Chat

JUDr. Markéta Zemanová
Spotřeba energií
Záznam chatu ze středy 4. května 2022
SK: „Co je všechno dobré a nutné vědět o tématu spotřeba energií?“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, je to velmi široké téma, se spotřebou a jejím sledováním by každý mohl začít u sebe, i ve vlastním zájmu, aby ušetřil. Takže na otázku, co je dobré vědět o tématu spotřeba energií, je možné odpovědět tak, že je dobré znát svoji spotřebu, spotřebu své domácnosti, a s tou začít. Pokusit se najít rezervy, kde ušetřit, všude zmiňované snížení teploty a podobně, využívat úsporné spotřebiče, zkrátka popřemýšlet, kde ušetřit.“
Helena Křížová: „Dobrý den, zvažovala byste v současné krizové situaci s Ruskem změnu vytápění vícegeneračního RD plynem na jiný zdroj? Jaký? Děkuji za Váš čas.“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, pokud by to bylo technicky možné, například vzhledem ke stavu, stáří, dispozici domu, zvážila bych přechod na tepelné čerpadlo. To je ale opravdu na posouzení individuálně podle konkrétního objektu, u nových domů je to jednodušší rovnou s tím počítat, u straších domů to může být problematické. Navíc je to větší počáteční investice.“
Jarmila: „Dobrý den, jako nájemník jsem dostal vyúčtování energií (které jsou psány na pronajímatele), a které se oproti loňsku výrazně navýšily. Pronajímatel mě žádným způsobem neupozornil, že se ceny energií zvyšují. Je toto nějak napadnutelné?“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, toto je věc nájemní smlouvy, je potřeba se podívat, jak toto oznamování nebo celkově řešení plateb za energie máte sjednáno ve smlouvě s pronajímatelem. Pokud tak je sjednáno, že Vám to měl pronajímatel oznámit, tak by mohlo jít sice o porušení nájemní smlouvy, ale důsledky pak zase vyplývají z té smlouvy samotné. Vůči dodavateli zjevně ve Vašem případě jako zákazník vystupuje smluvně pronajímatel a tedy jakékoli změny ze strany dodavatele řeší dodavatel s pronajímatelem.“
Jaroslav: „Dobrý den chci se zeptat proč si elektřinu necháme doma a neprodávame je přebytek vždyť elektřinu vyrábíme máme ji dost.dekuji Jaroslav“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, pokud chápu otázku dobře, je to dáno zjednodušeně tím, že trh je plně liberalizovaný.“
Zuzana Pavelková Čevelová: „Dobrý den, dovolím si položit konkrétní dotaz. Na odběrném místě plynu mých rodičů došlo ke zdržení přepisu z jednoho mého rodiče na druhého (maminku). Důvodem naší snahy o přepis bylo jednak změna smlouvy a jednak proto, že tatínek zemřel a odběr jsme chtěli přepsat na maminku. Jednalo se o přepis v rámci jednoho dodavatel (innogy). Dodavatel ale přepis z neznámého důvodu zdržoval, ačkoli jsme opakovaně (po výzvě) dokládali úmrtní list a podobně. K přepisu došlo až po 3,5 měsíci a to na základě nové žádosti o přepis, která byla podobně jako ta první podána písemně a osobně na pobočce. Postup dodavatele jsem reklamovala na infolince i písemně doporučeným dopisem. Písemnou odpověď nemám, pouze nás telefonicky vyzvali k návštěvě pobočky, což nás teprve čeká. (Také si nemyslím, že by to bylo správné) Postupuji správně, když si myslím, že běžně má k přepisu dojít do 30 dnů od podání žádosti, navíc když se jedná o jednoho dodavatele? Případně na co si dát při jednání s dodavatel pozor? Děkuji.“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, doporučovala bych Vám vyčkat na to avizované jednání na pobočce, které Vás čeká, kde by se měl postup dodavatele předpokládám objasnit. Obecně přepis nebo respektive změna smlouvy, jak dovozuji z Vašeho dotazu, nemá striktně stanovenu lhůtu, samozřejmě by to mělo být bez průtahů, pokud k nim není nějaký objektivní důvod, například nějaké chybějící doklady a podobně. Obecně na co si dát pozor je hlavně přečíst si pečlivě smlouvu, podle mě je důležité i například právě to, jak s Vámi dodavatel jedná, klientský servis, ochota např. vysvětlit nejasnosti.“
Martina: „Dobrý den, máme uzavřenou smlouvu na dodávky elektrické energie s fixaci na dva roky a i přesto nám dodavatel oznámil, že dochází ke změně ceny. Jakým způsobem se můžeme bránit? I přes náš nesouhlas dodavatel na změně trvá. Děkuji“
JUDr. Markéta Zemanová: „Pokud máte opravdu fixaci ceny na určitou dobu, pak Vám nemůže cenu měnit, musí to jasně vyplývat ze smlouvy. Někdy ale ve smlouvě, aniž by si zákazník všiml a byl výslovně upozorněn, možnost změny ceny na straně dodavatele je uvedena, což už ale není čistá fixace a pokud to tak bylo prezentováno, tak to mohlo být i jako podezření na nekalou praktiku při sjednání té smlouvy. Čili doporučuji na fixaci trvat, ať Vám dodavatel doloží, jaké ujednání ve smlouvě (nebo něco jiného) ho opravňuje zvýšit cenu, ačkoli žijete v tom, že máte fix, a pokud nedoloží, podle jakého ujednání zvyšuje cenu, pak se můžete obrátit na náš úřad.“
František: „Faktury za elektřinu jsou pro normálního člověka proti dřívějším nesrozuminetelné a je těžké se v nich orientovat.Proč to je?Chystá se nějaká změna? Zdravím a dík za případnou odpvěď.“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, máte pravdu, že údajů je na faktuře, tedy vyúčtování, hodně a může to být na první pohled nepřehledné. Ale ty údaje, jejich rozsah, je stanoven legislativou a právě vzhledem k tomu, že jde o vyúčtování zpravidla za celý rok, ty údaje tam mají svůj smysl. Nicméně ke zjednodušení a zpřehlednění by mohlo dojít s další úpravou fakturační vyhlášky, budeme se o to určitě snažit, ale rozsah těch údajů vyplývá často i z legislativy Evropské unie, čili nejde je jednoduše vypustit.“
Hofmanová: „Dobrý den, prosím o Vaši odpověď na tento dotaz Loni mi můj dodavatel plynu Blu Gas oznámil, že mě převádí pod společnost AZ energies. Nepodepsala jsem souhlas a poté, co mi tato společnost oznámila drastické 300% navýšení cen jsem ji řádně vypověděla. Přesto mi po dobu, než mne převzal nový dodavatel, naúčtovala za měsíc spotřeby cenu 30 000 Kč. Ačkoliv jsem ji rozporovala vyhrožuje žalobou. Jak mám prosím dále postupovat? Děkuji H.“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, tady záleží na tom, jestli jste měla smlouvu fixovanou s tou společností Blu Gas, to by se nemělo měnit ani pokud Vás převedla na právního nástupce. Což je ovšem ve Vašem případě otázka, o jaký druh "převodu" šlo na tu AZ Energies, ohledně toho mám také pochybnosti, ale to bez většího detailu neposoudím. Pokud jste tedy fix měla, tak nevím, jakou možnost navýšení ceny by AZ Energies měla, jaký titul by ji k tomu opravňoval. Tady by bylo potřeba znát konkrétně znění smlouvy, abyste mohla posoudit, zda jste v právu i podle smlouvy (mohou tam být skryté "kličky") a tedy jaké jsou šance při případném sporu, doporučuji poradit se s právníkem, nebo bezplatně například s nějakou spotřebitelskou organizací případně lze i dotaz na náš úřad na ochranu spotřebitele.“
Jana M.: „Dobrý den paní doktorko, ráda bych se Vás zeptala, zda se dá považovat za oznámení o zvýšení ceny zaslání nového znění obchodních podmínek na e-mail. Dodavatel Vemex energie a.s. v průvodním dopise píše, že nabízí energie za férové ceny a férové smluvní podmínky. Pro některé lidi je znění obchodních podmínek nesrozumitelné. Děkuji Vám za odpověď. S pozdravem Jana M.“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, pokud z toho není jasné běžnému spotřebiteli, jaká cena se ho do budoucna má týkat a musí po tom pak složitě pátrat a hledat složitě, kolik tedy vlastně ta cena bude, tak bych to za dostatečné nepovažovala. Také záleží, co máte konkrétně ujednáno ve smlouvě. Podle toho, co píšete, se mi to jako dostatečné nezdá.“
Martin: „Dobrý den, pokud pronajímam byt a ve smlouvě není o tom zmínka že to musím. Při zvýšení cen energií, nemusím upozornovat podnájemníka že se energie zvyšují?“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, To je soukromoprávní věc mezi nájemcem a pronajímatelem, jaké podmínky úhrady a s tím spojené informace si dojednají ve smlouvě co se týká energií. Určitě je dobré na toto ve smlouvě myslet, v zájmu obou stran. Pokud tedy pronajimatel nepřepíše nájemce jako odběratele a tedy zákazníka vůči dodavateli, pak by už dodavatel oznamoval nájemci samotnému, se kterým by měl smlouvu na dodávku.“
Dana: „Dobrý den, paní doktorko, prosím o Vaši radu-názor,co mám dělat. Vezmu to stručně: -konečné vyúčtování DPI (ČEZ),splatnost 3.1.22-zaplaceno 5.487 Kč -opravný daň doklad DPI na dalších 4.073 Kč,splatnost 23.2.22-podána reklamace dne 20.2.22,ale raději uhrazeno kvůli obavám o dodávku elektřiny. 20.2.22 potvrzení o přijetí reklamace 22.2.22 žádost o trpělivost-mají toho moc 9.3.22 - reklamace je v řešení 16.3..22 - uznání reklamace distributorem Od té doby se od ČEZ žádná reakce ani vyřešení reklamace. Děkuji za odpověď - Dana“
JUDr. Markéta Zemanová: „Dobrý den, mohu potvrdit, že v době řešení množství zákazníků v DPI byly často dodavatelé poslední instnce přetíženi, a tedy lhůty stíhali často na hraně. Zkusila bych ještě zaurgovat u dodavatele, v jakém stavu to je. Dodavatel zjevně komunikuje a tedy půjde asi o nějaké zdržení a věřím, že reklamaci dořeší. Pokud ne, můžete se obrátit na náš úřad.“