Chat

host

Ing. Hana Kloučková

Neuromarketing a na co si dát pozor

Záznam chatu z pondělí 17. října 2022

Marek: „Co znamená slovo neuromarketing“

Ing. Hana Kloučková: „Dobrý den, Marku, neuromarketing využívá měření reakcí mozku či jiných podvědomých reakcí těla například na nové výrobky, reklamu nebo třeba na piloty nových televizních pořadů. Díky tomu je možné zjistit skutečnou, podvědomou reakci oproti té deklarované, které může být zkreslena například sebecenzurou nebo snahou udělat autorovi radost.“

Lenka Vondráčková: „Dobrý den, chtěla bych vás požádat o informace, zda se lze přihlásit do vašeho výzkumu. Děkuji s pozdravem Vondráčková“

Ing. Hana Kloučková: „Dobrý den, paní Vondráčková, ano, je to možné, byť na každý výzkum se vybírá skupina s nějakým kokrétním profilem, tj. například lidé určitého věku, pohlaví a s nějakými nákupními preferencemi. Pokud máte zájem, stačí poslat email na info@confess.cz a my vás přidáme do seznamu potenciálních účastníků a oslovíme ve chvíli, kdy budeme realizovat vhodný výzkum.“

Ivan: „Dobrý den. Jak nakupuje odbornice na neuromarketing a na co si dává pozor. Tento dotaz vystajlovaná moderátorka nepoložila. Díky za odpověď Ivan z Brna“

Ing. Hana Kloučková: „Dobrý den, Ivane, odbornice na neuromarketing nakupuje asi úplně stejně, jako většina ostatních, rychle a automaticky :-). Ale velmi si všímám reklam, což je tedy asi profesionální deformace, a co se mi snaží říct.“

Martin: „Neuromarketing má trochu negativní pověst. Jaké jsou morální pozitiva a negativa neuromarketingu?“

Ing. Hana Kloučková: „Dobrý den, Martine, máte pravdu, že se v souvislosti s Neuromarketingem velmi často mluví o obavách z manipulace. Já osobně si myslím, že jsou ty obavy spíše přehnané, protože ani neuromarketing nedokáže prodat člověku něco, co nechce. Pomáhá pouze zjistit pravdivější odpověď a to je samozřejmě z pohledu marketingu velmi cenné. Právě ta pravdivost odpovědi je podle mě to největší pozitivum. A negativa? Pro mě osobně především ve spojení s politickým výzkumem, ale ten se s pomocí Neuromarketingu v Čechách nedělá. Byť ve světě je to běžné... Snad jsem vám odpověděla na vás dotaz, pokud by bylo třeba něco doplnit, klidně se ještě ozvěte. Hezký den“

Kamil: „Proč se dělají vysloveně obtěžující reklamy (ruzní pisklaví skřeti, nepříjemné hlasy a podobně) když jsem udělat reklama příjemná (pekná hudba, žena s pěknou postavou a pod.)? Má to nějakou výhodu? Já se snažím produkty s obtěžujícíma reklamama nekupovat protože tím bych toho výrobce/službu a tím pádem i tu reklamu podporoval.“

Ing. Hana Kloučková: „Dobrý den, Kamile, asi máte na mysli například reklamu Alzy s jejich mimozemšťanem... a vidíte, to je právě docela povedená reklama. První věc u reklamy je totiž to, že ji vůbec někdo zaznamená...což je čím dál těžší, když jsme zavaleni množstvím informací ze všech stran. Ve chvíli, kdy je reklama příjemná, tak často zapadne, pokud nedokáže předat nějakou velmi silnou emoci, která lidem zůstane v hlavě. Takže i když se to tak na první pohled nemusí zdát, i obtěžující reklamy umí zafungovat. Hezký den“

Kamil: „Zrovna tu Alzu jsem kvuli reklamě roky odmítal, a raději jsem si koupil dráž než u nich. Co změnilo muj náhled byla neoficiální zákulisní informace jak se ekologicky k výrobkum chovají a vzal jsem je na milost. Proč to nebylo v reklamě. Ještě horší byla dávno reklama na Cetelem,nedovedu si pedstavit že bych po takové firmě mohl chtít nějakou službu. Mylím že si dobře pamatuji pěkné reklamy - ČD, AXE, nebo ty co skutečně něco užitečného řeknou.“

Ing. Hana Kloučková: „Zdravím ještě jednou, Kamile! Vidíte, možná kdyby v Alze použili Neuromarketing, tak by zjistili, že informace o ekologickém nakládání s výrobky, by mohl být zajímavý argument do reklamy. Předám jim tip, pokud souhlasíte. Reklamu na Cetelem si bohužel nevybavuji, ale podívám se. Jinak souhlasím s příkladem reklamy Českých drah s Ivanem Trojanem. Velmi povedená a z pohledu neuromarketingu tato opravdu funguje, lidé jsou při jejím sledování silně aktivovaní (dávají pozor) a mají i výraznější pozitivní emoce. Pozitivní je také to, že je mají i při uvedení benefitů, což znamená, že tato reklama má opravdu velmi dobrou šanci budovat business.“

Hana: „Dobré zboží nepotřebuje reklamu“

Ing. Hana Kloučková: „Dobrý den, Hanko, tuto větu jsem slýchávala mnoho let a v principu jsem s ní dříve i souhlasila. Jediný problém je, že v dnešní době jsme tak zavaleni množstvím zboží, které máme na výběr, že bez reklamy (a to nemyslím nutně tu televizní, ale klidně i tu na sociálních sítích), může i velmi dobré zboží zapadnout.“