Chat

host

Martin Švec

Domácí ekonomika – změny v životním pojištění

Záznam chatu ze čtvrtka 10. listopadu 2022

ANTICYKLON: „Jak je důležité životní pojištění pro domácí ekonomiku obecně?“

Martin Švec: „Dobrý den, životní pojištění může pomoci zajistit příjem rodiny, pokud se živiteli stane nějaký úraz nebo vážně onemocnění, díky čemuž nebude moci dále pracovat. Rozhodně je dobré si v rámci plánování rodinného rozpočtu položit otázku, jak jsme pro tyto případy připraveni. A pokud nejsme, zvážit založení životního pojištění minimálně pro hlavního živitele rodiny. Důležité je se zaměřit na velká rizika, jako je invalidita, smrt nebo závažné onemocnění. Pokud rodina nemá dostatečné finančí rezervy a i delší pracovní neschopnost by ohrozila rodinný rozpočet, tak zvážit i pojištění pro tyto případy.“

DAYD: „Jaké jsou nyní změny v životním pojištění?“

Martin Švec: „Dobrý den, životní pojištění posledních pár let směřuje zpět ke své podstatě a to je krytí závažných rizik jako je invalidita, smrt nebo závažné onemocnění. Dnes už minimálně pojišťovny nabízí produkty zaměřené na investice, a to je správně. Aktuálně s kolegy z jiných pojišťoven pracujeme na pojištění dlouhodobé péče, které by mělo pomoci zajistit dostupnou a adekvátní péči pro nás a naše rodiče, až ji ve stáří budou potřebovat.“

Martina: „Dobry den, ráda bych se optala, kdo by mi mohl zodpovědně projít moji pojistku ,ne všichni jsou spolehlivý.“

Martin Švec: „Dobrý den, Martino, dnes je již na trhu naštěstí dost profesionálů, kteří Vám s tím můžou pomoci. Pokud máte zájem, pošlete mi prosím více informací na email info@simplea.cz a já Vám doporučím někoho, za kterého dám "ruku do ohně".“

Pavlína Žáková: „Dobry den, jsem po onkologicke lecbe rakoviny prsa, prozatim ID 3, k tomu mam dg. Bipolarni poruchu. Medikamentozne vse podchycene-psychiatricke lecbe dozivotni, onko- hormonalni na 10 let. Nemam zivotni pojisteni. Zjistovala jsem pred lety- pak jsem bohuzel onemocnela, takze mi poj. Rekla ze jsem nepojistitelna. Jak to prosim vas je?dekuji“

Martin Švec: „Dobrý den, Pavlíno, v tomto případě bohužel neznám pojišťovnu, která by klienty s bipolární poruchou do pojištění přijímala tak, aby to pro klienta mělo smysl - tj. aby byl opravdu pojištěn.“

Fantová Věra: „Dobrý den platím si u Generali pojišťovny úrazové pojištění v červenci jsem špatně šlápla na obrubník a přetrhla jsem si achylovku nejdříve mi nějaká slečna řekla že moje pojištění se na to nevztahuje že by mi zaplatili kdybych si vykloubila prst nebo tělo tak jsem řekla že s nimi končím pak mi přišel dopis že to nebyl úraz že byla šlacha degenerovaná je mi 67 let proč tedy pojišťovna nedá vědět že starým lidem úrazy neproplatí je přece jasné že nemáme šlachy jako ve 20 brát peníze ano hradit úraz ne“

Martin Švec: „Dobrý den, Věro, u úrazového pojištění je většinou výluka na úrazy, které poškodí část těla s degenerativním postižením. Přetržení šlachy tak pojišťovna považovala za projev onemocnění.“

Yara: „Dobrý den. Je rozumné se ještě nechat pojistit ve věku 70 let? Dekuji za odpověď.“

Martin Švec: „Dobrý den, vzhledem k věku je pro Vás dostupné maximálně pojištění pro případ smrti nebo úrazové pojištění. Pojištění pro případ smrti je vhodné, pokud máte nějaké závazky (stejně jako u všech ostatních). Bude ale hodně nákladné. Úrazové pojištění může pomoci v případě nějakého vážného úrazu. Ale hlavními riziky v tomto věku jsou nemoci, takže úrazové pojištění řeší pouze malou část příčin, které mohou nastat.“

Hana: „Dobrý den, měla jsem životní pojištění do 1. 8. 2022 a proto jsem požádala o výplatu. Ve smlouvě mám přímo uvedeno poj.částku pro případ dožití 132.993,- asi 67.000,- jsem vybrala dříve což bylo možné. Bohužel ke konci smlouvy jsem dostala jenom odbytné, co je podle mě špatně. Neodpovídá to uvedené částce nevím jak se můžu bránit.“

Martin Švec: „Dobrý den, Hano, zde bohužel bez bližších podrobností (o jaký typ produktu se jednalo, jakým způsobem došlo k výběru) nedokážu odpovědět. Určitě se můžete obrátit s vysvětlením na pojišťovnu, dále funguje ombudsman České asociace pojišťoven (www.ombudsmancap.cz), který Vám může pomoci v případném sporu s pojišťovnou.“

Karolína: „Dobrý den, dá se již uzavřené (probíhající) živ.pojištění změnit/znovu upravit? Případně snížit i měsíční platbu? Děkuji za odpověď“

Martin Švec: „Dobrý den, Karolíno, u většiny pojišťoven ano.“

Petra Hejduková: „Dobrý den, je možné se pojistit i na rizikové těhotenství? Děkuji.“

Martin Švec: „Dobrý den, Petro, určitě se pojistit dá, ale aby došlo k pojistnému plnění v tomto případě, je potřeba, aby se jednalo o nějaký závažnější zdravotní stav. Často pojišťovny podmiňují plnění hospitalizací klientky. Je dobré se také podívat do podmínek, protože často je omezena délka pracovní neschopnosti, za kterou pojišťovna plnění přizná.“

Václav: „Dobrý den, je možné se pojistit i v případě, že jsem již v invalidním důchodu? Děkuji Vám za odpověď.“

Martin Švec: „Dobrý den, Václave, zde záleží na příčině, tj. z jakého důvodu máte invaliditu přiznanou. Pokud to jsou např. následky úrazu, tak většinou tito klienti jsou pojistitelní. U nemocí je to individuální, ale rozhodně stojí za to se zeptat a poptat více pojišťoven, co dokážou nabídnout.“

Jirka: „Dobrý den, rád bych dostal nějakou nabídku na životní pojištění, ale nechci se kvůli tomu scházet s pojišťovacím poradcem. Jak zjistím orientačně nabídku, na co bych měl být pojištěn a kolik mě to bude stát?“

Martin Švec: „Dobrý den, Jirko, dnes již několik pojišťoven nabízí možnost sjednat si životní pojištění online. Takže máte možnost si sám životní pojištění uzavřít. Některé pojišťovny nebo srovnávače Vám pomůžou i se správným nastavením pojištění.“

Stanislav H.: „Dobrý den, co je čekací doba? Děkuji.“

Martin Švec: „Dobrý den, Stanislave, zjednodušeně, pokud onemocníte v čekací době (dnes nejčastěji 2 měsíce od uzavření pojištění), pojišťovna nemá povinnost (ale může) vyplatit pojistné plnění. Pojišťovny se čekací dobou chrání proti případným pojistným podvodům, kdy by klient, který tuší nějaký zdravotní problém, se pojistil a hned třeba druhý den nahlásil pojistnou událost. Čekací doba se neaplikuje na úrazy.“

Jan Kubát: „Dobrý den, mohu se pojistit i jako OSVČ a máte v nabídce i pracovní neschopnost? Děkuji.“

Martin Švec: „Dobrý den, Honzo, pojištění pro OSVČ nabízí dneska většina pojišťoven. A pojištění pracovní neschopnosti je dneska základním nabízeným typem pojištění.“

Alejandra Mendoza: „Dobrý den, mohu se pojistit i když pocházím ze zahraničí, ale žiji v ČR? Děkuji.“

Martin Švec: „Dobrý den, obecně ano, ale někdy záleží na zemi původu a délce pobytu v ČR.“