Chat

Mgr. Šárka Miková
Teorie typů – děti s potřebou stability, předvídatelnosti a spolehlivosti
Záznam chatu z úterý 4. října 2022
DAYD: „Co potřebují děti s potřebou stability, předvídatelnosti a spolehlivosti?“
Mgr. Šárka Miková: „Děti s potřebou stability, předvídatelnosti a spolehlivosti potřebují především dělat věci tak, jak jsou zvyklé, a na všechno nové dopředu detailně připravovat. A taky potřebují mít jistotu, že budou dodržována pravidla. Šárka“
ANTI: „Jak častý je typ dítěte s potřebou stability, předvídatelnosti a spolehlivosti?“
Mgr. Šárka Miková: „V populaci je těchto typů (nejen v dětství, ale i v dospělosti) skoro 40 %. Patří mezi ně ještě čtyři podtypy, které se od sebe v mnohém liší, ale to, co je spojuje, jsou právě vrozné potřeby stabilita, předvídatelnost a spolehlivost. Více se dočtete na webu www.teorietypu.cz/blog v článku "5 rad pro výchovu SJ dětí". Můžeme se také potkat naživo už tuto neděli v divadle ABC v Praze v 10 dopoledne, kde budu mít dvouhodinový seminář na téma "Co z nich bude?" zaměřený na výchovu ke zdravé sebehodnotě dětí. Na konci semináře pokřtíme mou novou knihu Milovat nestačí.“
DAYD: „Jak by mělo být vychováváno dítě s potřebou stability, předvídatelnosti a spolehlivosti?“
Mgr. Šárka Miková: „Z hlediska potřeby stability je klíčové, aby mohly děti fungovat v nějakém zavedeném režimu, a aby mohly používat postupy, které se jim osvědčily. Potřebují co nejméně změn. Z hlediska předvídatelnosti je potřeba děti připravovat na to, co přijde, zejména u situací, které jsou pro ně nové, potřebují co nejvíc konkrétně a detailně vědět, co je čeká. A nemají rády překvapení :-) Co se týká potřeby spolehlivosti, tak tyhle děti se potřebují na nás dospělé spolehnout - že dodržíme, co jsme slíbili, včetně přesného času, který jsme uvedli, když jsme se s nimi na něčem domlouvali. A potřebují také, aby mohly spolehlivě plnit zadané úkoly - tyhle typy ctí autoritu a když autorita něco očekává, chtějí co nejpřesněji vědět, co to je. Aby mohly úkol splnit v souladu s tímto očekáváním. Více se dočtete na www.teorietypu.cz/blog v článku 5 rad pro výchovu SJ dětí. Můžeme se také potkat naživo :-) Už tuto neděli v divadle ABC v Praze na krátkém semináři spojeném se křtem mé nové knihy.. a následně v dalších pěti městech ČR. Vstupenky si můžete zajistit zde: www.teorietypu.cz/vstupenky Těším se na viděnou :-)“
denmark: „Jak se dítě s potřebou stability, předvídatelnosti a spolehlivosti zapojuje do sociálních kontaktů?“
Mgr. Šárka Miková: „Zjednodušeně řečeno záleží velmi na tom, jak situaci a lidi znají. Pokud se nacházejí v novém prostředí, s novými lidmi, potřebují delší dobu "nasávat"... Pak záleží na tom, o který ze čtyř podtypů SJ typu se jedná - dva z nich jsou introvertní a doba "otrkávání" je delší, ty extravertní kontakty s druhými lidmi víc přitahují a adaptují se o něco rychleji. Záleží také na tom, v jakém prostředí se sociální kontakty uskutečňují - jestli je to doma, kde se dítě cítí velmi jistě - pak může být ochotnější komunikovat i s novými lidmi, zatímco někde, kde to vůbec nezná, bude odtažité delší dobu. Více o těchto dětech najdete na www.teorietypu.cz, kde si můžete také objednat mé knihy - doporučuji především tu nejnovější Milovat nestačí. Můžeme se také potkat osobně - na krátkém semináři, už tuto neděli v divadle ABC v Praze, poté v dalším pěti městech. Více na www.teorietypu.cz/vstupenky. Šárka Miková“
STOP1: „Kdo vymyslel škatulku dítě s potřebou stability, předvídatelnosti a spolehlivosti? A je ta škatulka přesná?“
Mgr. Šárka Miková: „Teorie typů vychází z učení C. G. Junga, který popsal rozdíly mezi lidmi, které jsou vrozené, přicházíme s nimi už na svět. Mnozí psychologové na něj navazují... já se snažím popisovat typy osobnosti skrze vrozené potřeby, nikoliv nějakými zjednodušujícími názvy, které by mohly být zavádějící a škatulkující. Potřeba stabilita, předvídatelnost a spolehlivost vystihují dobře to, co je pro tyto typy důležité po celý život, nejen v dětství. Více na www.teorietypu.cz , kde najdete i moje knihy, včetně té nejnovější Milovat nestačí. A už v neděli se můžeme vidět v Praze na dvouhodinovém semináři v divadle ABC v Praze, kde bude kniha také pokřtěna - víc na www.teorietypu.cz/vstupenky Šárka Miková“
P.H.: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak naučit syna vypořádat se se změnami, které nelze předvídat?“
Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, záleží na věku. Čím je dítě mladší, tím více bychom měli respektovat, že potřebuje na věci dopředu připravovat. Čím více životních zkušeností bude mít, tím lépe pak bude zvládat i změny. Pokud bychom naopak příliš brzy tlačili na to, aby se tyhle děti rychle a snadno přizpůsobovaly změnám, budou zažívat pocit selhání, bude se narušovat jejich sebehodnota a schopnost se změnám přizpůsobovat se nebude dobře vyvíjet. V situaci, když změna přišla, tak je potřeba na dítě netlačit. Jen mu laskavě říct, že chápete, jak je to pro něj těžké, když se situace změnila.. připomenout mu, v čem je ta situace podobná tomu, co už někdy zažilo... ale nečekat, že se s tím vyrovná rychle. Klíčové je opravdu netlačit na rychlé přizpůsobení. více na www.teorietypu.cz/blog - článek 5 rad pro výchovu SJ dětí. Vstupenky na víkendovou akci v divadle ABC i v dalších městech jsou zde: www.teorietypu.cz/vstupenky“
Petra: „Dobrý den, paní magistro! Ráda bych se zeptala, od kterého věku je již možné pozorovat, ke kterému typu děcko patří. Předem děkuji a přeji heký den!“
Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, některé znaky můžeme vnímat už po prvním roce dítěte, ale jsou to jen náznaky, protože dítě ještě nevnímá samo sebe jako osobnost, ale jako součást své mámy (hlavní pečující osoby). Mezi druhým a třetím rokem si postupně začíná uvědomovat samo sebe a jeho typ se začíná víc projevovat. Teprve se ale svým typem "učí být", takže nemusí být snadné ten typ v něm vidět. Proto je dobré studovat nejdřív všechny typy a postupně pozorovat jeho projevy. Více na www.teorietypu.cz/blog nebo v mých knihách, které tam taky najdete. Doporučuji především novou knihu Milovat nestačí - vstupenky na víkendovou akci v divadle ABC, kde probereme základy Teorie typů a pokřtíme novou knihu, podobně jako v dalších městech, jsou zde: www.teorietypu.cz/vstupenky Mějte se hezky, Šárka Miková“
Petra: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli jsou tyto vlastnosti (potřeba stability, předvídatelnosti a spolehlivosti) dědičné? Jako dítě jsem byla přesně takové dítě, ale má starší dcera je přesný opak :) Mladší je ještě moc malá, tak jestli je možné, že tyto vlastnosti po mě může zdědit? Děkuji.“
Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, dědičnost v tomhle smyslu nefunguje. Předáváme sice dětem nějaký genetický potenciál, ale ten se rozvíjí v průběhu vývoje v děloze a vrozené dispozice, o kterých mluvíme v kontextu Teorie typů, jsou dány při narození. Takže se vám může narodit "cokoliv" :-) Mladší může být stejný typ jako vy, ale možná taky vůbec ne... jen je potřeba si dávat pozor na to, abychom i ty děti, které to mají jinak, než my, přijímali s tím, že takové jaké jsou, jsou v pořádku. K tomu pomůže více o jiných typech vědět.. více na www.teorietypu.cz/blog nebo v mých knihách, nejlépe v té nejnovější Milovat nestačí. Vstupenky na víkendovou akci v divadle ABC i v dalších městech, kde se o Teorii typů něco více dozvíte a novou knihu pokřtíme, jsou zde: www.teorietypu.cz/vstupenky Mějte se hezky, Šárka Miková“
Lucie: „Dobrý den paní Miková...vaše povídání o typech mě velmi zaujalo,úplně přesně v tom vidím našeho syna,který má velmi zodpovědné a systematické chování,většinu času dětství trávil pouze s nami dospělými.Tet je mu 10 let a s komunikací mezi dětmi už je to lepší,trvalo mu tedy déle než si zvyknul,právě proto že má rád svůj řád a svůj klid“
Mgr. Šárka Miková: „Díky za potvrzení, popisujete to úplně přesně a je super, že jste měla pro syna pochopení a nenutila ho způsobem "musíš se co nejdřív otrkat", protože to děti velmi znejisťuje a narušuje to jejich sebehodnotu. Má štěstí, že vás má :-) více na www.teorietypu.cz/blog - článek 5 rad pro výchovu SJ dětí. Vstupenky na víkendovou akci v divadle ABC i v dalších městech jsou zde: www.teorietypu.cz/vstupenky Mějte se hezky, Šárka Miková“
Jindřiška: „Dobrý den,mám 18 a 10 leté syny.Určování terorie typů mě velmi zaujalo.Chtěla bych u synů zjistit jejich typy,potažmo i svůj typ.Proto bych si chtěla zakoupit některou z vašich knih.Kterou by jste mi doporučila?Moc děkuji za radu.Mějte krásný den“
Mgr. Šárka Miková: „Dobrý een, Jindřiško, to mě těší, že vám Teorie typů dává smysl. Doporučuji začít knihou Milovat nestačí - to je ta nejnovější. Svůj typ v této knize možná taky určíte, nebo pak v knize Ani mámy nejsou stejné. vše na www.teorietypu.cz/knihy No a můžeme se vidět i osobně :-) Vstupenky na víkendovou akci v divadle ABC i v dalších městech jsou zde: www.teorietypu.cz/vstupenky Budou se tam taky moje knihy prodávat, včetně přehledového plakátu o všech typech. Tak třeba na viděnou, Šárka Miková“
Patricie: „Hezký den, máte prosím je i nějaký dotazník, podle kterého by si již starší dítě mohlo udělat typ osobnosti?“
Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, dotazníky nedoporučuji pro dospělé, natož pro děti. Jsou zavádějící, škatulkující apod. Doporučuji jít cestou sebepoznání - určení typu osobnosti pomocí mých knihy nebo úvodního semináře Teorie typů pro každého. Vše najdete na www.teorietypu.cz U dětí pak je potřeba, aby jim pomohli s určením typu rodiče.. starší děti, které jsou schopny číst mé knihy nebo články, se o to mohou pokusit samy. Vidět se můžeme i osobně :-) Vstupenky na víkendovou akci v divadle ABC i v dalších městech jsou zde: www.teorietypu.cz/vstupenky Mějte se hezky, Šárka Miková“
Patrricie: „Vážená paní doktorko, do jakého typu mohu zařadit dceru ve věku teenagera a to, nemá ráda překvapení, nerada je středem pozornosti, lže, je sobecká a myslí především na sebe, nerada si něco plánuje, úplně vše děla na poslední chvílí, věčně protivná , bez nálady, neumí vyjádřit pocity, je neskutečně líná, nic neudělá navíc, už v 6.třídě řekla, že by chtěla být v důchodu...,dá se to tak specifikovat?Mnohokrát Vám děkuji Patricie“
Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, Patricie, nelze to takhle určit... Teorie typů nezařazuje lidi do škatulek podle několika projevů chování. Navíc vnímám z toho, co píšete, že vás chování dcery trápí a vnímáte ji dost negativně, což ona zpětně taky vnímá a její chování to ovlivňuje. Pokud vás skutečně zajímá, jaký typ dcera je, doporučuji číst mé knihy - začít knihou Milovat nestačí, ve které jsou ty čtyři základní typy, o kterých mluvím zde v Sama doma, podrobně popsané. Nebo se můžeme vidět osobně - vstupenky na víkendovou akci v divadle ABC i v dalších městech jsou zde: www.teorietypu.cz/vstupenky - těším se na viděnou! Šárka Miková“
Katka: „Dobrý den, mám syna ve třetí třídě s potřebou stability. Je ale i velmi zvídavý. Ve škole nebyl úplně nadšený, přestože se učí moc dobře a hodně věcí umí dopředu. To mne donutilo vzít ho do PPP, kde zjistili, že je nadprůměrný a pak paní učitelka přistoupila na nějaké úlohy během výuky pro něho navíc. Teď má novou paní učitelku, bojím se, aby to nebylo zase jako na začátku školy. Co byste mi poradila?“
Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, je otázka, jestli jde o dítě SJ typu, o kterých jsem dneska mluvila. Zkuste se podívat ještě na jiný typ - budu o něm mluvit příště. Koukněte na článek více na www.teorietypu.cz/blog - článek 5 rad pro výchovu NT dětí. Doporučuji také mou novou knihu Milovat nestačí, kde jsou typy podrobně popsány. A situaci bych řešila tak, že bych prostě vysvětlila paní učitelce, jaký je a poprosila ji o stejný přístup... Vstupenky na víkendovou akci v divadle ABC i v dalších městech jsou zde: www.teorietypu.cz/vstupenky Mějte se hezky, Šárka Miková“
Petra P.: „Hezký den, zakoupila jsem si všechny doposud Vámi vydané knihy - komplet balíček a ráda bych věděla, jestli je vhodné začít některou knihou konkrétně anebo jít raději postupně. Mám 4 letého syna, u kterého již typ asi tuším a roční dcerku, která má ještě na škatulku čas...:-) Předem moc děkuji za Vaši práci!“
Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, Petro, to je milé :-) Vzheldem k věku dětí doporučuji začít knihou Milovat nestačí. Jsou tam podrobné popisy čtyř základních typů (pak i těch podtypů), ale také vývojové záležitosti, které jdou napříč typy - specifika batolecího a předškolního věku, to se vám bude hodit :-) Pak je důležité znát svůj vlastní typ osobnosti - to by se vám mohlo podařit určit ho s knihou Ani mámy nejsou stejné. Kdybyste měla čas na seminář a křest knihy, tak vstupenky zde: www.teorietypu.cz/vstupenky Mějte se hezky a ať se vám hezky čte :-) Šárka Miková“
Klára: „Dobrý den, mám starší dceru (4 roky) s potřebou stability, předvídatelnosti a spolehlivosti, chodí do školky, kde mají jednou za čas nějakou besídku. Vše má krásně nacvičeno, to jí baví, ale jak přijde samotná besídka, vždy se zasekne a buď se v průběhu rozbrečí a nebo vůbec nevystupuje. Jak se k tomu stavět?“
Mgr. Šárka Miková: „Dobrý den, nechala bych ji být. Ocenila bych, že se krásně připravovala, a že je normální, že má takovou trému, že až bude větší, tak se naučí i ji zvládat. Ale vůbec na ni v tomto smyslu netlačte. to situaci ještě zhorší. A poproste i učitelky, aby na ni netlačily.. aby na ní třeba nestavěly program - že bude recitovat něco sama apod., aby nevadilo, dkyž nevystoupí nebo vystoupí jen jako součást skupiny dětí. Kdybyste měla čas, tak vstupenky na víkendovou akci v divadle ABC i v dalších městech jsou zde: www.teorietypu.cz/vstupenky Mějte se hezky, Šárka Miková“
Markéta: „Dobrý den, syn 5 a půl let od svých cca 3let se hodně vzteka ut jsme chtěli jít k dětskému psychologovi, nic neme se to hodne zlepsilo, ale i tak si občas nevím rady. Syn určitě potřebuje rád, přesně jak jste teď říkala. Když se řekne dnes nepůjde na fotbal a pak to změním tak přes to nejede vlak. Uz mne 2 kamarádky i řekli jestli nema ADHD“
Mgr. Šárka Miková: „Vztekání je u tříletého dítěte naprosto normální projev. Jestli má ADHD, to opravdu nevím, zatím bych to neřešila, pokud to nějak zvládá ve školce - což bych očekávala, pokud je dítě s potřebou stability a předvídatelnosti, že pokud je školka vedená pomocí jasných pravidel, tak by tam problém mít nemusel. Více na www.teorietypu.cz/blog - článek 5 rad pro výchovu SJ dětí. Vstupenky na víkendovou akci v divadle ABC i v dalších městech jsou zde: www.teorietypu.cz/vstupenky Mějte se hezky, Šárka Miková“
Míla: „Dobrý den, jaký tip je , prosím, vzdorovité dítě, jak na nej nejlépe působit. Děkuji. Míla Paní Báře moc sluší ty zvlněné vlasy !!!“
Mgr. Šárka Miková: „Záleží, jak staré to dítě je. A taky na tom, jak ho vychováváte. Autoritativní a kontrolující výchova v některých typech dětí vyloženě vzbuzuje vzdor. Koukněte na www.teorietypu.cz/blog, je tam spouta článků i na téma výchovy a vzdoru. Šárka Miková“
Johana: „„Dobrý den, je hezké dát dětem dát volnost, ale co dělat když dítě pije a kouří , jaký z toho vyvodit důsledek? Co dělat v tomto případě? Co mohu změnit aby tomu tak nebylo? Je nějaká kniha jak kominikovat s teenagerem, či máte na toto téma ,, teenager a závislosti,, nějaké přednášky , Jak s nimi komunikovat apod. děkuji mnohokrát Johana“
Mgr. Šárka Miková: „Na webu www.teorietypu.cz/blog najdete dva články o pubertě - Puberta a komunikace a Puberta a spánek. Dělala jsem i webinář na toto téma - je k dispozici v Klubu Teorie typů - je to placená sekce, ale dá se zaplatit přístup jen na jeden měsíc a podívat se na konkrétní webinář. Na trhu je jinak spousta knih o komunikaci s dospívajícími, stačí zajít do nějakého knihkupectví, které má psychologickou a pedagogickou literaturu. Mějte se hezky, Šárka“
Alexandra: „Dobrý den, paní Miková, nemám žádný dotaz, jen potřebu Vás oslovit. Již jsem několikrát v Sama doma viděla prezentaci Vašich odborných názorů a připomínek k výchově našich dětí. Já jako laik jsem se k tomu musela dopracovat vlastní cestou, při výchově syna s Aspergerovým syndromem, dnes je mu 27 let a vše jsme nakonec společně úspěšně zvládli. Děláte velmi záslužnou práci, se zdůrazněním na citlivý přístup a jinakost. A mimochodem jste velmi krásná žena, která mě vždy pohladí očima. Už jsem překročila šedesátku a podotýkám, že nemám homosexuální orientaci. Mějte se moc hezky! Alexandra“
Mgr. Šárka Miková: „Moc děkuji, Alexandro vážím si vašeho ocenění. Mějte se hezky, Šárka Miková“