Chat

Markéta Zemanová
ERÚ – Pomoc při změně dodavatele energií
Záznam chatu ze středy 9. února 2022
ANTI: „Má ERÚ dostatek kapacity, aby mohl pomoci všem těm, kteří se na něj obracejí s pomocí při změně dodavatele energií?“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, v první řadě je nutné vyhledat si opravdu pečlivě a uvážlivě nového dodavatele, a zjistit, zda můžete starého, respektive stávajícího dodavatele opustit bez sankce za předčasné ukončení smlouvy. Zda máte smlouvu na dobu určitou nebo ne a zda ji lze vypovědět. Pokud ano, najděte si jiného dodavatele, například se podívejte po jiných nabídkách od jiných dodavatelů, a vyberte si jiného. Pokud se vyskytnou při změně dodavatele potíže, je možné obrátit se o pomoc, radu, na ERÚ. Pokud jde o kapacity úřadu, jsou pochopitelně omezené, a je třeba počítat s tím, že ne na všechny problémy má ERU kompetence je řešit, například rozhodnout závazně. Kapacity personální jsou také pochopitelně omezené a v současné době je dotazů, které vyřizujeme obrovské množství, čili je třeba počítat i s určitým časem na odpovědi na dotazy.“
ANTI: „Jakým způsobem je nejlepší se obrátit na ERÚ pokud někdo potřebuje pomoc při změně dodavatele energií?“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, v první řadě doporučuji podívat se na web úřadu a často kladené dotazy v sekci ochrana spotřebitele, kde byste měli najít odpovědi na mnoho dotazů. Pokud tam nenajdete odpověď na svůj dotaz, můžete zatelefonovat nebo napsat email, to je nejjednodušší cesta. Kontakty jsou na webových stránkách úřadu. Je potřeba ale počítat s tím, že v současné době je dotazů opravdu hodně a kapacity úřadu jsou omezené, takže je třeba počítat s tím, že možná budete v exponované době chvíli čekat na spojení telefonického hovoru. Stejně tak na mailový dotaz může být určitá "čekací doba" neboť dotazů chodí děnně stovky.“
Dagmar: „Dobrý den paní Zemanová, několik let je můj syn ZTP/P a já matka mám plnou moc za něho vyřizovat všechny záležitosti u vaší společnosti. Za celá léta mi nikdo neřekl, že syn má slevu na elektrickou energii. Dnes ráno jsme se tento fakt dozvěděli. Můžete mi odpovědět proč mě na to nikdo na pobočce neupozornil, chodím tam každých čtvrt roku ohledně příspěvku na bydlení .děkuji za odpověď Dagmar“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, já se domnívám, že Váš dotaz nebo spíše zřejmě oprávněná výtka směřuje spíše na Vašeho dodavatele, tedy kdo Vám dodává energii, a to není určitě úřad.“
Petr: „Jak poznám kdo je dodavatel a kdo zprostředkovatel energie? Existuje seznam? Děkuji Petr“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, dodavatel musí mít licenci na obchod s elektřinou nebo s plynem od ERÚ, seznam je na webových stránkách úřadu, jde o seznam držitelů licencí. Zprostředkovatel není zatím pod dohledem ERÚ a není ani jejich seznam. Oprávnění k podnikání jim dává živnostenský úřad. To se změní až od poloviny roku 2022, kdy zprostředkovatelé v energetice přejdou pod kompetence ERU. Pak vznikne jejich registr a ten bude na webových stránkách ERU (v druhé polovině roku 2022). Zatím tedy seznam zprostředkovatelů ERÚ nemá.“
Alena: „Dobrý den, dotaz se netýká změny dodavatele, ale pokud mi můžete odpovědět na tento dotaz : Mám přeplatek z vyúčtování elektřiny ČEZ splatný 14.6.2021. Bylo včas nahlášeno jiné číslo účtu na který se má přeplatek zaslat. Do dnešního dne nebyl přeplatek zaslán, nedorazil ani na starý ani na nový účet. Nemůže být přeplatek promlčen? ČEZ stále tvrdí, že má moc dotazů a že se moje upomínka stále řeší. Děkuji“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, promlčecí doba je obecně 3 roky, takže podle toho, co píšete, by neměl být promlčen. Domnívám se, že bude nutné vytrvat a pokusit se řešit s dodavatelem, zřejmě jde o administrativní chybu.“
Zdena: „Dobrý den, paní doktorko, naše 80 letá příbuzná podepsala smlouvu o zprostředkování se Správou odběrných míst. (Samozřejmě, že ji uvedli v omyl, že jsou dodavatelé, vnutili se až do domácnosti, obtěžovali zvoněním, boucháním na dveře, telefonem, atd..). Příbuzná nám to řekla pozdě, kdy už nebylo možné odstoupit od smlouvy. Nicméně jí sehnali nového dodavatele YELLO. Prosím, mohla byste poradit, je-li možné ukončit trvání smlouvy se Správou odběrných míst, která je podepsaná na dobu určitou 3 roky, ale hlavně jak zrušit plnou moc, téměř na vše, kterou jim podepsala, aniž by bylo napsáno, komu ji uděluje (jsou tam prázdné řádky). Děkuji za odpověď“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, plnou moc můežete odvolat a smlouvu se zprostředkovatelem (zprostředkovatelskou smlouvu) vypovědět nyní po novele energetického zákona kdykoli a bez postihu a bez uvedení důvodu s okamžitou platností.“
Ladislav: „Dobrý den, jak je to s vyúčtováním od Bohemia Energy, v říjnu naposledy informovali, že vyúčtování dodají do měsíce. Dodnes se nic neděje. Jaké máme možnosti ochrany a domoci se vyúčtování od firmy, která vlastně nezkrachovala, jen odešla s trhu s energií. Druhý dotaz, proč nemají firmy v tomto segmentu povinnost skládat finance pro tyto případy, na nějaký účet podobně jako je to u cestovních kanceláří při krachu. Děkuji Vyskočil“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, ano, v současné platné legislativě obchodníci žádné takové povinnosti nemají, ani skládat peníze někam na účet nebo mít určitou obchodní politiku a zajištění/pojištění, čili nelze to po nich vymáhat pokutami. Nyní se připravuje změna zákona, který by měl toto řešit, nicméně ERU není zákonodárcem, my pouze můžeme dávat návrhy. Vyúčtování Vám zaslat musí, nicméně není zákonem stanovena jasná lhůta, do kdy tak musí udělat. Z naší praxe a z dotazů spotřebitelů vyplývá, že postupně ta vyúčtování od BEE chodí zákazníkům, zatím ale jak sám říkáte, zdaleka všem ještě nedošla. To, že nezkarchovala a není v insolvenci, jak správně říkáte, nemá na povinnost vyúčtovat vliv. Tu povinnost jednoznačně má.“
Václav: „Dobrý den,chci se zeptat,jak je možné,když skočil můj poslední dodavatel Xenergie . aspadl jsem do DPI. v t=to době jsem požádal ČEZ prodej .jakožto nového dodavatele, Bylo mi vyhověno. ale mezitím se všeho nabourala spol. TGC a ta mi poslala smlouvu bez mého souhlasu a podpis.ua byl mi poslán splátkový kalendář s výší záloh..ČES prodej tudíž musel odstoupit od smlouvy, s tím, že mohu být jejich odběratel od 3. 12. 2024. S tím se nemohu smířit. Děkuji moc za odpověď.“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, podle toho, co píšete, jste podepsal zřejmě nějakému zprostředkovateli plnou moc k tomu, aby Vám vybral dodavatele a uzavřel za Vás i smlouvu s dodavatelem, a to je zřejmě ta společnost TGC. Bez znalosti konkrétních podmínek smlouvy a znění zmocnění bohužel nelze podrobně odpovědět, například zda je tu šance dovolat se neplatnosti té smlouvy s TGC.“
Milan: „Dobrý den!Mám u dodavatele el. a plynu nastavenou spotovou cenu,takže nevím kolik budu platit na celkovém vyúčtování.Když mi dodavatel předepíše měsíční zálohu 2000 Kč a na konci roku budu doplácet například 20000 Kč při stejné spotřebě jako loni má na to právo,anebo musí dát větší zálohu.Milan“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, zálohy musí odpovídat podle zákona důvodně předpokládané spotřebě, pokud je chcete zvýšit, protože se obáváte vysokého doplatku, což je podle mě správná úvaha, zkuste se s dodavatelem spojit a domluvit na zvýšení.“
Ladislav: „Dobrý den, opakuji nezobrazený dotaz. Jak se domoci vyúčtování od Bohemia Energy, který se odmlčel od října nekomunikuje. Jaké jsou možnosti Děkuji“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, vyúčtování Vám poslat musí, je povinností dodavatele vyúčtovat služby, bez ohledu na to, zda dodavatel nyní je nebo není činný, to je povinnost dodavatele daná zákonem, bohužel zákon ale nestanoví jednoznačně, do kdy to musí udělat a poslat Vám vyúčtování. Zákazníci BEE podle našich zkušeností a podle dotazů zákazníků postupně dostávají vyúčtování, ale zdaleka to nejsou ještě všichni, což je i Váš případ.“
Marie Veselá: „Dva a půl měsíce jsem byla klientkou DPI u EONu, přišla faktura na 33 500,- spotřeba na faktuře neodpovídá skutečnosti, podala jsem reklamaci, do dnes není vyřízena, nehrozí mi penále?“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, Váš postup byl určitě správný, ideálně pokud máte například stav vyfotografovaný, na vyřízení reklamace je stanovená lhůta 15/30 dnů, podle konkrétního typu problému.“
František: „Paní Zemanová doufám, že můj dotaz nepodléhá utajení?“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, domnívám se, že ne, ale nevím.“
Miroslava Járová: „Dobrý den, máme dodavatele plynu a elektřiny Armex energy. Od listopadu nám již podruhé zvýšili ceny energií. Původně jsme platili elektřinu 2200 a plyn 2600 kč, nyní je to 4400 a 6000, je to ještě normální? Bojíme sem, aby pořád nezdražovali a nevíme, zda přejít jinam, nebo ne. Psali jsme i jim ,ale ještě ani po 3 týdnech neodpověděli. Děkuji.“
Markéta Zemanová: „Dobrý den, doporučuji nechat si poslat nabídku od jiných dodavatelů a porovnat s tím, co máte u Vašeho dodavatele a pak se rozhodvat. Ceny se zvyšují postupně u takřka všech dodavatelů a je to v důsledku vyšších cen elektřiny a plynu obecně.“