Chat

host

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.

Vývojová dysfázie

Záznam chatu ze středy 11. května 2022

ANTIMONY: „Jaká je komorbidita u vývojové dysfázie?“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „nejčastěji ADHD, poruchy artikulace a poruchy učení“

ANTI: „Důvod vzniku vývojové dysfázie?“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „nejčastěji poruchy artikulace, ADHD, poruchy učení“

ANTIMONY: „Souvisí vývojová dysfázie s OCD?“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „přímá souvislost není, ale může být samozřejmě komorbidní“

ANTIMONY: „Má vývojová dysfázie psychiatrické či psychické souvislosti?“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „Ano a čato“

ANTIMONY: „Jak se léčí vývojová dysfázie?“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „Protože má silné genetické pozadí, tak obtížně. Chce to pořádně vyšetřit jazykovými testy a od vývojových úrovní vývoj stimulovat“

ANTIMONY: „Jak častá je nyní v ČR vývojová dysfázie?“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „Přesná čísla nemáme. Ale nemohou být příliš odlišná od jiných zemí. Průšvih je, že populačních studií, která zjišťují odhad výskytu, je málo i ve světě. Uznává se starý odhad 7,4 %, ale je to studie z roku 1997 z USA, odhadujeme, že bude vyšší.“

Eva: „Dobrý den, mohla byste mi říci zda s přibývajícím věkem maminky je větší riziko dysfazie?Dá se tomu předejít? Mám syna a bylo mi při narození 43 let s má dyslexii. Dekuji Eva“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „Dysfázie a stejně tak dyslexie a ostatní neurovývojové poruchy jako jsou ADHD, autismus jsou silně genetiky podmíněné. Dokonce asi nejvíc ze všech dušenvích poruch. Ale, zda věk 43 má vliv na vznik dysfázie, nedokážu zodpodvědně odpovědět, spíš si vzpomeňte na sebe ve škole, Vašich rodičů, a stejně tak otec dítěte“

Lenka: „Dobrý den. V širší rodině se nám vyskytly 3 případy vývojové dysfázie. Je možné, že se jedná o genetickou poruchu? Děkuji Lenka“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „Ano. Všechny neurovývojové poruchy, mezi které patří, mají silné genetiké pozadí.“

Markéta: „Dobrý den, je spojen elektivní mutismus s vývojovou dysfázií? A jak tento problém nejlépe řešit? Děkuji.“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „Určitě ano, jedinci s vývojovou dysfázií často trpí sociálními úzkostmi. Proto elektivní mutismus není výjimkou.“

Linda: „Dobrý den. Mám 3,5letou dceru která nechce opakovat slovat a ani moc nemluví. Má svůj slovník. Všemu rozumí, udělá vše co se po ní chce. Je možné, že má vývojovou dysfázii a pokud ano kde se dá diagnostikovat? Děkuji za odpověď.“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „Ve 2 letech je již riziko, pokud dítě neřekne do 50 slov a nespojí větu. Později pravděpodobnost samozřejmě stoupá. Diagnostika se provádí v ambulancích klinické logopedie, dětské klinické psychologie, foniatrie. Skutečný odborník je ten, který používá jazykové testy, kterými přesně stanoví úroveń jednotlivých oblastí - to se málo dělá, novému se stále učíme. Proto se podílím na dg. kursech, kde učíme kolegy umět diagnostikovat“

Jana: „Dobry den pani doktorko Pospíšilová, Synovi budou pristi mesic tri roky a stale nemluvi. Umí říct pouze: mama, táta, babi, mňam, NE a zvuky pěti zvířat. Posledni půlrok se naučil říkat “ano” jeho slovy “aňo”. Na logopedii mi rekli, ze se rozmluvi ve skolce. Ovsem neverim tomu, protoze ma dalsi dva sourozence (4, 14) Takze komunikace probiha stale. Ostatni sourozenci mluvili brzy. Syn nema ani svoji vlastni řeč, je velmi paličatý a stydlivý, coz tomu take přidává. Vsemu co slyší tak rozumí, gestikuluje atd. Ale jednoduche slovo jako “ahoj” ho nemohu naučit. Mela bych to resit na kyneziologii nebo logopedii? Predem mockrat dekuji za odpoved a preji krasny den. Jana“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „Věřte sama sobě. Nenechte se odradit a najděte si skutečného odborníka - klinického logopeda, který umí vyšetřit jazykový systém. Proto se podílím na dg. kursech svých kolegů, aby uměli pomoci. Nebo dětského klinického psychologa či foniatra, který také vyloučí sluchovou vadu.“

Kateřina: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda se u mé dcery může jednat o vývojovou dysfázii, když ve 22 měsících neříká žádná slova ani slabiky, jen si občas brblá, pokynům rozumí. Měli bychom už teď podstoupit nějaká vyšetření? Děkuji“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „Jestli sdílí pozornost, ukazuje, dobře usíná a není jiný problém, vypadá to dobře. Pokud se Vám zdá zvýšeně neklidná, u ničeho nevydrží, je riziko této dg. Ve 2 letech pokud neřekne 50 slov a nespojí 2 slova, je zvýšené riziko, že se jedná o tuto diagnózu. Máte to v rodině? Poruchu učení Vy nebo otec dítěte ,,,? pokud ano, je to téměř jisté. Je třeba udělat dif. dg., zda dobře slyší, také vyš. u neruloga.“

Pavla: „S vývojovou dysfázií se dítě již narodí, nebo je možné, že vznikne až třeba ve 2-3 letech třeba po úraze, očkování, šoku apod.“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „narodí“

Adéla: „Dobrý den. Moc Vám to sluší. Jsou tyto poruchy z generace na generaci? Např. Z matky na dceru? Děkuji za odpověď.“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „Děkuji, to povzbudí. Přesně tak, je to silně dědičné.“

Michala: „Dobrý den, máme 3,5 letého syna, od narození má afektivní záchvaty, nemluví, podstoupili jsme různá vyšetření, teď jsme naposledy byli v Motole na genetice (na výsledky čekáme). Podle psycholožky má mujltisystémovou vývojovou poruchu, autista nejspíš není. Několikrát už řekl máma, táta, ham, hají, ale neřekne cíleně (chodíme na logopedii), něco málo rozumí. Já věřím, že to dožene a bude normálně mluvit, myslím si, že i ty záchvaty nám ten vývoj nějak ovlivnili. Můžu se zeptat na Váš názor? Děkuji. Michala“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „Domnívám se, že se jedná o komorbiditu vývojové dysfázie a ADHD. Je třeba pořádné vyšetření klinickým logopedem, ne pouze "chodit na logopedii".Není třeba četnost, ale řádné vyšetření. Zlepšovat se to bude, ale pomalejším vývojovým tempem.“

Eva: „Dobrý den, moje 5ti letá dcera má dysfázii. Jak mám přesvědčit manžela, že pro ni bude lepší logopedická ZŠ než klasická s asistentem. Nebo je možné, že dojde k takovému zlepšení, že bude moci chodit do klasické ZŠ bez asistenta. Již teď víme, že u ní budeme mít odklad školní docházky. Děkuji“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „Jsem zdravotník a tzv. logopedickou péči ve školství nepovažuji za správnou. Protože nemoci se léčí, ale neučí. Nesmí být na vývoj tlačeno. A učitelka je laik, i když to myslí velmi dobře. Musela bych dítě vyšetřit, bez toho nelze odpovědět.“

Jarmila: „Dobrý den, se zatajeným dechem vás poslouchám. Mám vnučku s diagnostikovanou vývojovou dysfázií. V prosinci jí bylo 5 let. Jakou terapii a péči byste doporučila pro zvládnutí přípravy na školní docházku? Jakou roli tu hraje dětský lékař? Bydlí blízko Prahy a navštěvuje maličkou soukromou školku. Vím, že je pár školek zaměřených na pomoc těmto dětem. Jak se do takové školky dá přihlásit a dostat a je lepší než soukromá školka? A jak se řeší předškolní příprava? Občas se stane, že nevnímá, co se jí říká a někdy mám pocit, že nerozumí, co se po ní chce. Dá se to přičítat dysfázii? Jak to zlepšit? Jak často doporučujete docházet za klinickým logopedem? Nechci se jim do výchovy plést a říkat jim, co mají dělat. Ale byla by velká škoda něco zanedbat. Myslím, že bychom si to pak vyčítali všichni. Děkuji.“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „Hezký dotaz babičky. Školku bych nechala vesnickou, nemám ráda tzv. logopedické, kde laici tlačí na narušený mozek a nerozumí tomu, ale z pohledu učtielky chtějí co nejvíce naučit. Ale řeč, jazyk, komuikace se neučí, ale vyvíjí. A když je systém narušený, musí se léčit. Pořádně vyšetřit na jaké přesné vývojové úrovni jednotivé oblasti jazyka jsou a ty stimulovat. Intezita léčby nebyla potvrzena, naopak pozor na přetěžování. Režim, méně na ni mluvit - aby se nepřetížila a odpočinuly narušenou strukturu mozku.“

Lucie: „Dobrý den, synovi je již pěl let, na logopedii docházíme již od 3 let. Je to půl roku, co jsme již změnili i logopedku, vzhledem k tomu, že řeč zaostávala. Po změně logopeda vidíme, již zlepšení. Ale pořád synovi není rozumět a vzhledem k tomu, že od září má být předškolák ve školce nám pořád naznačují, že je v řeči problém. Na vyšetření sluchu nic neobjevili. Bohužel má syn problém se začlenit do kolektivu. Také špatně usíná, byl dříve i velice aktivní, s věkem se již zklidnil, ale má občas problém zpracovávat emoce. Kde hledat správného odborníka, který by syna důkladně vyšetřil? Je možné se k Vám někde objednat na vyšetření ? Děkuji“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „Je to skutečně o pořádném vyšetření testy, škálami. A pak vedením, ne o četnosti návštěv. Mám na rok plno, ale pokud opravdu chcete, zkuste mne vyhledat přes internet, jsem z Ústí nad Labem. Máte asi ADHD, VD“

jitka Urbášková: „Může holčička s dysfázií, která umí jen pár slovíček a je jí 12 let vnímat svět okolo sebe stejně, jako zdravé dítě. Vnímá i to že je jiná než ostatní děti a má z toho smutky nebo i deprese-?“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „Velmi obtížně. Stav jazyka určuje úroveň duševních stavů. Určitě může“

Jana: „Vnuk 3,5 roku slyší, vidí, ale nemluví. Pro dorozumívá ní mu stačí miminka. Všemu rozumí. Co byste radila? Může se jednat o VD?“

PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D.: „Určitě ano. Ale je třeba pořádně vyšetřit.“