Chat

host

Lukáš Kačena

Dny Umělé inteligence

Záznam chatu z pondělí 30. října 2023

Dayd: „Jak je vnímána Umělá inteligence v ČR?“

Lukáš Kačena: „Dobrý den, asi jak kým. V Česku máme řadu odborníků, kteří se AI věnují již řadu let. Ale samozřejmě většina společnosti se o umělé inteligenci dozvídá z médií ve větší míře až v poslední době. V médiích momentálně vidíme zejména buď bombastické titulky nebo naopak varování před koncem světa. Nicméně určitě stojí o to se více zajímat, co umělá inteligence dokáže, co nedokáže a jak funguje.“

ANTIH: „Co znamenají Dny Umělé inteligence v ČR a pro ČR?“

Lukáš Kačena: „Dny AI děláme ze dvou hlavních důvodů - abychom všem možným cílovým skupinám (učitelům, úředníkům, byznysové sféře a mnoha dalším) umožnili se dozvědět o AI o dost více, než co si můžou přečíst v novinách. Zároveň chceme předvést různorodost technologií i odvětví, kterých se AI týká. A také ukázat všechny šikovné výzkumníky, firmy i neziskové organizace, které se AI věnují. Na stránkách www.dny-ai.cz je program posledního (pražského) týdne Dnů AI.“

Dayd: „Je podle Vás dobře dělat Dny Umělé inteligence?“

Lukáš Kačena: „Ano, myslíme, že je potřeba ve veřejném prostoru diskutovat o možných přínosech, ale i negativech a rizicích spojených s umělou inteligencí. Je důležité alepsoň trochu rozumět, jak tato technoligie funguje, jaká má omezení a jak s ní vlastně spolupracovat. Podívejte se na stránky www.dny-ai.cz, třeba vás z programu tento týden v Praze něco zaujme.“

Karolína: „Hezký den, existuje nějaká ucelená internetová stránka (v CZ, AJ), kde by bylo tak nějak shrnuté všechno o AI včetně různých ověřených aplikací?“

Lukáš Kačena: „Dobrý den, děkuji za dotaz. Ucelená internetová stránká shrnující vše o AI je například web projektu AI dětem (https://aidetem.cz/). Je to dobrý rozcestník nejen pro děti a učitele, ale i pro dospělé. Obsahuje právě i odkazy na ověřené aplikace. Pravidelná dávka aktuálních informací o umělé inteligenci pak je součástí našeho prg.ai newsletteru (https://prg.ai/).“

Petr: „Kdo organizuje Dny AI?“

Lukáš Kačena: „Dny AI organizuje spolek prg.ai společně s iniciativou Brno.AI, ve spolupráci s agenturou CzechInvest, Podnikatelským a inovačním centrem v Plzni a Moravskoslezským inovačním centrem. Dny AI začínaly 9. října v Brně, další týden se pak objevily v Plzni, poté v Ostravě a nyní jsme na začátku pražského týdne.“

Barbora: „V jakých odvětvích může AI nejvíce pomoci?“

Lukáš Kačena: „Umělá inteligence může pomáhat asi takřka ve všech odvětvích a oborech. Ať už je to například průmysl nebo zemědělství. Za mne osobně vidím potenciálně největší přínos AI zejména ve vzdělávání a ve zdravotnictví. Ve vzdělávání může být AI pomocníkem pedagoga, kdy mu může pomáhat s přípravou na hodinu, tvorbou pracovních listů nebo asistencí s hodnocením odevzdaných studentských prací. Pro studenty pak může být asistent, který pomůže s problematickou látkou, prozkouší vás nebo vám může pomáhat s učením dle vašich individuálních potřeb. Ve zdravotnictví pak vznikají nástroje, které pomáhají s diagnostikou (například čtením rentgenů). AI také pomáhá s tvorbou nových léků a od toho si odborníci slibují mnohé - například při hledání léků například na rakovinu. Nebo také AI může pomáhat v ordinacích lékařům s administrativou - může přepsat rozhovor s pacientem do pacientovy dokumentace, navrhnout recepty apod.“

lucka: „Zničí umělá inteligence lidstvo?“

Lukáš Kačena: „Oblíbená otázka v médiích. Ani odborníci se úplně neshodnou - část z nich velmi silně varuje před možnými budoucími schopnostmi AI a možností získání její nadvlády nad lidstvem. Ale řekl bych, že většina odborníků s touto katastrofickou vizí nesouhlasí. Za sebe bych doplnil ono klasické - lidstvo se může zničit zejména samo, a to nejenom prostřednictvím umělé inteligence.“

Petra: „Kdo se v ČR AI věnuje. Máme tu odborníky?“

Lukáš Kačena: „Odborníky tu máme, několik i špičkových. AI se věnuje zejména řada pracovišť na ČVUT v Praze, dále jsou odborníci také na Univerzitě Karlově (Matematicko-fyzikální fakulta), v Akademii věd. Ale kvalitní pracoviště jsou i v Brně (Vysoké učení technické), kde se věnují tzv. řečovým technologiím, nebo v Plzni.“

Martinka: „Dobrý den, kde má podle vás AI největší nebo nejlepší využití? Kde opravdu pomáhá?“

Lukáš Kačena: „Pomáhá ve spoustě oborů. Pomáhá farmářům na poli, při řízení dopravy, kancelářským profesím, učitelům i lékařům. Hodně se aktuálně v Česku využívání AI věnují marketingové agentury nebo právnické kanceláře. Zároveň je AI nápomocná všude tam, kde jsou k dispozici data, spousta dat. Ty pak může analyzovat způsobem, jaký je pro lidský mozek nedosažitelný, a přicházet tak se závěry a doporučeními. Největší a nejlepší využití je dle mého ve zdravotnictví a ve vzdělávání. Viz moje jiná odpověď.“

Eliska: „ktera cast programu dnu ai byste mi doporucil?“

Lukáš Kačena: „Díky za zájem. Doporučil bych zejména zmiňovanou páteční akci AI 4 All - Den s umělou inteligencí pro veřejnost. Koná se celý den v Městské knihovně v Praze na Mariánském náměstí. Konkrétní program je dostupný zde: https://www.dny-ai.cz/event/praha-ai-4-all“

Karel: „Existuje nějaký kurz, který by mne naučil co to je umělá inteligence?“

Lukáš Kačena: „Ano, kurzů existuje řada. My v prg.ai jsme českým partnerem celosvětově úspěšného kurzu Elements of AI - základy umělé inteligene. Tento kurz vzniknul ve Finsku a celosvětově je v něm zapsán 1 milion studujících všech věkových kategorií, v Česku pak již přes 15 tisících. Tento kurz je k dispozici v češtině, je zdarma a je určen právě pro širší veřejnost. K jeho absolvování rozhodně není třeba umět programovat nebo něco podobného. Více viz tyto stránky: https://prg.ai/elements-of-ai/“

Andrea: „Dobrý den, mám dotaz,co vše patří do umělé inteligence a jaká je to hrozná pro děti. Kdy zasvěcovat díťe do techniky. Dekuji“

Lukáš Kačena: „Díky za dotaz. S dítětem je asi dobré začít ve chvíli, kdy začíná používat mobilní telefon, tablet nebo počítač. Vzhledem k tomu, že AI v našich životech už bude napořád, je dobré se věnovat osvětě - co umí, co neumí, jaká jsou omezení, jak ji používat. Stejně tak je dobré probrat negative, která s AI mohou souviset. Na druhou stranu AI může být pro dítě v jeho rozvoji užitečným pomocníkem. Řada užitečných rad pro rodiče i děti je na stránkách organizace AI dětem: https://aidetem.cz/“