Chat

host

Mgr. Šárka Miková

Teorie typů – styly učení všech 4 typů dětí

Záznam chatu z úterý 15. listopadu 2022

DAYD: „Kolik celkově existuje stylů učení pro všechny 4 typy dětí?“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, záleží na tom, jak styly učení vnímáme :-) my budeme mluvit o stylech učení v kontextu Teorie typů - tedy o tom, jak se vrozené potřeby různých typů osobnosti promítají do toho, co při učení potřebují, co očekávají od učitele a jak jimi poskytovat zpětnou vazbu. V rámci Teorie typů existuje 16 typů osobnosti, my ale v Sama doma pro zjednodušení mluvíme o 4 základních typech. Pokud respektujeme to, co při učení potřebují, dětem učení dává větší smysl, míříme na jejich vnitřní motivaci, umožňujeme jim, aby při učení uspěly i je učení bavilo. Více se o typech osobnosti dočtete v knize Milovat nestačí - moje nejnovější kniha, kterou najdete na www.***********. Podívat se můžete také na blog - www.***********, kde najdete články o jednotlivých typech osobnosti - jejich názvy jsou "5 rad pro výchovu... SJ, SP, NT, NF dětí". A najdete zde také článek o dnes zmiňovaných stylech učení a také o tom, jak učit ve třídě, kde jsou různé typy dětí. Šárka Miková“

Míša: „Dobrý den, moc Vám fandím a těším se, až si dneska na poště vyzvednu Vaši knížku Milovat nestačí. Mám ji i pro kamarádku, obě čekáme druhá miminka a moc se těším, až si o těch všech věcech popovídáme.“

Mgr. Šárka Miková: „Moc děkuju za milou zpětnou vazbu! Podle reakcí čtenářů se nová kniha povedla - je o něco srozumitelnější než ty předchozí :-) i já se pořád učím :-) a důraz na sebehodnotu, který celou knihou prostupuje, rodiče také moc oceňují. Tak přeji příjemné chvíle při čtení i povídání s kamarádkou. Mějte se krásně, Šárka“

SK: „Je nějaký styl učení, který je vhodný pro všechny 4 typy dětí?“

Mgr. Šárka Miková: „Děkuji za otázku. Všechny typy dětí potřebují, abychom dobře vnímali, co při učení potřebují a nesnažili se je učit tak, jak my si myslíme, že to je pro ně nejlepší. U starších dětí dobře funguje, když jim dáváme možnost volby, jen některé potřebují více autonomie a jiné více naší podpory. I na to bychom měli citlivě reagovat, protože pro některé typy může být naše podpora vnímaná jako to, že nevěříme jejich schopnostem, zatímco jiné děti těžko zvládají autonomii, protože potřebují velmi konkrétní zadání a ujištění autoritou, že plní to, co bylo zadáno. Více se o typech osobnosti dočtete v knize Milovat nestačí - moje nejnovější kniha, kterou najdete na www.***********. Podívat se můžete také na blog - www.***********, kde najdete články o jednotlivých typech osobnosti - jejich názvy jsou "5 rad pro výchovu... SJ, SP, NT, NF dětí". A najdete zde také článek o dnes zmiňovaných stylech učení a také o tom, jak učit ve třídě, kde jsou různé typy dětí. Šárka Miková“

DAYD: „Není ale každé dítě individualita a nemá se tudíž k němu přistupovat individuálním stylem učení?“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, ano, každé dítě je "své", ale přichází na svět s určitým vrozeným nastavení mozku, v důsledku kterého se některé dovednosti učí snadno a jiné jsou pro něj obtížné, a také mu některé činnosti přirozeně dávají smysl, zatímco do jiných se mu nechce, protože nenaplňují jeho vrozené potřeby. Přistupovat k dítěti individuálně znamená respektovat jeho vrozené potřeby - tedy znát typ osobnosti. Ale i když ho neznáme, můžeme minimálně přemýšlet, jestli chování dítěte nemá jiné důvody, než my si myslíme... například dítě po zadání úkolu ve škole nepracuje. Můžeme si myslet, že je líné, že se mu nechce... ale důvodem může být jeho nejistota, protože zadání nebylo dost konkrétní a bojí se zeptat, aby se neztrapnilo... nebo jinému dítěti zadání nepřipadá dostatečně smysluplné.. nechápe, proč to má dělat a očekává logické zdůvodnění. Nebo se do úkolu nepouští, protože se bojí selhání (a naší reakce na něj), tak raději nedělá nic, protože kdo nic nedělá, nic nezkazí... Více se o typech osobnosti dočtete v knize Milovat nestačí - moje nejnovější kniha, kterou najdete na www.***********. Podívat se můžete také na blog - www.***********, kde najdete články o jednotlivých typech osobnosti - jejich názvy jsou "5 rad pro výchovu... SJ, SP, NT, NF dětí". A najdete zde také článek o dnes zmiňovaných stylech učení a také o tom, jak učit ve třídě, kde jsou různé typy dětí. Šárka Miková“

Iveta: „Dobry den pani Mikova. Sedmileta vnucka ma problem se zmenami. Napriklad jit z domova na hriste, pak zase naopak ze hriste domu. Ma kvuli tomu i odklad skolni dochazky, ale situace se vubec nemeni. Jinak je to zdrava, ziva holcicka. Prosim, jak ji muzeme pomoci? Dekuji Iveta Šobrová“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, děkuji za otázku. Záleží na tom, proč má problém se změnami... jestli je to proto, že jsou naplno ponořeny v aktuální činnosti a nechce se jim z toho vystoupit a dělat něco jiného. Je ale možné, že jde spíš o potřebu stability a předvídatelnosti - tedy cokoliv nového je pro ně vstup do nejistoty. Nejlépe fungují, když se věci dějí opakovaně stejným způsobem, když se děje to, na co jsou zvyklé. Může pomáhat, když dítě dopředu ví, co se ten den bude dít a kdy.. když už zná hodiny, tak i v kolik hodin - pak to ale musíme přesně dodržet :-) no a v případě změn je potřeba emoční reakci, která změnu přinese, brát vážně, nechat dítě emoci prožít, což chce čas a tlak nepomáhá. Pak můžeme dítěti říct, v čem je situace, do které jdou, podobná tomu, co ty děti znají. Neříkat jim, na co se mohou těšit, ale co se jim minule líbilo, jak to tam vypadalo apod. U věcí, které nejsou náhlou změnou, pomáhá na všechno dopředu připravovat - nejen mluvením o tom, co se bude dít, ale také například skrze fotografie, jak to tam bude vypadat, popř. například do školy dopředu jít, dítěti ukázat kde bude jeho třídy, kudy se jde do jídelny apod. Více se o typech osobnosti dočtete v knize Milovat nestačí - moje nejnovější kniha, kterou najdete na www.***********. Podívat se můžete také na blog - www.***********, kde najdete články o jednotlivých typech osobnosti - jejich názvy jsou "5 rad pro výchovu... SJ, SP, NT, NF dětí". A najdete zde také článek o dnes zmiňovaných stylech učení a také o tom, jak učit ve třídě, kde jsou různé typy dětí. Šárka Miková“

Anna: „Dobrý den, ráda bych se zeptala, jestli existují i děti, kteří jsou mixem těchto skupin? Mé dítě mi totiž zapadá do tří různých. Děkuji“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, bohužel tady v Sama doma v tom krátkém formátu musím Teorii typů velmi zjednodušovat. Vaše dítě určitě vrozeně tíhne k jednomu ze čtyř typů, z toho vyplývají jeho vrozené potřeby... ale není snadné to odhalit, často dítě vidíme svýma očima, vychováváme ho k obrazu svému a nevidíme, co je pro dítě skutečně přirozené. Více se o typech osobnosti a rozdílech mezi nimi dočtete v knize Milovat nestačí - moje nejnovější kniha, kterou najdete na www.***********. Podívat se můžete také na blog - www.***********, kde najdete články o jednotlivých typech osobnosti - jejich názvy jsou "5 rad pro výchovu... SJ, SP, NT, NF dětí". Tam jsou rozdíly mezi jednotlivými typy popsány více do hloubky a také v rámci nich je třeba rozlišovat mezi dalšími 4 podtypy jednotlivých skupin. Mějte se hezky, Šárka Miková“

Eva: „Dobrý den, včera mi dorazila Vaše kniha Milovat nestačí. Hned jsem se začetla a těším se :-) ALE je přirozené, že jsem se zalekla ? Přijde mi, že jako laik nebudu schopna poznat teorii typů ? Ten úvodní rozbor mi přišel příliš složitý.. Přeji Vám hodně zdraví“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, uleknutí je přirozené :-) úvodní přehled typů je stručný a zjednodušený, aby člověk věděl, co znamenají jednotlivá ta "písmena". Ale klidně pokračujte dál na kapitolu Vrozené potřeby - zkuste si v té kapitole říct, které z těch vrozených potřeb odpovídají vám... a pak Vrozené potřeby u dětí. Nesnažte se ale rychle najít typ vašich dětí - spíš nasávat ty rozdíly, abyste jim rozuměla, a teprve pak přemýšlet na dětmi. Podle věku dětí pro vás může být zajímavá i část o vývoji - jak přistupovat ke kojencům, batolatům, předšklákům a dětem mladšího školního věku. Tak přeji, ať vám kniha přináší radost a užitek. Šárka“

Richard Harris: „Zdravím Šárko, zaslechl jsem pouze část myšlenek týkající se různých typů žáků a kantorů. Vzhledem k tomu, že tohle téma celoživotně rezonuje s mým myšlením, mám mnoho otázek a témat. Snad jeden dotaz týkající se těch žáků, kterých je jen těžké poznat jak k nim přistupovat (introverti). Rád bych poznal blíže vaše projekty, ale vzhledem k tomu, že již jsem důchodce tak přichází v úvahu jen webové inf. Prosím nasměrujte mě kde vás mohu sledovat. Děkuji R.“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, děkuji za váš zájem. Existují dva hlavní způsoby - písemná forma - moje články na blogu - www.*********** a moje knihy, které najdete na www.***********. Nebo pak webináře, které dělám zdarma a jejichž záznamy pak najdete v Klubu Teorie typů - placené sekci, kde je už skoro 40 videí - najdete na www.***********. Mějte se hezky, Šárka“

Ivana: „Dobrý den, mám 6 letého syna, chodí do 1. třídy. Zhruba od 2 let bylo zřejmé, že je inteligenčně nadaný, ve školce byl na to hodnocený jako nadprůměrně inteligentní a do první třídy nastoupil s tím, že plynně čte (od 4 let), počítá, má obecně velký přehled o světě apod. Nyní nás čeká vyšetření v pedagogicko psychologické poradně, kam nás paní učitelka z výše uvedeného důvodu poslala. Ve škole je bezproblémový, poslušný, chová se slušně, nepere se, nemá problémy s ostatními dětmi, zapojuje se. Učení mu jde samo, dostává svoji práci, protože učivo první třídy v podstatě umí. Jenže doma je jeho chování naprosto příšerné, je na nás verbálně agresivní, drzý, naštve ho jakákoli banalita, okamžitě následuje brek, vztek a je schopný mě i v tom amoku uhodit. Když je v klidu, je úžasný, člověk si s ním popovídá jak s dospělým, všechno ho zajímá, i různá dospělácká temata. Netušíme, z čeho jeho chování pramení, vyrůstá v úplné rodině, žádné trauma za sebou nemá. Může to nějak souviset s jeho inteligencí, že je prostě trochu jinde, než jeho vrstevníci, ale zároveň to neumí zpracovat? Dá se s tím nějak pracovat? Děkuji!“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, je možné, že je NT typ (ale nemohu si být jistá) :-) koukněte na www.teorietypu.cz/blog na článek "5 rad pro výchovu NT dětí". Je možné, že syna "iritujete" svým přístupem - příliš ho řídíte a kontrolujete, nebo moc pomáháte... upozorňujete (v dobrém) na jeho chyby a selhání.. to všechno v těchto dětech vyvolává negativní emoce.. ale to všechno v případě, že je NT typ... Více se o typech osobnosti dočtete v knize Milovat nestačí - moje nejnovější kniha, kterou najdete na www.***********. Zjistíte tam, jak děti vychovávat v souladu s jejich vrozenými potřebami, abyste nenarušovali jejich sebehodnotu a dítě se mohlo stát tím nejlepším, čím může být - samo sebou :-) Šárka“

Markéta: „Kterou z Vašich knih doporučujete začít?“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, záleží, jaký jste typ osobnosti :-) dělám si trochu legraci. Pokud vám nevadí začít "teorií" (která je ale dost praktická, protože vychází ze života) a ráda si uděláte přehled o základních stavebních kamenech Teorie typů, tak to je dobře popsáno v knize Ani mámy nejsou stejné, kde si také každý dospělé (i když není máma) určí svůj typ osobnosti a dozví se také, jak reaguje ve stresu a jak se ze stresu dostat - protože v tom se také 16 typů velmi liší. Nejnovější kniha Milovat nestačí v úvodu "teorii" stučně shrnuje a pak se věnuje podrobně vrozeným potřebám - tedy 4 základním typům, o kterých tady mluvíme v Sama doma. A to jak u dospělých, tak u dětí. Tahle kniha je hodně zaměřená na sebehodnotu - tedy jak mohou dospělí u sebe zjistit, zda ji nemají narušenou (aniž by si uvědomovali, jak moc tím pak negativně ovlivňují své děti). Ale hlavně, jak vychovávat jednotlivé typy osobnosti, aby vyrůstaly se zdravou sebehodnotou - znaly své silné i slabé stránky a byly ohleduplné a soucitné k druhým lidem. Mějte se hezky, Šárka“

Zuzana: „Dobrý den, paní Miková, Syn byl od mala vnímavý, pozorný a o vše se zajímal. Ve škole je to rok o roka horší, nyní je v šesté třídě. Jak přimět, docílit toho, aby se doma připravoval na probranou látku. Syn nevidí smysl toho proč se učit, raději před povinostmi učit se utíká. Stačí mu dostat z testu za tři aniž by se připravoval, což mě trápí. Kdyby se na to doma koukl, věřím tomu, že nosí jedničky. Jedná se v tomto případě o nějakou poruchu, nebo jen nastávající pubertu? Moc děkuji za zodpovězený dotaz. Zuzana“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, já samozřejmě nemůžu vědět, proč to váš syn dělá, a tak se mi špatně radí. Některé typy osobnosti tíhnou k tomu dělat minimum, nechtějí vynakládat zbytečné úsilí navíc... a zaberou, až jim o něco opravdu jde, třeba v 9. třídě před přijímačkami. V dnešní době ale děti tíhnou k úniku před povinnostmi i v důsledku závislosti na digitálních technologiích. No a puberta tomu samozřejmě taky moc nepomáhá - a v 6. třídě puberta teprve nastává, takže se to zlepšovat hned tak nebude :-) Je ale otázka, "na co má", jestli skutečně ty jedničky jsou pro něj dosažitelné...a pak, jestli jsou nutné. Do budoucna bych to směřovala k tomu, na jakou školu půjde a známky z jakých předmětů jsou důležité, ale hlavně, aby se včas připravil na přijímací zkoušky. Šárka Miková“

Iva: „Dobrý den, mám doma typ 1 ,jenže s pubertou jdou výkony rapidně dolů a známky a výkon neodpovídají intelektu dítěte. Bohužel známky jsou potřeba na přijímačky a nevím jak dítě přimět k tomu aby se probralo a zabralo.Zkoušeli jsme vysvětlovat proč je to důležité a k čemu je učení,ale dítě si jede svou-škola ho nebaví,učí se zbytečnosti ...Máte nějakou radu?“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, doporučuji zaměřit se jen na to nejpodstatnější. Známky z vysvědčení v polovině a na konci osmé třídy, a z pololetí deváté třídy se sice berou v úvahu, ale většinou je za ně jen relativně málo bodů - tahle kritéria přijímacího řízení zveřejňuje každá střední škola. A pak bych se zaměřila na ty předměty, ze kterých bude přijímací zkoušky dělat - nejde-li na nějakou uměleckou školu, tak čeština a matematika. A pokud je to ve vašich finančních možnostech, doporučuji, aby se s ním na přijímačky připravoval někdo jiný než rodiče - ideálně nějaký student, který to s ním bude dělat zábavně. Držím palce, Šárka“

Kamila: „Dobrý den, mám 2 dcery ve 3. a v 1. třídě. Ta starší raději ustoupí ze svého aby se nevystavovala konfliktu, to má stejné se mnou. A ta mladší vždy prosazuje svoje a pak teprve možná udělá to co po ní chci já nebo ostatní. Připadá mi to jako velmi užitečná vlastnost. Kterou bych ráda měla taky. Já sama svoje potřeby odkládam tak dlouho až se k nim někdy ani nedostanu. Jak k nim přistupovat abych tu starší podpořila v tom jejím a tu mladší v její cestě nebrzdila? Obecně i v učení. Ve škole jsou obě nezproblémové a jde jim to.“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, to je otázka na minimálně kapitolu mé další knihy.. :-) své dcery evidentně moc dobře znáte, tak pro vás nebude tak složité určit jejich typy osobnosti a pomocí mé knihy Milovat nestačí pak zjistit, jak je podpořit v tom, aby mohly stavět na svých silných stránkách a zároveň vyrůstaly se zdravou sebehodnotou... aby například ta mladší kvůli své potřebě harmonie se nenaučila své potřeby potlačovat, ale dovolila si je naplňovat a uměla si o to říct i ostatním. Knihu najdete na www.teorietypu.cz/knihy. Šárka Miková“

Markéta: „Děkuji za doporuceni knih, nakonec jsem objednala vsechny tri zaroven. Tesim se“

Mgr. Šárka Miková: „Díky, Markéto, to mám radost. Pomáhá také sledovat moje webináře - dělám je zdarma, nejbližší bude 29. 11. na téma "Jak vychovat ohleduplné a čestné dítě", dostanete i záznam (na cca 4 dny). Pak jsou všechny webináře dostupné v Klubu Teorie typů, což je placená sekce, ale můžete si zaplatit členství např. jen na měsíc, podívat se, na co potřebujete, a pak se zase odhlásit :-) Mějte se hezky a třeba se někdy potkáme osobně :-) Šárka“

Dominika: „Dobrý den, mám tři syny 7, 6 a 4 roky. Je to hodně náročné. Každý je rozdílný a na každého musím jinak:). Pereme se už druhým rokem u staršího syna s učením. Teď je ve druhé třídě a má bohužel starší učitelku se kterou si nesedl. Když si není jistý, tak jí neodpovídá. To jí vytáčí a zvyšuje hlas. On zarytě mlčí dál a pak domů donese špatnou známku. Doma se s ním každý den učím i víc než hodinu. Probereme si látku a já mu vše vysvětluji znovu. Někdy je to otázka pár minut, aby něco pochopil. Jindy to trvá. Čte nejlíp ze třídy, má hudební talent, který se snažíme podporovat. Chodí na klavír. Počítá skvěle. Pereme se se slovními úlohami a s gramatikou. Paní učitelka navrhla návštěvu poradny, aby dostal papír, že má dělat méně než ostatní děti, když se to nezlepší. Já vidím, problém spíše v komunikaci s kantorem. Syn je vtipálek, ale zakrývá tím svojí nejistotu. Je levák a v hodně věcech nemotorný. Jsem často bezradná a vidím, že se trápí. Co byste mi doporučila Vy? Děkuji.“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, těžko soudit, paní učitelku neznám. Může vidět něco, co vy ne, asi má podezření na dyslexii a dysortografii... na druhou stranu její přístup může být pro vaše syna nevhodný a demotivující. Já bych se jít do poradny nebála - maximálně se zjistí, že se synem problém není, paní učitelka bude mít "papír"... bohužel možná pak řekne, že když teda nemá diagnózu, tak se má víc snažit.. pak bych se ve škole zeptala, jak dlouho ještě bude tuhle paní učitelku mít - je možné, že její výukový styl synovi opravdu nevyhovuje. Vždycky je možnost dítě přeřadit do jiné třídy nebo školy, ale moc záleží na konkrétní situaci. Ale poradnou určitě začněte. Mějte se hezky, Šárka“

Martina: „Dobrý deň, je možné si niekde urobiť test pre určenie typu alebo ako je možné ho určiť? Aký typ učenia je najlepší pre 5rocneho chlapca, SP typ? Ďakujem krásne.“

Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, testy na určení typu nedoporučuji - ani dospělým, protože bývají velmi nepřesné, a už vůbec dětem. U dospělého doporučuji určení typu pomocí knihy Ani mámy nejsou stejné (určí si v ní typ každý dospělý, i ten, co není rodič). U dětí doporučuji začít knihou Milovat nestačí - najdete ji na www.***********. Podívat se můžete také na blog - www.***********, kde najdete články o jednotlivých typech osobnosti - jejich názvy jsou "5 rad pro výchovu... SJ, SP, NT, NF dětí". A najdete zde také článek o dnes zmiňovaných stylech učení. Šárka Miková“