Chat

Michaela Kačírková
Babyrady – psychomotorický vývoj a zrak
Záznam chatu z úterý 21. března 2023
Zuzana: „Dobrý den, ráda bych se zeptala, jestli je velký problém, když jsem jako malá nelezla po čtyřech? Teď už jsem dospělá, ale spousta lidí řeší, jak je právě lezení v psychomotorickém vývoji důležité. Plánuji už své vlastní děti a bojím se, že to budou mít stejně jako já a lezení vynechají. Je to možné? A jak moc velký problém je, když dítě lezení vynechá? Děkuji.“
Michaela Kačírková: „Dobrý den lezení po čtyřech je opravdu důležitý pohybový vzor, taková jedna "Z třešínek" vývoje. I u dospělého člověka může fyzioterapeut zjsitit, zda člověk lezl po čtyřech nebo nelezl. S lezením souvisí "donastavování" pohybového aparátu, těla, tvarování kloubů, napřimování páteře ale také třeba vývoj orientace v prostoru, koordinace pohybu. Samozřejmě, jak to ovlivnilo právěVás bez vyšetření nezvládnu odhanout. Dříve se vývoj tolik neřešil, protože nebyl ještě tak prozkoumaný, dnes už víme že je lezení opravdu důležité ale také víme, jak lezení co nejvíce podpořit, základem je kvalitní předchozí vývoj, protiskluzové povrchy, nesnažit se dítě "hnát dopředu" do plazení. Více se můžete dozvědět bud na instagramu detska_fyzio_mama, neb ov knize Pohybový vývoj dítěte s láskou a respektem, či ve video kurzech Pro zdravý vývoj miminka, které najdete na www.detskafyziomama.cz, ty obsahují i konkrétnější videa, jak přesně lezení podpořit. Přeji krásný den Míša Kačírková“
Helena Podholová: „jak ovlivní dítě, když nevidí, zbrzí to jeho psychomotirický vývoj ?“
Michaela Kačírková: „Dobrý den Heleno, děkuji moc za Váš dotaz. Zrak je jednním z hlavních "motorů" vývoje, tedy "žene mimiko kupředu", ale miminko má největí šanci se adaptovat téměř nacokoli, jeho plasticita neboli přizpůsobivost mozku je největší v této době. Tedy jeho ostatní smysly se mohou více zapojit a částečně zrak nahradit. Záleží také na tom, zda jen "jen" o poruchu zraku nebo zda jde o nějaký přidružený problém (třeba k určité diagnoze). Pokud je poruchu jen zraku, bývá vývoj opožděn, ale nemsuí být ovlivněna jeho kvalita. Je vhodné být v kontaktu s dětským fyzioterapeutem, který pomůže "vymyslet" jak nejlépe vývoj podpořit. Přeji Vám krásný den Míša Kačírková“
Alex: „Dobrý den, malý ma 16 měsíců a stále vše strka do pusinky, Hlavně když vidí něco nového, pak už si s tím hraje. Je to normální? Děkuji.“
Michaela Kačírková: „Dobrý den, ano je to normální a pro dítě velmi cenné. On prostředictvím úst poznává svět a zjišťuje o něm informace (jaký to je materiál, jaká je konzistence, jakou to má chut, jakou to má teplotu,...), získává tak zkušenosti. Z hlediska vývoje smyslů a cekově psyhcomotorickího vývoje je to úžasné, z hlediska bezpečnosti je potřeba být trošku "na pozoru" ochutnávat např. hřebíky nebude úplně ideální;-). Je to v podstatě jako když uvidíte vy něco úplně nového, tak si na to budete chtít třeba sáhnout, nebo si třeba přivonět, prostě "to prozkoumat"... Přeji krásný den Míša Kačírková“
Radka: „Dobrý den, co s dětskýma prdikama?“
Michaela Kačírková: „Dobrý den Radko, děkuji moc za Vaši otázku, odpovím asi jednodušeji,jelikož by to byla velmi dlouhá odpověď. Někdy jde opravdu "jen" o pozdější vývoj funkce střev, můžeme podpořit zažívání, naší dietou (případně změnou UM), polohováním miminka /záda, boky, bříško/, zacházení s miminkem (dopřát mu možnost být aktivní, pozor jen na skrčnenou polohu, může pomoci krátkodovbě, ale nedvoluje svalům tolik pracovat), v případě neideálního vývoje určit podpořením aktivity funkce břiších svalů (pod vedením odborníka, aktivita trupových svalů souvisí i s aktivitou peristaltiky), dají se využít masáže bříška, kineziotape, záleží zda jde i o problém s vyprazdňováním či jen s odchodem plynů. Nejlpeší by to bylo řešit osobně buď s pediatrem (otázka stravy) či právě přímo s dětským fyzioterapeutem.;-) Přej ivám krásný den Míša K.“
Vendula: „Dobrý den, dcera 6 měsíců se plazí stylem "tuleň" (zapojuje pouze ruce a nohy za sebou táhne), je to v pořádku? Podporovat ji v tom nebo raději nabízet hračky do boku? Někde jsem slyšela, že oproti "vojákovi v zákopu" kdy se mimi plazí asymetricky je "tulenění" v pořádku. Děkuji“
Michaela Kačírková: „Dobrý den Vendulo, děkuji za Váš dotaz. Tulenění jako takové trvá většinou pouze chvíli (cca dva týdny), poté to většinou přechází v plazení. Určitě bych toto nepodporovala, lezení po čtyřech je mnohem důležitější, takže vytvořit podmínky vhodné pro lezení. (Protiskluzové podložky,dávání hraček do stran). Celkově plazení jak symetrické nebo asymetrické je náhradním pohybovým vzorem lezení, to neznamená, že musíte hned panikařit, alespíše s touto informací pracovat podpořit polohu na čtyřech a lezení po čtyřech, případně se obrátit na odborníka.;-) Více o podpoře lezení se můžete dozvědět v knize či kurzu, které najdete na www.detskafyziomama.cz přeji krásný den Míša Kačírková“
Lenka: „Dobrý den. Dcera nosí barefoot boty. Je problém pro nohy, když bude občas mít obyčejné boty napr. balerinky do divadla apod. ? Děkuji“
Michaela Kačírková: „Krásný dobrý den Lenko, děkuji za Váš dotaz, chvilkově by to problém být neměl.;-) Také nosím občas lodičky, přežiji to zvlánu to, ale trpím a poté nohy hýčkám. :) I dceři můžete třeba poté namasírovat nožky, nechat jí proběhnout naboso, nabídnout senzomotorické podložky (puzzle, koberce, či jen třeba nějaké předměty na zemi). Jinak nedávno jsem viděla krásný typ na internetu, koupit barvu (třeba i třpytivou - pro holčičky lákavější) a botky přebarvit (pokud třeba nemůžete sehnat nějaké hezké barefoot botky pro dceru), vypadalo to moc hezky.:) Krásný den míša K.“
Pavla: „Dobrý den, dcerka 4 měsíce, odmítá dudlík ( už od porodnice) a teď si dáva ručičku ( skrčený prstík do pusy . Kousátko si sem tam vezme, ale po chvíli si zase dá do pusy prsty. Máme ji nechat tak? Možná už začínají zuby, ale jestli to nějak řešit? Děkuji Vám.“
Michaela Kačírková: „Dobrý den Pavlo, ručička jako taková nevadí, problém by byl, když by používala především jeden prst k "dudání" (nejčastěji palec). Otáka je zda tam dává jen jeden prstík,... To většinou poté není o "poznávání světa", ale ukojování nějaké potřeby (seberegulace, hlad,...). A jiní předměty než kousátka si tam vkládá? Pokud ano, tak by to mělo být v pořádku, pro děti jsou kolikrát nejvíce lkavé předměty takové, které právě nejsou určeny pro ně.;-) Dudlík jako takový není zapotřebí, některé děti ho opravdu neradi (jde o náhražku prsa), mohou být třeba dudlíky, které vyhovují a některé nevyhovují dítěti vůbec. Přeji krásn ýden Míša K.“
Simona: „Dobrý den, je to trochu mimo aktuální téma Sama doma. Ale ráda bych se Vás zeptala i tak. U syna 15m jsem si všimla, že má často otevřenou pusinku. Jak u toho, když pouze sedí a kouká, nebo spinká. Četla jsem, že to může být i špatně posílené břišní svaly. Je to tak? Kdy toto začít řešit? Prvně s pediatrem? Co když nebude chtít, že je ještě malý? Mám zkusit jít k fyzio? Prý to může být i tím, že třeba má větší nosní mandle, ale to je asi ještě brzo na vyšetření. Je třeba dobre nějaké cvičení? Děkuji moc a přeji pěkný den.“
Michaela Kačírková: „Dobrý den Simčo, to záleží na celkovém kontextu (i četnosti), především i s kvalitou vývoje (i předchozího vývoje) a pohybu. Může to být úplně v pořádku, může to být problém třeba svalového napětí, když bude nižší může být uvolněna i část okolo úst, může to být problém třeba v orofaciální oblasti, tam bych to poté řešila s klinickým logopedem či třeba dětským ergoterapeutem (ideálně s kurzem senzorické integrace, myslím, že seznam najdete na www.senzorickaintgrace - jen nevím jaká je koncovka . cz/eu?). Pokud byl vývoj úplně v pořádku tak bych se obrátila na logopeda (či ergo z důvodu objednacích lhut u logo), pokud byl vývoj nějak "opožděnější" či nekvalitnější, tak byc hse obrátila na rehabilitačního lékaře či fyzioterapeuta se zaměřením pro děti. Přeji krásný den Míša K.“
Jana: „Dobrý den, mám 15 měsíčního syna a pořád neobchazí nábytek, pouze se postaví a to hodně na špičky. Rehabilitace a fyzio nám bylo ukončeno poté, co syn začal lézt. Můžeme ho nějak podpořit?A více motivovat? Hračky dáváme výše, aby se snažil stoupat. Předem děkuji za odpověď“
Michaela Kačírková: „Dobrý den, určitě bych kontaktovala fyzioterapeuta, ke kterému jste chodili, ten ví o vás nejvíce a má vašeho syna celkově vyšetřeného. Důležité je, zda umí došlápnout i na celé nožky. Otázka je také jak dlouho stojí, na začátku stoje to bývá běžnější, postupně si dítě stoupá na nožky více a začíná obcházet okolo nábytku. Napřed jsou děti více nakloněné na nábytek/přeměty u kterých stojí), postupně se "napřimují" a nejsou tolik vázaní na oporu. Pro konkrétnější "rady" bych Vás musela mít vyšetřené.:/ Tak alespoň takovéto nasměrování. Přeji Vám krásný den Míša K“
Monika: „Dobrý den, Chtěla bych se zeptat jak podpořit 17 měsíční dítě v chůzi. Už je to víc jak 2 měsíce co malá začala chodit, ale pořád je ještě nejistá, pokaždé když si stoupne a chce jit, řekne že se bojí ze spadne. A pak si raději sedne nebo klekne na kolena. Máte nějaký tip jak ji podpořit? Nebo ji nechat, aby si na to došla postupně sama. Děkuji pěkný den Monika“
Michaela Kačírková: „Dobrý den, na to je velmi těžká odpověď bez celkového vyšetření. Ve mě ted vyvolává více otázek, než odpovědi. Chodí dva měsíce? Tedy sama bez opory, nebo měla nějakou oporu? Tedy udělá pár kroků a nechce? Čeho se bojí? Nebojíte se více třeba vy? Zkuste společně vymyslet v jakém prostředí se cítí dobře - venku na trávníků? doma na koberci? V prostoru, kde se může rychleji něčeho chytit a získat jistotu? nebo naopak v prostoru, který je otevřený... Omlouvám se za "odpověď/neodpověď", ale potřebovala bych vědět více. Pokud byste se chtěla poradit, kontaktujte odborníka (dětského fyzioterapeuta) ve Vašem okolí. Přeji krásný den Míša K.“
Dana Boučková: „jak dobré vidění ovlivní dítě při jeho rozvoji, lezení, plazení, potřebuje vše, oči i hmat“
Michaela Kačírková: „Dobrý den Dano, zrak je jedním z hlavních "hnacích" motorů pro vývoj miminka - pro objevování světa, ale samozřejmě jde ruku v ruce s dalšími smysly a miminko má užasnou schopnost adaptace na prostředí, takže v případě problému se zrakem "dokáže nahradit" do určité míry zrak i dalšími smysly (sluchem, hmatem - jak sjem zmiňovala v rozhovoru právě i orofaciální oblastí). Míša K.“