Chat

Mgr. Petr Šobra
Vysvědčení, děti a škola
Záznam chatu z pondělí 23. ledna 2023
Monika: „Dobrý den,chtěla bych se zeptat:Matka reaguje na prvnacka,který nečte úplně plynule:Vidíš Evička krásně čte a Ty ne.Tak tu budeš sedět tak dlouho,než budeš číst, jak když bičem mrská.Nemela by se nad sebou zamyslet tato matka?“
Mgr. Petr Šobra: „Motivovat dítě přes srovnávání s druhými může být velmi rizikové. Nejspíš bude záležet na vztahu konkrétních dětí. Z mé zkušenosti tento způsob dlouhodobě spíš fungovat nebude.Dovedu si představit míru frustrace rodiče, který vidí malý pokrok ve čtení svého dítěte a tak nabízí rychlé řešení. Obecně doporučuji rozvíjet co funguje, co se mu daří a z toho pak vycházet.“
Adriana Nováková: „Dobrý den, často se řeší špatné vysvědčení. Jak ale naopak mluvit s dětmi, které jsou samy na sebe příliš tvrdé a i dvojku považují za velké selhání? Děkuji, Adriana“
Mgr. Petr Šobra: „Dovedu si představit, že dítě věří, že musí podávat výkon a nesmí selhat. Dětem velmi často umí ulevit vidět selhávat své rodiče nebo o svých selháních s nimi mluvit. Mohou se také zeptat v čem u nich bude rozdíl, když budou mít jedničku na vysvědčeni, k čemu to mohou využít. Trošku je pozlobit:-).“
Pavla: „Dobrý den,nechápu,jak mohou být rodiče překvapení,když dítě přinese 4 na vysvědčení. Vždyť děti mají žakovské knížky, třídní schůzky, konzultační dny...to přece ukazuje na neschopnost rodičů sledovat pokroky a neúspěchy svého dítěte ve škole. Nemělo by se tedy v tomto směru apelovat na rodiče? Děkuji za odpověď.“
Mgr. Petr Šobra: „Co na to říct? Už jenom laskavý zájem rodiče o dítě podporuje jejich vzájemný vztah. Jejich vztah a schonost komunikace budou do velké míry preventovat nedorozumění nad vysvědčením. Zajmeme se o své děti budeme se míň rozčilovat.:-)“
Lena: „Dobrý den, jak se jako rodič zbavit tlaku na výkon, problém s tím mám já jako rodič, nedokážu se ovládnout , je na to a jaká moc prosím technika, blázním i kvůli dvojce, co s tím mám dělat, hrozně mě to štve, a mrzí, ale nedokážu jednat jinak, co by mi pomlo pomoct?Mnhokrát děkuji.“
Mgr. Petr Šobra: „V prvé řadě je dobré si uvědomit, že náš vlastní tlak na výkon u sebe nám pomohl se v životě dostat tam kde jsme. Jinými slovy je to také potřeba, abychom se za ni jen netrestali. To důležité je umět rozlišit mezi situacemi, kde výkon nezbytně potřebujeme a kde nám naopak umí i překážet, třeba v prožívání- napadá mě tancování(nesoutěžní), které má být o uvolnění. Koukat se na situace s odstupem a vedomě je zasazovat do širších souvislostí nám bude omezovat naši orientaci na výkon. V konkrétním případě mě napadá předat dceři zodpovědnost za její výsledky ve škole. "Budu ráda když si nezavřeš možnost studovat na vysoké škole, proto očekávám, že nejhorší známka, kterou budeš mít bude trojka. Ta mi ukazuje, že se umíš učit. Budeme to co 14 dní kontrolovat." A v ten moment do procesu 14 dni nevstupujete a podle vysledků volíte způsob důsledku.“
Jaroslava Slavatová: „Dobrý den,mám dotaz co dělat s vnukem který chodí na střední školu a hrozí mu čtyři pětky a odmítá se učit, děkuje babička11“
Mgr. Petr Šobra: „Nepíšete v jaké je třídě a jestli neprochází náročným životním obdobím. Takhle se to může jevit, že ho škola nebo spolužáci ve škole nezaujali. Proto bych se nebál zeptat se ho, jestli chce školu změnit, jestli rozumí, že je to od něj teď očekáváno, že bude studovat. Třeba docení vřelý zájem o něj a začne spolupracovat-svými lepšímy výsledky ve škole. Často se setkávám i s tím, že studenti v pololetí prostě vypustí, protože se nepropadává.“
Petra: „Přeji hezký den, ráda bych se zeptala jak mohu přesvědčit dítě, že je potřeba se učit z hodiny na hodinu, pak toho má hodně a nestíhá, a jen se pak stále kvůli tomu dohadujeme, už jsem se s ním o tom bavila několikrát, a nic nepomáhá, učí se jen když musí a má před písemkou, ale vše už nedožene, a se známkou pak není ani on sám spokojen , jak ho tedy účinně namotivavat?“
Mgr. Petr Šobra: „Klíčem je ho nechat cítit zodpovědnost za jeho výsledky ve škole. Možná se neumí učit z hodiny na hodinu a potřebuje být v jisté úrovni tlaku. Některé děti mají rády, když je stanoven cíl a cesty, jak jej dosáhnout je na nich. Školní výsledky kontrolujte třeba vždy ve čtvrtek, když se nepohybují v pásmu průměru, kde mají dle dohody být, jako autorita mu omezím způsob trávení volné času do doby nápravy. Důležité je, aby existoval časový prostor, ve kterém není kontrolován-zpočátku třeba 3 dny a když se bude dařit období kontroly postupně prodlužujte.“
Jarka: „Je na střední škole a opravdu říká, že v pololetí se nepropadá, má syndrom ADHD, ale to je hrozné čtyři pětky, táta i máma mají vysokou školu, děkuji.“
Mgr. Petr Šobra: „Je možné, že ve škole působí školní psycholog, který mu může být nápomocen se strategií učení. Jeho syndrom ADHD nesouvisí s intelektem a možností studovat na VŠ. Klíčem je nalézt vhodné strategie učení, které ho zpětně posílí i v jeho motivaci ke studiu, potřebuje zažívat úspěch byť by to měly být čtyřky. To záleží na něm co od sebe očekává.“
Kája: „Dobrý den, máte prosím nějaké doporučení na nějakého kauče na strategii učení a technik? Děkuji Kája“
Mgr. Petr Šobra: „Ze své zkušenosti mohu doporučit systemické kouče.“