Chat

host

Kristýna Sovinská

Co čekat od předškolního vzdělávání

Záznam chatu z pondělí 25. září 2023

Denisa: „Kdy je čas dávat dítě do školky?“

Kristýna Sovinská: „Dítě je stadardně většinou zralé kolem 3. roku. Je to doba, kdy už zvládá být delší dobu bez rodičů a adaptace ve školce je tak jednodušší, než u mladších dětí. Je to velmi individuální. Někdy je dokonce na některé děti brzy i ve 3 letech a opravdovou adapatci zvládnou až po 5 roku.“

Jana: „Dobrý den, od mateřské školy mám určitá očekávání. Jak ale mohl zjistit, zda ní je konkretni zařízení může naplnit? Existuje nějaká databáze mateřských škol a dětských skupin, kde mohu najít i hodnocení rodičů? Dekuji“

Kristýna Sovinská: „Dobrý den, existuje resjtřík škol, ale tam není hodnocení rodičů. Obecně se dá dobře spolehnout na zkušenosti jiných maminek a lidí, kteří už v konkrétních školkách děti mají.“

Dayd: „Co by se obecně mělo očekávat od předškolního vzdělávání?“

Kristýna Sovinská: „Mateřská škola připravuje dítě nejen na vstup do školy, ale na celý život. Rozvíjí klíčové kompetence a připravují dítě na celoživotní proces učení.“

SKINF: „Jaké by obecně mělo být předškolní vzdělávání?“

Kristýna Sovinská: „To je nesmírně široká otázka. Primárně by ( podle mého názoru) mělo být respektující. Mateřská škola je hned po rodině první skupina ve které se dítě socializuje a proto by se nemělo podceňovat. Školka ve spolupráci s rodiči může leckdy hodně pomoct dětem talentovaným nebo naopak pomoct dětem s poruchami chování s vadami řeči apod. Nebo pokud je dítě například stydlivé, lze mu dodávat sebevědomí a s rodinou spolupracovat tak aby se individuálně rozvíjel.“

ANTIMONY: „Jaké by mělo být české předškolní vzdělávání?“

Kristýna Sovinská: „Dle mého názoru by mělo být české vzdělávání hlavně respektující k dítěti. Mělo by respektovat jeho individuální nastavení a dispozice a mělo by dítě rozvíjet. V oblastech, kde dítěti něco nejde by mělo předškolní vzdělávání nabízet dostatečnou škálu aktivit a činností, kde dítě zažívá úspěch. Předškolní vzdělávání by mělo spolupracovat s rodinou a připravit v další řadě dítě na vstup do školy. Mateřské školy by měly být místem kam se dítě každý den těší!“

Hanka: „prosím Vás, je nějaký seznam vědomostí, které má dítě vědět před vstupem do 1. tř? Díky“

Kristýna Sovinská: „Seznam vědomostí asi neexistuje úplně konkrétně. Nicméně je dobré zjistit si informace co dítě bude potřebovat ke vstupu do ZŠ. Obecně to bývá třeba, že dítě zná místo svého bydliště, pozná barvy, napočítá do 20, je schopné komunikovat s učitelkami, pozná základní geometrické tvary apod. Zkuste se podívat také na RVP, který najdete na webu MŠMT. To je souhrný dokument, kde je řečeno vše o předškolním vzdělávání.“

Hanka: „U nás v mš není předškolní výchova, vadí to? Je nutné před vstupem do 1.tř. znát písmenka a umět počítat? Díky“

Kristýna Sovinská: „Dobrý den, není to nezbytně nutné, ale pokud se děti nerozvíjí v konkrétních kompetencích je pak potřeba "dohánět" to doma. Písmena děti znám nemusí, ale měli by mít alespoň povědomí, že existují, že máme abecedu, že existují knihy ze kterých si rádi čteme apod. Počítat by děti měly alespoň do 10. Ideálně do 20. Usnadní jim to potom začátek první třídy.“

ANTIMONY: „Jaké je české předškolní vzdělávání?“

Kristýna Sovinská: „Záleží vždy na vedení mateřské školy a na učitelkách v mateřské škole. Každá mateřská škola je jiná. Nicméně předškolní vzdělávání má velmi dobře zpracovaný Rámcový vzdělávací program (RVP) a pokud se jím mateřské školy řídí a na jeho základě zpracují kvalitní Školní vzdělávací program je to základ pro dobrou školku. Nejvíc záleží na laskavých učitelkách a dobré ředitelce.“

Karas: „Dobrý den, to co jste říkala,je krásná ideální vize. Ale bohužel je realita úplně jiná. Bydlíme ve městě, 30tis obyvatel, do školky se dítě dostane jen pokud bydlí ve spádové oblasti (bohužel i po známosti). Že by rodič trávil s dítětem ve školce čas, je nemyslitelné. Ráno se při loučení paní učitelka ani nezvedne od stolu, takže dítěti musím přibouchnout dveře před nosem. Na otázku jak se dítě mělo,jak se chová..,tak mi řekne, že není socializované a pobrekává. Tato bylo stejné i u staršího dítěte,nepomohly rozhovory, vždy vše vina rodičů. Starší dítě je již v jiné třídě a paní učitelky super, ale tento "začátek" bohužel musíme přežít.“

Kristýna Sovinská: „Dobrý den, z toho co píšete je jasné, že bohužel mateřská škola nepřistupuje s respektem k dětem a k rodině. Často si učitelky mají tendenci stěžovat na dítě i když většinu dne je skvělé, ale ony vypíchnou jedinou věc, kterou dítě neumí. Neztrácejte hlavu. Povídejte si denně s dítětem jak se tam cítí a jak mu je. Pokud by se situace nezlepšila, zašla bych za vedením mateřské školy, že potřebujete změnit přístup a pomoct jako rodina s adaptací.“

Zora Vraspírová: „Dcera už druhý rok začala vodit syna do školky, vždycky to párkrát zkusí na dvě hodiny, ale syn, který je na ni hodně fixovaný , odmítá bez maminky kdekoliv zůstat. Takže to zase vzdala, ikdyž je v předškolním věku. Tvrdí, že dítě nebude stresovat. Myslíte, že příští rok bude mít syn problémy ve škole ? Vyrůstá většinou v dospělé společnosti.“

Kristýna Sovinská: „Dobrý den, myslím, že problémy ve škole mít nemusí, nicméně bych se přiklánělo k tomu vydržet a do mateřské školy dítě vodit. V mateřské škole se dítě naučí spoustu věcí a hlavně je ve velkém kolektivu, kde se přirozeně socializuje. To pak bývá poměrně velký šok, když rovnou přijde do ZŠ. Také bych upozornila na zákonnou povinnost dítě do MŠ vodit. Poslední rok (předškolácký) je povinný a pokud do něj dítě nechodí, musí se podat vedení školy žádost o individuální vzdělávání. Držím palce!“

Martina: „Jaký máte názor na dětské skupiny a umístění dítěte do kolektivu už ve 2 letech, pokud je dítě zvídavé, společenské, rádo je v kolektivu dětí, nemá problém trávit určitý čas bez rodičů (s prarodiči)? Může to být pro dítě přínosem (například jen na 3 dopoledne v týdnu) nebo by v tomto věku dítě mělo být co nejvíce s rodiči, pokud to situace dovoluje? Moc děkuji za Váš názor.“

Kristýna Sovinská: „Dobrý den, vedla jsem MŠ, kde jsme měli celou třídu dvouletých dětí. Pokud je dítě hodně společenské, rádo je ve společnosti dětí nebála bych se ho do dobré a kvalitní dětské skupiny dát. Ale byla bych hodně opatrná. Vše je o lidech a je důležité, aby skupina měla skvělé učitelky nebo vychovatelky a ty se o děti opravdu s láskou staraly. Ve dvou letech bývají děti ještě opravdu hodně fixované na maminky a delší odloučení nedělá leckdy dobrotu. Pokud se adaptace nepodaří, zadělává se pak na různé úzkosti, které trvají mnohdy i do 5-6 let. Děti mají dobrou paměť. Pokud najdete dobrou skupinu s prima učitelkami, nebála bych se dítě na pár hodin denně do skupiny dát :) Držím palce!“

Anna Č.: „Dobrý den, vzhledem ke vzdálenosti do práce, budeme muset synovi změnit školku od příštího roku. Momentálně chodí do malotřídky na vesnici, kde bydlíme, ale kvůli pracovní časové náročnosti budeme muset provést změnu do zaměstnanecké školky, která je větší. Synovi se v původní školce líbí, myslíte, ze mu tím můžeme nějak výrazně uškodit? I druhá školka se mu líbí, už jsme se tam byli podívat, ale samozřejmě když si může vybrat, tak řekne vždy tu menší. Měl by tam chodit i s mladším bratrem, jen nevím jestli do stejné třídy. Děkuji za odpověď“

Kristýna Sovinská: „Dobrý den, děkuji za dobrý dotaz. Já bych se změn nebála. Celý současný svět je plný rychlých změn a zvyknout si na to, že změny jsou součást života nemusí být od věci. Je jasné, že se mu bude loučit se starou školkou hůř, pokud tam je rád. Domluvte se na spolupráci s MŠ. Ať třeba připraví synovi nějaké rozloučení, aby se mu dostalo i prožitku nějakého "uzavření" přímo tam Budu moc držet palce! Zažila jsem děti co prošly i 4 školkami a vůbec to nevadilo. S pozdravem, Kristýna“

Luci: „V čem konkrétně spočívá předškolní výuka? Jak konkrétně probíhá?“

Kristýna Sovinská: „Děkuji za dotaz, je poměrně široký tak se pokusím nějak konkrétně odpovědět. Předškolní výchova je úzce navázána na rodinnou výchovu. Probíhá denně během řízených činností (aktivit) které připravují učitelky, ale probíhá i volnou hrou mezi dětmi. Probíhá v podstatě nonstop. Připravuje dítě na celoživotní proces učení. Od toho, že dítě se zvládne postupně stále víc soustředit až po to, že pozná základní geometrické tvary. Pokud by Vás to zajímalo konkrétně, podívejte se na web MŠMT, kde je ke stažení Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Tam se dá najít spousta informací i pokud ho jen "prolétnete". S pozdravem, Kristýna Sovinská“

Renata: „Dobrý den, syn 3,5 roku začal chodit do školky v září a měl těžší začátek hodně plakal nechtěl mě pustit. Nyní je tam už druhý týden celé dopoledne,ale problém je v tom, že tam vůbec nechce jíst ani svačinu ani oběd. Čeká domů. Obavu mám z toho,že by tam měl být od října do odpoledne.“

Kristýna Sovinská: „Dobrý den, moc děkuji za dotaz! Tohle je jeden z nejběžnějších problémů, který děti mají. Pokud jsou učitelky vstřícné dojděte za nimi a poproste je o spolupráci. Ověřte si, že děti do jídla nenutí. Zkuste se také domluvit se synem, že když si dá alespoň jedno kousnutí svačiny tak dostane něco od vás za odměnu. Nebo prostě si uděláte nějaké hezké odpoledne. Zkuste ho motivovat, stejně jako to děláte doma u jiných činností. Pokud je nikdo nenutí, většinou jim to po nějaké době nedá a když vidí, že všichni jeho kamarádi jedí, začnou jíst taky. Děti se v MŠ hodně učí nápodobou a tohle funguje velmi dobře. Budu držet palce! A nebojte, všechny děti časem začnou jíst. Čím déle jsou ve školce, zažívají výlety do přírody, jsou ve školce delší časové úseky apod. dostanou časem hlad a zcela přirozeně se prostě nají. S pozdravem, Kristýna“

DAYD: „Je dobře, že v ČR je jeden rok školky povinný?“

Kristýna Sovinská: „Dobrý den, děkuji za dotaz. Já si myslím, že ano. Mateřská škola je schopna zastat spoustu aktivit, činností a vzdělávání, kterou nikdy sama rodina dítěti není schopna nabídnout v takové šířce. Už jen to, že se pohybují ve velkém kolektivu (kde jsou nějaká pravidla soužití, vytvářejí si kamarády apod.) je dobře, protože je to pak čeká ve škole. Pro hladký vstup do ZŠ je povinný rok školky opravdu pomocná ruka jak pro dítě, rodinu i školu. S pozdravem, Kristýna“

Irena: „Věnujeme se mladé mamince z Ukrajiny s tříletou holčičkou. Přesto, že chce zůstat v ČR a má velký zájem o umístění dítěte do české mateřské školy, uspěla pouze v ukrajinské dětské skupině, kam dítě dochází. Co byste doporučila ukrajinským maminkám, pro které nezbývá místo v MŠ. Děkuji Irena“

Kristýna Sovinská: „Dobrý den, moc děkuji za dotaz. Přiznám se, že si nejsem úplně jistá jak postupovat. Nevzdávala bych oslovování státních školek ve kterých se někdy místo dá najít v případě, že někde dítě nenastoupí jak bylo v plánu. Pokud je to možné (finančně) je možné využít soukromé mateřské školy (alespoň na odpolední program) nebo jak sama píšete, dětské skupiny. Obrátila bych se také na organizace, které ukrajinským rodičům pomáhají. Ty většinou tyto informace mají. S pozdravem, Kristýna“