Chat

host

Stáňa Lišková

Domácí ekonomika – inflační finanční gramotnost

Záznam chatu ze čtvrtka 18. května 2023

Derek: „Co přesně termín inflační finanční gramotnost znamená?“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, tento termín bych chápala jako finanční gramotnost v inflačním prostředí. Inflaci máme v ČR v dnešní době opravdu vysokou, a proto je dobré o ní hovořit. Vysvětlovat si souvislosti, termíny, rozdíl mezi meziroční inflací, meziměsíční inflací, průměrnou inflací atd., které se v médiích objevují. Abychom věděli, jak se věci mají a nenechali se buď strašit, anebo naopak chlácholit. A to vše patří k finanční gramotnosti.“

ANTI: „Je termín inflační finanční gramotnost přesně zvolen?“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, otázka je, k čemu přesně zvolen? Máte pravdu, že by stačil termín "finanční gramotnost", protože do ní povědomí o inflaci samozřejmě patří. Redakce možná chtěla zdůraznit dnešní inflační prostředí. Pěkný den“

ANTIMONY: „Jaká je v ČR inflační finanční gramotnost?“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, finanční gramotnost ve světě je obecně nízká. ČR na tom není jinak, přestože finanční gramotnost pomalu roste, což je určitě dobře. Cca před 5 lety dělala ČNB průzkum finanční gramotnosti a 70 % respondentů nevědělo, co je inflace, nevědělo rozdíl mezi jednoduchým a složeným úročením atd. Finační gramotnost v inflačním prostředí je ještě důležitější než kdy jindy. Pěkný den“

ANTIMONY: „Co pro domácí ekonomiku znamená inflační finanční gramotnost?“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, pokud domácí ekonomikou myslíte ekonomiku ČR, pak v protředí vysoké inflace je důležité, zda lidé rozumí tomu, kde se inflace vzala, co ji zvyšuje a co naopak snižuje, proč a kdy je potřeba, aby se proti ní bojovalo, kdo to má za úkol atd. A že jim ČNB nechce ubližovat, anebo co způsobí, kdyby všichni zaměstnavatelé všem zaměstnancům adekvátně k inflaci přidali na platech... Pokud však máte na mysli ekonomiku jednotlivé domácnosti, pak bych inflační finanční gramotnost chápala jako schopnost nakládat se svými úsporami či dluhy v prostředí vysoké inflace. Zda rozumím tomu, že spořit peníze např. na stavebním spoření mi je před inflací neochrání, anebo naopak, zda vím, jak své úspory před inflací dlouhodobě ochránit.“

ANTIMONY: „Jak v domácí ekonomice zacházet s inflační finanční gramotností?“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, viz moje předchozí odpověď.“

ANTIMONY: „Je přímo nutné se zaobírat v domácí ekonomice inflační finanční gramotností?“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, pokud je v domácí ekonomice inflace okolo 15 %, tak určitě. Pěkný den“

Daniela Brožková: „změnil se pojem finanční gramotnost nějak po covidu a hlavně teď, když je inflace ?“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, pojem finanční gramotnost se určitě nezměnil. Stále se tím rozumí schopnost nakládat se svými financemi, rozumět tomu, že moje výdaje by neměly přesáhnout moje příjmy, jaké dluhy jsou "chytré" a jaké "hloupé" (rozumějte špatné), jakým způsobem tvořit rezervy, atd. V posledních letech jsme však měli poměrně nízkou inflaci a nebylo potřeba o ní tedy tolik hovořit. To se teď však změnilo a inflace, kterou máme v ČR teď, zvýšila naléhavost o ní mluvit. Pěkný den“

Helena Podholová: „Platí ještě nějaká pravidla, jak se chovat podle finanční gramotnosti, když inflace letí nahoru a všichni mají hluboko do kapsy“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, ano, platí stále ta stejná pravidla finanční gramotnosti, jen jsou o to naléhavější. Pokud v ČR měli dosud domácnosti (rozumějte lidé, obyvatelé, nikoliv firmy) drtivou většinu svých úspor na běžných účtech v bankách, tak to neznačí, že by finanční gramotnost byla v ČR nějak vysoká. S inflací účty prohrávaly vždy, ale pokud zhodnocení na účtech bylo 0,5 % p.a. a inflace 3 % p.a., tak to lidé přiliš neřešili. Nechávali je tam a pravidly finanční gramotnosti se neřídili. Teď, když se ve zprávách objeví informace o inflaci 17 %, tak si všimnou, že na účtu 4 % je žalostně málo. A ptají se, co s tím? Pěkný den“

Zdena: „jak dětem vysvětlovat, že teď není dostatek peněz na vše, co měli dříve, hodně ovoce, zábavy a kina, a že je potřeba šetřit, pamatuje na toto nějak finanční gramotnost??“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, základní pravidlo finančí gramotnosti říká: neutrácej víc, než vyděláš. Pak jsou další pravidla, např. pravidlo 10-20-30-40. Ideálně by jen 40 % příjmů mělo jít na spotřebu, 30 % na náklady související s bydlením, 20 % na tvorbu dlouhodobých rezerv, 10 % na zajištění a krátkodobé rezervy. Tzn. 70 % spotřebovat, 30 % odložit. V domácnosti s průměrným a vyšším příjmem by toho mělo být možné dosáhnout. Nízko příjmovým domácnostem se takto úplně fungovat nepodaří. Pokud moje výdaje převyšují moje příjmy, mám vlastně jen 2 možnosti: snížit výdaje, anebo navýšit příjmy. Nepodceňujme děti, mluvme s nimi o tom. Vysvětlujme jak se věci mají. Záleží i na nás, jak s nimi trávíme čas: zda je vezmeme do nějakého multiplexu do kina, anebo na kolech na výlet. Pěkný den“

Zdena: „co znamená meziroční inflace ??“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, když to hodně zjednodušíme, tak meziroční inflace znamená rozdíl v tom, kolik nás stál nákup loni v květnu a letos v květnu. Když mám v tom nákupním koši stejné zboží. Pokud jsem za nákup v květnu 2022 dala 100 Kč a včera 117 Kč, pak mluvíme o meziroční 17 % inflaci. Inflace je sledována nad přesně definovaným spotřebním košem a tyto údaje jsou zveřejňovány (publikovány). My každý však můžeme prožívat jinou výši inflace. Protože prostě nakupujeme jiné věci. Pěkný den“

Lucie: „Dobrý den, od kdy je dobré ,aby děti měly kreditní kartu s kapesným?Děkuji Lucie“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, kreditní kartu bych dítěti nedávala (kreditka je úvěr, dluh). Pokud myslíte platební kartu, tak si nemyslím, že platí nějaká univerzální pravidla. Moje děti dostávaly na první stupni peníze cash, cca od 8 let měly dětské účty a fungují s platební kartou. Kapesné (velmi nízké) měly od nástupu do školní docházky (ZŠ). Já jsem třeba za to, aby se děti učily fungovat v dnešním světě co nejdříve. Nevidím důvod, proč by už brzy nemohly mít účet a bankovní kartu. Vidí to u nás, učí se od nás. Je potřeba s nimi mluvit o rizicích používání platebních karet. Navíc dětské účty bývají omezené, anebo zákonná zástupce může jejich nastavení omezit, takže může být nastavený jen nízký denní/týdenní limit pro platbu, výběry, zakázané platb na Internetu atd. Pěkný den“

Martin: „Může si dnes člověk svobodně rozhodnout, kdo, co a zda vůbec jeho potomci budou po něm dědit? To kdysi bývalo. Jaká je úprava dnes. Díky 1“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, nejsem právník, takže jen velmi obecně. Mám za to, že zákon hovoří o neopomenutelných dědicích, dále hovoří o možnosti vydědění atd. Darovat za svého života můžete majetek komukoliv, případně vytvořit svěřenský fond a majetek do něj převést atd. Možnosti určitě jsou, ale je to na radu s právníkem. Pěkný den“

Dana Novotná: „Dobrý den, dcera chodí do šesté třídy. Kolik je tak optimální abych ji dávala peněz na měsíc? Nebo dávat peníze za známky? Novotná“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, těžká otázka. Mám syna v 6.třídě, takže Vám úplně rozumím. Odpověděla bych asi takto: 1) Otázka kolik je naprosto individuální, protože záleží na našich poměrech, co si můžeme dovolit. 2) Chci, aby dítě mělo na to, koupit si nějaký pišingr (protože vše ostatní mu platím já), anebo očekávám, že si z kapesného bude něco hradit? (ztracené kružítko, zlomené pravítko atd.) 3) Peníze za známky: chci aby se dítě učilo kvůli sobě, anebo pro známky (vnější motivace). Na druhou stranu, pokud to pro něj opravdu motivace bude, tak za mě, hlavně ať se fakt učí a má dobré známky. Vnitří motivace třeba přijde časem. U nás doma jsme za známky během roku peníze neměli, za vysvědčení ano. 4) Kapesné jako nepodmíněný či podmíněný příjem? U příjmu u dospělých se na tom ani odborníci neshodnou. :-D Takže možná nějaký kompromis? Nějaku nižší částku budeš mít vždy, doma pomáháš, protože tu žiješ s námi a peníze za to nemáš, ale pokud uděláš nějakou větší věci (poseká trávník, umyje schody v paneláku místo mě atd.), tak odměna za to určená je atd. Snad jsem Vám aspoň trošku pomohla. Pěkný den“

jana: „Dobrý den, mám dojem ,že spoustu lidí finanční gramotnost vůbec nezajímá. Proč taky, když zde máme oddlužení , milostivé léto a pod. Když stát bude toto podporovat tak těm budete těžko vysvětlovat co je finanční gramotnost. Nemyslíte?“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, částečně můžete mít pravdu. Tyto instituty by měly být mimořádné, takového charakteru, aby pomohly v neštěstí, ale nenaváděly k nesprávnému chování. Proto si myslím, že se vzděláváním ve finanční gramotností je potřeba začít co nejdříve, už u dětí, klidně školkových. A systematicky v tom pokračovat, protože vzdělaní lidé budou mít jinou představu o svém ekonomickém fungování ve společnosti, než kolečko zadlužování, oddlužování a živoření na životním minimu. Pěkný den“

Petr K.: „Dobrý den, jak zajistit, aby po mně dědila dům ve kterém bydlíme pouze manželka, pokud se syn z prvního manželství se mnou nestýká? Nechci ho vydědit. Je nějaká jiná cesta?“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, omlouvám se, to je dotaz na právníka. Možnost vydědění exituje, ale je otázka, jak závažné důvody pro něj musí být, aby je soud uznal. Převést majetek na manželku hned můžete, ale to je více méně nevratný krok (byť i tam možnosti jsou, ale zase přes soudy), který má svá rizika. Doporučuji poradit se s právníkem. Pěkný den“

Alena: „Dobrý den, zmiňovala jste ve vysílání, ze existují různé programy pro zlepšování finanční gramotnosti u dětí. Mohla byste nějaké doporučit konkrétně. A existují případně nějaká naučná videa pro děti (například i pro předškoláky), která by byla veřejně dostupná. Mám 5 letého syna a ráda bych jej nějakým způsobem připravila na to, jak pracovat s penězi co dostane například k narozeninám, k svátku, s kapesným, atp., na byl schopný s penězi nakládat rozumně. Zatím mu je ukládáme na účet a když si chce něco koupit (něco rozumného nebo co si opravdu přál), tak mu je dáme. Moc dekuji za rady a přeji krásný den“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, ohledně programů na zvyšování finanční gramotnosti se můžete zkusti obrátit např. na profesní asociaci EFPA. Tam by mohli mít nejlepší přehled. Naše firma se na zvyšování finanční gramotnosti také zaměřuje, má programy jak pro děti, studenty, tak dospělé. Lektory finanční gramotnosti najdete na stránkách www.partners.cz, nicméně není primárně zaměřena na jednotlivce, ale na školy (rozumějte přednáška na ZŠ, SŠ, VŠ, kterou domlouvá s lektorem škola). Videa se přiznám, že nevím, zvášť tak pro malé dítě. Se synem to děláte určitě dobře! Ještě je malý, takže nejvíce ho učíme osobním příkladem a tím, že si spolu povídáme: co věci stojí, kde se berou peníze (že je bankomat nedá bezmezně každému, ale jen tomu, kdo je vydělal a do banky uložil atd.). Pěkný den Přej“

Pavel: „Jak zjistím, že ten určitý finanční poradce je správný, vyškolený a radí mi dobře ?? A není to podvodník, co ze mně vytahá peníze ??“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, doporučila bych kombinaci více věci: - podívat se na stránky EFPA, což je profesní organizace, zda je poradce členem, případně má certifikát/titul EFA nebo EFP. To je zárukou erudice. - poptat se na doporučení, zda něko komu věřím, má s někým dobrou zkušenost - zjistit si o dotyčném něco na Internetu Kombinace výše uvedeného by mohla zafungovat. Přeji hodně štěstí. Pěkný den“

Přemek: „Jak si mám zajistit, aby se můj dům neprodal, a děti si toto dědictví chránili, můžu to nějak ovlivnit ?“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, domnívám se, že toto řeší svěřenský fond. Do kterého vkládáte svůj majetek a přesně definujete kdo a jak s ním má nakládat, za jakých podmínek. Ale nejsem právník, takže doporučuji se na nějakého obrátit. Pěkný den“

Míla: „1 Dobrý den, prosím o radu, jak uspořádat dědictví . Mám dvě děti, jedno je více úspěšné. Díky“

Stáňa Lišková: „Dobrý den, nepíšete jak si představujete dědictví uspořádat. Zda některé dítě preferovat, anebo rozdělit majetek rovným dílem atd. Doporučuji se poradit s právníkem. Pěkný den“