Chat

doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová
Neprůbojné děti s talentem
Záznam chatu z úterý 14. února 2023
ANTIMONY: „Není to trochu zdánlivě proti sobě -neprůbojnost a talent?“
doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová: „Hezký den, zdánlivě ano, ale setkáváme se s tím v praxi dost často... talentované dítě nemá dostatek sociálních dovedností, bývá úzkostné, má prostě speciální osobnostní charakteristiky, které mu brání talent přiměřeně uplatnit. V tomto směru je primární věnovat pozornost osobnostním charakteristkám, teprve potom můžeme rozvíjet talent:)“
DAYD: „Může neprůbojné dítě kvůli své neprůbojnosti talent vůbec neuplatnit?“
doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová: „Při velkém tlaku na výkon, pokud dítě není soutěživé, není dostatečně průbojné, se dítě zablokuje a opravdu talent se projevit nemusí. Nebo se nevyužije plný potenciál dítěte. Je velmi důležité u neprůbojných talentovaných dětí vytvořit bezpečné prostředí, nabízet pestré aktivity, netlačit na výkon, zároveň při pestrých aktivitách dbát i na prostor osobního volna... hodně je důležité dítěti naslouchat, vést s ním dialog, nenutit ho k soutěžení, podporovat radost z objevování.“
SK: „Jak se chovat k neprůbojným dětem, které mají talent?“
doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová: „Důležité je věnovat primárně pozornost osobnostímu rozvoji dítěte, vytvářet bezpečné prostředí pro objevování, pomalu dítě vést ke zvyšování odolnosti, podporovat tvůrčí proces, bez tlaku na výkon. Také je důležité, aby rodiče oddělili své sny a vize a nesnažili se dosáhnout své sociální prestiže přes dítě. Když budou dostatečně trpěliví a vyhoví charakteristice dítěte, které se prostě někdy může bát a nebo ho "talent obtěžuje" , talent se projeví dostatečně. Blok často působí rodiče nebo učitelé nerespektováním nastavení dítěte.“
Danka: „Dobrý den, je možné navštívit nějaký seminář, přednášku apod. pro rodiče talentovaných dětí? Potřebuji se naučit pracovat s tím, že mám talentované dítě. Zatím je těžké to prezentovat ve společnosti, abych nevypadala jako matka která si myslí, že má nejúžasnější dítě na světě.“
doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová: „Hezký den. Doporučila bych podívat se na webové stránky pro talentované děti, aktivity Dr. Vondrákové, dělají jak semináře, tak nabízejí i literaturu, jak s dítětem pracovat. TAké je vhodné se spojit s příslušnou pedagogicko-psychologickou poradnou, kam podle školy patří, mnohé poradny dělají aktivity pro talentované děti. V řadě škol realizují kroužky pro rozvíjení rozumového talentu - nadání. A každé dítě je to nejúžasnější na světě, to je v pořádku, jen je důležité vnímat, co dítě chce, kam směřuje a uvědomit si vlastní cíle, abychom si pak skrze dítě nesplňovali naše sny.. MOhl by pomoci výchovný poradce ve škole, pedagogové dnes mají mnoho informací i materiálů k rozvoji talentu.“
Aneta: „Jako malá jsem byla talentovaná hlavně na jazyky a výtvarné činnosti. Byla jsem si toho vědoma, všichni mě chválili, ale rodiče mě nijak zásadně nepodporovali (žádné kroužky, soutěže), byli toho názoru, že bych měla volit více podle nich prosperující povolání (doktor, právník). Postupně jsem tyto činnosti zanedbala kvůli studiu a práci. Dnes mám pocit, že jejich potenciál nebyl dostatečně využit a je mi to docela líto.“
doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová: „Hezký den, já myslím, že v životě nastávají okamžiky, kdy se můžeme vrátit i k činnostem, ke kterým jsme se nedostali v dětství. Rodiče to někdy myslí dobře, ale souhlasím, je škoda, když nedají prostor pro zájmy dítěte. V praxi jsem se setkala s podobnými zkušenostmi, jak píšete. Jazykům ale i výtvarné činnosti se můžete věnovat i nyní. Zbavte se ostychu, najděte si jazykový nebo výtvarný kurz, dopřejte si tvoření i učení, obě aktivity jsou velmi prospěšné, a nikdy není pozdě na to talentu otevřít dveře. Moc držím palce a věřím, že se Vám podaří ke svým snům vrátit.:)“
Pavka: „Dobrý den, paní doktorko, jsem z Vás vždycky nadšená a vždy výborně poradíte, moc Vás chválím a moc za Vás děkuji, ráda bych se moc zeptala netýká se to úplně tématu , ale zkusím to i přesto zeptat, a jak pomoct dítěti, které začalo trpět úzkosti, během dvou měsíců již 8 x a více se jí to satlo,/bušení srdce, nevolnost apod./ poprvé to bylo, v kině, nyní, v dopravních prostředcích a teď už i ve škole, jaká může být příčina, co je spouštěčem, jak se ho zbavit, jaká je první pomoc, technika, nějaká konkrétní rada, je na to nějaký přírodní lék, je často unavená, je bledá, jsou potřeba nějaké odběry a případně na jaké doporučujete, k psycholožce chodí, ale bohužel jen jednou za 2 měsíce, nemá více pani doktorka prostoru, případů je hodně, je tato situace nějak nebezpečná, měla bych jako rodič nějak pomoct a jak konkrétně , mnohokrát Vám děkuji.“
doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová: „Hezký den, moc děkuji za milá slova a důvěru. Váš dotaz bych rozdělila na více částí... Pokud je dítě bledé, unavené, tak i když chodíte k psycholožce, domluvila bych se s pediatrem, aby pro kontrolu opravdu udělal testy... železo, funkce štítné žlázy, cukr... preventivně. Pak je vhodné se s paní psycholožkou domluvit na technikách, které by dceři mohly pomoci s překonáváním úzkosti. Frekvence jednou za 2 měsíce není ideální, ale situaci chápu. Také hodně pomáhá, pokud se i rodiče snaží pracovat na své odolnosti. KDyž dítě nepůsobí zdravě, sami nejsme v pohodě, a tím i můžeme přispívat k úzkosti dítěte. Je dobře, aby dítě cítilo bezpečí k dialogu, někdy mají děti zkušenost, že když rodiči řeknou, co je trápí, rodiče hned zorganizují celou záchrannou akci, ale dítě se přitom potřebuje jen svěřit... Doporučuji, promyslet jednotlivé části, nabízet, být trpělivý. Někdy také pomůže rodinná terape, to neznamená, že je v rodině něco špatně, ale dítě potřebuje podporu komplexního prostředí. Může se zkusit i sociometrické šetření ve škole... Zároeveň platí, méně je více... čím více věcí organizujeme, tím více dáváme dítěti signál, že je s ním něco v nepořádku. Moc držím palce:).“
Aneta: „Dobrý den, mám pětiletou dceru. Je moc šikovná, ale dělá jí problém navazování vztahů s vrstevníky. Ve vysílání jste říkala, že by dítě ve spolupráci s rodiči mělo trénovat osobnostní charakteristiky. Můžete uvést příklady jak na to? Napřiklad formou hry toto posilovat? V sociálních dovednostech, oblasti sebereflexe, vzájemné tolerance atd. u ní vnímám veliké rezervy. Je prostřední ze tří dětí a často řešíme její vzteklé a nekontrolované stavy, kdy jen křičí a je jakoby v koncích. Většinou, když je unavená. Projevuje se to pak také v noci, kdy ze sna se s křikem budí. Jak ji podpořit, aby se cítila lépe a více si věřila? Děkuji.“
doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová: „Hezký den, děkuji za dotaz. Doporučuji obrátit se na odborníka, a to v souvislosti s těmi projevy vzteku a nočních děsů. Jinak správně uvažujete, že je vhodné posilovat sociální vztahy s vrstevníky, můžete začít doma. Formou hry, jasně nastavených hranic, zároveň některé děti pak na hranicích lpí příliš, tedy tam potom otužovat občasnou mírnou obmněnou, dopředu např. upozorněnou. Vést dítě k porozumění toho, co ostatní umí, co mají rádi... přes vlastní rozpoznání... Např. hra Jahody se šlehačkou, Aktivace vnitřního pozorovatele. Pomáhají aktivity mezi menším počtem dětí. Hodně pomáhá, když rodič ve výchově posiluje to žádoucí chování dítěte (tedy věnuje mu hlavně pozornost, když je dítě "hodně", naopak, když se vzteká, nereagujeme... , někdy se dítě naučí, že vztek vede k zájmu rodiče... snad mi takto rozumíte, jak to myslím:). Role prostředního dítěte není ideální, potřebuje na sebe upozorňovat... tedy zkuste si promyslet, zda nemít jen prostor pro každého chvilinku zvlášť:). Ale to se snadněji napíše než udělá. :) Ještě mě napadá, když k situacím dochází více při únavě, zkusit vytipovat sitauce, které jsou spouštěči.. s tím pracovat. Může být dcera snázeji unavitelná, např. na bázi ADHD, ale to není nic, z čeho by se člověk měl děsit... jen může být dítě více unavitelné, potřebuje pak určitý způsob vedení. V každém případě moc držím palce.“
Karin: „Dobrý den, paní docentko, Dá se někde zjistit talenty dítěte? Moje dcera se mě začala psát v čem je dobrá nač má talent. Zatím jsem ale nepozorovala že by nějaký talent či vlohy na něco měla. Je hodně vnímavá někdy možná až přecitlivělá. Myslím nějaký test, který by byl zaměřen na identifikaci předpokladů/talentů. Děkuji“
doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová: „Hezký den, nejlepším testem je tvůrčí zázemí a pestré aktivity, talent se projeví přirozeně sám:). Testy jsou pro rozumové nadání, ale pokud Vám dcera nepřijde "výjimečná", nechala bych tomu přirozený vývoj, bude šikovná na mnoho věcí a důležité ji podpořit v tom, co ji baví:)“
Martina: „Dobrý deň. Syn má 13 rokov, má vysoké IQ, no je veľmi tvrdohlavý a kritický, odmalička. Chcela by som, aby išiel na bilingválne gymnázium, keďže myslím, že v klasickej škole zakrnieva.Každodenne sa sťažuje na dvoch neprispôsobivých žiakov, ktorým učitelia ustupujú a výučba sa im prispôsobuje. No nechce odtiaľ odísť, nemá rád zmeny. Na osemročné gymnázium bol v minulosti už prijatý, no nechcel tam nastúpiť. Čo s ním? Je náročné s ním diskutovať, od narodenia je to malý argumentujúci dospelák, teraz navyše ešte aj zvyšujúci hlas. Inak je i úspešný športovec. Ďakujem za odpoveď.“
doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová: „Hezký den, v tomto věku sice chápu váš zájem o rozvoj potenciálu, ale počínající puberta není příhodný věk pro střety... Pokusila bych se domluvit na kompromisu. Pro děti jsou vrstevníci hodně důležití. Možná i přes svoje nadání nemá rád tlak, který vyvíjíte a pokud přesáhne zdravou hranici, zablokuje se... Určitě děti podobného věku a popisovvaného charakteru svému okolí dokáže, že ta volba správná nebyla. Pokusila bych se jít se na gymnázium podívat, na den otevřených dvěří, na aktivity, které dělají. A zároveň je důležité jasně nastavit hranice, že zvýšeným hlasem se doma mluvit nebude (nereaguji, neposiluji). Ještě je dobré komunikovat se školou,pokud má syn vysoké IQ, bude mít i naSTAVENÁ podpůrná opatření, tedy je vhodné chtít, aby byla dodržována. Držím palce. :)“
DD: „Dobrý den, Ráda bych se zeptala, jak podpořit dceru, která je poměrně inteligentní, nadaná( v 5ti letech čte, sčíta, odčítá, osobně vidím nadání na jazyky i celkem uměleckým směrem). Ale ve chvíli, kdy bychom ji rádi jakýmkoliv způsobem podpořili mimo domov,tj. dali na kroužek ( po dohodě s ní, kdy je namotivovaná, teší se), tak se při příchodu zasekne a téměř není schopna překonat svůj stud a "odlepit" se ode mě a jít sama do skupinky. Tam kde to jde, se snažím nekoli prvních setkání být s ní, což zabírá. Ale jakmile nastane nějaká změna- například jiné dítě ve skupině, nová učitelka v MŠ,tak jsme znovu na začátku,obrovsky stud, chce vlastně v tu chvíli vzdát účast na aktivitě/kroužku. Jak reagovat v takovém případě? Chci jí dát bezpečné přijetí jejich pocitů, ale zároveň hledám ten balanc mezi tím, kdy už je na čase překonat nějakou vnější překážku? Děkuji za názor.“
doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová: „Hezký den, děkuji za dotaz. Zkusila bych zatím vybrat kroužek individuální. Zároveň popisujete několik zkušeností, které jste získala už u pětileté dcery. Tedy, že kde to jde, jste s ní, že když změna, problém... jakoby jste vyzkoušeli více kroužků. Pokud to tak je, zkusila bych vybrat jeden, dle dcerky, a u toho zkusila vydržet. Tak jak píšete, s vytvářením bezpečného prostředí. S tím, že si dítě bude tvořit, nebude muset zatím před ostatními mluvit (vyloučila bych jazykové kroužky, spíše bych šla uměleckým směrem). Některé děti změny snášejí špatně, tam je dobré konzultovat situaci s poradnou (Ped.psych. poradna), malinko dcerku "otužovat", připravovat, že změny jsou důležité... Přesto, že výchovně je velmi důležitá pravidelnost, těmto dětem pomáhá mírné narušení pravidelnosti, mírné změny, aby se na ně dítě zvyklo. Až bude dcerka starší doporučuji začlenit do skupinky pro stydlivé děti. Balanc je moc fajn úvaha... vhodné je postupně otužovat již nyní, před nástupem do základní školy... Ale opravdu bych se nebála obrátit na poradnu, tam vám konkrétně pomohou podle projevů dcerku. Moc držím palce.“