Chat

Tomáš Kresl
Ochrana účtů před podvody na internetu
Záznam chatu ze čtvrtka 2. června 2022
ANTI: „Jak to dnes vypadá obecně v ČR s podvody na internetu?“
Tomáš Kresl: „Je to velmi obsáhlé téma, u kterého platí, že čím více se zdokonaluje ochrana spotřebitele, tak se zdokonalují i podvodné praktiky. Zásadní změna je v tom, že se začalo mnohem více cílit na důvěru a ztrátu koncetrace lidí, než že by docházelo k vytváření důmyslých systémů a IT programů. Proto buďte obezřetní a svoji důvěru vždy raději prověřujte a nenechejte se zahnat do kouta. Selský rozum je často nejlepším řešením.“
ANTICYKLON: „Jak to dnes vypadá v ČR obecně s ochranou účtů před podvody na internetu?“
Tomáš Kresl: „Jak jsem již reagoval v předchozím dotazu, čím více se zdokonaluje ochrana spotřebitele, tak se zdokonalují i podvodné praktiky. Mohu však každého uklidnit, že nejen PČR a bankovní ústavy celou věc monitorují a neustále zdokonalují ochranu klientů. Dle údajů jedné z napadených bank se díky jejich zabezpečovacím systémům podařilo zabránit téměř 50% útoků, které byly směřovány na jejich klienty a to je velmi dobrý počin.“
Pavlína Dvořáková: „Dobrý den, pane Kresl, již jsem byla několikrát na Vašich přednáškách a vždy to bylo velmi užitečné. Těším se na Váš dnešní vstup. Krásný den“
Tomáš Kresl: „Děkuji za přízeň. Přiznám se, že dnešní vstup se týká každého z nás, tak věřím, že bude prospěšný.“
ANTI: „Jaké jsou nyní v ČR nejčastější podvody na internetu?“
Tomáš Kresl: „Fenoménem dnešní doby je bazarový phishing - jedná se o podvody na prodejních portálech, kdy se celý proces tváří jako bezpečná platba a převod peněz. Dále je tu s námi již několik let phishing jako takový - kontakt přes e-mail, který předpokládám zažil kadý z nás. Smishing: SMS - phishing = cílem je vylákat údaje k bankovnímu účtu nebo platební kartě prostřednictvím sms Vishing: voice - phishing = cílem je vylákat údaje k bankovnímu účtu nebo platební kartě prostřednictvím telefonátu Všechny metody mají jedno společné: vyvolat v člověku nutkavou potřebu reagovat na zaslaný odkaz nebo telefonát a díky získané důvěře nebo obav získat přístupy, které způsobí nenávratné škody.“
Jana: „Jak často je nutné si měnit heslo u internetového bankovnictví.“
Tomáš Kresl: „Dobrý den, všeobecně se doporučuje měnit si hesla alespoň 1x za 3 měsíce. Může to být pro člověk poněkud náročné na zapamatování, ale pro obranu je to funkční.“
František V.: „Dobrý den. A co COCKIES? Jak k tomu Vy stavíte? Souhlasit či ne? ...? Děkuji Vám za odpovědi“
Tomáš Kresl: „Dobrý den, toto je ožehavé téma a v minulosti bylo dost často skloňované, ale vzhledem k nárokům dnešní doby a přechodem běžných potřeb na internet se stalo COOKIES nedílnou součástí internetu a obchodování na něm. Můj postoj je takový, že je to trend a nezbývá, než jej příjmout. Děkuji za Váš dotaz, Tomáš Kresl“
Ondřej: „Dobrý den, pane Kresl. Nedávno jsem měl podvodný telefonní hovor přímo z čísla infolinky Komerční banky. Ve stresu, že jsem údajně žádal o poměrně vysoký úvěr jsem sdělil volajícímu svoji mailovou adresu. Předpokládám, že to samo o sobě riziko není nebo ano? A jak je možné, že podvodný hovor je z skutečného telefonního čísla KB? Děkuji, s pozdravem Ondřej, sám doma. ;)“
Tomáš Kresl: „Dobrý den, Ondřeji. Z toho co píšete, to na mě působí tak, že se někdo pokoušel zneužít Váš účet a tento hovor byl spíše pro Vaši ochranu přímo ze strany Vaší banky. Jestli si chcete být jistý, že se nejednalo o pokus Vás poškodit, tak se obratem spojte se svým bankéřem, který bude jistě informován. Pokud budete kontaktován prostřednictvím e-mailu, neklikejte na žádný odkaz. Děkuji za Váš dotaz, Tomáš Kresl“
Radka: „Přeji hezký den, přes Messenger mi přišla zpráva z ukradeného profilu, což jsem netušila, že byl odcizen. Někdo z mých přátel mohl něco vyhrát, chtěla jsem mu to dopřát a proto jsem poslala kód z sms. Bohužel to byl podvod, přišel mi účet za telefon s částkou přes 2000, obvykle platím kolem 300. Vodafon mi tvrdí, že s tím nic nemají a že to musím uhradit. Že za mě uhradili nějaké služby, které jsem ale nechtěla a že za tím stojí firma ATS Praha. Je to nějak řešitelné? Děkuji za odpověď a pěkný den.“
Tomáš Kresl: „Dobrý den, Radko. Bohužel, tento scénář je typický pro podvodné jednání. V tomto okamžiku Vám nezbývá nic jiného, než celou věc nahlásit PČR a doufat, že se podaří podvodníka odhalit. Toto nahlášení je opravdu důležité a může dalším lidem pomoci, neváhejte s ním. Děkuji za Váš dotaz. Tomáš Kresl“
Xenie: „Dobrý den, pane Kresle, využívám internetové bankovnictví jakožto držitelka běžného účtu u České spořitelny, klientkou ČS jsem už cca 30 let. Dosud zabezpečení zajišťoval tzv. "George", a to s povinným použitím číselného kódu, který při každém jednotlivém vstupu dorazil na můj mobil prostřednictvím SMS, a to zatím bezplatně. Nyní přišla od ČS novinka, že od 23. 7. 2022 budou tyto SMS klientovi naúčtovány. Pro mne to znamená minimálně 2 vstupy denně, čili 2x 2,50 Kč = 5 Kč, ale za rok je to 365 x 5 Kč = 1825,- Kč za rok. Naprosto s tím nesouhlasím - v době, kdy vedení účtu mám zcela zdarma, což je dnes všeobecný trend. Odpověď z klientského centra ČP mě vůbec neuspokojila, abych si zřídila aplikaci "George klíč", kde je to zdarma, přičemž jsem poukázala na to vlastním pouze tlačítkový telefon, který to neumožňuje, a z principu nechci blbý CHYTRÝ mobil a patřit do zdegenerovaného stáda uživatelů tupě čumících 23 hodin denně na své displeje. Ani moje připomínka pracovníkům ČP, že tedy změním banku, nebyla nic platná. Je to smutné, že dlouhodobý klient nemá žádnou důležitost, hlavně si na nás co nejvíc namastit kapsu. V reakci na moji stížnost, kterou řešilo několik (!) pracovníků ČS, byly jen kecy o ničem a výsledek žádný. Prý se mi to vyplatí. Jaký je na to Váš názor? Děkuji za odpověď.“
Tomáš Kresl: „Dobrý den, Xenie. Ano, mohu potvrdit, že se nejedná pouze o Vaši banku, která přešla/přechází na on-line prostředí k potvrzování transakcí, či přihlášení a to hned z několika důvodů: - většinová část uživatelů patří mezi majitele "chytrých telefonů" - jedná se o bezpečnější variantu zabezpečení - dvoufázové - pro banky se jednalo o finanční zátěž, kterou převedli na bezpečnější a levnější variantu a ano, finanční zátěž převedli na klienty, kteří nemají chytrý telefon nebo on-line variantě/klíči nevěří.. Já jsem majitelem chytrého telefonu, který nezbytně potřebuji pro svoji práci, takže nejsem odpůrcem on-line klíčů. Věřím, že najdete optimální variantu pro Vaši situaci. Tomáš Kresl“
Ondřej: „Ještě jednou dobrý den. Ten podvodný hovor jsem hned ten den řešil přímo na pobočce KB, proto také můj dotaz na zneužití skutečného čísla infolinky. V systémech KB nebyl žádný hovor na můj telefon a ani žádná žádost o úvěr. Jsem si tedy jistý, že se jednalo o podvod. Hezký den, Ondřej.“
Tomáš Kresl: „Děkuji za doplnění. Tak to je zajímavé a slyším to poprvé. Opravdu se jednalo o číslo přímo KB? Potvrdila to i bankéřka? Především jsem rád, že jste se nestal obětí ve smyslu ztráty finančních prostředků. TOM“