Chat

host

Tereza Maroušková

příprava v rodině na vysvědčení

Záznam chatu z pondělí 29. května 2023

ANTIMONY: „Jak se má v rodině udělat příprava na vysvědčení a kdy?“

Tereza Maroušková: „Dobrý den, určitě nyní je vhodný čas k přípravě na vysvědčení - tedy začít si povídat, co děti čeká, jaký pocity s koncem školního roku vnímají, jak jsou spokojení se známkami, aby pak nebyl poslední školní den plný emocí.“

DAYD: „Jak docílit toho, aby v rodině vysvědčení nebylo podceňováno a ani přeceňováno?“

Tereza Maroušková: „DObrý den, určitě je vhodné připomenout si, jaký je význam vysvědčení - jde o zhodnocení školního roku, tedy toho, co se povedlo a nepovedlo a ideálně naplánovat, co lze pro příští rok zlepšit a dělat jinak. Jak toho docílit? Určitě se jako rodiče rozpomeňte, jak na Vás školní rok a jeho konec působil, vzpomenout si na vlastní úspěchy a neúspěchy, vnímat i vlastní emoce z hlediska dětských školních neúspěchů. Doporučuji o tom mluvit, když je pohoda a vnímáte, že jste připraveni se i něco dovědět. Držím palce.“

ANTIMONY: „Co by měla znamenat příprava v rodině na vysvědčení?“

Tereza Maroušková: „Dobrý den, čas je vhodný využít ke společné rozpravě s dětmi, možnost trávit s nimi čas a zase je trochu jinak poznat z hlediska jejich školního života, školních úspěchů a neúspěchů. Vědět, co je cílem - chcete pomoci dětem zpracovat a zmírnit stres z konce školního roku, zlepšit známky a promýšlet, jak využít daný situaci pro další školní rok..., tedy zpracovávat i chybu a hledat řešení do dalších dní. V tomto ohledu může být vysvědčení jako vhodná příležitost k podpoře dětí a jejich psychické odolnosti a celkově větší pohodě a spokojenosti. Hezký den :)“

Markéta Neumannová: „Dobrý den. Mám 13letou dceru na 8letém gymnáziu. Od 1.třídy měla na vysvědčení samé jedničky, nyní v tercii max.2-3 dvojky. Jak správně ji mám ocenit, když je to u ní tak trochu samozřejmé? Co si myslíte o finančních odměnách? Děkuji za odpověď.“

Tereza Maroušková: „Dobrý den, děkuji za dotaz. Obecně finanční odměny nemusí být vždy dobrá volba z hlediska vzbuzování vnítřní motivace a sama i píšete, že dcera tento úspěch vnímá jako samozřejmost. Ale neznamená to, že to je něco špatného, co byste musela měnit. Asi bych se více zaměřila na to, jak to vnímá Vaše dcera, co je pro ni důležité, jak ona zažívá úspěch a co by pro ni bylo odměnou za vysvědčení. Může z toho vzejít nějaký společný výlet, společný zážitek, nebo společná oslava školního roku a vysvědčení... Uvidíte, co se dovíte. Přeji hezký konec škoního roku!“

Ladka: „Dobrý den. máme skoro devítiletého hocha s nedoslýchavostí. V září začal chodit chodit do Valsdorfské školy, ale kvůli chování ho tam nechtějí. učí se doma.Jsou s ním problémy i doma nemůže se naučit číst a počítat je často vzteklý.Bere na zklidnění Aripiprazol a je epileptik. je prosím nějaká rada. Děkuji“

Tereza Maroušková: „Dobrý den, děkuji Vám za dotaz. Váš syn má nyní ne zcela jednoduchou výchozí situaci a umím si představit, že pro něj může být náročné fungovat ve školním prostředí. Nevím, co jste již vyzkoušeli, ale asi by chtělo přehodnotit jestli je nyní nastavená dostatečná a vhodná podpora - a to jak ve škole, tak i doma. To znamená z hlediska domácího prostředí - přemýšlet nad tím, jak zlepšit fungování doma podporou Vás rodičů (psychoterapie, spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou /speciálně pedagogickým centrem, školní psycholog/speciální pedagog, hledat výchovné vedení, kterým byste mohli synovi nabízet a zkoušet, ve škole: možná obnovit komunikaci se školou, jak můžete společně pracovat na tom, aby syn lépe zvládal atp. Píšete, že syna ve škole nechtějí - je možné otevřít toto téma i s vedením školy? Jsou naklonění k tomu otevřít hledání vhodné péče a podpory, plánu...? Máte Vy nějaké jiné alternativy? Možná se nenajde hned nějaké vhodné řešení, ale obecně už hledání cesty může přinést nové změny a syn by na to mohl reagovat pozitivně. Držím palce!“

Zdenca: „Dobrý den,prosím když se píše na vysvědčení slovní hodnocení,je pravda,že z druhé strany jsou stejně známky napsané?Bylo nám to řečeno výchovnou poradkyní ve škole.Tak prý ať si nevymyslime a necháme si napsat jen známky .Nezdá se mi to ,navíc se jedná o chlapce,který musí mít k sobě při vyučování asistentku.Moc děkuji za odpověď .Zdraví Zdenca.“

Tereza Maroušková: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz. Slovní hodnocení by mělo být převeditelné na číselné, ale přiznám se, že zda to je vždy uvedeno z druhé strany a musí být, nemohu nyní přesně odpovědět, může se jednat o to, jak to má škola nastavené. Toto doporučuji dohledat ve školském zákoně. Ale asi chápu, že o slovní hodnocení jste žádali Vy jako rodiče jako jednu z podpor pro syna? Pokud ano, tak bych zkusila "přenastavit" komunikaci s výchovnou poradkyní, případně se zastupkyní ředitele, komunikovat, jaké byly Vaše důvody ke slovnímu hodnocení (motivace, aby nezažíval školní neúspěch...), a pokud ho ředitel školy schválil, zda by bylo možné ho s tímto předat Vašemu synovi. Držím palce, ať se povede otevřít otevřenou komunikaci se školou.“

Lída: „Dobrý den, mám dvě šikovné vnučky a vždy mi přinesou vysvědčení ukázat. Mají samé jedničky tak je pochválím a za snahu jim dám finanční odměnu. Jak slovně doprovodit toto počínání. Děkuji za radu.“

Tereza Maroušková: „Dobrý den, děkuju za Váš dotaz. Slovní doprov může být, že jim řeknete, jakou radost máte, můžete mluvit o tom, jak Vy jste třeba prožívala vysvědčení jako dítě, sdílet radost, zajímat se o to, co třeba bylo težké a co jim pomáhá to zvládat. U úspěchů se hledají slova snadněji :), ale líbí se mi, jak jako babička vnímáte význam svých slov. Takže spíš než hodnotit (nejen u úspěchů)osobnost, hodnoťte chování a situaci, jak to zvádly. Držím palce!“