Chat

Jiří Zelenka
Změna dodavatelů energií
Záznam chatu ze středy 30. března 2022
František Schmíd: „Proč je vyůčtování za spotřebu elektřiny tak složité a pro normální lidi naprosto nesrozumitelné?Za socialismu se každý hned dozvěděl kolik platí za kterou kilowathodinu. Zdravím a dík za případnou odpověď“
Jiří Zelenka: „Dobrý den, vyúčtování má ze zákona tři části (A, B a C) a je nutné přiznat, že pro běžné spotřebitele je (stejně jako ceníky) naprosto nesrozumitelné. Přesně na toto dTest zákonodárce i dozorový orgán opakovaně upozoňuje. Prozatím bez úspěchu. Orientaci vám může zjednodušit brožura dTestu dostupná bepzlatně zde: https://www.dtest.cz/publikace-23/jak-vyzrat-na-zdrazujici-energie Jedna z jejích kapitol se věnuje i vyúčtování.“
ANTI: „Je dobré při změně dodavatelů energií si vzít nějakého speciálního poradce či advokáta?“
Jiří Zelenka: „Poradenství je obvykle zpoplatněné a to může být pro někoho velká překážka. Nicméně na stránkách Energetického regulačního úřadu existuje bezplatný srovnávač dodavatelů (dostupný zde: https://www.eru.cz/informacni-centrum/kalkulatory-srovnani-nabidek) energií (pozor, nemusí být vždy zcela aktuální) a ten může sloužit jako dobrá výchozí pozice. Nedoporučuji komerční srovnávače.“
SK: „Kdy je nejvhodnější okamžik pro to, aby se člověk rozhodl pro změnu dodavatelů energií?“
Jiří Zelenka: „Pro spotřebitele je nejlepší pokud se sejdou dvě okolnosti: 1) Spotřebitel může odejít od dodavatele bez povinnosti zaplatit odstupné/pokutu za předčasné ukončení. To je například situace, kdy vám končí současná smlouva (pozor na automatické prolongace) a zaniká bezpaltně "sama od sebe" uplynutím doby, dále například situace, kdy vám dodavatel oznamuje jednostranné zdražení - tehdy má spotřebitel možnost smlouvu bez jakékoliv sankce vypovědět. 2) Na obzoru je lacinější nabídka. Ke zjištění lze využít srovnávač na stránkách Energetického regulačního úřadu (dostupný bezplatně zde: https://www.eru.cz/informacni-centrum/kalkulatory-srovnani-nabidek).“
ANTIMONY: „Kdy radši neměnit dodavatele energií?“
Jiří Zelenka: „Velmi obecný dotaz. Doporučujeme neměnit dodavatele energií zejména v situaci, kdy vám ho vybral "nevyžádaný" zprostředkovatel energií - tzv. energošmejd. Pokud vás takový podomní prodejce navštívil a podepsali jste mu smlouvu, doporučujeme ji co nejdříve vypovědět (resp. odvolat plnou moc), a zároveň vypovědět smlouvu i s dodavatelem (tu za vás zpravidla uzavře právě zprostředkovatel). Na výpověď bez sankce máte čas 15 dnů od zahájení dodávek od nového dodavatele. V případě jakéhokoliv konkrétního problému ozvěte na bezplatnou poradnu dTestu na čísle 299 149 009.“
František Schmíd: „Proč je vyůčtování za spotřebu elektřiny tak složité a pro normální lidi naprosto nesrozumitelné?Za socialismu se každý hned dozvěděl kolik platí za kterou kilowathodinu. Zdravím a dík za případnou odpověď“
Jiří Zelenka: „Vizte odpověď níž.“
ANTI: „Jak moc závažná je situace, kdy člověk mění dodavatele energií?“
Jiří Zelenka: „Prosím specifikujte dotaz. Samotná změna není závažná, byť pravidla pro změnu dodavatele jsou velice složité a pro běžného spotřebitele těžko přístupné (jako obdobu si můžeme představit složitý proces pro přenos telefonního čísla, který de facto znemožňoval číslo přenést; to se změnilo až novelou zákona).“
EK: „Dobrý den, pane Zelenko, obracím se na Vás s žádostí o pomoc při řešení komunikace s dodavatelem (General Energy, a. s. ). Byl nám vysoutěžen tento dodavatel (v červnu uplynulého roku), s dosavadním dodavatelem jsme ukončili smlouvu a nový měl začít dodávat od 16.1. 2022. Bohužel nám přišlo oznámení od ČEZ Distribuce o neoprávněném odběru, nový dodavatel zpětně dne 19.1. požádal o připojení, nicméně jsme podali odstoupení od smlouvy, které se stále řeší s podáním ústního vysvětlení na zákaznické lince, že smlouva bude ukončena (doba určitá na 3 roky), zatím jsme neobdrželi žádné vyrozumění (podáno dne 21.1.2022), stejně tak žádný rozpis záloh, rádi bychom vše včas ptatili do doby než dojde k ukončení smlouvy, nicméně dodavatel s námi nekomunikuje, vše jsem již předala na ERÚ. Jaké máme možnosti dalšího postupu prosím? Děkuji za Váš čas S úctou Ing. Eva Kusová“
Jiří Zelenka: „Dobrý den, odstoupení od smlouvy - pokud je oprávněné - ruší smlouvu bez ohledu na reakci druhé strany. Není tedy třeba žádná akceptace, nebo snad dokonce svolení dodavatele. Pokud odstupujete od smlouvy (nebo ji vypovídáte, názvosloví není důležité) o nepřetržitém/opakovaném plnění (což je přesně smlouva o dodávkách energií), je odstoupení účinné do budoucna. To znamená, že energii, kterou vám dodavatel (od kterého odcházíte) dodal, zaplatíte. Platbu musíte provést na základě vyúčtování. Pokud vám dodavatel nesdělil, kolik máte zaplatit a v jakém termínu, je to jeho chyba. Pokud vám v souvislosti s tím vzniknou nějaké další náklady, můžete je po dodavateli požadovat, protože porušil svoje povinnosti (vystavit vám vyúčtování) a způsobil vám tím škodu (pokud se tak stalo/pokud by se tak v budoucnu stalo). Obrátit se na ERÚ je v tuto chvíli nejrozumnější krok. ERÚ je dozorový orgán a je povinný s vámi komunikovat a poskytnout vám součinnost.“
Jaroslava: „Kolik dodavatelů energií už v Česku zkrachovalo?“
Jiří Zelenka: „Pokud oddělíme plyn a elektřinu, tak přes třicet dodavatelů. Seznam zkrachovalých dodavatelů a termíny, kdy jejich bývalým zákazníkům vyprším režim "dodavatele poslední instance", najdete zde: https://www.eru.cz/cs/-/seznam-dodavatelu-kteri-ukoncili-cinnost. V případě, že by se krach dodavatele týkal i vás a nevěděli kudy kam, ozvěte se na bezplatnou poradnu dTestu (299 149 009, od 9h do 17h, Po-Pá).“
Jana: „Dobrý den. Dnes jsem byla podepsat novou smlouvu s ČEZ, jelikož mi napsali,že produkt, který jsem měla sjednaný na 3 roky už nemají a výsledek je,že budu platit o 800 Kč vyšší zálohy! Tudíž 3000 Kč jen za elektřinu, a důchod mám 9000kč. I když mi tvrdí,že produkt mám na 3roky, ve smlouvě je odstavec: Obchodník je oprávněn změnit Ceník z důvodu změny ceny elektřiny na velkoobchodník trhu,změny cen.predpisů a rozhodnutí,změn vyplývajících z platné právní úpravy a z důvodu změny technických,provozních,obchodních nebo organizačních podmínek na straně obchodníka.... Prosím to nemohu být "klidná" ani ty 3 roky,kdy mi bude smlouva platit?“
Jiří Zelenka: „Dobrý den, omlouvám se, ale dotazu příliš nerozumím. Nevím, jestli došlo k navýšení ceny (to, za kolik odebíráte kW), nebo ke změně záloh (ty nemají nic společného s cenou, záloha je jen způsob platby, ne její výše). Odpovím vám na všechny varianty. 1) Zvýšení ceny Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny. Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně spotřebitele adresně a včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou). 2) Navýšení záloh během probíhajícího zúčtovacího období V případě, že dodavatel změní výši záloh v průběhu zúčtovacího období (tzn. zvýší zálohy, které již jsou dopředu stanovené), musí splňovat podobné podmínky jako při zvýšení cen. Musí si tedy možnost zvýšení vyhradit ve smlouvě, musí o zvýšení záloh spotřebitele včasně a stanoveným způsobem informovat a také musí spotřebiteli umožnit smlouvu bez postihu vypovědět. 3) Navýšení záloh na počátku zúčtovacího období (resp. pro další období) Dodavatel může na začátku zúčtovacího období nastavit novou výši záloh (tehdy se nejedná o změnu již stanovených záloh, ale o nové vypočtení pro následující zúčtovací období). Nastavené zálohy musí odpovídat důvodně předpokládané spotřebě elektřiny, plynu nebo tepelné energie v následujícím zúčtovacím období. Dodavatel tedy nemůže zálohy zvednout na neopodstatněnou výši, ale vždy pouze na rozumně očekávatelnou výši. Pokud jsem vám neodpověděl zcela, obraťte se prosím na bezplatnou poradnu dTestu na číslo 299 149 009 (Po-Pá, 9h - 17h).“
Antonín Hub: „moje teta smlouvu o poskytování služeb s dodavatelem o poskytování služeb Centropol ENERGY s tím že současný dodavatel je Armex Energy . Je to dodavetel v provozu DPI. Můžu změnit dodavatele . Děkuji za info. Hub Antonín.“
Jiří Zelenka: „Centropol ani Armex energy nejsou dodavateli DPI. DPI jsou ČEZ, E.ON, PRE, Pražská plynáreská a Innogy - přidělováni jsou na základě geografického klíče. Pokud odebíráte energii od někoho z nich jako od dodavatele poslední instance, pak můžete změnit dodavatele naprosto bez obav - nehrozí vám žádná sance. Doporučujeme vám z režimu DPI odejít co nejdříve. Není nutné z režimu DPI odcházet do smluvního režimu k dodavateli, který je aktuálně vaším DPI. Můžete si vybrat libovolně.“
Pavel Novák: „Dobrý den, zjistil jsem jednu věc. Když je zakázán podomní prodej tak organizátor aukcí obvolává zřejmě důchodce a nabízí levnější energii. Za současných podmínek je zřejmě obtížné aukci uspořádat. Tak se k databázi přihlášených dostane energetický poradce, který se opět ohlásí a že nevýhodnou smlouvu pomůže zrušit, přes další firmu, která se tím zabývá. Vyhrožuje advokát by Vás stál 10.000Kč, jinak pokuty, exekuce. Nechá si podepsat, že jmenovaný podepsal smlouvu dobrovolně ne pod nátlakem a že smlouvu převede původnímu dodavateli zpět. Za to si ihned nechá zaplatit cca 4500Kč. NOVÁ TAKTIKA ŠMEJDŮ NEJHRUBŠÍHO ZRNA. Jak může postižený postupovat?? Neměl by stát zasáhnout nebo nějaká komora poradců??“
Jiří Zelenka: „Dobrý den, o této praktice jsme v rámci naší poradneské činnosti doposud neslyšeli. Pokud byste nám chtěl informace o této praktice předat o něco "strukturovaněji", ověte se nám prosím na bezplatnou linku dTestu 299 149 009 a vyžádejte si vedoucí právní poradny. Rádi vašich informací využijeme a budeme pokračovat v boji proti energošmejdům.“
Jaroslav: „Dobrý den. Byl jsem u Bohemie a ta skončila. Oslovil jsem MND a s nimi jsem uzavřel smlouvu. Asi po měsíci a půl mě MND oznámili, že ruší smlouvy a to dokonce dvakrát. Ani mě neřekli proč. Když jsem se zeptal, tak mi bylo řečeno, že jsem u jiného dodavatele. Znovu jsem se ptal u kterého a bylo mi řečeno, že si to musím zjistit sám. Pak jsem zjistil, že jsem u INOGI. Asi před desíti dny jsem dostal e-mail, že dlužím MND 13000kč. Když jsem se zeptal, jak je to možné, bylo mi řečeno, že jsem nepodal výpověď. Nevěděl jsem, že když mi vypoví smlouvu, že se musím sám odhlásit. Co mám dělat. Děkuji Jaroslav“
Jiří Zelenka: „Dobrý den, zaprvé je nutné, aby výpověď byla odůvodněná - smlouvu lze vypovědět pouze ze zákonných nebo smluvních důvodů. A je úplně jedno, jestli smlouvu vypovídá dodavatel nebo spotřebitel. Výpověď zkrátka musí být založena na nějakém, předem dohodnutém nebo zákonném důvodu. Zadruhé, výpověď je jednostranné právní jednání - to znamená, že není poteba, aby ji druhá strana akceptovala. Jakmile spotřebitel nebo podnikatel smlouvu oprávněně (!) vypoví, smlouva zaniká s účinností výpovědi (to je obvykle uplynutím výpovědní doby, pokud je sjednaná). Jelikož je dotaz poměrně komplikovaný, prosím, obraťte se na bezplatnou poradnu dTestu na čísle 299 149 009 (Po-Pá, 9h-17h), kde s vámi poradci rozeberou případ do detailu.“
Tom Stan: „Beru už léta plyn od Innogy. Zástupce ČEZu mě od nich odrazuje, že Innogy je společnost zahraniční, tudíž s neprůhlednou stabilitou. Je jako DPI pod přísnějším dohledem? Je kontrolována jeho finanční stabilita?“
Jiří Zelenka: „Energetický regulační úřad si vyžádal od všech dodavatelů zprávy o jejich finanční stabilitě. Výsledky veřejně dostupné nejsou. Nicméně určitou část "finanční stability" kontroluje operátor trhu (ten kontroluje tzv. finanční podmínky zúčtování odchylek). Argumenty zástupce ČEZ, které vy zmiňujete, jsou nesmyslné.“
Jana: „To mě mrzí, že jsem to špatně vysvětlila: UZ JSTE MI ODPOVĚDĚL,ale potřebuji se zeptat na ten odstavec: Obchodník je oprávněn změnit Ceník z důvodu ceny elektřiny na velkoobchodník trhu ...... Ten odstavec už jsem psala u prvního dotazu. Dostala jsem totiž z ČEZu zprávu, že skončil produkt Elektřina v akci na 3 roky (kterou ještě do 8.5. mám sjednanou ) a od 9.5. mi spočetli novou cenu o 800 Kč vyšší. Ptali se mě, zda chci novou smlouvu na dobu neurčitou, nebo na 3 roky, nebo dám výpověď. Jinou možnost nemám. S tím se údajně nedá nic dělat?! Ty zálohy jsem si na základě této nepříjemné změny navýšila sama u ČEZu, abych byla schopna pak zaplatit předpokládaný nedoplatek (byl by obrovský). Prosím odepište mi ještě, d ě k u j i nebo můžete zavolat? 732153610. V nové smlouve“
Jiří Zelenka: „V pořádku, děkuji za upřesnění. Ano, jednostranná změna smlouvy (kam patří i jedostranná změna ceny) je postavená na principu "ber, nebo běž." To znamená, že nejste nucená změnu přijmout, ale v případě, kdy ji odmítnete, musíte od dodavatele odejít jinam. Tento odchod - jak je popsáno v odpovědích níže - musí být vždycky bez sankce. Více informací najdete i v brožuře dTestu dostupné zde: https://www.dtest.cz/publikace-23/jak-vyzrat-na-zdrazujici-energie.“
Růžková Kateřina: „Dobrý den pane Zelenko, Mám dotaz od 14.10. do 17.3. jsme byli u dodavatele poslední instance. Ne vlastní vinou první smlouvu jsme uzavřeli online dle informací postupu společnosti k datu 16.11. 2021. Smlouva přišla do emailu,ale i na dále chodily platby DPI,které jsme uhradily .Následně jsem se na smlouvu informovala na infolince společnosti kde mi bylo sděleno, že je tam nějaká chyba a Smlouva neběží. Uzavřeli jsme další smlouvu k datu 13.1.2022. Ale elektřinu k nové smlouvě odebíráme až od 18.3. Tudíž jsme DPI platily zbytečně dlouho je možná nějaká kompenzace ?“
Jiří Zelenka: „Dobrý den, pokud dodavatel nezapočal s plněním původně domluvené smlouvy (tj. smlouva, která měla platit od 16.11.), mohlo by se z jeho strany jednat o porušení smluvní povinnosti. Tehdy by měl povinnost nahradit vám škodu, která vám v důsledku toho vznikla. Jestliže byl tím "novým dodavatelem" zároveň dodavatel poslední instance (př.: Od 14.10. jste odebírala energii od společnosti ČEZ v režimu DPI a novou smlouvu, která měla původně platit od 16.11., jste uzavřela také se společností ČEZ), mohlo by se ze strany dodavatele jednat i o úmysl. S těmito praktikami se bohužel v naší poradenské činnosti také setkáváme. Svůj případ můžete bezplatně rozebrat s našimi poradci na lince 299 149 009.“
Zdeněk: „Dobrý den, pane Zelenka, vycházím z toho, že dle našeho právního pořádku jsem povinen platit za dodané zboží, nikoli pouze někým stanovené zálohy. Mám tudíž pravdu, že v případě, že např. na zahradě padnu odběrem do DPI a někdo, s kým jsem nikdy nesepsal žádnou smlouvu na mě požaduje placení záloh, nejsem povinen tyto zálohy platit, ale jsem povinen zaplatit až dodavetelem vystavenou fakturu, tedy platbu za skutečně provedenou dodávku? Děkuji za odpověď. Z.M.“
Jiří Zelenka: „Dobrý den, záloha je způsob platby a je splatná předem - to je princip zálohy. Pokud jste však skončil v režimu DPI, musí nastavení záloh odpovídat tomu, kolik dlouhodobě v daném odběrném místě spotřebováváte. Tzn., pokud skončí v režimu DPI chata, kde je historicky/průměrné nízká spotřeba, musí nově stanovené zálohy odpovídat této spotřebě a nesmí být přemrštěné. To vyplývá ze zákona. Vysokým zálohám se můžete bránit prostřednictvím reklamace u dodavatele, popř. u Energetického regulačního úřadu. Nicméně povinnost zaplatit zálohu trvá. Po skončení režimu DPI ale musíte obdržet přeplatek.“
Mgr.Petra Gaálová: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Naš panelák spadal pod BE a až v únoru nám byli zvýšeny zálohy. Nevěděli jsme, že pod BE spadáme. Zřejmě tedy jsme byli někde pod DPI a teď nám bylo oznámeno, že máme nového dodavatele EP. Neměli bychom o těchto věcech být dříve seznámeni od našeho družstva? Dá se to nějak napadnout, že nás družstvo vubec neinformovalo? Děkuji“
Jiří Zelenka: „Dobrý den, velmi záleží, kdo je vedený jako poskytovatel služeb, resp. jejich odběratel. To je vztahu "dodavatel - družstvo - pronajímatel (vlastník družstevního podílu = bytu)- nájemce" někdy velmi nezřetelné a záleží na každém detailu. Prosím, obraťte se se svým konkrétním případem na naši bezplatnou poradnu na čísle 299 149 009, poradci vám po upřesnění jednotlivých detailů rádi pomohou a dají vám požadované informace.“
Pavel Novák: „Dobrý den pane Zelenko, Děkuji Vám za odpověď. Rád bych na D-test poradnu zaslal dokumenty, které jsou v dokumentech uvedeny, 3 firma může být jen citována podvodníkem. Opravdu mě se takové jednání příčí, proto bych chtěl upozornit na tyto praktiky. Můžu doložit ofocenými dokumenty. Můžu zaslat na email dtest@dtest ?“
Jiří Zelenka: „Dobrý den, zašlete prosím na zelenka@dtest.cz, moc děkuji.“
Marie: „Dobrý den, byla jsem u DPI E-onu. Divila jsem se, že mi zvýšil zálohu pouze o 100 Kč. Protože mám tepelné čerpadlo, mám i větší spotřebu el. energie a tak jsem očekávala i velký doplatek. Dopředu jsem si spočítala kolik budu cca doplácet. Jaké bylo moje překvapení, když faktura byla o 4 000 Kč vyšší. Odpuštění DPH se totiž týká pouze záloh, nikoliv celé faktury. Je to tak dobře. Děkuji“
Jiří Zelenka: „Hezký den, generální pardon ministryně financí byl pojat velice nešťastně a odpuštění DPH se týká pouze těch, kteří održeli vyúčtování v daném období (listopad a prosinec). Poměrně pěkně mediální zpracování najdete zde: https://www.youtube.com/watch?v=_rZIJM6NH_0. Pro detailnější popis vašeho případu a zodpovězení dalších otázek se můžete obrátit na bepzlatnou poradnu dTest na čísle 299 149 009.“
Iva Bednarikova: „Mám problém s firmou Armex Energy, kteří byli sjednávání na úrovni šmejdů jako Bohemia Energy. Cca asi 10 let nebyly problémy. Teď komunikuji část přes automat a já již od ledna chci změnit dodavatele na Cez, kteří mi přislíbili, že za mě přechod vyřídí. Mám již s nimi smlouvu a vypověděl jsem i sama v únoru zprvu eletronicky smlouvu s Armex Energy v měsíci únoru. Oni mi však tvrdí, že výpověď nedostali a zvyšují každý měsíc zálohy, nesdeluji mi kolik vlastně nyní stojí kwhod a nechtějí odstoupit, hrozí mi smluvními pokutami a pod. Cez mi nyní elektronicky sdělil, že mě převezmou až od 1.12.2023. Tudíž se asi mezi sebou domluvili. Já už nevím, co mám dělat, můj důchod na dvojnásobnou zálohu a asi nějaký doplatek nestačí. Čez mi navrhl mnohem lepší cenu, ale nemohu se od Armexu vyvázat a předpokládám, že se mezi sebou dohodli. Dekuji“
Jiří Zelenka: „Hezký den, smlouvu můžete vypovědět v zásadě ve dvou variantách - (i.) bez povinnosti platit odstupné/sankci za předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou, anebo naopak (ii.) s povinností platit odstupné. Situací, kdy ze zákona nemusíte platit odstupné je hned několik, zda jde o váš případ není z dotazu patrné (ale můžete se s ním obrátit na bezplatnou poradnu dTestu na čísle 299 149 009 a dotaz specifikovat). Pokud jste uzavřel smlouvu se společností ČEZ, je zvláštní, že v ní není sjednáno datum, od kdy je smlouva účinná. Pokud to ve smlouvě ujednáno bylo, pak nemůže ČEZ přistoupit k tomu, že účinnost smlouvy posune na konec roku. Jak už zaznělo několikrát níže, tak výpověď je jednostranné jednání - to znamená, že nemusíte čekat na žádnou akceptaci/svolení ze strany Armex Energy. Vaše výpověď (je-li oprávněná a dostatečně určitá) je účinná uplynutím výpovědní doby, případně doručením druhé straně, tedy dodavateli. Ve chvíli účinnosti výpovědi vaše smlouva končí.“
Antonín Hub: „Prosím pošlete mi Váš email potřebuji poradit ohledně přepisu mojí tety dodavatel je firmy Armex Energy smlouvu má do 26.5.2022 Tetu kontaktovala paní s předběžnou smlouvou s Centropolem fixně na 2 roky. U Armex Energy jsem předběžnou smlouvou zrušil. Pokud nebudou chtít Centropol smlouvu zrušit je podepsána 3.2.2022 jak mám postupovat. Na Centropol jsem poslal zrušení smlouvy. Děkuji za odpověď . Hub Antonín. antoninhub@seznam.cz“
Jiří Zelenka: „Dotaz můžete elektronicky položit zde: https://www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna, nebo telefonicky zde: 299 149 009.“