Chat

Michael Škurka
Spotřebitelský servis, reklamace
Záznam chatu ze středy 31. ledna 2024
ANTIMONY: „Jsou české reklamace dobře právně ošetřeny?“
Michael Škurka: „Ano, v České republice je vysoká úroveň ochrany spotřebitele, která je široce zakotvena v právních předpisech, zejména v zákoně o ochraně spotřebitele a v občanském zákoníku.“
ANTIMONY: „Jaká je podle Vás obecně úroveň reklamací v současné ČR?“
Michael Škurka: „Pokud je předmětem dotazu úroveň důvodnosti uplatňovaných reklamací, tak lze říct, že zvláště v některých odvětvích není neobvyklé, že jsou reklamace nedůvodné, tj. ten, kdo je uplatňuje, není v právu. Pokud jde o úroveň zajištění jejich patřičného řešení po právní stránce (včetně dozorových orgánů státní správy), ta je v České republice zajištěna na vysoké úrovni.“
DAYD: „Jaká je podle Vás obecně úroveň spotřebitelského servisu v současné ČR?“
Michael Škurka: „Spotřebitelský servis je v současné době v České republice díky kvalitní legislativě zajištěn dostatečně, takže práva spotřebitele jsou dobře chráněna a totéž platí i o jejich reálné vymahatelnosti.“
DAYD: „Je spotřebitelský servis v ČR v současné době dobře právnicky ošetřen?“
Michael Škurka: „Ano, v České republice jsou v právním řádu kvalitní právní normy chránící práva spotřebitele, které jsou průběžně novelizovány. Jde zejména o zákon o ochraně spotřebitele a občanský zákoník, kde v nedávné době došlo k novelizaci právních norem týkajících se spotřebitelů. Postavení spotřebitelů je také jednoznačně podpořeno činností České obchodní inspekce jakožto dozorového orgánu státní správy.“
Renata: „Dobrý den, dala jsem do opravny vyměnit zip u pánské bundy, ale bunda mi vrácena nebyla s tím, že ji vydali někomu jinému. Bunda byla asi 3 roky stará a značková, pořizovací cena byla přes 11 000 kč. Opravna je vietnamská. Děkuji“
Michael Škurka: „Dobrý den, to, kdo opravnu vlastní či provozuje, resp. jaké je národnosti nehraje roli v tom, že máte nárok na náhradu škody způsobené pochybením opravny. K tomuto byste měla opravnu písemně (nejlépe doporučeným dopisem, popř. datovou zprávou, máte-li zřízenu datovou schránku) vyzvat k náhradě škody. Pokud opravna nebude reagovat, můžete zvážit mimosoudní řešení sporu u České obchodní inspekce případně podat žalobu na náhradu škody k věcně a místně příslušnému soudu. S tímto by Vám případně dokázal poradit takřka jakýkoli advokát.“
Pavel: „U firmy SoftCom jsem objednal paměti k počítači, ale místo výzvy k odběru mi začaly chodit podivné mejly, kde mne tato firma upozorňovala, že zboží nelze ve 14 denní lhůtě vrátit, ani dosud nerozbalené, že to jejich dodavatel prostě nevezme zpět. Považoval jsem to za neseriozní jednání a po týdnu jsem raději zboží objednal jinde.“
Michael Škurka: „Dobrý den, rozhodně lze jen doporučit, pokud spotřebitel prodávajícímu jakkoli nedůvěřuje, preventovat případné potíže tím, že u takového prodávajícího nebude nakupovat, a to zvlášť, pokud jste již objednávku učinil a zboží Vám nebylo dodáno, resp. jste nebyl ani vyzván k jeho odběru. Na druhou stranu je pravdou, že prodávající má povinnost spotřebitele při prodeji zboží na e-shopu poučit o tom, jaká jsou jeho práva a za jakých okolností není možné zboží bez udání důvodu vrátit.“
Oli: „Dobrý den, Koupila jsem si přes alzu kombinovaný mixér v ceně 4000. Po roce reklamace těsnění, nešlo nasadit zpět. Po řešení reklamace opět problem, spodní části mixéru díky výměně toho těsnění nelze zacvaknout, tedy nelze používat. Začínám mít pocit, že tento výrobek bude mít těch konstrukčních problémů více. Kdy je možné Žádat vrácení peněz? Blíží se konec záruční lhůty, mám ji prodloužit a čekat co bude dalšího k reklamaci nebo mohu žádat vrácení již teď? Děkuji“
Michael Škurka: „Dobrý den, pokud jde jste mixér koupila jako spotřebitelka, je lhůta k uplatnění práv z vadného plnění 2 roky. Během této doby můžete uplatnit práva z vad, které zboží mělo a které se během ní projevily. V případě, že má výrobek vadu opakovaně a jednalo by se o třetí vadu téhož výrobku, pak máte právo v rámci řešení reklamace žádat odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz za vadný výrobek.“
Novak Josef: „Jak postupovat ohledně dopravy zboží při vrácení zboží.“
Michael Škurka: „Dobrý den, zboží pečlivě a bezpečně zabalte a předejte k dopravě důvěryhodnému přepravci. V případě vrácení nevyhovujícího zboží zakoupeného distančně v zákonné lhůtě, pakliže Vás o tom prodávající poučí, nemáte nárok na náhradu nákladů spojených s vrácením zboží. Avšak v případě, že se jedná o vrácení zboží v případě reklamace, zde máte právo žádat i náhradu nákladů účelně vynaložených na uplatnění reklamace, tj. nezbytné přepravné.“
Romana: „Dobrý den, na internetu jsem koupila létající kouli. Při prvním použití poprvé koule spadla na postel a podruhé na zem. Po ani ne minutovém použití kdy spadla na zem přestala fungovat. Můžu rovnou požadovat odstoupení od smlouvy a vrácení peněz? Na jaký paragraf se můžu případně odkázat? Děkuji za odpověď Romana“
Michael Škurka: „Dobrý den, vše nasvědčuje tomu, že pro Vás svědčí nárok na uplatnění práv z vadného plnění. Jestliže jste koupila zboží jako spotřebitelka, pak sice můžete prodávajícímu sdělit, jaký způsob vyřízení reklamace byste preferovala, nicméně není jeho povinností tomuto vyhovět. Pokud jde o konkrétní zákonná ustanovení, která se vztahují k Vašemu problému, doporučuji, abyste se zaměřila na ustanovení § 2099 a následující a také § 2165 a následující zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů.“
Nikola: „Dobry den chtela bych se zeptat. Co kdyz mi reknou pri reklamaci ze jsem si vadu zpusobila sama ze mi zo nevyreklamuji. Co mam delat“
Michael Škurka: „Dobrý den, v takovém případě máte možnost obstarat si znalecký posudek, který by mohl prokázat Vaše tvrzení, že vada výrobku byla způsobena tím, jak byl vyroben a Vám předán a následně toto uplatnit u prodávajícího s požadavkem na úhradu nákladů takového znaleckého posudku, pokud je nezbytný k prokázání Vašich nároků. Dále, pokud jste zboží zakoupila v pozici spotřebitele, máte možnost obrátit se na Českou obchodní inspekci za účelem mimosoudního řešení spotřebitelského sporu s daným prodávajícím. Poslední možností, která by přicházela v úvahu je občanskoprávní žaloba k civilnímu soudu.“
Marie: „Koupila jsem lustr v obchodě Lampy a světla.cz. Lustr se mi nelíbí, a tak ho vracím. Obchod ale účtuje poplatek za vrácení Kč 140,--, který bude odečtený z ceny nakoupeného zboží. Na dotaz, o jaký poplatek se jedná, mi obchod odpověděl takto: Ten poplatok 140CZK sa Vám vráti ak nastala chyba na našej strane(poškodený produkt,nefunkčný produkt..). Tzn. že oni účtují poplatek pouze za to, že zboží chcete vrátit "bez udání důvodu" a zdůvodňují to tím, že chtějí zamezit dopravě při vrácení zboží a že přispívají na výsadbu nových stromů. Má obchod na toto právo? Moc děkuji, Marie“
Michael Škurka: „Dobrý den, prodávající v žádném případě nemá právo na paušální účtování jakéhokoli poplatku za vrácení zboží, a to ani kdyby peníze z tohoto poplatku používal k výsadbě nových stromů či jiným dobročinným účelům. Prodávající by Vám mohl strhnout pouze část kupní ceny v konkrétním jedinečném případě, pokud by Vámi vrácené zboží, které se Vám nelíbí, bylo nějak poškozeno či znehodnoceno v důsledku jeho používání k jinému účelu, než je seznámení se se zbožím v rozsahu, jaký by byl obvyklý v kamenné prodejně. Vždy ale takto prodávajícím stržená částka musí být adekvátní a odůvodněná jedinečnými okolnostmi případu. Nemůže být stanovena paušálně.“
Jarka: „Dobrý den, přišel mi poštou domů balík z e-shopu, ve kterém byla jedna ze skleniček rozbitá. Balík jsem rozbalila až řidič odjel, protože nikdy žádný řidič nečeká až balík rozbalím, takže jsem neměla žádného svědka, že balík byl předán v takovém stavu. Mohla jsem zboží přesto reklamovat a byla by mi reklamace v takovém případě uznaná? děkuji. Jarka“
Michael Škurka: „Dobrý den, pokud jde o rozbité zboží v balíčku, doporučuji uplatnit práva z vadného plnění u prodávajícího rozhodně co nejdříve, na což máte právo. To, zda bude reklamace uznána by v konečném důsledku mohl zodpovědět až nezávislý a nestranný věcně a místně příslušný soud. Na druhé straně v případě, že došlo zboží rozbité a vy vadu vytýkáte bez zbytečného odkladu, je pravděpodobné, že prodávající převezme odpovědnost a vyvodí patřičné důsledky v souladu se zákonem.“
Lukáš Forst: „Dobrý den, Dne 16.12.2023 jsem zakoupil vysavač dyson přímo ze stránek výrobce, dorazil asi za týden, 27.12.2023 jsem vysavač odeslal zpět na adresu kterou mi poskytl prodejce pro vrácení zboží do 14 dnů bez udání důvodu. Dnes je to už 31 dnů co podle české pošty došel balík na adresu. Už 4x jsem volal na linku prodejce že mi furt nedorazily peníze zpět. Podotýkám že jsem vysavač vůbec nerozbalil a hned poslal zpět. Prosím o radu jak mám postupovat dál.“
Michael Škurka: „Dobrý den, pokud jste zboží zakoupil jako spotřebitel, tj. nikoli tzv. na IČ a pokud jste uskutečnil projev vůle směřující k odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dnů od jeho převzetí a prodávající ani do 14 dnů od převzetí zboží, které jste mu zaslal, nevrátí peníze ani nekomunikuje, doporučuji zvážit řešení prostřednictvím mimosoudního řešení sporu při České obchodní inspekci a v případě neúspěchu tam zvážit, pokud šlo o dražší zboží, využití pomoci profesionálního advokáta k vyhotovení předžalobní výzvy a případné civilní žaloby.“
Zdeněk: „E-shop na reklamaci nabídl 30% vrácení a ponechání (nefunkčního zboží) po nesouhlasu nabízí 40% , což jsem odmítl a nyní e-shop mlčí. Jak pokračovat?“
Michael Škurka: „Dobrý den, samozřejmě pokud je zboží zcela nefunkční a postrádá svůj účel, máte nárok trvat na jeho opravě, výměně anebo na odstoupení od kupní smlouvy, jejímž předmětem byla koupě takto nefunkčního výrobku. V případě, že by e-shop nereagoval na Vaše odůvodněné reklamace, doporučuji zvážit možnost řešení spotřebitelského sporu v rámci mimosoudního řešení sporu před Českou obchodní inspekcí, která má potřebné právní nástroje k tomu, aby prodávajícího přiměla komunikovat a k věci se řádně postavit.“
Marie: „Dobrý den, v létě jsem koupila stan v eshopu Allegro. Hned při prvním dešti protekl, uvnitř bylo několik litrů vody. Prodejce chce vyfotit místo závady, ale to není vidět. Musím počkat do léta na déšť?:) Uvítala bych vrácení peněz. Děkuji za odpověď.“
Michael Škurka: „Dobrý den, pakliže je situace taková, jak ji popisujete a Vy nejste schopna vyfotit přesné místo vzniku vady, dohodněte si s prodávajícím, kam mu máte vadné zboží doručit za účelem posouzení Vámi tvrzené vady výrobku. Rozhodně nedoporučuji reklamaci a provedení reklamačního řízení významně oddalovat. Vady mají být vytknuty bez zbytečného odkladu po jejich objevení, a to i ve Vašem vlastním zájmu“
Jarmila Léblová: „Dobrý den. Mám dotaz. Zakoupila jsem si přes mail zboží a nebylo funkční zak jsem ho chtéla vrátit ale nedočkala jsem se žádné adresy na.vrácení. Poraďte mi co mám ďelat.Dékuji Leblová“
Michael Škurka: „Dobrý den, k Vašemu dotazu uvádím, že v případě, kdy prodávající neurčuje žádnou adresu pro zasílání reklamovaného zboží v rámci uplatňování práv z vadného plnění, pak máte ze zákona možnost zboží zaslat a tím se dovolat sídla prodávajícího zapsaném ve veřejném seznamu (obchodním či živnostenském rejstříku).“
František V.: „Dobrý den, můj dotaz zní, jestli můžu ještě v únoru 2024 vyměnti za menší velikost rukavice, když mají vysačku a doklad. Je to koupené sestrou jako ván. dárek v prosnci min. roku? Děkuji Vám moc za odpovědi F.V.“
Michael Škurka: „Dobrý den, žel na základě informací, které jste poskytla, nejsem schopen s jistotou učinit konkrétní a definitivní závěr, nicméně obecně mohu říct, že kupovala-li jste zboží v postavení spotřebitele, pak ze zákona činí lhůta k odstoupení od kupní smlouvy uzavřené na eshopu z důvodu nevyhovujícího zboží 14 dnů od jeho převzetí. Pokud jste zboží kupovala v kamenné prodejně anebo pokud již uběhlo 14 dnů od okamžiku jeho převzetí, pak můžete zboží vrátit nebo vyměnit pouze, pokud něco takového nabízí nad zákonem stanovený rozsah práv, sám prodávající.“
Novakjos1544: „Jak postupovat převrácení zboží. Co se týká dopravy.“
Michael Škurka: „Dobrý den, při přepravě zboží u jeho vrácení je dobré zboží pečlivě zabalit tak, aby se nerozbilo a předat k přepravě důvěryhodnému přepravci. Pokud zboží vracíte jako spotřebitel, který si je koupil na eshopu, ponesete, poučil-li Vás o tom prodávající, náklady na vrácení zboží. V případě, že zboží vracíte z důvodu uplatnění práv z vadného plnění, máte v případě důvodné reklamace právo na náhradu nákladů účelně vynaložených s takovou reklamací, což by mělo zahrnovat i nezbytné náklady na přepravu vadného zboží k prodávajícímu.“
Jiřina: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda mám nějakou šanci na vrácení nebo vyřešení situace. Zakoupili jsme před rokem kočárek na e-shopu Imrňous. Cca v červnu jsem kočárek posílala na reklamaci ( vůle v kloubu při nasezení hluboké korby). Po třech týdnech mi bylo sděleno, že si musím zakoupit novou korbu za 1000 korun, protože byla poškozena při přepravě při nešetrném zacházení.Na to jsme reagovali tak, že zboží jsme zabalili dle instrukcí a to že byla korba poškozena není naše vina. 30. den nám byl vyreklamovaný kočárek doručen. Bohužel nová korba která byla doručena byla taktéž poškozena. Tak jsme korbu poslali zpět. No a tady začal problém. Asi 35. Den jsem napsala jak to vypada s reklamaci a že chci zaslat peníze pro nedodržení lhůty. Po par dnech mi bylo odepsano, že reklamaci nejsou schopni vyřídit protože je firma pry jen e-shop v likvidaci. A ze jestli chci tak mi z dobre vůle pošlou aspon nazpět reklamovanou korbu. No tak jsem rekla ze dobra protoze takhle bych mela aspon nejakou šanci na nejake penize z případného prodeje. Ale bohuzel mi byla zaslána uplne puvodni korba (ta velice poničena) a ja opravdu nemam šanci nic prodat protoze je to nehezke. Je nejaka šance? Jak by jste to řešil Vy?“
Michael Škurka: „Dobrý den, zjednodušeně bych stručně doporučil obrátit se v dané situaci s podnětem na Českou obchodní inspekci s podezřením, že ze strany prodávajícího je podezření na páchání přestupku. Zároveň je možné iniciovat mimosoudní řešení sporu před Českou obchodní inspekcí, které pro Vás v zásadě nebude představovat další náklady a může vést k tomu, že prodávající nakonec Vaši reklamaci vyřeší v souladu se zákonem.“
Jana Studnicová: „Dobrý den,se zahraničím service@caytone.com komunikuji už týden proto,že jsem si od nich objednala vysokę zimní značkové kožené boty a po zaplacení v Alzaboxu na mě vypadl balíček semišových jarních bot,kterę bych si nikdy nekoupila. Firma komunikuje neosobně,píše: Je mi velmi líto,že balíček nesplnil vaše požadavky.Vyplním pro vás příslušné informace o objednávce a následnė požádám o vrácení.bez podpisu,bez oslovení,atd.Můžete mi,prosím,poradit,co s tím? Jak peníze vymáhat?“
Michael Škurka: „Dobrý den, k tomuto Vašemu dotazu i dvěma dalším obdobným uvádím, že vzhledem k přeshraničnímu prvku doporučuji buď obrátit se na linku pro spotřebitele při České obchodní inspekci a případně požádat o pomoc profesionálního advokáta.“
Chadzivasilis: „Dobry den. Dal jsem do opravny hodinky v zaruce. pokud je neopravi do 30-ti dnu, co mam delat? diky za odpoved , Chadzivasilis“
Michael Škurka: „Dobrý den, pokud nebude Vaše reklamace jakožto spotřebitele vyřešena do 30 dnů, odstupte od kupní smlouvy na hodinky a žádejte vrácení zaplacené kupní ceny.“