tam pravidelně věnuji. Sára“
ANTI: „Co cizí slova při mluvení na děti 2-4 roky?“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den, vyrůstá-li dítě v monolingvním (jednojazyčném) prostředí, není nutné v mluvě cizí slova používat.“
Lucie: „Dobrý den, můj synovec 2,5 roku, má rozštěpení patra, nyní ho čeká operace zubu a poté operace patra ….nemluvi. Je možnost ze se rozmluvi? Nyní je ve stadiu na vše e eh eh a ukazuje, maminka mu neustále CPE telefon či tablet.myslite ze logopeda řešit už nyní nebo čekat po operaci? Dekuji za odpověď , přeji krasny den Lucie“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den, určitě je šance, že se rozmluví. Klinického logopeda bych řešila už nyní a požádala ho o stanovení dalšího postupu, bude Vám umět poradit nejerudovaněji. Co se tabletu a telefonu týče, doporučila bych jej omezit či úplně odbourat.“
Alexandra: „Dobry den. Zaujala ma dnesna tema. Dcera ma 2r 10m,chodi do skolky, doma pozerame knizky,pri pohadke nevydrží sediet. Pohadky v tv pozera,ale 90%casu pri nej som, casto to vnima expresivne (snazi sa niekoho v tom deji varovat,spiva,tanci) tak jej vysvetľujem dej aj obsah. Ucime sa slova a pod. Hovori v 3osobe aj v 1os, v minulom case, v buducom zatial len my rodicia. Ma svoje slova,nevyslovuje rozne spoluhlasky : zaciatok-stred-alebo koniec slova casto zhltne. Ked chce nieco povedat rychlo,nikto nerozumie,nehovorí realne slová. Uci sa pomerne rychlo,ale rec ma okolo seba cesku aj slovensku. Moze to byt určitá prekazka alebo spomalenie? Pomohol by logoped? Knizky skusame,ale najviac idu obrazky,nie citany text. Vopred vdaka za Vas cas a odpoveď. S pozdravom Saša“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Saško, ve 2 letech a 10m jsou různé odchylky ve výslovnosti ještě běžné. Bilingvismus, a to i v případě česko-slovenského bilingvismu, nikdy není důvodem k opožděnému vývoji. Je běžné, že se jí jazyky míchají a vzájemně se ovlivňují, tohle mizí obvykle mezi 3-4 rokem. Pokud byste viděla řečovou nezralost i za půl roku, doporučila bych Vám preventivní konzultaci u odborníky. Sára“
Vlaďka: „Dobrý den, můj vnuk ve dvou letech suprově mluvil dokonce i ve větách. Asi ve 30 měsících se to hodně zhoršilo, někdy mu téměř nerozumíme, co říká. Hodně ho rozčiluje, když ho požádáme, aby nám zopakoval, co řekl. Naštěstí má stále snahu hodně mluvit, v podstatě je "ukecaný". Od jedné dětské lékařky se nám dostalo vysvětlení, že se to stalo kvůli tomu, že si cucá palec. Toho se nechce vzdát. Jaký je prosím Váš názor na tento náš problém? Děkuji, Vlaďka“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Vlaďko, cucání palce odbourat! Palec narušuje vývoj mluvidel, děti mají otevřený a vadný skus a horní zuby se jim tlakem palce posouvají dopředu, vznikají tak deformity čelisti, které se skutečně velmi těžko navrací do původního stavu (někdy je třeba řešit i operativně). Jakákoliv zvýšená regrese je důvodem k návštěvu pediatra, nicméně ve Vašem případě bych začala tím palcem, a to opravdu velmi striktně. Pokud se řeč nevrátí do původního stavu, pro jistotu bych navštívila klinického logopeda, který zhodnotí stav mluvidel a navrhne Vám další terapii.“
Eva Kadlecová: „Hezký den, syn (3,5 roku) občas používá špatné gramatické konstrukce (budu spadnout...). Máme ho opravovat? Máme již řešit logopeda (současně špatně vyslovuje r a ř), popř. kdy? Děkuji.“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Evi, dysgramatismy jsou v řeči cca do 4 let běžné, ojediněle se mohou objevovat i po dosažení hranice čtyř let. Pokud vyslovuje špatně R a Ř, můžete logopeda navštívit po jeho 4. narozeninách. Držím palce, Sára“
Libuše Foltysová: „Dobrý den, vnouček má a 3 roky a dva měsíce a nechce mluvit. Všechno chápe, všemu rozumí, udělá co se mu řekne, ale kromě máma, a pár jednoduchých slov nechce mluvit, ani nic opakovat. Na všechno gestikujuje, ukazuje na pusu když chce najíst, nebo napít, na pindíka když se mu chce čůrat, nebo chytne za ruku a ukáže co chce. 2 měsíce chodí do školky a stále nic. Dá se to nějak řešit? Děkuji za odpověď. Foltysova“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Libuško, školka problém neřeší a nijak nepomáhá, pokud má Váš vnouček narušenou komunikační schopnost, měl by ho určitě vidět odborník, který mu pomůže. Zkuste poprosit pediatričku o žádanku. Co se komunikačních strategií týče, pravidelně o nich píšu u mě na Instagramu (ucime_deti_mluvit), zkuste mrknout, jestli neděláte některé z chybiček, které zmiňuji ve videích. Sára“
Ludmila: „Dobrý den ,jak mluvit na děti 3roky a půl roku,já mluvím česky, manžel slovensky,aby ty děti do budoucna mluvily aspoň jedním jazykem správně a neměli z toho" guláš ":).Díky a přeji hezký den“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den, česko-slovenskému bilingvismu jsem se věnovala u mě na Instagramu, mrkněte na účet ucime_deti_mluvit. Vy mluvte česky, Váš manžel ať mluví slovensky, dítě v přirozeném prostředí pojme oba jazyky :) Pomůže, pokud budete jezdit na Slovensko a pokud dítě bude v kontaktu s prarodiči :) Sára“
Vlastimil: „Dobrý den, dotaz ne k věci - zkuste se přihlásit do pořadu na Primě Inkognito - představují tam neobvyklé, zajímavé profese, určitě by to vaše lidé měli poznat, seznámit se s ním.“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Vlasťo, děkuju, musela jsem se pousmát! Zvážím to :)) Bojím se, aby mě nebylo už všude moc :) Sára“
Renata Krátká: „Máme čtyřletou vnučku tatínek na ni mluvi česky,maminka slovensky není to dítě zmatené,jak to dobře dělat bydlí v Česku . Ve školce mluví i slovensky prý ji nerozumí. Kombinuje oba jazyky dohromady“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Renčo, polovina světa je bilingvní, nemějte obavy, že by to pro vnučku bylo nepojmutelné nebo ji to nějak mátlo. Pokud bydlí v ČR, tak ať každý z rodičů mluví svým rodným jazykem. Jestli holčička jazyky míchá a objevují se u ní tzv. jazykové interference, není to nic neobvyklého - tohle je jeden z běžných projevů bilingvismu. Obvykle to ustává okolo 4 let, když dítě už vědomě dovede jazyky rozlišit. Sára“
LídaM: „Poslouchání je důležité, ale sám mluvit, sám se vyjadřovat je asi důležitější. Proto se snažím s dcerou (4) diskutovat, zadávám jí spoustu otázek, na které chci odpověď.Mám pravdu?“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Lído, ano, máte :) Ale všeho s mírou, abyste ji do komunikace příliš netlačila a diskuse probíhaly přirozeně a v přirozeném komunikačním prostředí. Zkuste třeba použít knihu, kterou si společně budete číst a následně o ní budete diskutovat. Sára“
Adéla: „Dobrý den, s dětmi (2 a 5 let) hodně mluvíme, čteme pohádky a zpíváme písničky. Oba kluci začali brzy hezky mluvit ve větách. Celá rodina s nimi mluví normálně, akorát tchýně na ně často šišlá. Je to problém? Bohužel ji to nedokážu vymluvit.“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Adél, pošlete tchyni ke mně na IG - ucime_deti_mluvit, často se setkávám s tím, že si babičky a dědečkové nenechají od rodičů říct, ale jakmile je jejich názor podpořen odborníkem, rozmyslí si to a šišlání zanechají :) Šišlání se tam pravidelně věnuji. Pokud se babička s vnoučaty setkává jen několik hodin týdně, problém by to být neměl, ale jestli spolu tráví více času, doporučila bych tento zlozvyk odbourat. Sára“
Ludmila: „Dobrý den, mám už velké kluky, ale když byli menší, bylo zvykem o všem mluvit, pokud jsme sledovali nějaký film v televizi, během něj jsem vysvětlovala, oni se ptali, mluvili o svych třeba sympatiích s hrdinou . Má kamarádka to hodně kritizovala, tvrdila, že si pak nikdo nevychutná film, tvrdila, že u sledování má být klid i u malých dětí.Jaký máte na to názor?“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Ludmilo, stejný jako Vy :) Pokud dítě tráví nějaký čas u obrazovky, komentování děje je skvělý způsob, jak překlopit pasivní aktivitu do aktivity aktivní, tedy takové, které jsou žádoucí a my je chceme :) Až si někdo bude chtít vychutnat film, může se na něj podívat po tom, co půjdou děti do hajan. Sára“
Kamila: „Dobrý den, profese kterou jste vystudovala je opravdu zajímavá. Být mladá, tak se do takového studia pustím také. Užívejte si to.“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Kamilo, děkuju! Budu! :) Sára“
Helena: „Dobrý den, Logopedicke problémy (zadrhavani) mám už od dětství. Dá se to nějak řešit i v dospělosti? Děkuji za odpověď“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Helčo, jednoznačně! Klinický logoped pracuje s pacienty v každém věku :) Nevzdávejte to a klidně logopeda navštivte, Váš zájem i odhodlání by mělo být vzorem pro spoustu lidí. Sára“
Karolína: „Dobry den, Nase dcera mela v unoru dva roky a rika jen tata,bába,ba,au,ajeje,papá, na pejska ba a kdyz neco podává tak rika na. Je to jeste v pořádku ? Pořad neco žvatlá nezavře pusu dekuji“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Karolíno, počkala bych do 27m (do července) a pokud se řeč do té doby neposune, požádala bych pediatra o žádanku a navštívila klinického logopeda a ORL/foniatrii. Děti se často rozmlouvají až po druhém roce - spoustu tipů naleznete u mě na IG (ucime_deti_mluvit). Zvážila bych také zařazení rybího oleje do stravy :) Držím palce, Sára“
Veru: „Dobrý den, jak prosím odbourat palec?“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Veru, těžce. Obrnit se trpělivostí. Nejlépe se palec odbourává dudlíkem, nebo kojením. Jsou také specializované eshopy s kousátky, kde se prodávají např. grabbery. Zkuste pohledat a něco takového pořídit. Doporučila bych Vám vysledovat situace, kdy se palec v pusince objevuje a na tyto situace funkčně reagovat - jedná se o hlad? Potřebu sání? Nudí se dítě? Rostou mu zoubky? Palec rozhodně za odbourání stojí, do budoucna umí potrápit. Držím palce, Sára“
Lída: „Mám 2 vnuky(5,4 roky)Starší mkluví dobře, mladšímu nikdo nerozumí, má svoje slova, nic pořádně nevysloví. Starší dělá tlumočníka. Po dokončení sdělení toho mladšího se všichni obrací na staršího , a ten "překládá".Co s tím?“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Lído, urychleně vzít toho mladšího na foniatrii a ORL, kde mu vyšetří sluch. Dost možná se u něj vyskytuje nějaká sluchová vada, dítě neslyší hlásky, které ostatní říkají, kvůli čemuž není schopné je správně vyslovovat. Doporučila bych Vám i návštěvu klinického logopeda, ale určitě to řešte. Hodně štěstí, Sára“
Blanka: „Dobrý den, jak čtu otázky a odpovědi, apadlo mě jestli vůbec 27mes.dite je schopné chápat a učit se logopedie.Prijde mi to brzy,ale asi to tak ne ní.“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den Blani, já nejsem logopedka, ale s logopedy jsem v kontaktu i úzké spolupráci a mohu Vám říct, že časy, kdy byla logopedie založena jen na memorování básníček a vyplazování jazyka před zrcadlem, pominuly :-) Spousta logopedů provádí terapii formou hry, což přesně kopíruje ten dětský svět. Sára“
ANTI: „Jak nemluvit na děti 2-4 roky?“
Mgr. Sára Zelená: „Dobrý den, tohle je nesmírně široce pojatý dotaz :-) Mrkněte ke mně na Instagram, kde se tomu, jak to dělat a jak to nedělat, pravidelně věnuji. Účet najdete pod názvem ucime_deti_mluvit. Sára“